Jeg trenger litt hjelp til å få klarhet i et spørsmål rundt et mulig Beethovenstykke, et spørsmål som har vært med meg i mange år, og som jeg ennå ikke har fått klarhet i.
På slutten av 80 tallet og tidlig 90 tall var jeg ofte i London og stakk så ofte jeg haddde anledning innom Thomas Heinitz sin hifi og musikkbutikk i Moscow Road.
Heinitz døde for noen år siden, han rakk å kvitte seg med butikken før det, og den lever enda, jeg ser de nye eierne annonserer i HIFI NEWS.
Heinitz var oftest alene og litt ensom i butikken sin, og lot derfor ikke sjansen gå fra seg til å prate når det kom en lyttevillig kunde innom. Han var meget kunnskapsrik på klassisk musikk, og hadde en dulgt fortid som reservedirigent på 50-60 tallet. Bla.a hadde han dirigert fremføringer med Maria Callas da headlinerdirigenter hadde meldt forfall for konserter i London....påstod han ihvertfall.
Jeg sugde til meg all lærdom som en svamp, og frydet meg stort over førstehandsfortellinger som omhandlet artister jeg bare kjente fra innspillinger og sort/hvitt bilder.
En dag snakket vi om Beethovens 9 symfoni, et tema det kan sies mye om. En viss kjennskap til dette stykket er vel obligatorisk for alle som ønsker å ha et utvalg Beethoven i hylla hjemme, men faktisk er det mange som aldri har hørt eller kjenner til Fantasi for klaver, kor og orkester i c-moll, Op.80.
Her møter vi "skissene" til et av Beethovens mest kjente tema som mange år etter at dette verket er skrevet, skal bli kjent som temaet til ODE TIL GLEDEN i symfoni nr 9.
Choralfantasien som verket ofte kalles, fremføres nesten aldri i konsertsammenheng, antagelig fordi det krever samme bestykning som 9 symfonien, i tillegg trengs en konsertpianist, og symfonien er i kraft av sin historikk og storslagenhet alltid en mye større publikumsmagnet. Det er synd, for Choralfantasien er et meget interessant stykke, mange har det sikkert som fyllstoff på en eller annen innspilling av 5.klaverkonsert eller noe annet.
Men så til poenget, Heinitz påstod overfor meg at temaet vi her snakker om er basert på et stykke tysk folkemusikk, som Beethoven hørte i ung alder, og som han ikke kunne få ut av hodet....det kan jo i så fall vise seg å stemme når vi nå kjenner historiens gang.
Bla.a påstod Heinitz at det skal eksistere opptil flere verker uten opusnummr, såkalt "WoO" der den unge Beethoven leker med temaet, i drikkeviser, melodier publisert som tyske danser og andre frimodige og lekne stykker.
Heinitz kunne ikke vise til noen kjente innspillinger av stykker der temaet finnes i slik tidlig form. Etter dette har jeg slept hjem et anseelig antall brukte vinylskiver med Beethovens drikkeviser, ungdomssynder og tidlige arbeider, alle arbeider uten opusnummer....
Så langt har jeg likevel ikke klart å spore det minste antydning til å kjenne igjen temaet som setter så sterke spor i alle som hører det...
Heller ikke i DG-samlingen med komplette Beethoveninnspillinger som kom i 97(?) fant jeg spor av dette temaet i boksen med folkemusikk og småstykker.
Har jeg snublet forbi dette et eller annet sted på veien, gått glipp av temaet i en hostekule eller mens en mobiltlf ringte?
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal lete, eller kan noen bekrefte at et slikt stykke eksisterer? Finnes det i så fall kjente innspillinger?
Blant musikere og musikk-akademikere har jeg stort sett blitt møtt med rynkede øyebryn og stillhet når jeg har spurt....
Kanskje HFS er stedet der denne kunnskapen finnes? Det hadde vært storslagent!
G