Audiomix skrev:
Kunne vært interessant hå få vite din mening om hvordan disse armene er?
Hvordan rangerer du de forskjellige 3009 og Serie III armene? Ikke en lang avhandling men litt nyttig informasjon for mange nybegynnere.
"Vant" for øvrig en TD165 på ebay i går kveld. En ny lærdom / erfaring?
Jeg har erfaring med 3009/S2 Improved (som jeg har hatt siden 1980), 3009 Series II (gammel type) og Series III i tillegg til 309 med alu og magnesium armrør. I tillegg har jeg brukt en 3012 Series II. På S2 Improved byttet jeg for en tid siden knivlageret fra plast til bronse og opplevde at bassen ble mer fast og konsis en hva tilfellet var tidligere. Pickupen jeg brukte (og fortsatt bruker) i den armen er en Shure M75 med Jico SAS nål og jeg opplever det som en meget god match. Bruker den så godt som daglig i min diy platespiller.
3009 Series II kjøpte jeg for vel ett år siden og har brukt den med Ortofon SPU Gold og en Koetsu Onyx. Series II har stål i knivlageret. Det er en tyngre arm som er godt egnet til mc pickuper. Med ekstra motvekt fungerer den godt til SPU. Den armen bruker jeg nå med SPU i min Thorens TD 121. Spiller utrolig deilig særlig på 60-talls og tidlig 70-talls innspillinger.
Series III har jeg i grunnen aldri blitt helt fortrolig med. Jeg har prøvd den med Shure M75 og Shure V15II, men uten at jeg har fått den helt til. Mulig at jeg vil få bedre resultat med en stivere pickup og silikon i dempekaret. Knivlageret er her av et plastmateriale. Det er jo også en mulighet for at armen ikke er helt god i horisontallageret. NRK bruker jo S-versjonen av Series III med Shure M75ED de få gangene de spiller vinylskiver. Den har ikke demping. Ellers så er forskjellen på Series III og Series IIIs at førstnevnte har justeringsskruer for alle innstillinger, mens s-versjonen er litt "grovere". Bortsett fra det er de like.
3012 prøvde jeg med Koetsuen og likte den meget godt. Fikk ikke balansert armen med SPU på grunn av manglende motvekt, men nå har jeg mulighet til å prøve. Har faktisk 2 stk 3012 i hus nå, men dessverre er ingen av dem mine
Ut fra de erfaringene jeg har, foretrekker jeg Series II framfor Series III.
TD165 var en billigere utgave av TD160. Den ble levert med TP11 tonearm. Kom samtidig med TD160 (første gang i 1972). TD160 ble levert med TP16 tonearm.