Tidal låter med fantastisk lyd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mathias1973

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2015
    Innlegg
    41
    Antall liker
    62
    Sted
    Arvika, Sverige
    Torget vurderinger
    1
    Jag kan rekommendera att man tar en 30 dagars trial på HQ Player: Signalyst och använder den tillsammans med Roon Labs: https://roonlabs.com/ (som är ett program som på ett fantastiskt sätt håller koll på ens musikbibliotek och presenterar det i en snygg förpackning. Även Roon har en free trial).

    Hq Player är en programvara som installeras på datorn och som uppsamplar streamen från Tidal (eller FLAC etc). Själv har jag en Devialet 200 och har valt att uppsampla till DSD 64 och jag tycker ljudet blir markant bättre än om man lyssnar via Tidals egna app. Framför allt tycker jag att röster blir bättre (lite mjukare i kanterna på något vis) och att "stampa-i-foten" reflexen går igång lättare.

    Det finns en lång tråd på Computer Audiophiles om programmet, dess ljudkvalitativa fördelar samt hur lätt det är att använda ihop med Roon etc: HQ Player - Page 247

    Priset för Hqplayer är ca 1500 kr och då uppgår tre "stora" uppdateringar av programvaran.
    Priset för Roon är 119 dollar per år eller 499 dollar för en livstidsprenumeration.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Orker ikke sjekke hele tråden på ny, men har denne vært anbefalt før? Kan jo hende at selv semidemente baluba har gjort det ved en tidligere anledning. Men her er den altså, hifiklassikeren A Walk Across The Rooftops av skotske The Blue Nile. Kom ut på Linn Records i 1983 eller deromkring. Mye brukt til demo gjennom åttitallet på vinyl. https://listen.tidal.com/album/1557112
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan får jeg linket til enkeltspor på Tidal?
    Bare klikk på menylinja helt til høyre for aktuelt spor, velg "Share" og kopier lenkeadresse (du må kanskje manuelt redigere inn http:// før tidal.com/track... for at det skal dannes en hyperkobling her i forumet om du limer lenkeadressa rett inn i tekstvinduet her). I dette eksemplet med låta "From Rags To Riches" blir lenkeadressa da: http://tidal.com/track/1557115

    deling_av_enkeltspor.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aha, da takker jeg for det. Tenkte å få en evaluering av hva folk synes om dette flettverket av musikalske komponenter: http://tidal.com/track/11250882
    Skulle dere slumpe til å høre på resten så hopp lett over den overkomprimerte Summerdays (#1).
    Fantastisk lyd er det nok ikke, men litt gøyalt IMO.
     
    Sist redigert:
    T

    tommykh

    Gjest
    Test denne;)


    gismo
    Dette låt riktig så bra gismo!
    Slik ot kan vi like. Noen som vet om vi har en tråd for grom innspillinger tilgjengelig på youtube, her på sentralen?
    Om ikke må vi kjøre oss opp med en!
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    image.jpeg

    Denne har en veeeldig bra innspilling på TIDAL, etter mitt syn.

    Var skikkelig deprimert her en stund for jeg hadde ikke noen godfølelse etter å ha lyttet til min CD-versjon. Var det noe som manglet? Litt lite gomlyd i bassen til å være Stanley Clarke? Måtte sjekke med TIDAL-versjonen. Og lucky me: begge versjoner var egentlig svært gode:).

    Må ha vært en dårlig dag for å lytte til CD-er, kanskje. I hvert fall, alt er tilbake i sinskjønneste orden. Og godt er det;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 393072
    Denne har en veeeldig bra innspilling på TIDAL, etter mitt syn.

    Var skikkelig deprimert her en stund for jeg hadde ikke noen godfølelse etter å ha lyttet til min CD-versjon. Var det noe som manglet? Litt lite gomlyd i bassen til å være Stanley Clarke? Måtte sjekke med TIDAL-versjonen. Og lucky me: begge versjoner var egentlig svært gode:).

    Må ha vært en dårlig dag for å lytte til CD-er, kanskje. I hvert fall, alt er tilbake i sinskjønneste orden. Og godt er det;)
    Gir den en runde på klokkene. Årevis siden sist. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne tror jeg veldig mange vil like. Noen vil kanskje bli kvalm av tekstene, men det får bli deres problem. http://tidal.com/album/17761458
    Ankomst Utstein Kloster inneholder pietistiske folkesanger og salmer fra Ryfylke, framført av dyktige vokalister som Rønnaug Foss Alsvik og Sigvart Dagsland for over 30 år siden. Innspilt i ruinene av Utstein Kloster med svært dyktige instrumentalister vi kjenner fra mange andre KKV-utgivelser.

    Liker du KKV men ikke har Ankomst Utstein Kloster er du en hedning og må øyeblikkelig steines med defekte Krell-forsterkere og lignende. Har den både på vinyl og kjøpte FLAC-filer fra KKVs nettbutikk i tillegg til at jeg nå streamer fra Tidal.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Liker du KKV men ikke har Ankomst Utstein Kloster er du en hedning og må øyeblikkelig steines med defekte Krell-forsterkere og lignende.
    Da er det nok bare å samle sammen noen defekte forsterkere og sette i gang med steiningen. Men om det er nåde for en hedning så har jeg lagt albumet inn blant favorittene og gir det noen runder i kveld :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liker du KKV men ikke har Ankomst Utstein Kloster er du en hedning og må øyeblikkelig steines med defekte Krell-forsterkere og lignende.
    Da er det nok bare å samle sammen noen defekte forsterkere og sette i gang med steiningen. Men om det er nåde for en hedning så har jeg lagt albumet inn blant favorittene og gir det noen runder i kveld :D
    Det er alltid nåde for angrende syndere. Var det ikke det han derre Kristus døde på korset for? Dessuten er jeg lutfattig, så jeg har ikke engang råd til å kaste strømkablene til Krell på noe som helst. ;) Men fra spøk til revolver, nyt innspillingen. Jeg har hatt den på vinyl i over 30 år, og digger at den har dukket opp på Tidal.
     

    mathias1973

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2015
    Innlegg
    41
    Antall liker
    62
    Sted
    Arvika, Sverige
    Torget vurderinger
    1
    Bitter Ballad med Youn Sun Nah är riktigt bra: https://listen.tidal.com/track/7843436 . Mycket detaljer i ljudbilden.

    En annan rolig låt är The Chieftains The Magdalene Laundries: https://listen.tidal.com/track/4930223 . Jag håller på och läser Jim Smiths Get Better Sound (köpt på sommarrean här Get Better Sound - Online Store) och i den har han den här låten som en av sina referenslåtar. Han skriver där om vilka små detaljer som han letar efter i den här låten (och några till på den plattan) då han åker runt i hushåll och på mässor och hjälper kunder med ljudet. I den här låten kommer det en avlägsen klockringning (distant chime) 25 sekunder in i låten och om man har gjort sitt jobb i lyssningsrummet och har lika avstånd från båda högtalarna till lyssningsplatsen etc så ska man höra detta ljudet som om det kommer rakt inifrån den högra högtalaren. Jag har testat att flytta runt högtalarna en aning hit och dit i rummet och det är verkligen tydligt hur just den där klockringen ändrar plats om man har olika avstånd till högtalarna från lyssningsplatsen. Det räcker med små ändringar så dyker den helt plötsligt upp mitt rummet i stället för i höger högtalare!

    På samma skiva lyssnar han bland annat också på den fantastiskt vackra Danny Boy, här framförd av Diana Krall: https://listen.tidal.com/track/517809. Här letar Jim efter några distinkta saker i ljudbilden. En sak är vid 56 sekunder där Krall sjunger "bide". Där ska man tydligt och påtagligt höra hennes tunga "smacka" mot gommen när hon sjunger D:et.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Bitter Ballad med Youn Sun Nah är riktigt bra: https://listen.tidal.com/track/7843436 . Mycket detaljer i ljudbilden.

    En annan rolig låt är The Chieftains The Magdalene Laundries: https://listen.tidal.com/track/4930223 . Jag håller på och läser Jim Smiths Get Better Sound (köpt på sommarrean här Get Better Sound - Online Store) och i den har han den här låten som en av sina referenslåtar. Han skriver där om vilka små detaljer som han letar efter i den här låten (och några till på den plattan) då han åker runt i hushåll och på mässor och hjälper kunder med ljudet. I den här låten kommer det en avlägsen klockringning (distant chime) 25 sekunder in i låten och om man har gjort sitt jobb i lyssningsrummet och har lika avstånd från båda högtalarna till lyssningsplatsen etc så ska man höra detta ljudet som om det kommer rakt inifrån den högra högtalaren. Jag har testat att flytta runt högtalarna en aning hit och dit i rummet och det är verkligen tydligt hur just den där klockringen ändrar plats om man har olika avstånd till högtalarna från lyssningsplatsen. Det räcker med små ändringar så dyker den helt plötsligt upp mitt rummet i stället för i höger högtalare!

    På samma skiva lyssnar han bland annat också på den fantastiskt vackra Danny Boy, här framförd av Diana Krall: https://listen.tidal.com/track/517809. Här letar Jim efter några distinkta saker i ljudbilden. En sak är vid 56 sekunder där Krall sjunger "bide". Där ska man tydligt och påtagligt höra hennes tunga "smacka" mot gommen när hon sjunger D:et.
    Takk for flotte låtforslag! 100+ poeng fra meg!
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.545
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    https://tidal.com/album/59446524

    WARDRUNA

    Leste "Engelen" sin kritikk i Bergens Tidende fra deres konsert i Håkonshallen nylig, og ble nysgjerrig på hva dette var for noe.

    Fant albumet på Tidal og startet avspilling. Hva var dette? Jeg ble dratt inn i en verden av suggererende rytmer, lyder og sang.
    Ble liggende i sengen og høre på begge albumene deres, så det ble veldig sent før jeg kunne sove.

    Sjelden jeg har vært så enig med en kritiker som denne gangen, dette var bra!!!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Varmer opp rørene med Ry Cooders debutalbum. Selv om alt er kaldt og at jeg enda ikke har fått koblet CC Audio til ekstern DAC så slår det meg hvor utrolig godt produsert det er. Tenk at det albumet er produsert i 1969/70! Ser at bassisten i Mothers og flere Zappa-konstellasjoner til langt utpå åttitallet, den pedofilidømte Roy Estrada, er en av de som spiller.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rørene er varme, og selv om CC Audio er koblet analogt inn i forsterkeren så er det veldig flott lyd jeg hører på Ry Cooders plate med Malis #1, mesteren av malisk blues, nå avdøde Ali Farka Touré. Talking Timbuktu er tittelen, og platen er et funn for både blueselskere og elskere av Vest-Afrikansk musikkultur. Og som alt annet av Cooder, skrudd riktig.

    151948.jpg

    Sønnen til Ali, Wieux Farka Touré spiller i orkesteret Touré-Raichel Collective. Deres The Paris Session er også interessant å høre på. Bass-spillet er helt knall, og jeg tror mange vil like måten det er skrudd på.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Man kan bli drittlei singer-songerwriters men av og til dukker det opp enkelte som har det lille ekstra. Jeg mener David Munyon er en av dem og i tillegg er lyden bra på Tidal. Og jeg liker biografien hans, av og til er det enkle ofte det beste:

    David is a hard-driving guitarist and blues-based singer/songwriter - Richard Meyer

    https://listen.tidal.com/artist/3624193

    Mvh
    BB
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Som relativt ny i audiofilverden var det nesten "hakeslepp" fra min side etter en liten Tidal-test i kveld.

    Har jo tenkt at CD-er som var "remastered" og til og med 24 bit digital remastering, ja det må jo være toppers. Eksemplet mitt er hentet fra Explorations med Bill Evans. Har et par CD-versjoner avspilt på en god spiller. Men her var Tidal med en (kanskje) mer original innspilling i en HELT annen klasse. Tidal har forøvrig begge versjoner. Og den som slår den remastered-versjonen langt ned i støvlene er denne

    image.jpeg
    :)

    For meg mest merkbart med bassen til Scott LaFaro som så vidt kommer fram i remastered utgave. Bare noe tynt skvip som høres langt i bakgrunnen.

    Så denne
    image.jpeg


    og alle mine CD-varianter plasseres på loftet fra nå:rolleyes:.

    NÅ tror jeg på Bill Evans som skal ha hevdet at Explorations var trioens beste innspilling, den han var mest fornøyd med. Det har jeg ikke forstått før nå:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når vi poster i denne tråden synes jeg absolutt en lenke til riktig versjon er på sin plass.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    TAKK FOR FIN TRÅD!

    Sitter og lytter litt her og der. Hadde aldri funnet på disse på egen hånd!

    Men jeg har et spørsmål som kanskje er litt OT (beklager hvis spørsmålet mitt går mot trådkutymen her), men jeg håper noen kan bistå likevel.

    Jeg var for en god stund siden på lyttetest og sjekket bl.a. Tidal mot rippede CD-spor av samme innspilling. Det låt ikke helt likt. Om det skyldtes at Tidal gikk via USB (svakest lydbilde) og det andre (rippede CD-filer) SPDIF (best lydbilde) er uvisst.

    Jeg hører nært opp til 100 prosent på Tidal (har ingen CDer lenger) og er veldig fornøyd med lyden. Og det er jo det viktigste... Men...om natten så kommer jo disse tankene... ;-)

    1) Har noen hørt/målt forskjeller i lyd på Tidal vs. CD (CD-rippet fil) av samme innspilling?
    2) Har noen hørt/målt forskjeller i Tidal-lyd ved forskjellige avspillere (iPhone, fra nettleser, fra egen applikasjon/program på PC og/eller Mac)?
    3) Har det skjedd endringer i lyden på Tidal over tid?

    Alle spørsmålene dreier seg naturligvis om Tidal Hifi (16/44).

    Jeg tenkte at hvis noen har testet slikt, må det være de aktive hørerne i denne tråden.

    Nevrotisk hilsen fra svart-hvitt...

    :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn