Tidenes Live-opptak?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Der kan du se. Velfortjent da.
    Nå må jeg køye. Tror det blir en hard økt i mårra ;)

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    549
    bluesbreaker skrev:
    Savner kanskje Meola,Lucia,Mc Laughlin`s "Friday Night in San Fransisco?
    Ellers synes jeg Bob Dylan er en STORlåtskriver, men jeg orker ikke høre ham synge (breke).
    En rett og en feil her. Enig at Al Di Meola, Paco De Lucia og John Mc Laughlin`s "Friday Night in San Francisco" er strålende. Utsøkt gitarspill av de tre herrer som langt overgår mer bredbente heavyrockere som ellers flyter mye på staffasje og skrik og skrål.

Men å kalle Bob Dylans vokale ferdigheter for å breke er helligbrøde. Han synger med det nebbet han har og det gjør han til de grader bra. Lytt til hans bidrag på liveplaten "Before the Flood" sammen med The Band fra 1974. Du verden!

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Jeg konstaterer at fabelaktige "At Folsom Prison" med Johnny Cash fra
    '68 har landet på en flott fjerde plass, mens den, i mine øyne, minst like
    gode "At San Quentin" fra året etter, ikke er verdiget en plass på lista
    over de 200 beste liveplatene. Forstå det den som kan.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.777
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Savner kanskje Meola,Lucia,Mc Laughlin`s "Friday Night in San Fransisco?
    Ellers synes jeg Bob Dylan er en STORlåtskriver, men jeg orker ikke høre ham synge (breke).
    En rett og en feil her. Enig at Al Di Meola, Paco De Lucia og John Mc Laughlin`s "Friday Night in San Francisco" er strålende. Utsøkt gitarspill av de tre herrer som langt overgår mer bredbente heavyrockere som ellers flyter mye på staffasje og skrik og skrål.

Men å kalle Bob Dylans vokale ferdigheter for å breke er helligbrøde. Han synger med det nebbet han har og det gjør han til de grader bra. Lytt til hans bidrag på liveplaten "Before the Flood" sammen med The Band fra 1974. Du verden!
    I all ydmykhet og respekt for Dylan som låtskriver og kunstner har jeg fremdeles den subjektive mening at han skriver bra, men synger dårlig! Det anser ikke jeg som helligbrøde, men jeg respekterer at andre har en religion.
    :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.829
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    finns der nyere gode liveopptak?

eller bare gammalt støv? 8)

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Kanskje ikke tidenes live opptak men en meget bra live plate fra 1969.Skikkelig fet blues og lyden er meget bra.

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.740
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fikk lyst til å gi en liten tilbakemelding om musicstack.com

Den 28.12. bestilte jeg El Rayo-X Live fra dette nettstedet, og i dag lå cd'en i postkassa. Ikke dårlig! Det blir nok ikke siste gang jeg handler der.

CD'en er nok ikke riktig så obskur som den LP'en Mr-T ønsker seg - coveret ser slik ut:

Den über-obskure LP finnes forresten på Amazon.co.uk nå Herr-Te - ca £367, brukt. ;)

Jeg skal lytte til CD'en før jeg ripper den. Da skal jeg holde coveret i hånden, for riktig å kunne nyte komposisjonen!

Edit: Jeg betalte snaut £38 for herligheten, inkl frakt. Så litt sånn små-obskur er den nok ;D

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Dette er ikke den jeg jeg snakket om, dette er en ANNEN live-plate med El Rayo-X. Jeg har denne også så klart.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Men å kalle Bob Dylans vokale ferdigheter for å breke er helligbrøde.
    Ganske så treffende. Dylan kan ganske enkelt ikke synge. Men han har jo andre kvaliteter...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.027
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steinar_Lund skrev:

Den 28.12. bestilte jeg El Rayo-X Live ....
    .....
    Den über-obskure LP finnes forresten på Amazon.co.uk nå Herr-Te - ca £367, brukt. ;)
    ....
    Det er CDen som koster det. Brukt CD !
    Fin plate, men prisen er syk. Spesielt fordi LPen (den rosa) stadig kan skaffes rimelig på ebay.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Trondheim
    Jovisst kan han synge. Men han har ikke allverdens stemme. Det er mange som har fin stemme som ikke kan synge, og tilsvarende mange som kan synge uten å ha så veldig bra stemme. Jimi Hendrix og John Mayall comes to mind...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Steinar_Lund skrev:

Den 28.12. bestilte jeg El Rayo-X Live fra dette nettstedet, og i dag lå cd'en i postkassa. Ikke dårlig! Det blir nok ikke siste gang jeg handler der.

CD'en er nok ikke riktig så obskur som den LP'en Mr-T ønsker seg - coveret ser slik ut:

Jeg skal lytte til CD'en før jeg ripper den. Da skal jeg holde coveret i hånden, for riktig å kunne nyte komposisjonen!

Edit: Jeg betalte snaut £38 for herligheten, inkl frakt. Så litt sånn små-obskur er den nok ;D
    Anbefales, men vel å merke så er Musicstack bare en site der masse selgere kan annonsere platene sine, og ikke en butikk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.027
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skal ikke gjenta meg selv for mye, ikke linke til annonser heller, men siden noen synes interessert kan det nevnes at denne koster 10 $ fra Tyskland på ebukta idag. Man bør følge med, ting dukker opp hele tiden. Buy it now!

ed: tror jeg må opp og spille Mercury Blues igjen, den river så inni.....deilig

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.740
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Den 28.12. bestilte jeg El Rayo-X Live ....
    .....
    ....
    Det er CDen som koster det. Brukt CD !
    Fin plate, men prisen er syk. Spesielt fordi LPen (den rosa) stadig kan skaffes rimelig på ebay.
    Javisst er det CD. Blingset visst litt.

V

vredensgnag

Gjest
    Dazed skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Anbefales, men vel å merke så er Musicstack bare en site der masse selgere kan annonsere platene sine, og ikke en butikk.
    Yes. Musicstack bruker jeg kun når andre kilder er avsøkt. Men det hender man finner gode priser der også.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.777
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    slowmotion skrev:
    bluesbreaker skrev:
    slartibartfast skrev:
    finns der nyere gode liveopptak?

eller bare gammalt støv? 8)
    Denne er bra og ikke nedstøvet ennå.
    Den Jeff Beck greia er jævlig bra!
    Anbefales som BluRay også.
    Ja, bra bilde og lyd. Wilkenfeld er jo en fornøyelse og se sammen med Beck. (youtube lenken er ikke fra Ronnie Scotts)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=RDgkbLw4qkw

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jovisst kan han synge. Men han har ikke allverdens stemme. Det er mange som har fin stemme som ikke kan synge, og tilsvarende mange som kan synge uten å ha så veldig bra stemme.
    Helt uenig. Mannen kan ikke synge. Det er derfor hans frasering er så rar - en måte å prøve å unngå å synge! Stemmen er det ikke så mye i veien med selv om den ikke er stor.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Akapaz skrev:
    Sinatra At The Sands burde også vært der, men ellers meget god liste.

Støttes, "At The Sands" ja. Flere jazzskiver burde med. The Köln Concert er alt nominert ser jeg – of course. Still Live av samme henger også der oppe. Ei jeg straks tenkte på når jeg titta inn her var Dee Dee Bridgewater's Live at Yoshi's, samt Oscar Peterson's Oscar in Paris ( Live at the Salle Pleyel 1996). Niels-Henning Ørsted Pedersen The Unforgettable NHØP Trio Live bør kanskje med? men "Tidenes"... vel...

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.777
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    otare skrev:
    Jovisst kan han synge. Men han har ikke allverdens stemme. Det er mange som har fin stemme som ikke kan synge, og tilsvarende mange som kan synge uten å ha så veldig bra stemme.
    Helt uenig. Mannen kan ikke synge. Det er derfor hans frasering er så rar - en måte å prøve å unngå å synge! Stemmen er det ikke så mye i veien med selv om den ikke er stor.
    enig m Voff.
    Kan skrive,-ikke synge.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    4
    bluesbreaker skrev:
    Voff skrev:
    otare skrev:
    enig m Voff.
    Kan skrive,-ikke synge.
    Dylan kan både skrive stor musikk med fantastiske tekster og han kan framføre dem på en måte som kler låtene. Dessuten kan han også gjøre coverlåter på en ypperlig måte med sin gitar og stemme, hør f.eks. på skiva World Gone Wrong.
    Slutt med tullet karer, klart Dylan kan synge 8)

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    549
    FZ skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Voff skrev:
    otare skrev:
    enig m Voff.
    Kan skrive,-ikke synge.
    Dylan kan både skrive stor musikk med fantastiske tekster og han kan framføre dem på en måte som kler låtene. Dessuten kan han også gjøre coverlåter på en ypperlig måte med sin gitar og stemme, hør f.eks. på skiva World Gone Wrong.
    Slutt med tullet karer, klart Dylan kan synge 8)
    Enig i dette. Mange definisjoner på det å synge, og om kriteriene er skjønnsang så er kanskje ikke Dylan der. Men hva med innlevelse, uttrykk, personlighet, formidling etc. Ingen over, ingen ved siden. Husk kunst inkl musikk er vinduer og ikke speil.

Tips: Hør Dylan synge: "Is your love in vain", "Every grain of sand", "Make you feel my love" og "Workingman blues 2" Her har du stor lyrikk, flotte melodier og utsøkt formidling. Kan ikke gjøres bedre enn dette.

M

Mr-T

Gjest
    Jeg er enig, Dylan er en stor formidler, han er til tider helt fantatisk. Kanskje den største.

I den helt andre enden av skalaen har vi skjønnsangere som komplett mangler evne til kommunikasjon. Noen som husker vår egen Rein Alexander....? :p

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.777
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt at Dylan lager fine sanger, men jeg orker ikke høre ham synge.
    Vet jo at mange andre har glede av det.

Over til temaet "LIVEPLATER": Hvorfor er den første nedenfor med på lista, men ikke den andre?
    De er fra samme konsert.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Denne kom i hus her om dagen, en nytelse. Båndet er blitt meget godt tatt vare på, og man er der. Skjønner godt at den kom på 4. plass i listen over Tidenes Live-opptak. (Dette er aller første versjon, uten redigeringen der de tok bort "I shot a man in Reno/Just to watch him die", etter at Robert Kennedy ble skutt).

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Mr-T skrev:
    Jeg er enig, Dylan er en stor formidler, han er til tider helt fantatisk. Kanskje den største.

I den helt andre enden av skalaen har vi skjønnsangere som komplett mangler evne til kommunikasjon. Noen som husker vår egen Rein Alexander....? :p
    +1

N

nb

Gjest
    Traff en av gutta bak listen ved kaffimaskinen på jobben i dag - han sa at de aldri hadde rangert nr 101-200.

Rocker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    97
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    decibelius skrev:
    Ikke glem onkel Bob da. Magisk live-skive ;)
    "Babylon By Bus" er da en mye bedre live-plate enn denne synes jeg...mere liv og trøkk.

Hva med:
    Tom Petty & The Heartbreakers - 30th Anniversary Concert?
    Pink Floyd - Delicate Sound Of Thunder?

3 av mine favorittplater såklart :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn