Thorens TD 240-2 VS Pro-Ject Debut Carbon Esprit

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Pro-Ject Debut Carbon Esprit får stort sett bare bra omtale, men denne er helmanuell. Jeg har i dag en gammel Technics-spiller som er automatisk, så det blir litt nedtur å gå over til en helmanuell. Spilleren koster 3990 hos soundgarden.

Thorens TD 240-2 koster 2000kr mer, men denne er helautomatisk, og det er ett pluss. Likevel er lyd helt klart det viktigste for meg, og det er vanskelig å finne omtaler og meninger om denne spilleren. Er denne like god på lyd? eventuelt om den har potensiale til å spille like bra? Den leveres med Audiotechnica AT 95E pickup og koster 5990, og da har jeg fått 500kr i rabatt.

Og eventuelt, finnes det andre helautmatiske under 6000 som spiller like bra som Pro-ject'en?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.061
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Er brukt et alternativ?
Da kan du få en mye bedre spiller for pengene dine :)

mvh

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
jo forsåvidt, men det er litt mer usikkerhet rundt det å kjøpe brukt.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.061
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Skjønner den problemstillinga men bruk litt tid til å kikke deg rundt,finnes mye bra brukt spes her på sentralen.
Jeg personlig ville gått for en brukt DD spiller, gjerne en Luxman, Denon eller en Technics spiller(DD=Direkte dreven)

mvh

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Ville vel til enhver tid velge Carbon Esprit og da oppgradere pickuppen, for mellomlegget opp til Thorens får du jo en Soundsmith Otello, Audio Technica AT33 PTG II, ortofon Quintet Blue, Goldring 1012 GX eller hva nå passer til armen.., eller som noen her foreslår, finde en god brukt spiller. Der er massevis av gode brukte derute, ha litt tålmodighet, se deg omkring og velg kanskje en du kan hente selv from for at den skal sendes.

Sist redigert:

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Ville vel til enhver tid velge Carbon Esprit og da oppgradere pickuppen, for mellomlegget opp til Thorens får du jo en Soundsmith Otello, Audio Technica AT33 PTG II, ortofon Quintet Blue, Goldring 1012 GX eller hva nå passer til armen.., eller som noen her foreslår, finde en god brukt spiller. Der er massevis av gode brukte derute, ha litt tålmodighet, se deg omkring og velg kanskje en du kan hente selv from for at den skal sendes.
Men hvordan stiller Thorens seg med tilsvarende pickup? Vil den kunne gi like bra lyd? Jeg betaler glatt noen lapper for automatikken.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Skjønner den problemstillinga men bruk litt tid til å kikke deg rundt,finnes mye bra brukt spes her på sentralen.
Jeg personlig ville gått for en brukt DD spiller, gjerne en Luxman, Denon eller en Technics spiller(DD=Direkte dreven)

mvh
Jeg skal holde øynene oppe. Btw kjenner noen til Reloop - RP-7000?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Audio Technica har også en kopi av originalen, som Reloop har, originalen heter Technics SL-1200 mk II, kanskje en sånn brukt er noe for deg, men ikke kjøp noen DJ modeller medmindre du er helt 100 % på hvordan de har blitt behandlet....

Sist redigert:

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Audio Technica har også en kopi av originalen, som Reloop har, originalen heter Technics SL-1200 mk II, kanskje en sånn brukt er noe for deg, men ikke kjøp noen DJ modeller medmindre du er helt 100 % på hvordan de har blitt behandlet....
Reloop RP 7000 selges for 3799,- hos soundshop. Nedsatt fra 5000. Er dette bra spillere? Det jeg er ute etter er best mulig lyd, men jeg vil ikke gå over 6000. Finnes det andre alternativer i prisklassen som er automatiske? Minstekrav er at den stopper ved endt plate og at det er enkelt å bytte mellom 33 og 45rpm. Spilleren jeg bruker er en Technics sl-bd20d som jeg har hatt i 13 år. Spilleren funker fortsatt, men jeg vil ha bedre lyd.

Technics SL-1200 mk II har jeg blitt anbefalt av andre også så jeg skal holde øynene opp for brukt.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.836
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Du har et noe bedre alternativ til 240-2 i TD 295 Mk IV. Ikke helautomatisk, men autostopp.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

TD-240-2 er vel mer en Dualspiller (se på Dual CS-5000) enn det er en ekte Thorens.
Skal du ha deg en ekte Thorens, går du på bruktmarkedet å finner deg en TD-150, TD-160, eller
TD-166 - bytter arm, om det ikke allerede er gjort - og du sitter med en langt billigere og langt
bedre (manuell) spiller...

Inntil for et år siden ville jeg frarådet kjøp av en spiller som TD-140-2 helt og holdent. Ikke fordi
det er en dårlig spiller, men fordi den har en arm som bare passer sammen med myke - MM -
pickuper som til da ikke ga muligheten for særlig god lyd.
Men så kom Sound Smith (og Ortofon 2M serien) på det norske markedet og endret det. Plutselig
var det igjen mulig å få god lyd fra enklere armer som den på "Thorensen". Dette gjorde plutselig
også rene MM-RIAAer (som Graham Slee ERA V) langt mer atraktive...

Når det er sagt, så må du ta med i betrakningen at også drivverket har betydning for lyden. Med
en bedre (og mer allsidig) arm (viktig om du blir bitt av vinylbassillen - noe du helt sikkert blir) og
et bedre drivverk så er ProJecten (og ikke minst en Rega P3) langt bedre spillere for å få god lyd
og en bedre platform for en fortsatt vinylinteresse.

Skal du absolutt ha en automatisk spiller ville jeg gått på bruktmarkedet
( Nyt og brugt, køb og salg på DBA - Danmarks største handelsportal har masse spennende)
og funnet meg en fin B&O Beogram tangrensialarmspiller, og oppgradert denne med en bedre
B&O/Sound Smith pickup, om det er nødvendig.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

P.S. Hvilke RIAA har du? Hvilken gammel Technicsspiller er det du har?
Kanskje disse kan fortsette å gjøre jobben om den får en skikkelig pickup, shell, platematte osv...

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Hei.

TD-240-2 er vel mer en Dualspiller (se på Dual CS-5000) enn det er en ekte Thorens.
Skal du ha deg en ekte Thorens, går du på bruktmarkedet å finner deg en TD-150, TD-160, eller
TD-166 - bytter arm, om det ikke allerede er gjort - og du sitter med en langt billigere og langt
bedre (manuell) spiller...

Inntil for et år siden ville jeg frarådet kjøp av en spiller som TD-140-2 helt og holdent. Ikke fordi
det er en dårlig spiller, men fordi den har en arm som bare passer sammen med myke - MM -
pickuper som til da ikke ga muligheten for særlig god lyd.
Men så kom Sound Smith (og Ortofon 2M serien) på det norske markedet og endret det. Plutselig
var det igjen mulig å få god lyd fra enklere armer som den på "Thorensen". Dette gjorde plutselig
også rene MM-RIAAer (som Graham Slee ERA V) langt mer atraktive...

Når det er sagt, så må du ta med i betrakningen at også drivverket har betydning for lyden. Med
en bedre (og mer allsidig) arm (viktig om du blir bitt av vinylbassillen - noe du helt sikkert blir) og
et bedre drivverk så er ProJecten (og ikke minst en Rega P3) langt bedre spillere for å få god lyd
og en bedre platform for en fortsatt vinylinteresse.

Skal du absolutt ha en automatisk spiller ville jeg gått på bruktmarkedet
( Nyt og brugt, køb og salg på DBA - Danmarks største handelsportal har masse spennende)
og funnet meg en fin B&O Beogram tangrensialarmspiller, og oppgradert denne med en bedre
B&O/Sound Smith pickup, om det er nødvendig.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

P.S. Hvilke RIAA har du? Hvilken gammel Technicsspiller er det du har?
Kanskje disse kan fortsette å gjøre jobben om den får en skikkelig pickup, shell, platematte osv...
jeg har en Harman Kardon 3490 som har innebygget riaa, men planen er å kjøre eksternt når jeg kjøper ny spiller. Er Pro-Ject Phono Box S RIAA-trinn ok?

Spilleren jeg har er en Technics sl-bd20d som kostet en 1500kr ny så jeg tviler på at jeg kommer noen vei ved å legge penger i denne.

Jeg dropper nok Thorens, og går for pro-ject, eventuelt ser etter noe brukt. Hvor langt opp i pris må jeg for å få en ny hel/halv automatisk spiller som matcher pro-ject på lyd?

Jeg setter stor pris på hjelpen :)

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror du må begynne å se bort fra automatikk, du blir veldig fort vant med å gå til platespilleren når platen er slutt. Auto stopp kan være greit men det er mange år siden jeg hadde en slik så jeg har overhodet ikke noe forhold til automatikk.
som Gunnar nevner, en B&O tangential, f.eks. denne blir helt kanon med en Soundsmith pickup. Beogram 8002. Selvom den er gammel er designet på den sånn at denne være designet idag, fantastisk flott.
problemet er å finde en i god form, og som kan transporteres sikkert.

Sist redigert:

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Tror du må begynne å se bort fra automatikk, du blir veldig fort vant med å gå til platespilleren når platen er slutt. Auto stopp kan være greit men det er mange år siden jeg hadde en slik så jeg har overhodet ikke noe forhold til automatikk.
som Gunnar nevner, en B&O tangential, f.eks. denne blir helt kanon med en Soundsmith pickup. Beogram 8002. Selvom den er gammel er designet på den sånn at denne være designet idag, fantastisk flott.
problemet er å finde en i god form, og som kan transporteres sikkert.
Det er faktisk det å kunne bytte hastighet enkelt som er det viktigste, men jeg beholder Technicsen til anlegg nr.2 så da får jeg bare spille 7" mine der:)

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Er Rega RP3 verdt 1000kr mer enn Pro-Ject Debut Carbon Esprit?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Du skal ikke velge Rega eller Project Esprit om du spiller mye 45, da må tallerkenen av og remmen flyttes. Ved både Rega og Project kan du kjøpe ekstern strømforsyning, Project Speedbox SE II for Project f.eks. (Speedbox II fungerer ikke med Debut Carbon). Pro-Ject Audio Systems Da velger du hastighet på boksen, men dette blir jo fler penger du må putte inn.
Hvor ofte spiller du 45 da?
For 4-5000 får du jo også meget oppegående eldre spillere, som nevnt tidligere med Denon, JVC, Pioneer, Thorens, Systemdek, Linn, Luxman, Technics, og jeg skal selvfølgelig også nevne Micro Seiki. Betalte i utgangspunktet 4K for min, men det har ballet litt på seg siden jo…og ja, den er også manuell, men har jo omskifter for 33 & 45.
Der ligger bl.a. en JVC QL-A7 på Ebay for 3800,-, den må importeres fra Japan, men det er sånne spillere der fryder øyet hver dag.
Men ja, om du finder en velholdt B&O tangential er den veldig fin, trykk PLAY og den fikser resten.
DBA er virkelig fylt med godbiter, og vel verdt en liten tur til Danmark for å hente. Har selv hentet en del, som jo er solgt videre, Micro Seiki BL51 (kostet 900,-), IMF TLS 80, Carlsson OA2212, OA50 og OA12, Pioneer C90a og M90a f.eks.

Vedlegg

Sist redigert:

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Det er ikke ofte, kanskje ett par ganger i mnd, men som regel sjeldnere. Så lenge jeg har Technicsen på anlegg nr to så skal jwg klare meg.

btw: Må nok ha ny cd spiller også, men det blir en rimlig en. Er denne brukbar:NAD C516BEE? max 3000

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ikke brukt cd spiller i 7 år nå, har alt lagret på harddisk, sendes trådløst til en Squeezebox og til dac i forsterker, samme med Spotify.
Har dog en Cambridge Blu-Ray spiller, men spiller nesten aldrig musikk på den. Den er ganske oppegående på cd dog, du vil ikke bli skuffet.
Cd spillere begynner å avgå ved døden så du kan gjøre gode kupp på bruktmarkedet her, eller bruke en god Blu-Ray f.eks., Cambridgen kan du få for den pris men den er vel ikke så ofte til salg, kanskje på AVForum sin bruktbørs.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Jeg holder stand! Har en 1500 cd'er som skal leve i beste velgående i mange år til;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Mine lever også, men de står i kjelleren. Spiller nesten aldrig cd mere jeg, bare Spotify og vinyl.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Mine lever også, men de står i kjelleren. Spiller nesten aldrig cd mere jeg, bare Spotify og vinyl.
Joda, de spilles sjeldnere her også. På jobb bruker jeg stort sett bare spotify, men jeg hører på en del musikk som ikke finnes på spotify og disse har jeg enten på cd eller vinyl. Jeg ser jo det at jeg kjøper mindre og mindre cd, men mer vinyl, en jeg føler likevel behov for cd-spiller. Det jeg bruker nå er en gammel dvd spiller. helt ok, men intet mer.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Det er stor forskjell på det som regnes som helautomatisk spiller og det å kunne skifte mellom 33 1/3 og 45 rpm. Jeg ville heller ikke kjøp en spiller i dag som ikke har mulighet for å skifte hastighet med en bryter/knapp. Om du har rundt 4-6000 til rådighet så ville jeg kjøpt meg en helt ny spiller så jeg var sikker på at alt var OK.
Alternativt gjort som da jeg kjøpte min første spiller, og kjøpe brukt fra en forhandler å få denne til å teste og sette den opp skikkelig.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Det er stor forskjell på det som regnes som helautomatisk spiller og det å kunne skifte mellom 33 1/3 og 45 rpm. Jeg ville heller ikke kjøp en spiller i dag som ikke har mulighet for å skifte hastighet med en bryter/knapp. Om du har rundt 4-6000 til rådighet så ville jeg kjøpt meg en helt ny spiller så jeg var sikker på at alt var OK.
Alternativt gjort som da jeg kjøpte min første spiller, og kjøpe brukt fra en forhandler å få denne til å teste og sette den opp skikkelig.

Helt enig, men problemet er å finne en bra spiller i prisklassen hvor man enkelt kan bytte.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Om du klarer 1500 til så får du f.eks jubileumsmodellen til Rega, RP40 som har motorstyring og pick up med som standard. Jeg har ikke hørt denne modellen selv, men har en annen Rega modell selv.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3
Om du klarer 1500 til så får du f.eks jubileumsmodellen til Rega, RP40 som har motorstyring og pick up med som standard. Jeg har ikke hørt denne modellen selv, men har en annen Rega modell selv.

Ser flott ut den der, men 7500 er 3500 over utgangspunktet mitt og det blir for mye i denne omgang.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Om du har pu så kan du få en RP 3 til 5000 og så kjøpe en motorstyring når du får råd.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3

Det er jævlig fristende å kjøpe denne, men er du sikker på at du kan bytte hastighet automatisk? Finner ingen info på det.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30

Det er jævlig fristende å kjøpe denne, men er du sikker på at du kan bytte hastighet automatisk? Finner ingen info på det.
Jeg har denne selv. Den kan du bytte hastighet med automatisk ja. Det gjøres via den eksterne motorstyringen. Veldig fornøyd med spilleren. Hadde en Pro-Ject Debut Carbon Espirit tidligere. God spiller til prisen det også, men personlig synes jeg Rega RP40 er vel verd prisforskjellen.

Sist redigert:

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3

Jeg har denne selv. Den kan du bytte hastighet med automatisk ja. Det gjøres via den eksterne motorstyringen. Veldig fornøyd med spilleren. Hadde en Pro-Ject Debut Carbon Espirit tidligere. God spiller til prisen det også, men personlig synes jeg Rega RP40 er vel verd prisforskjellen.

Er Elys40 pickupen bra? Denne spilleren er godt over budsjett, men det ser ut som ett knallkjøp.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30

Er Elys40 pickupen bra? Denne spilleren er godt over budsjett, men det ser ut som ett knallkjøp.
Hvor bra den er er vanskelig (for meg) å si, da jeg ikke har noe annet å sammenligne den med. Har heller ikke hørt RP40 med annen pickup. Men, i mine ører høres det ut som den passer godt til spilleren, og det har vel også vært meningen til Rega.

Anders W

Medlem
Ble medlem
30.11.2013
Antall liker
3

Da er jeg den stolte eier av en Rega RP40:)

Sist redigert:
Topp Bunn