Til de som skal male huset i vår/år...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Etter å ha kjøpt inn maling/beis for å male huset fant jeg denne denne testen fra Sverige
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.5894!/folksams_fargtest2007.pdf

Folksam har undersøkelser for flere år tilbake så sjekk kvorleis den det stemmer med din erfaring.
Sist så brukte jeg en oljedekkbeis (Tør ikke bruke no' som heter Demidekk da jeg eide hus under dekksbeiskandalen på sent 80 tall, eller var det tidlig '90?)

Selv om Deminekk Optimal kommer svært godt ut nå...så ble det Drygolin oljedekkbeis, klarer ikke helt å stole på disse vannbaserte greiene,

Huset er nå vasket med kraftvask(svindyr kaliumhydroksyd løsning, ren utpressing), innsatt med soppdreper, og startskuddet for nord+vestveggen går i morgen 08:00 eller når morgenduggen har fordampet...l
Hele familien i arbeid...

Sleiven

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det må jo være skikkelig tørt først. Har aldri hørt at folk maler så tidlig som dette.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Er det ikke alt for tidlig å male nå??
JO!

Jeg er utdannet maler, og har jobbet med det i 25 år...nå er jeg ansatt hos en stor malingsleverandør, så jeg har tilegnet meg litt kunnskap om faget ;D

Mange av disse "vannbaserte greiene" er fantastiske produkter...og går sine gamle oljebaserte søsken en høy gang!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Vapor skrev:
Er det ikke alt for tidlig å male nå??
JO!

Jeg er utdannet maler, og har jobbet med det i 25 år...nå er jeg ansatt hos en stor malingsleverandør, så jeg har tilegnet meg litt kunnskap om faget ;D

Mange av disse "vannbaserte greiene" er fantastiske produkter...og går sine gamle oljebaserte søsken en høy gang!

Takk for info. Bra hvis du hindrer meg i å gjøre noe dumt...

Men når kan jeg egentlig beise da?, begge butikkene jeg var i med godt voksne ekspeditører sa det var helt greit å male nå. I dag var det 10C og akkurat nå i kveld er det 5+ og ingen nattefrost.

Og nå har jeg jo vasket bort grønske,dritt +mattet ned gammel beis med kraftvask og veggen bør vel ikke stå sånn for lenge..... Jeg kan har begrenset anledning til å velge maletidspunkt tidspunkt pga ukependling...

Når du sier de vannbaserte er bedre , er det pga malertekniske eller også miljø/holdbarhet. Det jeg er mest opptatt av er bekyttelse mot råte og varighet. Nå er det 5-6 år siden sist jeg malte. 3/4 av huset virker fortsatt OK,men nordveggen og hjørnet mot sjøen var ikke bra....

Mottakelig for råd
Sleiven

ps finner jeg et mur/teglsteinshus så kjøper jeg det neste gang..

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Det som er viktig er at det ikke er fuktighet i underlaget.

Nå som du har vasket veggen...så har du tilført mye fukt.

Nå er det sikkert bedre temp hos deg enn her i Bergen, men det tar tid å tørke ut fuktigheten..iallefall med +10

På den annen side er det jo ikke lett å si at du ikke skal male uten at jeg har sett veggen....du kan jo ta en tjans..og være heldig.

Men det er jo kipt vist det begynner å flasse til høsten igjen...........(jeg ville ventet)

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Når du sier de vannbaserte er bedre , er det pga malertekniske
Ja...de holder mye lenger på glans og farge, er mye bedre og jobbe med...så har du miljø-biten også.

Det er lagt betydelig mere ressurser på forskning og utvikling av vannbaserte produkter...de oljebaserte har stått lenge på stedet hvil.

Men for all del....Drygolin dekkbeis er et ok valg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Eter råd fra flere så drøyer jeg det, spesielt etter at nettop fikk vita fra en kjent som opplevde nettopp flassing som du beskrev..

Men jeg bør vel ta sjansen på å flikke litt akkurat på punktene hvor beisen er syltynn/sprukket opp...
Sleiven

K

kbwh

Gjest
La på Butinox Futura "superduper 12 år med sertifikat" i fjor. Vannbasert er jysla kjekt. Men Stange vestbygd er ikke Jærstrendene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
La på Butinox Futura "superduper 12 år med sertifikat" i fjor. Vannbasert er jysla kjekt. Men Stange vestbygd er ikke Jærstrendene.
12 år høyrest ut som ein sånn der whisky som de gutane diskuterer heile tida.....men kan eg kleise på noko vassbasert på toppen av det oljebaserte eg har frå før? Er eigentleg berre sånn passeleg fornøgd etter at eg hadde to strøk med mørk blåfarge på det kvite huset mitt for nokre år sidan...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Jeg gjorde jobben for 4 år siden. Vasket med noe i en grønn plastflaske fra kolonialen, Salmiakk. Så to strøk Drygolin oljemaling før jeg la på et strøk vannbasert Optimal. Jeg kan vente ennå mange år før jeg maler neste gang. Optimal holder helt fantastisk og er verd prisen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Takk til alle som fikk meg fra å male huset i påsken. Nå kom godværet, og etter 4 dagers innsats er hele huset malt. Puuh, nå fortjener jeg en øl i solveggen--- ;D

mvh
Sleiven

T

Thomas1

Gjest
Sleiven skrev:
Takk til alle som fikk meg fra å male huset i påsken. Nå kom godværet, og etter 4 dagers innsats er hele huset malt. Puuh, nå fortjener jeg en øl i solveggen--- ;D

mvh
Sleiven
Nå som du er i siget kan du vel ta mitt også! ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Thomas1 skrev:
Sleiven skrev:

mvh
Sleiven
Nå som du er i siget kan du vel ta mitt også! ;D
NEI TAKK! jeg har fortsatt garasjen igjen, men det får bli en helg i mai..
Sleiven

Topp Bunn