Tidal vs ekte Flac avspilling!

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Dilla i lang tid og jeg kom frem til noen asio innstilling som var bra variere vel fra kild til kilde.
Jeg har dette
Latancy compensation på In 128samples og ut 128samples.
jeg har allow pull mode på on buffer offset 2ms
always resample off
force 16bit off
asio buffer 112samples
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Av de låtene jeg har mastret og levert 16bit til Tidal er det ingen forskjell på lokal 16bit fil, og Tidal, men spiller jeg 24bit filen er det helt klart mer feitaboogey. Oppfattes forskjellen som større enn 16 -> 24bit, vil det mest sannsynlig være 2 forskjellige mastere. Kan også være rippet fra sacd etc hvis du har fått tak i den en plass du ikke vil oppgi. Viktig å sammenligne eksakt samme utgivelse i samme bitfrekvens og sampling frekvens, uten replay-gain etc. Er det fortsatt forskjell da, vil feilen ligge i software. Alle software jeg har testet på mac gir likt resultat på like utgangspunkt.
Real world-erfaring med tyngde. Har ikke foretatt systematiske sammenligninger selv enda, men må vel høre om jeg kan høre noen forskjell på egne produksjoner på Tidal og som lokal fil. Da vet jeg i alle fall med sikkerhet at masteren er den samme som jeg leverte fra meg. Og jeg er ganske overbevist om at du har rett her.

Det jeg har sammenlignet litt mer systematisk er Tidal Hifi vs Spotify Premium, og det er klare forskjeller i rom på de to tjenestene. Med Premium blir det litt vel trangt og lavt under taket noen ganger.
 

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
229
Antall liker
45
Sted
Tredje sten vest av Sola
Har lasta ned og prøvd AIMP i 3 dager nå etter anbefaliinger fra deg,
ingen ting vond om promgrammet men hører ingen vesentlig forskjell mellom Foobar og AIMP.
NB: jeg spiller kun flac(ukomrimert) fra pc + DAC - streamer ikke fra spottify e.l
Blir værene i Foobar - trener ikke å bytte for å bytte
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tilater meg å synse litt her.
Må inrømma at jeg ikke har gjort vitenskaplig sammenligning på Tidal og min egen samling FLAC rippet til harddisk.
Men jeg opplever at Tidal Hifi ikke leverer på lik linje som FLAC filene. Rett og slett dau lyd sammenlignet,
Kani tillegg nevne at jeg har gjort denne sammenligningen på to forskjellige anlegg.
Det skal være klart at jeg ikke har forsøkt å finne ut om det er same master som ligger til grunn.
Uansett synes jeg det er skuffende at Tidal sin HIfi løsning ikke er bedre, betaler man ekstra synes jeg at man må kunne forvente
at leverandøren av filenefinner frem til de gode masterene.
Hadde det ie vært for at jeg finner det verdifult å ha tilgang til Tidal i andre sammen hang hadde jeg sagt opp tjenesten.
Som det er nå lever den ikke opp til å kunne levere god nok kvalitet for kritisk lytting.

H
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Leverer Tidal Masters kvalitet via iOS app?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Det lyser nemlig «blå HIHI» med både låter i Tidal Masters spillelistene og og låter som ikke er masters?

CCC286CB-156A-4FCB-95ED-48E3DCE6E9EB.jpg
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Tror tidal bare har master fra pc.... Jeg synes master innspillinger er bedre enn hifi (cd kvalitet).
Men ikke sammenlignet med flac direkte fra pc da!
 

Paolo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2016
Innlegg
66
Antall liker
90
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg spiller mine Wav filer (ikke flac) rippet fra cd, filer er lagret i mac mini SSD og spilt med Amarra Symphony player. Macen er koblet via USB til hegel H360, enkelt og greit!
Jeg synes kvalitet på streamer filer er ikke i samme kvalitet på fysisk filer lagret på HD. Dessverre men i mine hører Tidal klare ikke å levere samme kvalitet en mine rippet filer gjøre.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Noe er gjort med lyden via Tidal. Mer makro dynamikk og bass.

Masters låter best hos meg. FLAC rip er bra, men varierer med opptakskvaliteten. Masters har bedre "all over" jevn kvalitet. Dette er lovende.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Er det mange masters album på Tidal?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tror tidal bare har master fra pc.... Jeg synes master innspillinger er bedre enn hifi (cd kvalitet).
Men ikke sammenlignet med flac direkte fra pc da!
Masters fra Tidal går også via Node2....
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Har testet Tom Petty, A-ha og nå Norah Jones, hører ikke forskjell på Sonos 16/44 og Tidal Masters.

Kona kom inn og hørte på Norah Jones mens jeg A/B swithet og hun sa det var en liten forskjell.
«Tidal Master var litt mer behagelig og hadde mer rom» sa hun.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har testet Tom Petty, A-ha og nå Norah Jones, hører ikke forskjell på Sonos 16/44 og Tidal Masters.

Kona kom inn og hørte på Norah Jones mens jeg A/B swithet og hun sa det var en liten forskjell.
«Tidal Master var litt mer behagelig og hadde mer rom» sa hun.
Slik oppfatter jeg det også. Rommet skapes sannsynlig av en mer dynamisk presentasjon. Da kommer ordet behagelig eller interessant inn i bildet.
 
Topp Bunn