This Monkey's Going to Heaven(bilder)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så...endelig har jeg tid til å spre glede og varme over det ganske land....;)

Alle historier har en start...

VPI Scout, i fasen hvor angsten var stor og hjertet slo hektisk :D

Skal ikke bruke mye tid på papp og annet tullball, men denne er fin...og helt nødvendig da denne spilleren ikke har innstillinger for stiftetrykk...så for Shure-gutta: Jeg har en Shure-dings!! ;)

Underlig konstruksjon for en novise, armen hviler på denne meget spisse saken...how can it possibly work?(men det gjør det selvsagt)

VPI leker ikke butikk, dette er så gjennomført kvalitet fra ende til annen. Dette er noe annet enn den pappskiva de fleste andre bruker for å justere pu...

Armens`kabler går til en "junctionbox"...kabelen fra armen er også anti-skating mekanismen på denne spilleren, fungerer fint!(men underlige greier...)

Og fra den, signalkabler og jord til riaa...

Motoren står frikoblet fra plinten...minimalt med støy etter den har fått gått seg til..men her finnes det selvsagt oppgraderingsmuligheter ;D

Ah...music....

Klassisk pickup, egentlig kjøpt til P25en etter gode råd herfra...må gi den en sjanse :D(noe sier meg at det ikke stopper her...) Etter 20 timer begynner det å ligne noe...

Litt kosebilder...

Så, nå ser riggen slik ut...er utrolig glad jeg kjøpte racket fra Solidsteel! Perfekt for vinyl med solide, frikoblede hyller...

Da er det bare å sette seg ned...;)

Og hvordan låter det? Det var et nervøst prosjekt for en som meg, men i kveld har jeg finjustert nåletrykk, azimuth(skjønte knapt hva det var når jeg satte den opp i forrige uke, og enda mindre hvordan jeg kunne justere den uten å fuc ke opp nåletrykket :D) og antiskating...og det låter allerede farlig bra. Spiller og pu har knapt fått gått seg til, puen trenger nok minst 20 timer til, og spilleren også - så at jeg nå har en vinylrigg som mathcer eller spiller bedre enn Meridian-spilleren begynner jeg å tro på...det er fantastisk fint. Og ikke minst morsomt å dykke ned i mye deilig vinyl....kommer nok til å begynne å kjøpe LPer igjen, det hadde jeg ikke trodd for noen uker siden.

Så, mission accomplished! ;)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Og gudene vet hvorfor bildene dukker opp i ulik størrelse, sikkert pga antall kb - det beklager jeg, men gidder ikke optimalisere dem nå! :D

O.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
NICE!  ;D

Nå får det holde  ;)

Kos deg m vinylen.
Jeg kan telle på en hånd antall timer jeg har brukt cd-spilleren de siste 2 ukene  ;D

Og jada, det blir nok flere skiver på deg også...
Her er det handlet inn mange nye. Alt fra Sinatra/Basie til Kraftwerk

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Gratulerer,Flotte saker.
Skal mene anlegget ditt har hatt en viss utvikling på relativt kort tid. om jeg ikke feil holdt du vel på å selge vinylen din tidligere også ? ;)
Kjetil

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.050
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Grattis med ny spiller/arm, dette er en spiller combo jeg har meget stor tro på, har sågar vurdert og kjøpe en slik selv fordi jeg har en fin pickup liggende i en skuff som venter på en slik el lign spiller.
Tror at denne spiller combo'en er nærmest uslåelig til prisen.............. hvor mye måtte du foresten ut med for skjønnheten ?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg klarte jo ikke å la det ligge ;D - måtte fikse billedstørrelser...så nå skal alt være fine and dandy. Ja Johna - nå får det pokker meg holde for i kveld.(ikke mye cd-lytting på meg heller for tiden kan du si ;))

Takk for hyggelige kommentarer!

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk...ja, det har vært en kontinuerlig prosess i ett år...ikke uten grunn at min kjære kaller det for "organismen" ;D

Å vurdere å selge vinylsamlingen er nok en av mine absolutt tåpeligste tanker, men jeg klarte det jo heller ikke...heldigvis.

O.
Gratulerer,Flotte saker.
Skal mene anlegget ditt har hatt en viss utvikling på relativt kort tid. om jeg ikke feil holdt du vel på å selge vinylen din tidligere også ? ;)
Kjetil

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Grattis med ny spiller/arm, dette er en spiller combo jeg har meget stor tro på, har sågar vurdert og kjøpe en slik selv fordi jeg har en fin pickup liggende i en skuff som venter på en slik el lign spiller.
Tror at denne spiller combo'en er nærmest uslåelig til prisen.............. hvor mye måtte du foresten ut med for skjønnheten ?
Hei !
Jeg vet ikke hva Dog vitterlig har betalt men det forlanges 13900 for selve spilleren hos Lyric.
Der spiller de med en Benz Ace (vet ikke akkurat hvilken, men den var ganske blank/plastikk)
Hvilken pickup ville du anbefale?
Hva med en Lyra Argo?

Til Dog:
Flotte bilder, med stor påvirkningskraft ::)
Antiskatingen kan/skal visstnok justeres ved å tvinne kabelen fra armen::)

Mvh.KW

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.050
Sted
Torget vurderinger
39
Hei !
Jeg vet ikke hva Dog vitterlig har betalt men det forlanges 13900 for selve spilleren hos Lyric.
Der spiller de med en Benz Ace (vet ikke akkurat hvilken, men den var ganske blank/plastikk)
Hvilken pickup ville du anbefale?
Hva med en Lyra Argo?

Mvh.KW

Jeg ville prøvd med Shelter 501MKII eller med en Lyra Dorian først for og finne ut av potensiale.............. som jeg forøvrig tror er veldig bra.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.011
Sted
Kongsberg
Hei Dog og gratulerer med en fantastisk flott spiller. ;D

Audio Technica OC-9 bør i utgangspunktet fungere utmerket i denne spilleren.

Ellers er Lyra Helikon en bortimot perfekt pickup å bruke på denne komboen (se test Fidelity).

Av andre pickuper jeg kjenner som kan vurderes til denne spilleren finner vi:
Dynavector DV-20L (Test kommer i Fidelity 21)
Dynavector DV-17D2
Dynavector XX-2
Ortofon Kontrapunkt C
Ortofon - hele 1000-serien

Lyra Argo og Dorian vil sikkert også fungere greit i denne spilleren - den er ikke vanskelig - men jeg kjenner ikke disse PUene personlig.

Den PUen man velger bør være stram og presis i de nedre oktaver, da VPI-komboen har litt mer pondus i denne delen av frekvensområdet, sammenlignet med standard remdrevne europeiske spillere.

mvh :)
Gunnar Brekke

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Tusen takk for det - trenger vel ikke å si at jeg er strålende fornøyd. Både med tanke på lyd og ren eierglede ;D

ATen begynner faktisk å spille veldig fint, det har vært noen litt tørre og triste timer(ikke så veldig trist, men dog), men i går(faktisk) så begynte den plutselig å gjengi bass på en helt annen måte :D. Så jeg skal la den få en del timer til - den trenger åpenbart noen timer innspilling!

Når det er sagt, takk for listen under - der har jeg å holde på med en stund ;)

Hva ligger en Helikon på? Og hvem selger?

O.
Hei Dog og gratulerer med en fantastisk flott spiller. ;D

Audio Technica OC-9 bør i utgangspunktet fungere utmerket i denne spilleren.

Ellers er Lyra Helikon en bortimot perfekt pickup å bruke på denne komboen (se test Fidelity).

Av andre pickuper jeg kjenner som kan vurderes til denne spilleren finner vi:
Dynavector DV-20L (Test kommer i Fidelity 21)
Dynavector DV-17D2
Dynavector XX-2
Ortofon Kontrapunkt C
Ortofon - hele 1000-serien

Lyra Argo og Dorian vil sikkert også fungere greit i denne spilleren - den er ikke vanskelig - men jeg kjenner ikke disse PUene personlig.

Den PUen man velger bør være stram og presis i de nedre oktaver, da VPI-komboen har litt mer pondus i denne delen av frekvensområdet, sammenlignet med standard remdrevne europeiske spillere.

mvh :)
Gunnar Brekke

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk Rudi, selges Shelter i Norge?
Eller er det LPGear/Needledoctor som gjelder?

O.
Jeg ville prøvd med Shelter 501MKII eller med en Lyra Dorian først for og finne ut av potensiale.............. som jeg forøvrig tror er veldig bra.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28
Hadde jeg skullet kjøpe ny pu i det prissjiktet ville jeg vel vurdert å vente til jeg fikk noen lytteintrykk av nye Skala. Eventuelt kjøpe en brukt Helikon, de er ikke så vanskelige å få tak på.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.050
Sted
Torget vurderinger
39
Takk Rudi, selges Shelter i Norge?
Eller er det LPGear/Needledoctor som gjelder?

O.

Har ikke sett noen som offisielt har tatt inn Shelter til Norge enda.
Jeg har kjøpt mine Shelter pickup'er i Japan hos audiobroker, men Lpgear og Needledoctor er også greie steder og handle hos.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva ligger en Helikon på brukt? Er litt engstelig for å kjøpe brukte PUer, men de blir kanskje tatt godt vare på i denne klassen...

O.
Hadde jeg skullet kjøpe ny pu i det prissjiktet ville jeg vel vurdert å vente til jeg fikk noen lytteintrykk av nye Skala. Eventuelt kjøpe en brukt Helikon, de er ikke så vanskelige å få tak på.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.050
Sted
Torget vurderinger
39
Hmmmmmmmmmmm 8)................. er det ikke litt overkill og sette en 16-20000 kr's pickup på en spiller med arm som koster under 14000.- ??
Bør ikke "ting" stå litt i stil med hverandre ?

Tror at en pickup i prisklassen 5-6-7000 er mere riktig for denne spilleren.......... men seff jeg kan ta feil.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Audiobroker.com er tydeligvis ingen URL, har du en?

O.
Har ikke sett noen som offisielt har tatt inn Shelter til Norge enda.
Jeg har kjøpt mine Shelter pickup'er i Japan hos audiobroker, men Lpgear og Needledoctor er også greie steder og handle hos.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis det er prisklassen er jeg HELT enig ;D
(jeg visste ikke det, uhildet som jeg er)

O.
Hmmmmmmmmmmm   8).................  er det ikke litt overkill og sette en 16-20000 kr's pickup på en spiller med arm  som koster under 14000.- ??

Tror at en pickup i prisklassen 5-6-7000 er mere riktig for denne spilleren.......... men seff jeg kan ta feil.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
"Kremt,kremt..."

Dog:
Er du snill med 4B SST`n din?
Ser ut som om den får litt lite luft....  :( ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Har ventet på den :D

Den går ikke varm nei -får masse luft - når det er sagt, eneste grunnen til at jeg har den sånn er at jeg ikke har riktige kabler ennå - riaaen skal stå et annet sted!
(har forsåvidt ikke riktig riaa ennå heller ;D)

O.
"Kremt,kremt..."

Dog:
Er du snill med 4B SST`n din?
Ser ut som om den får litt lite luft....  :( ;)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Har ventet på den :D

Den går ikke varm nei -får masse luft - når det er sagt, eneste grunnen til at jeg har den sånn er at jeg ikke har riktige kabler ennå - riaaen skal stå et annet sted!
(har forsåvidt ikke riktig riaa ennå heller ;D)

O.
Sikkert en hel del å hente både med hensyn til støygulv, dynamikk og bass (hvis jeg skimter den riaa`n jeg tror bak det vanvittige blålyset! :D)
Hva går du for nå?
kjetil

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
ASR mini basis eller basis mini eller noe som ligner på det :D
Tror den håndterer mc-puer med middels og lav output bedre enn en rør-riaa. Når det er sagt, Tubeboxen spiller bra den - det er det ingen tvil om!

Men det blålyset er noget heftig ja...gotta wear shades 8)
O.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Dog, Lyra Dorian ligger i det anbefalte prisleie. Min kostet 5990 på Oslo Hi Fi center. Den har samme lydsignatur som sine andre Lyra brødre, og er en kjempegod pick up til prisen!! En mail til Lyra vil gi deg svar på om pick up'en er en god match til armen din (hvis du ikke vet hvordan du regner ut dette) Jeg fikk svar i fra hr. Bjørge på norsk etter et par dager jeg! Kjempeservice!!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk!

Skal nok kjøre en stund på ATen for å lære den å kjenne, så bestemme meg for neste kapittel i eventyret ;D

Hvem har Lyra?

O.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Med "hvem har Lyra?", mener du da agenturet eller forumbrukere ??? Agenturet finner du hos Oslo Hi Fi Center og bare der så vidt jeg vet..

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Sorry, jeg var litt kjapp der(jobbe og poste innlegg er ingen god kombo alltid) - du skrev jo faktisk det, tenkte på agentur ja :D

Takk, godt mulig det blir interessant etterhvert. Snuser også på en blå rondo...og en benz....og en....oh well.

ATen spiller forøvrig bedre og bedre, du må snart komme en tur!!

O.

P

Parelius

Gjest
Hmmmmmmmmmmm   8).................  er det ikke litt overkill og sette en 16-20000 kr's pickup på en spiller med arm  som koster under 14000.- ??
Du kan ikke ta livet av en VPI Scout, så "overkill" er ikke et brukbart uttrykk. Grav dypt i husholdningsbudsjettet, la familien blø.... Stor lykke følger av alvorlige offer. Din kvinne vil betrakte deg som lydguden.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28
Hva ligger en Helikon på brukt? Er litt engstelig for å kjøpe brukte PUer, men de blir kanskje tatt godt vare på i denne klassen...

O.
Vil tippe $1000-1200.

Jeg kjøpte min Argo på Audiogon. Selgeren mente den hadde gått maks 175-200 timer. Det har man selvsagt ingen garanti for. Men, rispapiret under var flunkene rent, og jeg kan ikke forstå annet enn at dette indikerer lav kilometerstand (det står enda i manualen at dette blir skittent over tid). Ikke lenge siden det lå en flunkene ny Dorian der (forseglet). Burde være mulig å få en Helikon for halv pris.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.050
Sted
Torget vurderinger
39
Du kan ikke ta livet av en VPI Scout, så "overkill" er ikke et brukbart uttrykk. Grav dypt i husholdningsbudsjettet, la familien blø.... Stor lykke følger av alvorlige offer. Din kvinne vil betrakte deg som lydguden.

Hmmmmm, kanskje din "neste" blir Lyra Titan "i" på en Rega P2........ vanskelig og ta livet av en Rega P2 også ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det holder for meg - jeg vil være lydguden ;D

O.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vil tippe $1000-1200.

Jeg kjøpte min Argo på Audiogon. Selgeren mente den hadde gått maks 175-200 timer. Det har man selvsagt ingen garanti for. Men, rispapiret under var flunkene rent, og jeg kan ikke forstå annet enn at dette indikerer lav kilometerstand (det står enda i manualen at dette blir skittent over tid). Ikke lenge siden det lå en flunkene ny Dorian der (forseglet). Burde være mulig å få en Helikon for halv pris.
i mange annonser ser jeg  slike ting som at spilleren eller pickupen er brukt så og så mange timer.  Ofte syns jeg brukstiden virker så utrolig lav, ihvertfall i forhold til hvis det hadde vært i mitt eie  og bruk :)
Noen som har  gode triks for å avsløre lang tids bruk av en pickup ??

Gratulerer med ny spiller forresten, må si det begynner og krible litt.
Har selv bestillt meg en Super Scoutmaster, men har null peil på hva jeg skal sette på av pickup og RIAA. ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.050
Sted
Torget vurderinger
39
i mange annonser ser jeg  slike ting som at spilleren eller pickupen er brukt så og så mange timer.  Ofte syns jeg brukstiden virker så utrolig lav, ihvertfall i forhold til hvis det hadde vært i mitt eie  og bruk :)
Noen som har  gode triks for å avsløre lang tids bruk av en pickup ??

Et lite microskop kan hjelpe deg langt på vei.

For min egen del så setter jeg alltid opp det maksimale timetall jeg anser at jeg har brukt en pickup, som regel blir det ikke så mange timer på hver pickup selvom jeg har en pickup 2 - 5 år. kanskje mest fordi jeg har et 20 tall's pickup'er i en slik periode som jeg bytter på med.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk, jeg får følge med...har blitt tilstrekkelig nysjerrig på Lyra nå :)

O.
Vil tippe $1000-1200.

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
På samme måte som ErosLoveKing blir jeg ofte forbauset over den angivelig lave driftstiden som brukte picup'er har. Ofte er de brukt 50-100 timer, og tilsv. gjelder gjerne brukte rør som også er en slitasjedel. Det er sjelden man ser andre hi-fi komponenter selges med såvidt få driftstimer.
Samtidig reklameres det gjerne med at den brukte picup'en låter superfantastisksinnsyktvarmogstram, selv om den knapt nok er innspillt og klar for en endelig bedømming.
Personlig ville jeg (om jeg skulle kjøpe brukt p.u) aldri betalt mer enn halv pris uansett selgers påstander om driftstid, med mindre det var en god bekjent. Pickup'en er vel for de aller fleste den skjøreste komponenten i et hi-fi anlegg. Har selv solgt p.u. til bekjente med noen få hundre timers fartstid, men drømte aldri om å ta mer enn 25-30 % av nypris for disse.
Tror ikke mange ville betale mer enn halv pris for f.eks. en brukt gearkasse uansett selgers lovnader om km.stand.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Tror ikke mange ville betale mer enn halv pris for f.eks. en brukt gearkasse uansett selgers lovnader om km.stand.
Spørs hvor bra den låter da ;)

Topp Bunn