Til alle som skal spise kalkun i helgen

N

nb

Gjest
Det hemmelige kokketrikset er å la den hvile like lenge som steketiden (ja, du leste riktig). Det sa i alle fall Gordon Ramsay på TeVe, han lærte det i Paris da han var ung og er i følge han den største hemmeligheten for en vellykket kalkunmiddag.

Pluss husk å stapp mye aromatisert smør (sitron, hvitløk, friske urter f.eks) under skinnet. Og ikke stek den til døde.

Stapp sitron,hvitløk, urter, salt og pepper i rævva på den, stuffing er overvurdert;)

J

J.J

Gjest
Kalkun er jo ikke såå langt unna kylling da......litt større... :p

Jeg steker kylling selv og da er det en måte som jeg syntes er suveren .. mener den ble kalt Gresk kylling i boka,
Her er den fritt oversatt etter hukommelsen.

2 lime (til en kalkun 4-5)
Meierismør
Oregano
Salt & Pepper

Ta en rasp og riv skallet av limen ... fint skal det være
Kni kylling / kalkun inn med smøret - dryss over lime skallet - salt & pepper
skvis litt saft av lime over .... og dryss pent på med oregano.

Skvis lime saft inn i buken - resten av limen puttes inn som stuffing sammen med noen spiseskjeer med oregano.
Noen spiseskjeer med meierismør oxo.

Da er den ferdig til å puttes i ovnen .... Uten å være usedvanlig svær i kjeften så kan jeg "garantere" saftig kjøtt.
Dette er en suksess etter min mening på kylling og mener helt klart at resultatet på kalkun bør bli maks det og.

Bon Apetite

N

nb

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Hvis den skal hvile like lenge som den stekes, blir det en kaldkun.
Lunken, som er ok om tilbehøret er varmt. Kan også la den hvile på et lunt sted. Ramsay opererte med ca 2.5 timer steketid og ditto hviletid. Må jo anta at fyren vet hva han driver med.

Har ikke prøvd det selv, men på generelt grunnlag ser jeg liten grunn til å være faglig uenig med folk som har flere Michelinstjerner enn meg når det kommer til mat.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.479
Torget vurderinger
96
nb skrev:
Griffenfeldt skrev:
Lunken, som er ok om tilbehøret er varmt. Kan også la den hvile på et lunt sted. Ramsay opererte med ca 2.5 timer steketid og ditto hviletid. Må jo anta at fyren vet hva han driver med.

Har ikke prøvd det selv, men på generelt grunnlag ser jeg liten grunn til å være faglig uenig med folk som har flere Michelinstjerner enn meg når det kommer til mat.
Tja, han kan ha så mange stjerner han vil. Når han anbefaler å spise kaldt kjøtt hører jeg ikke på ham. Stekt kjøtt skal være varmt.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
20-30 min hviletid bruker jeg, kjernetemperaturen på kalkunen øker opptil 5 grader etter den er tatt ut, og kalkun er generellt bra til å holde på varmen så jeg opplever at den er rimelig het etter 20-30 min forsatt
kalkun fungere utmerket som kald også så lenge man har varmt tilbehør synes jeg
sandwitch dag 2 og tre er også kos
trippel lag, bruker salat,tomat,agurk,remulade,bacon og kalkun, kryddres med litt salt og pepper og tilberedes på glohet sandwich brød, yum yum ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg pleier å langtidssteke kalkunen over natta, altså 18 - 20 timer. Ikke pokker om jeg lar den hvile like lenge. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
nb skrev:
Griffenfeldt skrev:

Kjøttet kan godt være lunkent, men jeg foretrekker kjøttet jeg spiser holder en temperatur på ca 60-80 grader.
Mest sannsynlig pakker han inn fuglen i folie mens den hviler. Hvis han holder lunk i pipippen på en annen måte er jeg redd at den kan bli tørr.
Selv foretrekker jeg kalkunfilet.
Har nettopp tørket den nå og laget sengen bestående av
Mandelpoteter
Persillerot
Løkbåter
Hvitløk og Timian

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Er definitivt et point hvorvidt kjøttet hviler innpakket eller ei. Som Jokris påpeker steker det videre etter at det er tatt ut av oven og dersom en pakker det i sølvpapir forsterkes denne prosessen noe som selvsagt må tas med i beregningen av ønsket kjernetemperatur. Skal ikke se bort fra et skrog på 5-6 Kg holder varmen hvis en gjør det på dette viset.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Holder på med stuffingen her nå, men denne skal ikke i fuglen. Sellerirot, epler, brødbiter, løk, hvitløk, smør, hønsebuljong, timian, salvie, rosmarin.
I tillegg en vanvittig tung grateng basert på søtpoteter med marshmallowtopping.

Jaggu godt at jeg har funnet en slegge av en Chianti Classico å ha til.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Polkagris skrev:
Tja, han kan ha så mange stjerner han vil. Når han anbefaler å spise kaldt kjøtt hører jeg ikke på ham. Stekt kjøtt skal være varmt.
Det er sikkert tillatt å gjeoppvarme kjøttet før servering.

Kalkun er forøvrig en dårlig råvare, og jeg finner populariteten til denne tørre og smaksfattige fuglen forunderlig.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Bach_Man skrev:
Kalkun er forøvrig en dårlig råvare, og jeg finner populariteten til denne tørre og smaksfattige fuglen forunderlig.
Kan muligens skyldes at du har spist frossen Prior. Har du prøvd Stange?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke noen kalkunekspert, og tviler ikke på at det går an å lage et veldig godt måltid med kalkun, men det er en vanskelig fugl å tilberede så den blir saftig, og selv med perfekt tilberedning finnes det en lang rekke andre typer kjøtt jeg, og egentlig de fleste mennesker, heller foretrekker. Som med mye julemat må spørsmålet stilles: Hvis denne maten er så god, hvorfor er den da totalt fraværende resten av året. Hvor mange gourmetrestauranter har kalkun på menyen? Nei, kalkun er en scam. :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Mye fugl for lite pæng.
Skal ikke se bort ifra at det er en "suksess"oppskrift. ;)

N

nb

Gjest
Viktig også å ta den ut av kylan maaaange timer før den skal i ovnen. Tar sin tid før et slikt beist er romtemperert helt igjennom.

Er heller ingen stor fan av kalkun, men det skyldes at den ofte er dårlig tilberedt og knusktørr.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.473
Torget vurderinger
0
Kalkun er noe "nymotens" greier som min fru ( nr 2 i rekken, en "rekke" som forhåpentligis slutter med "nr 2" ;) ) bragte inn i mitt liv.

Når jeg leser om dere som plages med tørr kalkun ser jeg jo ennå en god grunn ( i tillegg til et utall andre :D ) til å holde fast ved denne kvinnen ! :-* Men hvordan hun gjør det vet jeg lite om ??? Jeg trodde faktisk fram til jeg leste dette om "tørr føggl" at hemmeligheten bak "konemors" fantastiske kalkunmåltider lå den vanvittig gode sausen hun serverer til. :) Men da tok jeg tydeligvis feil!? Vel vel, det måtte jo skje en dag det også! At jeg tok feil mener jeg. ;D ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Viktig også å ta den ut av kylan maaaange timer før den skal i ovnen. Tar sin tid før et slikt beist er romtemperert helt igjennom.

Er heller ingen stor fan av kalkun, men det skyldes at den ofte er dårlig tilberedt og knusktørr.
Min amerikanske nabo mener at den norske tørre kalkunen skyldes at vi ikke dekker den til med cheese cloth. Regner med at det er under steking han mener at det skal gjøres. Cheese cloth er et tøystykke som minner om gasbind.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg har nå saktens hørt om mislykket kalkun i andre land også. Ingen røyk uten ild tenker jeg når TV-kokker må ta for seg en rett år etter år.

Kalkunens lave fettinnhold, som er dens eneste selling point når den opptrer som redelsfullt vakuumpakket pålegg, blir samtidig dens bane ved ovnssteking. Den store fuglen må overøses med kjærlighet og stekesjy, og lårene bør få seg noen gode snitt så de blir ferdig samtidig med brystet, ellers blir brystet tørt. Riktignok er kalkunen en rimelig løsning på å servere middag til mange gjester, men den er jo også en potensiell katastrofe. Hva er vel verre enn falske komplimenter fra middagsgjester som knapt klarer å tygge maten mens alle tenker den samme tanken? Kan man ta den risikoen?

Alt godt kjøtt må ha et visst innhold av fett. And og gås er i så måte det jeg vil kalle for gode matfugler.

N

nb

Gjest
Bach_Man skrev:
Kalkunens lave fettinnhold, som er dens eneste selling point når den opptrer som redelsfullt vakuumpakket pålegg, blir samtidig dens bane ved ovnssteking. Den store fuglen må overøses med kjærlighet og stekesjy, og lårene bør få seg noen gode snitt så de blir ferdig samtidig med brystet, ellers blir brystet tørt.
Følgelig stapper man mye smør (gjerne krydret) under skinnet. Kan også med fordel legge bacon over brystene, både for å beskytte skinnet og tilføre fett (og smak). I og for seg et greit triks for kylling, men mindre essensielt der.

Jeg ser personlig ingen god grunn til å spise kalkun. De som skryter så svært av det snakker gjerne om at stuffingen er god. Så lag da for faen stuffingen da, ingen grunn til å tilberede den i ræva på en femkilos fugl. Jeg liker f.eks biff, men foretrekker å steke den i panne eller på grillen fremfor å la den langsomt varmebehandles i anus på en fugl.

Topp Bunn