Tigging var vel det denne tråden handlet om?
Tigging i er i dag profesjonell virksomhet. Noen få narkomane er det, men i hovedsak er den en folkegruppe med tilreisende (sigøynere) som lever av dette. I de fleste europeiske storbyer er dette forbudt. Det vil også skje i Norge når problemet er blitt stort nok.
Beklager avsporingen. Det var bare noen som syntes det var glamorøst å melde seg ut av samfunnet og være fri.
Hvor dårlig du fatter det du leser.
Så lenge man har råd til å forsørge seg selv på andre måter er man da på ingen måte meldt ut av samfunnet bare fordi man ikke er lønnsslave. Dette omfatter da svært mange mennesker, husmødre, kunstnere, forfattere, rentenister, livsnytere, dilettanter, reiselystne, eventyrer og hele spekteret med mennesker som ikke definerer sitt menneskeverd i hvor mange sosialistpoeng man kan generere i løpet av et år men har andre verdier her i livet som er viktigere enn det påtvungne nytteaspektet.
Kravet om den ultimate samfunnsnyttighet nådde forøvrig sitt absolutte høydepunkt i Kambodsja i årene 75-79. Der var det ingen nåde om man ikke gjorde nytte for seg, arbeidet hardt og trakk sin egen vekt. Svært lite rom for unyttige aktiviteter og livsutfoldelse der.
Ikke at jeg tro noen her ønsker seg noe slikt, men jeg lar meg skremme litt av den duknakkede underdanigheten, autoritetsfrykten og jantelovmentaliteten som gjør seg gjeldende her i tråden.
Jeg tror rett og slett mange her ville egnet seg godt til et langt liv i fengsel. De har jo alt som skal til for å trives en slik plass.