"Tidlig" Beethoven - lytter du til det?

K

kbwh

Gjest
Jeg får relativt lite ut av å lytte til Beethoven-verk som pianokonsert nr. 2, symfoni nr. 1 og strykekvartettene op. 18. Tror framførelsene jeg eier, hhv. Perahia, Harnoncourt og Quartetto Italiano er adekvate. Det er mest at jeg synes det virker/lyder forskende/umodent/javel hr. Haydn! Hva er forumistenes mening om saken?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: "Tidlig" Beethoven - lytter

Jeg får relativt lite ut av å lytte til Beethoven-verk som pianokonsert nr. 2, symfoni nr. 1 og strykekvartettene op. 18. Tror framførelsene jeg eier, hhv. Perahia, Harnoncourt og Quartetto Italiano er adekvate. Det er mest at jeg synes det virker/lyder forskende/umodent/javel hr. Haydn! Hva er forumistenes mening om saken?
Hvilke herlige gys du har i vente! En kan bli misunnelig av mindre.

Begynn gjerne med op. 1. no. 1. Der er du på trygg grunn med Beaux Arts Trio på Philips. Kjøp alle klavertrioene like godt først som sist: 5 cd'er til en slikk og ingenting i denne referansetapningen. Friskt, klart artikulert. Tydelig påvirket av Haydn, men med beethovensk dynamitt i emning.

Beethovensk skjønnhet, kraft og uro finner du rike forekomster av i op. 2, tre praktfulle klaversonater. Ingen har spilt nr. 2 og 3 bedre enn Emil Gilels på DG. Hvis det skulle passe, anbefaler jeg på det mest innstendige å kjøpe boksen med alle sonatene Gilels rakk å spille inn (28). Den var uanstendig billig da jeg kjøpte den. Op.2 nr.1 mangler (med sin ultraspennende kromatikk), dessverre, men her kan du prøve Andras Schiff eller Brendel.

En selvskreven anbefaling er også Arturo Benedetti Michelangeli i sonate nr. 4 op. 7. Den tolkningen er som hugget ut av ren, hvit marmor; jeg kjenner ingen annen innspilling av noe slag der spenningen til de grader ligger 1 mm under overflaten og aldri bryter ut. Sist jeg kjøpte den, var den koblet med 1. klaverkonsert på DGs Originals. Sjekk kadensen i 1. sats og se om dette er smått og pent.

De tre klaversonatene i op.10 finnes alle med Gilels, eller du kan prøve Pollini (så annerledes, så nytt og sterkt), også på DG.

Denne listen er fragmentarisk, subjektiv og stikkordspreget. Slik må det bli her og nå, men du har da noe å snuse på. Nå har du riktignok beskyldt meg for å gå i baret tidligere, så du får ta det med en klype salt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Re: "Tidlig" Beethoven - lytter du til d

Innspillingene dine regnes jo for å være i referanseklasse, så er nok ikke der problemene ligger. Men det er helt klart problematisk å lytte til tidlig Beethoven når man allerede kjenner hans senere verker og vet hva som skal komme. Hva man skulle ha gitt for å være der i starten av hans karriere og se ham sprenge den ene konvensjonen etter den andre...

Op. 18 kvartettene synes jeg forsåvidt står godt på egne ben, de er allerede et godt skritt videre fra Haydn, og man hører allerede her en Beethoven som ikke er komfortabel med wienermusikkens dannete og avslepne karakter. Den langsomme satsen i F-dur-kvartetten er noe av det mest rørende han noengang skrev.

Andre klaverkonsert (som er den første han skrev) er en konsert jeg liker godt. Den bøs ses i lys av Haydns og Mozarts pianokonserter, snarere enn de senere Beethovenkonsertene. Den kan på ingen måte sammenlignes med de store og symfonisk anlagte fjerde eller femte konsertene, men er en lett, sjarmernde og litt tøysete konsert. Jeg liker å lytte alle innfallene underveis, og tenker meg gjerne Beethoven selv i litt lystig spill på pianoet. Han likte jo å brilliere med sitt spill i unge år og sies også å ha vært en stor spøkefugl - denne "humoren" går som en rød tråd gjennom hele hans verk.

Beethoven brukte forøvrig denne typisk Mozartianske oppbygningen av pianokonsertene sine helt frem til og med tredje pianokonsert.

Den første symfonien er på ingen måte stor. Det er sjelden jeg lytter til som noe mer enn et musikkhistorisk dokument. Men legg merke til utviklingen fra den første til den andre, nå begynner strukturen å falle på plass, før han gjør et sjumilssteg og lager eroicasymfonien.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.696
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Cellosonatene op 5 (feks Fournier/Kempf på DG) og stryketrioene op 9 (feks L'Archibudelli på Sony).

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Bach_Man nærmer seg spørsmålet om sammenheng mellom form og innhold. Nærmere bestemt: Hvis en komponerer i Mozarts eller Haydns stil, vil da innholdet i den musikken som kommer ut i overveiende grad være preget av innholdet i de respektive komponisters verker? Jeg mener nei. I noen grad, javel, men ikke i overveiende grad. Følgelig er også Beethovens tidlige opus echt Beethoven. At han senere utvikler formspråket kolossalt - for å kunne uttrykke seg stadig mer variert, viser hvilket geni han var, men det dreier seg om samme mann og menneske. Og dette mennesket uttrykker seg eksistensielt, dypt og inderlig fra opus 1, noe han ikke kunne ha gjort ved kopiering av andres musikalske ideer og innhold.

Det er forøvrig mange eksempler på store komponister som velger satsteknikk og stilistiske trekk fra foregående tider og andre store komponister. Tenk bare på Schumann, Grieg, Prokoffiev og Stravinskij. Sistnevntes salmesymfoni er like ekte Stravinskij som "Vårofferet".

Jeg kan heller ikke se at det skulle være et problem å henvise til kjente innspillinger, Bach_Man. Det er i alle fall ikke noe forsøk på å legimitere den fulle verdi av Beethovens tidlige opus ved å klamre seg til kjente utøvere. Derimot er det et forsøk på å få frem hvor bra denne musikken er i seg selv. Og det kan endog reise et lite tankekors: Ville kunstnere med slik integritet og uttrykkskraft som Gilels og Michelangeli ha spilt disse tidlige verkene gjennom hele karrieren hvis det hadde vært oppvarmet Haydn? S. Richter er et annet godt eksempel.

Tarjei Vesaas sa at et menneske er i store trekk det samme hele livsløpet gjennom. Mot slutten av sitt løp brukte han båten som bilde på livsreisen: "Hjarta er kløyvd i to, men båten får gå likevel." Akkurat den følelesen, den kampen, merker jeg like sterkt i den unge som i den modne Beethoven.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Beethoven er kanskje den første av de store komponistene hvor liv og verk definitivt må ses i sammenheng. Mens Mozart kunne komponere lystige og dyster musikk om hverandre med tilsynelatende liten sammenheng med egen livssituasjon, var Beethoven langt mer personlig i sitt uttrykk. Spørsmålet er når han begynte å la personligheten skinne gjennom.

Hvordan skal tidlig Beethoven tolkes? Hvordan gjorde Beethoven det selv? Visste Beethoven selv hvor han var på vei?

Det er liten tvil om at han allerede fra begynnelsen av var en nokså opprørsk figur med en individuell kunstneridentitet. De revolusjonære og heroiske elementene som gjorde seg gjeldende i midt-epoken spirte nok på et tidlig tidspunkt. Han brøt med Haydn, men muligens mest pga dennes begrensete lærerferdigheter - Beethoven uttalte at han aldri hadde lært noe av Haydn. Samtidig hadde han Mozart som sitt største idol...

Likevel vil jeg påstå at Beethovens gemytt endret seg betydelig gjennom livet. hans verker ble senere mer og mer farget av et mislykket personlig liv, hørselsproblemene, sykdom, den stadig minkende sjansen til å bli gift, osv. Det sies også at blyforgiftningen som han angivelig led av førte til en helt reell personlighetsforandring. I sin ungdom var han derimot mer av en glad laks, som danset og spøkte og imponerte kvinner med sitt klaverspill. Var han som en ung suksessfull pianovirtuos i stand til å forutse sin senere misere? Finnes det angst i de tidlige verkene?

Da "på sporet" anmeldte Quator Mosaiques sine op. 18 innspillinger tok de opp nettopp dette i sammenligningen med Takacs. Er op. 18 et varsel om hva som skal komme eller er det en videreføring av Haydn? Interessant nok er det den "autentiske" fremføringen til Mosaiques som fremstår som mest illevarslende.

Siden vi i dag har fasiten på Beethovens liv, og kan det være fristende å overfortolke den tidlige perioden. Noen ganger har det jo også en musikalsk nytteverdi å gjøre det, verkene kan ofte fremstå som mer interessante på den måten. Vi må vel bare kaste fra oss tanken på at noe slikt som en autentisk tolkning kan gjennomføres...

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: "Tidlig" Beethoven -

Det er overhode ikke noe behov for å overfortolke Beethovens tidlige verker. Ei heller har det biografiske noen avgjørende betydning, selv om en vurdering av levevilkårene etter vår historisk sett gedigne standard høyst sannsynlig ville resultert i et råd om abort fra alle faglige instanser på området. Viktig, men ikke avgjørende. Det tror jeg derimot den ufattelige begavelsen, hans natur og karakteregenskaper har vært. Ellers ville han ha visnet og gått under. En slik natur- og skaperkraft lar seg ikke forklare med høy fornuft og tørre fakta. Det er nettopp disse kreftene som fascinerer og krever meg 100% som lytter for tiden.

Nei, det er karakteren i selve musikken som krever større dynamikk og spenning. Som pianist kan en ikke spille Beetovens op.2 nr. 1 som en ville ha spilt en sonate av Haydn eller Mozart, eller omvendt. Ikke nødvendigvis mer intenst, men en annen slags intensitet. En annen palett av anslag, med større spenninger og kontraster. Skulle en ha spilt Mozart slik, ville hans himmelsk subtile klangvev og -register fremstått som en karikatur av seg selv. Balansen ville bltt forrykket inntil det groteske.

Med årene tror jeg mindre og mindre på den etablerte og polerte tale om epoker, perioder og stilarter innenfor ulike kunstgrener. Man kan bli riktig flink til det, jeg har gjort det selv i årevis. Det er et element av noe skoleflinkt dødt i det, noe konservert og musealt. "På sporet" har et umiskjennelig preg av dette. Man må få et musikkverk og en tolkning plassert, det er målet, spissformulert. Kunnskap og velutviklet rammeverk er nyttig og nødvendig som grunnlag for kunstforståelsen, men til syvende og sist er det den smak en får i munnen som veier tyngst.

Takk til Bach_Man for inspirerte og stimulerende bidrag.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

"På sporet" må vel nesten bli slik, ettersom Erling Sandmo er historiker av yrke. De som leser spalten hans i Morgenbladet utsettes for enda flere historiseringsforsøk der... Programmet er god underholding, og lytteprøvene nyttige, men forøvrig tar jeg det, som all kritikk, med en klype salt.

Men for å ta med en liten klype til med historisering før vi slutter: Beethoven sin karrierestart faller jo også sammen med en sterk utvikling av selve klaverinstrumentet og introduksjonen av det moderne pianoet. Er ikke sikker om dette gjorde seg gjeldende allerede i op.2 men han utnytter utvilsomt de nye dynamiske mulighetene i senere sonater.

Jeg blir forøvrig selv ganske lei av moderne fremføringskonvensjoner noen ganger, hvis jeg virkelig skal nyte Beethoven setter jeg gjerne på Kempff eller Moravec.

K

kbwh

Gjest

Og da var jeg satt på plass! Nye forsøk på tidligbeethoven må til.

Jeg sverger til å kjøpe anbefalte innspillinger av verk jeg ikke kjenner framfor noe ukjent "billig", som senere kun blir hyllefyll. Da heller eie to kanonframføringer, eller tre eller fire.

Op. 1 er nevnt. Har pianotrioene komplett med Perlman, Harrel og Askhenazy ( russisk navn, så bokstavenes orden er nesten likegyldig :p) på EMI. Den har stått uspilt noen år fordi min rare franskmann trengte ny pickup uten at jeg skjønte at det var det den måtte ha.

Takk for stimulerende lesning på morgenkvisten!

K

kbwh

Gjest

En oppdatering:
Har lånt og lyttet gjennom opus 18-kvartettene i Takacs tolkning. Det hjalp, og jeg kommer til å kjøpe platen selv.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

En oppdatering:
Har lånt og lyttet gjennom opus 18-kvartettene i Takacs tolkning. Det hjalp, og jeg kommer til å kjøpe platen selv.
Og hvordan har det gått med opus 2? Videre studier av nr. 1 har overbevist meg om at dette er sprengstoff. Nr. 2 og 3 er allerede tungt etablerte. Alle tre er skattekamre som har vokst dess mer de utforskes. Unge Barenboim (på EMI) har vist seg å være en sterk bidragsyter i så måte.

K

kbwh

Gjest

Og hvordan har det gått med opus 2? Videre studier av nr. 1 har overbevist meg om at dette er sprengstoff. Nr. 2 og 3 er allerede tungt etablerte. Alle tre er skattekamre som har vokst dess mer de utforskes. Unge Barenboim (på EMI) har vist seg å være en sterk bidragsyter i så måte.
Har ikke kommet til opus 2 ennå. Opus 1 og 18 er de jeg har fått gjort noe med så langt.
Ellers går tiden med til å gjøre meg kjent med nye sider ved han tohundreogårsjubilanten du vet.

K

kbwh

Gjest

Finnes en 5cd-pakke med Melvyn Tan som www.mdt.co.uk skal ha en slikk og ingenting (dvs. £14 omtrent) for. Den inneholder bl.a. opus 2. og opus 27/2 (måneskinn altså).
Melvyn Tan spiller fortepiano. H. C. Robbins-Landon (sic) har skrevet noe sånt som at 1. satsen i op. 27/2 overhodet ikke funker på et modene flygel. Kanskje jeg skulle våge meg utpå?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Mine erfaringer med innspillinger av skranglete, falske og dynamisk begrensede fortepianoer har uten unntak vært skuffende og frustrerende. Den historiske verdien er selvsagt uomtvistelig, men her skiller de museale og musikalske interessene vei for min del. Jeg har hørt Melvyn Tan på moderne flygel, og ble ikke akkurat bergtatt av det jeg opplevde som en tørr, kjølig spillestil og klangpalett.

Anbefalingen om Gilels' DG-innspillinger opprettholdes: Flott lyd, gedigent instrument og en sann mester.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Ronald Brautigam sine fortepianoinnspillinger på Bis er bra. Lyden er fyldig og fin, tolkningene solide. Jeg kommer ikke til å konvertere akkurat, men dette kan man ha glede av å lytte til.

Førstesatsen i måneskinnssonaten krever jo konstant pedal. Kan bli litt vel mye av det gode på et moderne flygel, så mange pianister velger å overse dette.

K

kbwh

Gjest

Mine erfaringer med innspillinger av skranglete, falske og dynamisk begrensede fortepianoer har uten unntak vært skuffende og frustrerende. Den historiske verdien er selvsagt uomtvistelig, men her skiller de museale og musikalske interessene vei for min del.
...
:D Jeg setter stor pris på tydelighet, awe!
Jeg har et par plater med Bilson i Mozarts 20., 21., 25., og 26. pianokonserter. Jeg har stor glede av dem. Kontrasten mellom Bilsons og Geza Andas svært kjente men i mine ører akk så herskapelig-rosa tolkning av nr. 21 er påfallende. Fortepianoet, og en del andre musikalske og tekniske faktorer skal det medgis, vinner.

Tan blir ikke innkjøpt uhørt etter dette. Takker!

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Vi vet fra de herrer Mozart og Beethovens hånd at de nøt hvert fremskritt som ble gjort på instrumentsiden. De likte utviklingen, mens puristene gjerne vil reversere alt hva remmer og tøy kan holde. Det foresvever meg et eller annet om å være mer katolsk enn paven. Jeg får også, høyst usaklig og nærmest ufrivillig, assosiasjoner til en historie Andre Bjerke fortalte om Ibsen på nynorsk i et dertil egnet teater: To bunadskledte kvinner falt hverandre om halsen etter å ha overvært radbrekkingen og utbrøt ekstatisk: "Endeleg er han vår!" Nå har riktignok ikke periodeinstrumentbølgen hatt samme ødeleggelseskraft på åndsverker som den hjemlige nasjonale nevrose, men i mine øyne er det likevel en fjern slektning. Purisme, i enhver skikkelse, har sjelden ført mye godt med seg.

Flere av dem som fremfører Mozart og Beethoven på moderne instrumenter har spilt en del cembalo og fortepiano for å erfare på kloss hold den klangverden og mekanikk barokkens mestre og wienerklassikerne hadde til rådighet. Perahia og Schiff er gode eksempler. De mener at overføringsverdien absolutt er til stede, samtidig som en kan nyte godt av de moderne instrumentenes muligheter. De har begge spilt alle Mozarts klaverkonserter friskere, klarere artikulert, mer idiomatisk og tidløst enn Anda. Bilson spiller flott, og er den jeg foretrekker hvis det altså skal være historisk vri på det.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Hvilken formidlingsevne! Her var det kunnskap, tolkningsforståelse og vidd som gjorde dagen lysere og lysten til å lytte til tidlig Beethoven påtrengende. Takk, mine herrer! :)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Hvilken  formidlingsevne! Her var det kunnskap, tolkningsforståelse og vidd som gjorde dagen lysere og lysten til å lytte til tidlig Beethoven påtrengende. Takk, mine herrer! :)
Hvis jeg skulle være en av dem som har inspirert og vekket en interesse, ville jeg være oppriktig glad for det. Uansett må du ha en god reise inn i den unge vulkanens verden.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1

Perahia og Schiff er gode eksempler. De mener at overføringsverdien absolutt er til stede, samtidig som en kan nyte godt av de moderne instrumentenes muligheter. De har begge spilt alle Mozarts klaverkonserter friskere, klarere artikulert, mer idiomatisk og tidløst enn Anda.
Ut i fra det jeg leser på ulike forum og da spesielt http://www.good-music-guide.com/forum/ og musikk-forumet til Naim, http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/frm/f/38019385 (hvor enkelte tilhørende den harde kjerne fra førstnevnte forum går igjen) får jeg inntrykk av at det er svært delte meninger rundt dette. Selv kan jeg derimot ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være mulig å like både de klassiske innspillingene med Haskil, Cortot, Gieseking, Casadesus, Anda og mer moderne tilnærminger til de ulike verkene. Har man et åpent sinn er det jo så mye mer man kan lytte til, og nettopp det å høre ulike tolkninger av en komposisjon er jo dette som gjør dette spennende :).

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Da har du all mulig grunn til å føle deg oppriktig glad, awe. :) Har funnet stor glede og inspirasjon både i dine bidrag til denne tråden og mht dine erfaringer med mitt vidunder av en preamp ( cj Premier Ten) og tilhørende rør. Ser ellers frem til å utforske vulkanen!

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Ut i fra det jeg leser på ulike forum og da spesielt  http://www.good-music-guide.com/forum/ og musikk-forumet til Naim,  http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/frm/f/38019385 (hvor enkelte tilhørende den harde kjerne fra førstnevnte forum går igjen) får jeg inntrykk av at det er svært delte meninger rundt dette. Selv kan jeg derimot ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være mulig å like både de klassiske innspillingene med Haskil, Cortot, Gieseking, Casadesus, Anda og mer moderne tilnærminger til de ulike verkene. Har man et åpent sinn er det jo så mye mer man kan lytte til, og nettopp det å høre ulike tolkninger av en komposisjon er jo dette som gjør dette spennende  :).
Men det er da fullt mulig! De fleste trådene om klassisk oppfordrer til mange og varierte innspillinger. At entusiastene har ulik smak og erfaring noen ganger, og derfor drøfter stil, tradisjon, fremføringspraksis osv. , synes jeg er stimulerende. På den måten får en nyttige tips og nye innfallsvinkler til verkene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.696
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

oooops; spør om mine Fournier/Kempff må få selskap av Brendeln & Brendel.

Jeg er svært interessert i histrisk fremførelsespraksis, syden får en transparens og nesten vokal kvalitet som senre tiders, kraftigere instrumenter mangler, særlig i blåserne. har imidlertid slitt litt med fortepiano men så lyset med denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//49404.htm

Utrolig sjarmerende musikk, og spillt på varierende instrumenter, litt cembalo og klavokord også. Sjekk prisen - ferske innspillinger!

K

kbwh

Gjest
Sv: "Tidlig" Beethoven - lytter du til det?

Som tiden flyr!

Takk for god hjelp.
Op. 18 sitter som et skudd.
Op. 7-sonaten er blitt en favoritt, kanskje også fordi jeg kan velge mellom Gilels og Michelangeli.
Pathetique-somaten er jo op. 13, og den har jeg da alltid likt... Pollini, Brendel, Gilels og Askhenazy kan jeg veksle mellom.
De tidlige cellosonatene er riktig givende, så også Pianotrioene.
Symfoni nr. 1 og pianokonsert nr. 2 har jeg ikke ennå fått tak på; Som tiden flyr!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.967
Sted
Trondheim

Må støtte Bach_Mans anbefaling av Moravec. Fantastisk pianist i det reportoaret.
Det minner meg på at det er lenge siden jeg har hørt Moravec spille. Det får bli neste runde på spilleren. Må bare høre ferdig Händels Alcina først
Moravec var forøvrig en nær venn av min kones bestemor (som var sopran i operaen i Praha før krigen). Hun overtok Moravec' gamle Steinway i sin tid, men det ble solgt fordi de ikke hadde plass til det. Hvis ikke, ville dette Steinway nå stått i stua vår i Trondheim.
Jaja - man kan ikke få alt.

K

kbwh

Gjest

Jeg har fått tak i Moravec i treeren. Sto en LP hos Hifiguiden i Hamar. 40,- og den var min.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Moravec var forresten elev av Michelangeli. Han mente det var greit nok, men klaget på at læreren "gjorde seg til for jentene". Et virkelig underlig utsagn. Selvfølelesen kan ikke ha vært utpreget lav hos denne eleven, hverken i forhold til kvinner eller klaverspill.

Mener nå som da at op. 2 nr. 1 er en døråpner til Beethovens klavermusikk. Op. 2 - som op. 10 - består av tre sonater som utforsker ulike sider ved sjangeren og hos komponisten. I op. 2 er nr. 1 den dristigste hva angår musikalske idéer. Hele op. 2 har en slik friskhet og vitalitet som er smittende. Musikk en burde spille regelmessig.

Fikk en flyktig, rar fornemmelse da jeg leste innleggene i denne tråden om igjen i dag. Nostalgi?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Glemte i forrige innlegg å nevne det meget spennende opptaket av den 26 år gamle Gilels i op.2 nr.3 på dobbeltalbumet "emil gilels - early recordings", utgitt på DG i fjor. Op.10 nr.3 finnes i en villere og galere versjon enn i DGs sonate-boks på Brilliants attraktive "Emil Gilels Plays Beethoven" (med live-opptak gjort i Sovjet i perioden 1961-1984).

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg har vært så snill mot meg selv at jeg ikke rangerer Beethovens mesterverker innbyrdes. Det holder fint å bare spille dem. Dette gjelder Beethoven i særlig grad, synes jeg, fordi han mer enn noen annen komponist utviklet seg så rent ufattelig gjennom livsløpet. Mesterverker skrev han i de ulike fasene av livet, men de er så vidt forskjellige at en direkte sammenligning egentlig bare kan fortelle om lytterens smak eller kjennskap. Det eneste jeg vet sikkert, er at jeg kommer til å lytte igjen og igjen på de sene strykekvartettene så lenge jeg kan. De representerer musikkens største mysterium i min verden. Mer generelt vet jeg at det meste gjenstår å oppdage, selv i de verkene jeg har hørt flest ganger.

Ser i ettertid at dette innlegget helst burde vært postet under "Klassiske kvalitetsinnspillinger ...".

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Ja, jeg lytter til tidlig Beethoven rett som det er fremdeles. I går og i dag klaversonate nr. 8 i c-moll, op. 13, i en rekke innspillinger. Det er altså den med det misvisende tilnavnet "Pathetique", et påfunn som selvfølgelig ikke stammer fra Beethoven selv. Selv om hørselen hadde begynt å svikte i 1798, det året han skrev denne sonaten, er dette et livsfriskt verk - riktignok med farlige avgrunner som truer utfoldelsen og energien i urovekkende grad.

Tre innspillinger fra 50- og 60-tallet fortjener å bli nevnt spesielt, slik at de ikke går i glemmeboken. Gieseking, Backhaus og Serkin. Giesekings innspilling fra -56, dødsåret, på EMI, har helt strålende lyd. Friske tempi (ekte "Allegro di molto e con brio" i 1. satsen), lite pedal, superb artikulasjon og frasering. Dramatisk og ikke patetisk, klassisistisk rent, men ikke minimalistisk i uttrykksregisteret. Ren nytelse. Backhaus, har vi glemt hvilken gedigen pianist han var? Den gamle Decca-innspillingen har dårligere båndbredde og dynamikk enn ovennevnte EMI, men vi kan likevel lett høre hva en inspirert og notetro topp-pianist kan utrette. Simpelthen respektinngytende. Ingen billige triks der i gården. Finn frem notene og se hvor presist det går an å spille. Teknikken er så god at en ikke kan merke de krevende passasjene. Aldri brudd, alltid flyt og sammenheng. Og Serkin? Big and bold, på Columbia Masterworks i 1963. Mer romantisk, mer dvelende, mer utagerende, mer ekspressiv og følelsesladet. Briljant lyd.

Ingen vinnere her, naturligvis. Poenget er interpretativ bredde og variasjon. Memento mori, perspektivet på dagens utøvere gjennom tolkningshistorien. Dette danner et brennpunkt på verket for mer innsikt og forståelse. Siden op. 13 aldri har vært en av mine favoritter, er slik sport instruktiv. Jeg har forøvrig hørt alle på gammel vinyl.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Skal der spikkes fin opptenningsved, så skal der 8). F eks Burkhart mener at LvB selv ga sonaten navnet "Pathetique", ikke fordi det var noe, det vi i dag kaller "patetisk", altså til overmål sørgelig og sentimentalt, ved den. Derimot var den alvorlig og høytidsstemt, som i Beethovens tid og langt framover kunne defineres som "pathetique"; altså har ordets betydning endret seg på 200 år. Sonaten er forøvrig en av de få som med utbytte kan spilles av en amatør, selv om en lett kan geråde uti fingerkrøll i 3dje sats og et par steder i 1. Backhaus, ja.... Gieseking kjenner jeg jo, og Serkin, men Backhaus var det dårlig med i hyllene. Må gjøre noe med det.

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Ellers; som feiring av at Regaen min har gjenoppstått, tilbringer jeg nu aftenen med å høre på alle 10 fiolin/ klaversonatene hans i en utmerket Decca SXL-boks med Perlman og Ashkenazy, og har nå kommet til nr.5. Bare for å nevne det. Lett, frisk, ungdommelig og glad Beethoven.

Bernt K

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Flisespikking er helt ok for min del, men da er det gjerne en fordel å spikke på samme emne. Som den oppmerksomme leser kanskje har lagt merke til, staver jeg ordet "Pathetique" på to forskjellige måter - tittelen sogar med anførselstegn og stor forbokstav, til forskjell fra den allmenne, moderne norske bruken. Vi har nok tatt etter engelskmennene, der ordet etterhvert har fått entydig negativ betydning. Den franske stavemåten åpner for assosiasjoner til tradisjonen, der bl.a. navn på kunstverk spiller en rolle. I den romantiske perioden i kunsten ble nettopp følelsesladede titler sett på som uttrykk for det edle, dype og høye. Tsjaikovskijs 6. symfoni er et godt eksempel på denne bruken av ordet.

Beethoven ble aldri romantiker. Han starter trygt plassert i den klassisistiske tradisjonen, utvikler formspråket og uttrykksregisteret voldsomt, men ikke i typisk romantisk retning. Derimot inspirerer han flere av de sentrale romantikerne, ikke helt ulikt hva Goethe gjorde for litteraturen bortimot 30 år tidligere.

Ovennevnte er bakgrunnen for at jeg brukte livsfrisk og patetisk som antonymer i forhold til op. 13. Fyller en på med føleri og sentimentalitet i dette verket, blir det ...patetisk. Der viser altså de gamle mestre at stilsansen og verkforståelsen var på plass.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg har vært innom Sentralen noen ganger i dag, og meldingen oppe til venstre er alltid den samme: "awe og 0 gjester leser dette emnet." Til og med telleverket på Sentralen nekter å registrere det en skriver. Det er da jeg spør meg selv: Hva i all verden er det du holder på med? Skrivetrening? Det er da det er trivelig å treffe på en flisespikker.

K

kbwh

Gjest

I fjor sommer var jeg på konsert langt oppi Østerdalen og hørte Paul Lewis spille op. 2/2. På andre siden av veien hadde de jaktbikkjer og i den langsomme satsen var det foringstid. Gneldrebikkjer!

Paul Lewis er god, men jeg er nok mer svak for hans kone cellisten.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Lewis? Er det ikke han sjefsanmelderen for klavermusikk i Gramophone, Bryce Morrison, har utropt til det helt store i nyere innspillinger av Beethoven-sonatene? Op. 2/2 i skauen i Østerdalen i jakta, sier du? Jo, det må ha vært en selsom opplevelse. Vi lever i obstfelderske tider.

K

kbwh

Gjest

Jeg har lest panegyrisk anmeldelse av Lewis' sonateutgivelser i fars Gramophone.
Det var fjorårets konsertopplevelse. Innehaveren av en gammel storgård i Deset med konsertsal med plass til 100 er svært musikkinterressert og synes det er flott at Everumsfestspillene vil bruke rommet til sitt egentlige formål.

Jean-Guihen Queyras og 7 cellister fra ungdomssymfonikerne fikk meg hektet på Boulez med Messagesquisse, og så dro de den langsomme satsen i Haydns 13. symfoni som ekstranummer. -This is the version for cello and celli.
Vertavokvartetten spilte op. 18/3.

En praktfull augustkveld, men jeg kunne skutt de bikkjene der og da.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Lewis har vel mottatt blandede kritikker, for Gramophone er han det store hvite håpet, Jed Distler i Classicstoday plasserer ham midt på treet. Her er en anmeldelse av den ene platen fra den alltid etterettelige Todd på good-music-guide, som har samlet og lyttet til hundrevis av LvB-sonateinnspillinger som et slags prosjekt.

http://www.good-music-guide.com/forum/index.php/topic,6638.0.html

Selvsagt misunner jeg Valentino som har hørt ham i virkeligheten. Stemmer det ikke at han har mye til felles med sin lærer, Alfred Brendel?

Topp Bunn