Tidal HiFi via nettbrett/mobil.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Hei!

Sikkert vært skrevet mye om dette før, men lurer på tips til enkle gode løsninger til trådløs avspilling av Tidal HiFi og MQA på anlegget via iPad/iPhone som ikke koster over 5k, men som ivaretar lyden på best måte. Kan være via min AN Dac med coax, eller en løsning med innebygd dac. Kan godt være brukt utstyr.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bluesound Node 2, android nettbrettet blir en fjernkontroll og appen til Bluesound er god;) Og jeg kan jo legge til at noen tror at det er en bluetooth forbindelse mellom nettbrettet og Noden, det er det ikke. Bare en veldig god app. Setter du på f.eks. en spilleliste fra Tidal så kan du stenge nettbrettet.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.412
Antall liker
12.485
Sted
Sørlandet
Hei Amademus,

Du må gi oss litt mer info for å få konkrete og målrettede svar. Er det slik at du vurderer å koble ditt nettbrett eller din mobiltelefon direkte til din forsterker og bruke Tidal som musikk kilde?

Hvis det er tilfelle så finnes det en rekke utmerkete DAC`er som slettes ikke trenger å koste særlig mye for å både låte og måle utrolig bra. Her er en god kilde for å finne mer info om disse: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/ Du kobler da til din telefon eller ditt nettbrett til en DAC og DAC videre til din forsterker og kan fritt streame musikk fra Tidal. Enkelt og velfungerende.

-BB-
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
200
Antall liker
202
Chromecast Audio (har gått ut, men restlager selges fortsatt til et par hundrelapper enkelte steder). Ellers kan du bruke vanlig Chromecast (377 kr, fås i alle elektronikkbutikker), men da må du jo koble via HDMI til TV og videre fra TV via optisk og DAC. Et annet alternativ er Apple TV, som koster 1700. Samme prosedyre som Chromecast.

Selv bruker jeg Sonos Connect, som har både Spotify og Tidal HiFi (samt en haug med andre strømmetjenester) integrert dersom du er abonnent. Både analoge og digitale (både optisk og coax) utganger. Koster 3500, men det finnes brukte på Finn (de eldre ZP80 og ZP90 er like gode) til hyggeligere priser. Sonos har en svært elegant og brukervennlig app som også kan styre avspilling fra nettverksdisk (NAS) eller PC/Mac via nettverk. Nettradio via TuneIn følger også med.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Oppdatert innlegg for mer info;-) takk for bra svar, skal se på det:)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Her er tråden som kanskje kan hjelpe en amatør som meg? Jeg bruker min mobil som fjernkontroll for avspilling av Tidal på min Onkyo NS-6170 nettverkspiller. Når jeg da finner musikk som er i Master kvalitet på telefonen, så endres det til HiFi når jeg caster over til nettverkspilleren. Får jeg dermed ikke tilgang til Master når jeg caster fra mobil til Onkyo?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.412
Antall liker
12.485
Sted
Sørlandet
Her er tråden som kanskje kan hjelpe en amatør som meg? Jeg bruker min mobil som fjernkontroll for avspilling av Tidal på min Onkyo NS-6170 nettverkspiller. Når jeg da finner musikk som er i Master kvalitet på telefonen, så endres det til HiFi når jeg caster over til nettverkspilleren. Får jeg dermed ikke tilgang til Master når jeg caster fra mobil til Onkyo?
Jeg har lagt merke til det samme etter den siste oppdateringen av Tidal. Kvaliteten på streamingen endrer seg hver gang jeg restarter eller endrer output. Vil tro dem fikser dette relativt kjapt. Samtidig burde dem igjen sparkes hardt i ræva for at dem enda ikke har en remote funksjon slik deres konkurrenter har hatt i flere år nå.

Alt dette fikses så klart ved å anvende en annen mediaplayer og selv benytter jeg Audirvana.

-BB-
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Denon DNP-800NE er en skikkelig god streamer med god DAC. Et par minuser er at den ikke lar deg bruke den originale TIDAL-APPen uten at du går via AirPlay 2, og at den ikke støtter MQA.
 
Sist redigert:
Topp Bunn