"Tidlig" Beethoven - lytter du til det?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: "Tidlig" Beethoven - lytter du til det?

Har bare hørt smakebiter av Lewis. Altfor lite til å kunne ha en oppfatning. Denne Todd er litt av en skrue. Meget original og bestemt herremann. Op. 31, that's it! Til dere som har orket å lese hans livsverk: Hva er det han liker? Hvis det lar seg gjøre i kortversjon og i en fei, mener jeg.

Ellers artig å treffe på et par lokale bidragsytere der ute i den store verden. Av min flyktige svipptur så det ikke ut til at dere gjør skam på fedrelandet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Er endel skruer på det forumet, noen har store kunnskaper, andre har bare sterke meninger. Det er det som gjør det interessant. Dessverre røk noen av de mest underholdende medlemmene ut utrenskinger.

K

kbwh

Gjest

Bach_Man skrev:
Stemmer det ikke at han har mye til felles med sin lærer, Alfred Brendel?
Du har det vel der, tenker jeg. Lite utøver mellom lytter og komponist kanskje? Egentlig litt synd at BIS gir ham ut i så store klumper. Jeg kunne tenkt meg å sample litt, fylle hullene Gilels etterlot seg f.eks.

For å få det helt på plass (altså hvorfor Lewis kunne komme til å spille op. 2/2 langt inni skauen). Han er altså gift med Bjørg, som er cellist i Veravokvartetten. Vertavokvartetten er kunstnerisk ansvarlige for Festspillene i Elverum.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Den trippelcden virker ikke så dum egentlig, med representanter fra forskjellige faser av Beethovens karriere, og en god op 106 er ikke helt hverdagskost. I et intervju sa Lewis at det er det vanskeligste verket han har spilt, og det fra en mann hvis repertoar inneholder både Rachmaninoff og Liszt. Men vi får jo litt følelsen av at alt er gjort før i disse sonatene. Så om jeg skal satse på en nyinnspiltsyklus blir det nok Ronald Brautigam sin på fortepiano.

K

kbwh

Gjest
Og der sitter den!

Hvilket?
Symfoni nr. 1, med COE og Harnoncourt. awe hadde rett han.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
DG har nettopp sluppet opus 2 med Maurizio Pollini. Skal du kjøpe en innspilling med piano solo i overskuelig fremtid, er denne min beste anbefaling. Simpelthen fantastisk. Ingen enkelt utgivelse erstatter alle andre, men dette er så nær en referanse som overhode mulig. Fullstendig stilsikkert, pianistisk hevet over alle smålige hensyn, uforlignelig driv, friskhet og vitalitet, en døråpner mht struktur og frasering - kort sagt: En triumf for pianisme, Beethoven-interpretasjon og musisering i det hele tatt.

Ukritisk og altfor overstrømmende? For meg er dette sann svir fra første til siste tone. Eksepsjonelt flott, rett og slett. Lyden er helt strøken. God fornøyelse.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg har med betydelig glede lyttet til første symfoni med Pletnev og Det russiske nasjonalorkesteret. En av de boldeste utgivelser på år og dag. Ja, ikke bare første symfoni, men hele syklusen! Er det andre som har lyttet til dette settet?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det står tindrende klart for meg at det er mye jeg enda ikke har hørt - også hva Beethoven angår. Hjertelig velkommen tilbake, awe. Det er en fryd å lese dine vurderinger, inntrykk, anbefalinger og inderlige opplevelser av musikken.
Det er riktig godt å ha deg her, rett og slett. Tusen takk skal du ha.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Selv takk, impulse. Du vet, jeg fusker litt i en liten nisje her, men nyter godt av ditt brede og ikke minst positivt orienterte engasjement på "Sentralen". Har levd med de to anbefalingene ovenfor over litt tid nå, og har forsynt meg overdådig av dem daglig. Never a dull moment! Pletnevs Beethoven fortjener bred og inngående omtale. Slikt finnes på andre fora, naturligvis, og her er det ikke naturlig å klemme til med de store utladninger. Jeg nøyer meg med kortversjonen: Hvis en kan utstå orkestermusikk av LvB, er dette så vel anvendte penger som tenkes kan i min bok. 500 kr. for så mange timer du vil med ultraspennende tolkninger i virkelig flott lyd. Selv døtrene - som ellers kan høre på så mangt - benket seg spontant rundt sin far og lyttet i timesvis. Og ikke bare den ene gangen. Jo, dette er eksepsjonelt. Med vennlig hilsen

K

kbwh

Gjest
Jeg løfter disse betraktningene ut av en annen tråd. De hører hjemme her, synes jeg.

ch skrev:
Re. Beethoven pianokonserter; nr.4 er i en helt annen klasse (bedre) enn nr. 1. Jeg har en versjon på DG med Pollini som jeg liker godt.
ch skrev:
Valentino skrev:
Tjah. Har man hørt 1 spilt av Michelangeli?
Har et liveopptak med Michelangeli på DG med Guilini og Wiener Symphoniker (vinyl).
Superb musisering, men det kompenserer ikke for en mindreverdig komposisjon, selv om det selvfølgelig hjelper noe.

mvh

Sitter nå og hører på denne igjen. Må si det er fabelaktig god spilling (så bra at konsentrasjonen om HFS er i ferd med å bli borte), og med det som for DG er faktisk bra lyd, spesielt av pianoet, så denne kan godt anbefales for dette. Og det er tross alt Beethoven.
Ellers et sitat fra kommentaren bak på plateomslaget;
"Not until his Fourth Concerto did Beethoven rival Mozart's impression of supreme ease..."
berxter skrev:
Bach_Man skrev:
Jeg heller mer og mer mot den oppfatningen at Beethovens fjerde ikke bare er hans beste konsert for klaver og orkester, men den beste noensinne. Den første er av hederlig kvalitet, men står seg likevel ikke i sammenligning.
Word, man, word... 8)

Bernt K
Det er nesten så man kan få mindreverdighetskomplekser.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er i hvert fall den 4. jeg setter mest pris på. Om det er den beste ever; tja. Lytter for lite på klaverkonserter til å ha en velkvalifisert oppfatning, strykerne er mer mitt domene. Men det er klart at Beethovens beste kommer høyt opp. Brahms er vel den mest nærliggende konkurrenten, og Mozart siste konserter selvsagt. Ellers er det vanskelig å tenke seg hvem konkurrentene skal være selv om jeg er glad i både Rachmaninov og Prokofiev.

Når det gjelder tidlig Beethoven anbefaler jeg gjerne strykertrioene op 9. Nydelig og ganske fremadskuende musikk. L'Archibudelli på Sony er gode greier om man klarer å skaffe den.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg trenger litt hjelp til å få klarhet i et spørsmål rundt et mulig Beethovenstykke, et spørsmål som har vært med meg i mange år, og som jeg ennå ikke har fått klarhet i.

På slutten av 80 tallet og tidlig 90 tall var jeg ofte i London og stakk så ofte jeg haddde anledning innom Thomas Heinitz sin hifi og musikkbutikk i Moscow Road.
Heinitz døde for noen år siden, han rakk å kvitte seg med butikken før det, og den lever enda, jeg ser de nye eierne annonserer i HIFI NEWS.
Heinitz var oftest alene og litt ensom i butikken sin, og lot derfor ikke sjansen gå fra seg til å prate når det kom en lyttevillig kunde innom. Han var meget kunnskapsrik på klassisk musikk, og hadde en dulgt fortid som reservedirigent på 50-60 tallet. Bla.a hadde han dirigert fremføringer med Maria Callas da headlinerdirigenter hadde meldt forfall for konserter i London....påstod han ihvertfall.

Jeg sugde til meg all lærdom som en svamp, og frydet meg stort over førstehandsfortellinger som omhandlet artister jeg bare kjente fra innspillinger og sort/hvitt bilder.

En dag snakket vi om Beethovens 9 symfoni, et tema det kan sies mye om. En viss kjennskap til dette stykket er vel obligatorisk for alle som ønsker å ha et utvalg Beethoven i hylla hjemme, men faktisk er det mange som aldri har hørt eller kjenner til Fantasi for klaver, kor og orkester i c-moll, Op.80.
Her møter vi "skissene" til et av Beethovens mest kjente tema som mange år etter at dette verket er skrevet, skal bli kjent som temaet til ODE TIL GLEDEN i symfoni nr 9.
Choralfantasien som verket ofte kalles, fremføres nesten aldri i konsertsammenheng, antagelig fordi det krever samme bestykning som 9 symfonien, i tillegg trengs en konsertpianist, og symfonien er i kraft av sin historikk og storslagenhet alltid en mye større publikumsmagnet. Det er synd, for Choralfantasien er et meget interessant stykke, mange har det sikkert som fyllstoff på en eller annen innspilling av 5.klaverkonsert eller noe annet.

Men så til poenget, Heinitz påstod overfor meg at temaet vi her snakker om er basert på et stykke tysk folkemusikk, som Beethoven hørte i ung alder, og som han ikke kunne få ut av hodet....det kan jo i så fall vise seg å stemme når vi nå kjenner historiens gang.
Bla.a påstod Heinitz at det skal eksistere opptil flere verker uten opusnummr, såkalt "WoO" der den unge Beethoven leker med temaet, i drikkeviser, melodier publisert som tyske danser og andre frimodige og lekne stykker.

Heinitz kunne ikke vise til noen kjente innspillinger av stykker der temaet finnes i slik tidlig form. Etter dette har jeg slept hjem et anseelig antall brukte vinylskiver med Beethovens drikkeviser, ungdomssynder og tidlige arbeider, alle arbeider uten opusnummer....
Så langt har jeg likevel ikke klart å spore det minste antydning til å kjenne igjen temaet som setter så sterke spor i alle som hører det...
Heller ikke i DG-samlingen med komplette Beethoveninnspillinger som kom i 97(?) fant jeg spor av dette temaet i boksen med folkemusikk og småstykker.

Har jeg snublet forbi dette et eller annet sted på veien, gått glipp av temaet i en hostekule eller mens en mobiltlf ringte?

Kan noen fortelle meg hvor jeg skal lete, eller kan noen bekrefte at et slikt stykke eksisterer? Finnes det i så fall kjente innspillinger?
Blant musikere og musikk-akademikere har jeg stort sett blitt møtt med rynkede øyebryn og stillhet når jeg har spurt....

Kanskje HFS er stedet der denne kunnskapen finnes? Det hadde vært storslagent!

G

Topp Bunn