Har du egne barn, eller har du pedagogisk/psykiatrisk bakgrunn, må spørre?
Nei.
Poenget mitt med å spørre dette er om vi ser på 14-åringer som modne, reflekterte og autonome individer? -det er en grunn til at vi har 18 år som myndighetsgrense, og det å sammenlikne en 14-åring med en person på 18+, det er mildt sagt en mangelfull innsikt i utviklingsstadier til barn og ungdom.
Skjønner liksom ikke helt hvorfor du trekker frem 18 års grensen her. Vi lar jo 16 år gamle ta avgjørelse om de vil sette barn til verden, og i mine øyne er det en avgjørelse som krever at man er moden og reflektert. Spørsmålet i denne saken er jo heller ikke om de er å oppfatte som voksne, men om de kan utgjøre en trussel på lik linje med voksne. Selvsagt er det å ønske at barnevernet, helsetjenenesten, støttekontakter, barnehageonkler, førskolelærere, psykologer og spesialpedagoger rydder opp i dette før det skjer noe, men når dette ikke skjer, kan vi ikke klandre myndigheten for å gripe inn for å verne samfunnet.
I alderen frem mot 18 år er den fasen er personlighet og autonomi i sterk utvikling, samtidig som puberteten gjør dem til en mellomting mellom barn og voksen i 12-16 års alderen. Ustabiliteten puberteten fører til, arter seg ikke sjelden i yttringer og konflikter som er svært sterke.
Dette er jo bare fint med litt utagerende festing og opprør i ungdommen. Tror ikke Secret Service reagerer på det. I så fall, hadde det vel ikke vært noe å skrive om i norske aviser. Mye som tyder på at akkurat denne ytringen skilte seg ut, og derfor ble undersøkt nøyere. Siden denne saken har nådd nyhetsbilde, så ligger det jo i sakens natur at dette er en unormal sak, og da altså ikke regelen. Men dersom man ikke lar SS, CIA, FBI og andre av og til feilvurdere trusselen, så betyr det at man heller skal la en slik aksjon skje enn å gripe inn på forhånd dersom man ikke er sikker. At media lager en sak avdet, betyr jo bare at demokratiet og den fjerde statsmakt fungerer slik det skal.
Og hva slags yttringer er det vi snakker om? -det kryr jo av yttringer som er svært radikale over alt. Ta en titt på alle nettsider som finnes (det er vel umulig, men det er et enormt mangfold). Tilfeldigvis har det seg slik at man tar i bruk svært sterke reaksjoner mot en mindreårig tenåring som ikke helt ser rekkevidden og mulige konsekvenser av det de sier, mener og gjør. I en grad som samfunnet her ville funnet uakseptabel. Ikke at man gransker saken, men at man tar i bruk slike metoder overfor en mindreårig, uten at foreldrene er tilstede.
Du sier at det kryr av ytringer, ja, men av en eller annen grunn så skilte denne seg ut hvorfor? Kan du vise meg en nettside som oppfordrer til drap på statsministeren i Norge
? Når du snakker om svært sterke reaksjoner, så snakker vi fremdeles om å møte opp på skolen og ta en snakk med vedkommede? Og at man ikke ser konsekvensen av det man gjør da er detvel kanskej greit at noen forteller at man ikke skal gjøre slik.
Det er en viss grad av "sikkerhets-paranoiditet" i samfunnet, og kanskje særlig i USA, som igjen vil gripe inn i det sivile samfunn. På den ene siden ønsker det politiske og militære systemet støtte til å bruke vold f.eks. i Irak eller andre steder, samtidig som at motstandere blir kritisert og overvåket fordi de er kritiske nettopp overfor politikken. En stakkars tenårings forsøk på å yttre seg, om enn noe radikalt, demonstrerer det paradoksale i vår verden der grov bruk av vold er meget akseptabelt i noen sammenhenger men ikke i andre.
En stakkars tenårings forsøk på å ytre seg
synes jo dette er en fin omskriving av en oppfordring om å drepe presidenten. Det er også en viss forskjell i denne oppfordringen til politisk drap og myndighetenes maktbruk som igjen er tillatt gjennom folkevalgte representanter.
Poenget mitt er, at vi må se yttringen for hva den er, og ikke få panikk og løpe med i paranoiditeten og rope etter strakstiltak vi ikke aner rekkevidden av. Og selv om vi finner bestemte yttringer uakseptable, så tillater det ikke oss, samfunnet eller maktapparatet til staten å bevege seg utenfor lov og rett, og det vi finner uaktseptabelt.
Jeg tror faktisk at SS så på ytringen som det den var, oppfattet det som en trussel som man ønsket å sjekke videre, fant ut at det ikke var noe, og lot saken ligge. Muligens en feilvurdering, men tatt i betraktning hva man har sett at mindreårige har gjort opp igjennom tidene så ser jeg liksom ikke poenget med at trusselen blir mindre fordi man er mindreårig.
Du nevner også lov og rett, kjenner ikke amerikansk lov, men i Norge er det ihvertfall forbudt å oppfordre til ulovlige handlinger.
Mvh.