Thorens 126 mk3 electronic - verdt å satse på?

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har eid en Thorens 126 siden den var ny ca 1980. Nå har jeg blitt sulten på å høre vinyl igjen, og lurer derfor på om det er noen her på sentralen som har peiling på hvordan denne står seg i dag sammenlignet med gode,moderne spillere.
Jeg har tenkt å kjøpe en Benz Glider til den og trenger en passende arm til denne. Er det noen som har tips å gi?
Jeg er takknemlig for alle innspill og råd.
Helarn
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Jeg mener Thorens 126 står seg bra, selv idag. Dette forutsetter en bra arm og gjerne nytt hovedlager om dette er slitt. Har hatt min 126 siden 1979 og den er fortsatt i daglig bruk, sammen med Sumiko Premier MMT og Denon DL103R. Har også en Linn Sondek LP12 av litt eldre dato, men som er påkostet for et betydelig beløp. Jeg har ikke fått testet disse 2 spillerene opp mot hverandre over tid, så jeg skal ikke påstå 126 er like bra som LP12, men det kan i alle fall ikke være store forskjellen.

Mvh.
Ketil
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Skal du ha helt ny arm vil jeg forslå at du sjekker ut Jelco SA-750 D. Har bestilt en slik selv til min LP12 til en fin pris direkte fra fabrikk i Japan. Fabrikken lager armer til flere kjente merker. De har bl.a produsert min Sumiko Premier MMT som jeg har hatt siden ca.1980 og har vært svært fornøyd med.

Ellers er jo Rega sikre valg, lydmessig.
 
J

jukes

Gjest
K.H. skrev:
Jeg mener Thorens 126 står seg bra, selv idag. Dette forutsetter en bra arm og gjerne nytt hovedlager om dette er slitt. Har hatt min 126 siden 1979 og den er fortsatt i daglig bruk, sammen med Sumiko Premier MMT og Denon DL103R. Har også en Linn Sondek LP12 av litt eldre dato, men som er påkostet for et betydelig beløp. Jeg har ikke fått testet disse 2 spillerene opp mot hverandre over tid, så jeg skal ikke påstå 126 er like bra som LP12, men det kan i alle fall ikke være store forskjellen.

Mvh.
Ketil

:)

Kunne vært morro om du sammenlignet disse to Kjetil. Jeg hadde selv en 126 mk3 med Grace 707 arm.

Mvh Roar
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
K; har du adressen (mail?) til Jelco? Skal ikke spørre om prisen du betalte, men hvis du vil røpe den så... Passer denne armen til Benzen da tro? Denne har vel relativ høy compliance og krever en lett arm antar jeg.
 
Topp Bunn