Til dere med JungSon DA 200-IA

S

stikken

Gjest
Hallo!
Mottok nettopp en Da 200-IA, men jeg lurer på om dere har "kneppelyd" i høytalerne når dere justerer volum?
Knepper hver gang tallverdien i display går ned eller opp et hakk!
En annen ting er at det står DA 88D i front?
Vh
S
 
A

Antonx

Gjest
Jeg hørte dem i butiik og så vidt jeg husker var det kneppelyd. Da er det relée styrt volum, der alså slik det skal være.
 
S

stikken

Gjest
Hmm, ja det er det men her er problemet at det knepper i høytalerne, og dette øker ved økning av volumet!?
Vh
S
 
A

Antonx

Gjest
Synes å huske at dette er slik det skal være. Ring til Geir på Best HiFi, Drammen. Han er Jungson mann! Så vidt jeg husker har han denne modellen hjemme også.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Er det hos Best Hi-Fi du har kjøpt den?

Du burde snakke med butikken som har solgt den til deg. De kan sikkert svare.
 

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Volumkontrollen er bygget opp omkring releer på denne modellen. Litt enkel konstruksjon kanskje da små knepp kan høres. Dette skyldes små DC shift. Det som også kan høres er at ved hurtig endring av volum (dreie raskt på hjulet) kan spikes i lyden av og til forkomme. Det skyldes mekanisk treghet i releene. En litt mer forseggjort elektronikk rundt releene ville kunne ha løst problemet. Bruk av egen krets som mange andre vil ha løst det helt, men dette er jo en gjennomført rimelig forsterker.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Volumkontrollen er bygget opp omkring releer på denne modellen. Litt enkel konstruksjon kanskje da små knepp kan høres. Dette skyldes små DC shift. Det som også kan høres er at ved hurtig endring av volum (dreie raskt på hjulet) kan spikes i lyden av og til forkomme. Det skyldes mekanisk treghet i releene. En litt mer forseggjort elektronikk rundt releene ville kunne ha løst problemet. Bruk av egen krets som mange andre vil ha løst det helt, men dette er jo en gjennomført rimelig forsterker.
Ikke det at jeg er noen ekspert på Jungson. Men tror ikke du helt vet hva du snakker om her siden det ikke er noe volumhjul på denne forsterkeren. Så vidt jeg har fått informasjon om så sitter det et temmelig bra relee i den. Dessuten, når jeg hørte på den kunne man gøre et eller annet så gikk volumet opp og ned dobbelt så fort.

Men kneppelyden må man leve med.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Volumkontrollen er bygget opp omkring releer på denne modellen. Litt enkel konstruksjon kanskje da små knepp kan høres. Dette skyldes små DC shift. Det som også kan høres er at ved hurtig endring av volum (dreie raskt på hjulet) kan spikes i lyden av og til forkomme. Det skyldes mekanisk treghet i releene. En litt mer forseggjort elektronikk rundt releene ville kunne ha løst problemet. Bruk av egen krets som mange andre vil ha løst det helt, men dette er jo en gjennomført rimelig forsterker.
Har du åpnet topplokket på denne forsterkeren og tatt en gjennomgang på komponentvalg og designe.
Kunne vært interessant og visst merke til transistorene
 

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Nei, men det skulle vært interessant å visst mer om flere ting enn transistorene.
Når det gjelder volumkontroll så kan en lett høre releene rent mekanisk (om en ikke har lyd på). Gjelder forsterkerne i de to rimeligste seriene (120 og 200).
 
K

kbwh

Gjest
Nei, men det skulle vært interessant å visst mer om flere ting enn transistorene.
Når det gjelder volumkontroll så kan en lett høre releene rent mekanisk (om en ikke har lyd på). Gjelder forsterkerne i de to rimeligste seriene (120 og 200).
Man hører godt volumkontrollreleene klikke i en Burmester også, uten sammenlikning forøvrig. Burmestere lager ikke poppelyder i høyttalerne når man regulerer volumet f.eks.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Man hører godt volumkontrollreleene klikke i en Burmester også, uten sammenlikning forøvrig. Burmestere lager ikke poppelyder i høyttalerne når man regulerer volumet f.eks.
Kanskje de har samme underlevrandør ;D
 
Topp Bunn