tidal og forvrenging

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
hallo!

Jeg har brukt tidal i flere år. Hører bare klassisk og har lagt merke at noen innspillinger låter veldig dårlig, med en tydelig forvrenging.
Jeg har sammenlignet med cd og der er ingen forvrenging.

Har noen andere lagt merke til det og vet hvorfor dette skjer?

et eksempel er

schubert Fierrabras med claudio abbado...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
hallo!

Jeg har brukt tidal i flere år. Hører bare klassisk og har lagt merke at noen innspillinger låter veldig dårlig, med en tydelig forvrenging.
Jeg har sammenlignet med cd og der er ingen forvrenging.

Har noen andere lagt merke til det og vet hvorfor dette skjer?

et eksempel er

schubert Fierrabras med claudio abbado...
Hei,

Det hadde vært en del enklere hvis du hadde linket direkte til låtene hvor du merker dette.

-BB-
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
klart det...

https://listen.tidal.com/album/4447063

legg merkenår messing og treblås kommer inn etter ca. 30 sec...
Takk.

Ikke noe skurr eller forvregning hos meg når blåserne kommer inn ved 35 sekunder. Nå har jeg lyttet til den snutten både med hodetelefoner og på anlegget. Jeg har Tidal hifi abonnement. Hører en del bakgrunnstøy som vel er naturlig.

Jeg lyttet til denne låten: https://tidal.com/browse/track/4447064

Vakker musikk forresten.

-BB-
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Du hører noen som hoster etter 39-40sek også noen som klingler med noe glasslignende etter 43sek. og noen andre smålyder. Kan ikke være det du tror er forvrengning men som bare er noen ekstralyder?

Spiller ihvertfall klokkeklart her også :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Du hører noen som hoster etter 39-40sek også noen som klingler med noe glasslignende etter 43sek. og noen andre smålyder. Kan ikke være det du tror er forvrengning men som bare er noen ekstralyder?

Spiller ihvertfall klokkeklart her også :)
De samme lydene hører jeg tydelig og greit.

-BB-
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
ps. dama i huset bekrefte det!
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Også her er det jo en som hoster, og en som nyser, og en som mister noe på gulvet svakt i bakgrunnen, men hører ingen forvrengning. Hehe sikker på du ikke gjør dette bare for å få oss til å høre på favorittmusikken din :) :cool:
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
ok.
jeg skal flytte tråden til kabelforum da...

:)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Samme her, hører ikke forskjell. Har ikke spotify. Kan det være at du har bedre anlegg enn meg og bb har? At du rett og slett hører pittelitt forvrengning fra selve instrumentet i innspillinga?

Slik jeg ofte gjør med el gitarer ol. Jeg hører den råheta, eller hva jeg skal kalle det, liksom nerven i gitaren. Det hørte jeg ikke på anlegg jeg har hatt tidligere men det hører jeg nå med bedre elektronikk og bedre høytalere. Og det kan man fort tro er forvrengning av høytaler eller innspilling men det er det ikke.
 
Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
jeg mente forresten track 3 , ikke 2...

https://listen.tidal.com/album/3805959

kan dere virkelig ikke høre "flimmerlyd" i klarinetten?



denne derimot virker klokke klar for meg også


https://open.spotify.com/album/2ZaFmu4o991gbUBPbtRguo


track 3 igjen
Jeg kan ikke høre noe shimmer eller noe digitalstøy på klarinetten i sang nr 3 hos meg på Tidal. Benytter ikke Spotify så der får jeg ikke lyttet.

-BB-
Jeg fant ikke mye annet enn en del små knepping fra bakgrunnstøy, spesielt i området 50 til 57sekunder på track 3.

Men hvis man er klassisk fan, så er det bedre utvalg og noe bedre kvalitet på avspillingene fra Qobuz sin streaming tjeneste. Jeg prøvde begge, og får noe mer ro og mer detaljer i lydbildet. Men jeg kan også blir lurt da volumkontrollen ble rørt mellom Tidal og Qobuz avspillingene.
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hvordan får du det til til å abbonere på qobuz? Jeg får beskjed at den ikke er tilgjengelig i norge
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mulig dette er digital klipping i DAC.
Hadde samme problemet med en Cary cd spiller.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hvordan får du det til til å abbonere på qobuz? Jeg får beskjed at den ikke er tilgjengelig i norge
Man skaffer seg en utenlandsk IP adresse; https://bestevpnnorge.no/endre-ip-adresse

Jeg tror ikke problemet ditt ligger i Tidal siden det er nå er flere her som ikke hører det du hører.

-BB-
Stemmer som BB skriver.
Den gangen jeg registrerte meg, brukte jeg TunnelBear APPen på telefonen for å koble meg opp gjennom en amerikansk IP adresse.
Betaling gjør jeg gjennom Paypal, da Visa eller MC kort blir sporet tilbake til Norge. Siden jeg bruker for det meste Roon til avspilling trenger jeg ikke APP tilgang da Google / Apple ikke lar deg installere appen på en norsk telefon (det går heller ikke å "lure" google). Jeg lastet ned APPen til min android telefon ved å installere fra en github tilhørende Qobuz, men denne brukes ikke så mye da jeg bruker Qobuz sin "Webapp" på laptopen ved avspilling fra den.
 
Topp Bunn