This is so immature!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/14/479770.html

Secret service agenter som tar en 14 åring ut i gangen og truer med fengsel midt i en skoletime...

Hey secret service... dere har tydeligvis ansatt 14 åringer selv... Dette var barnslig...
14'is fakter av usa dette... rimelig flaut mener nå jeg...

Slik skal ikke en organisasjon oppføre seg...
Dette kunne vært en scene fra en billig hollywood komisk scene i en film om en ung agent som heter Cody Banks... f.eks

Men å gjøre dette i virkeligheten... Seriøst... Her har man folk annsatt som virkelig trenger hjelp av profesjonelle .. psykologer..

Det er ett dekkende begrep på dette: Råttenskap...

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
For BI-studenten som kastet kake på Kristin Halvorsen ble det lagt ned tiltale for «ved vold, trusler eller andre ulovliger midler å ha søkt å hindre et medlem av Statsrådet i sin virksomhet», med en strafferamme på 15 års ubetinget fengsel. Statsmakten er av natur paranoid og stormannsgal, derfor bør den minimeres.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Bushmannen er jo ganske paranoid, så dette var vel en ventet handling fra det holdet.
At karen som kasten en kake på Kristin Halvorsen risikerer 15 år - eller fensel i det hele tatt er helt hinsidig all fornuft. Det sier vel noe om at det er andre regler som gjelder for de som jobber på tinget og den vanlige mann i gata.
Hvis alle som kastet tomater, egg osv. på Carl I Hagen på 80 og 90 tallet skulle fått femten år i fengsel så hadde vi VIRKELIG hatt fulle fengsler...

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
1
Hadde han brukt rødvin og stearinlys istedet for kake hadde det nok gått greit!
Kan lure på systemet vi har skaffet oss rett som det er ja!
Kan virke som om staten er for staten og ikke hva det skal være. Staten skal jo representere folket. Men kan jo være at svensken hadde rett?
Siste stalinistiske utpost?? ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde han brukt rødvin og stearinlys istedet for kake hadde det nok gått greit!
Kan lure på systemet vi har skaffet oss rett som det er ja!
Kan virke som om staten er for staten og ikke hva det skal være. Staten skal jo representere folket. Men kan jo være at svensken hadde rett?
Siste stalinistiske utpost?? ;)
Er det ikkje ille nok at vi skal vere Israels hovudfiende? Må vi vere stalinist nr 1 også?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Tunga litt rett i munnen her, folkens...

STRAFFERAMME på 15 år betyr ikke at kakekasteren åker inn på vann og brød i det hele tatt. Dette blir en rettssak der det norske rettssystemet behandler saken på linje med alle andre saker, med basis i gjeldende lovverk og straffeutmålinger.

At en fjortis skriver "kill Bush" (uuups... der skrev JEG det også!!, Dette kan bety trøbbel!! ;) ) på en internettside skal selvsagt ikke kvalifisere til å bli trakassert av secret service-folk. Det får da f... være grenser! Å sammenligne disse to sakene er fullstendig på siden; det ene dreier seg altså om et åpenbart brudd på norsk lovverk utført av en borger godt over krimiell lavalder og myndighetsalder, det andre er et barn / ungdom som bruker sin selvsagte ytringsfrihet i cyberspace.

Kakekastingen: Så vidt meg jeg kan erindre ville ikke en gang Halvorsen anmelde saken (men er usikker her), dette ble anmeldt fra poilitiets side av såkalte "allmenpreventive hensyn". Rent prinsipielt kan det da også være av interesse å få en slik sak opp for retten for å se hvor langt man har lov til å gå for å markere sine holdninger overfor de folkevalgte.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
For BI-studenten som kastet kake på Kristin Halvorsen ble det lagt ned tiltale for «ved vold, trusler eller andre ulovliger midler å ha søkt å hindre et medlem av Statsrådet i sin virksomhet», med en strafferamme på 15 års ubetinget fengsel. Statsmakten er av natur paranoid og stormannsgal, derfor bør den minimeres.
...staten bør heller delta i innvasjoner i andre land, slik som eksempelvis Irak. Det viktige er at nasjonens borgere ikke utsettes for noe, samtidig som innbyggerne og staten stiller seg likegyldige med hva man gjør med andre lands innbyggere dersom man innvaderer/angriper andre land.

Hehe ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Når jeg leser det ovenstående, og etter fattig evne forsøker tolke innholdet; da er jeg ikke helt sikker på om han derre Statsmakten eller han derre Løkken er mest paranoid. Eller... jo..., jeg er visst sikker.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Når jeg leser det ovenstående, og etter fattig evne forsøker tolke innholdet; da er jeg ikke helt sikker på om han derre Statsmakten eller han derre Løkken er mest paranoid. Eller... jo..., jeg er visst sikker.

Honkey
Hehe, jeg antar at diverse deltagere på endel andre tråder her på sentralen har mye å lære av OffTopic debatten.
Her slenger man om seg med mer eller mindre tilslørte karakteristikker, uten å bli personlig eller ty til mistenkeligiggjøring.
Har man tykkere hud her på OT?
Eller har man bedre oppdragelse?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hehe, jeg antar at diverse deltagere på endel andre tråder her på sentralen har mye å lære av OffTopic debatten.
Her slenger man om seg med mer eller mindre tilslørte  karakteristikker, uten å bli personlig eller ty til mistenkeligiggjøring.
Har man tykkere hud her på OT?
Eller har man bedre oppdragelse?
Jeg bare øver meg på å bli politiker! ;)

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
At en fjortis skriver "kill Bush" (uuups... der skrev JEG det også!!, Dette kan bety trøbbel!! ;) ) på en internettside skal selvsagt ikke kvalifisere til å bli trakassert av secret service-folk. Det får da f... være grenser! Å sammenligne disse to sakene er fullstendig på siden; det ene dreier seg altså om et åpenbart brudd på norsk lovverk utført av en borger godt over krimiell lavalder og myndighetsalder, det andre er et barn / ungdom som bruker sin selvsagte ytringsfrihet i cyberspace.
Etter min ringe kunnskap forholder ikke Secret Service seg til den o'store perfekte norske lov, som utformet av de o'store perfekte norske politikere. Ei heller omfattes oppfordring til drap av ytringsfriheten. Secret Service må forholde seg til enhver trussel som den foreligger, selv om det sikkert er opportunt for "noen" at det viste seg å være en 14-årig søtnos.

Fyren som kastet kake på Kristin Halvorsen fortjener ikke fengsel i det hele tatt, han fortjener Kongens Fortjenestemedalje i Gull. Milorg part deux.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Etter min ringe kunnskap forholder ikke Secret Service seg til den o'store perfekte norske lov, som utformet av de o'store perfekte norske politikere. Ei heller omfattes oppfordring til drap av ytringsfriheten. Secret Service må forholde seg til enhver trussel som den foreligger, selv om det sikkert er opportunt for "noen" at det viste seg å være en 14-årig søtnos.

Fyren som kastet kake på Kristin Halvorsen fortjener ikke fengsel i det hele tatt, han fortjener Kongens Fortjenestemedalje i Gull. Milorg part deux.
Det er vel i så fall rimelig å anta at secret service forholder seg til den o'store Amerikanske lov, i det minste. Og kanskje gjør de til og med det ved å trakassere fjortiser. Prøv å få deg en fjortis i huset (rett nok tar dette 9 måneder + 14 år, men dog), Løkken. Det virker befordrende på den mellommenneskelige forstand. Jeg er ikke sikker på at jeg ville vært happy om det o'store norske POT kom og hentet jegntungen min ut av klasserommet om hun hadde kommet til å melde "drep Stoltenberg" på en nettside. Et sånt samfunn vil jeg virkelig ikke ha.

At kakekasteren fortjener en medalje kan så være; dette kan f.eks tas opp på Frp's landsmøte, der finner sikkert slike geniale ideer gehør.
Jeg går uansett ut fra at vi kan enes om det følgende:
  • Samme lov skal gjelde for alle borgere
  • Samme lov skal gjelde uavhengig av den påkastede stortingsrepresentantens politiske ståsted
  • Rettsvesenet skal ikke la seg påvirke av politiske strømninger
  • Secret service visste hvem de oppsøkte. Det var altså ikke slik at "det viste seg å være" en fjortis; dette var selvsagt klart fra lenge før de satte seg i bilen.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
1. Samme lov skal gjelde for alle borgere
2. Samme lov skal gjelde uavhengig av den påkastede stortingsrepresentantens politiske ståsted
3. Rettsvesenet skal ikke la seg påvirke av politiske strømninger
4. Secret service visste hvem de oppsøkte. Det var altså ikke slik at "det viste seg å være" en fjortis; dette var selvsagt klart fra lenge før de satte seg i bilen.
1. Hvis samme lov skal gjelde for alle borgere, hvorfor driver du da og messer om at vedkommende er 14 år? Det er mange fjortiser som er garvede drapsmenn, du kan jo teste hvor lenge du overlever blant fjortisene i Crips.
2. "Uavhengig av politisk ståsted" gjelder tilsynelatende ikke i Norge. Ganske mange har kastet matvarer på Vidar Kleppe uten å møte noen reaksjon fra ordensmakten. Det er heller ingen grunn til at stortingsrepresentanter skal ha noe annet rettsvern enn andre borgere. Uansett hvem du kaster kake på, om det er nabo Hansen eller Kongen, så bør reaksjonen være den samme.
3. Stortinget er lovgivende makt. Lovverket bestemmes av politiske strømninger.
4. Å være 14 år er intet hinder for å bli drapsmann. Secret Service må forholde seg til enhver trussel som den foreligger.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er vel i så fall rimelig å anta at secret service forholder seg til den o'store Amerikanske lov, i det minste. Og kanskje gjør de til og med det ved å trakassere fjortiser. Prøv å få deg en fjortis i huset (rett nok tar dette 9 måneder + 14 år, men dog), Løkken. Det virker befordrende på den mellommenneskelige forstand. Jeg er ikke sikker på at jeg ville vært happy om det o'store norske POT kom og hentet jegntungen min ut av klasserommet om hun hadde kommet til å melde "drep Stoltenberg" på en nettside. Et sånt samfunn vil jeg virkelig ikke ha.

At kakekasteren fortjener en medalje kan så være; dette kan f.eks tas opp på Frp's landsmøte, der finner sikkert slike geniale ideer gehør.
Jeg går uansett ut fra at vi kan enes om det følgende:
  • Samme lov skal gjelde for alle borgere
  • Samme lov skal gjelde uavhengig av den påkastede stortingsrepresentantens politiske ståsted
  • Rettsvesenet skal ikke la seg påvirke av politiske strømninger
  • Secret service visste hvem de oppsøkte. Det var altså ikke slik at "det viste seg å være" en fjortis; dette var selvsagt klart fra lenge før de satte seg i bilen.

Honkey
Jeg mener å huske at Gatas Parlament, forøvrig noe av det mest stupide som finnes i norsk underholdningsverden, hostet en webside der det ble oppfordret til drap på president Bush.
Jeg tror norsk politi måtte lene seg på dem for å få stengt den siden. Muligens fikk de også bot.
Sikkert noen som vet mer om dette.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
1. Hvis samme lov skal gjelde for alle borgere, hvorfor driver du da og messer om at vedkommende er 14 år? Det er mange fjortiser som er garvede drapsmenn, du kan jo teste hvor lenge du overlever blant fjortisene i Crips.
2. "Uavhengig av politisk ståsted" gjelder tilsynelatende ikke i Norge. Ganske mange har kastet matvarer på Vidar Kleppe uten å møte noen reaksjon fra ordensmakten. Det er heller ingen grunn til at stortingsrepresentanter skal ha noe annet rettsvern enn andre borgere. Uansett hvem du kaster kake på, om det er nabo Hansen eller Kongen, så bør reaksjonen være den samme.
3. Stortinget er lovgivende makt. Lovverket bestemmes av politiske strømninger.
4. Å være 14 år er intet hinder for å bli drapsmann. Secret Service må forholde seg til enhver trussel som den foreligger.
1: Fordi det finnes noe som heter kriminell lavalder. Gjør du deg til nå?

2: Slik forskjellsbehandling finner jeg underlig. Carl I har også måttet ta i mot mye drit med lite straffeforfølgelse i etterkant (for gjerningsmannen, aøtså, i fall du trodde jeg mente noe annet! :) ) Vi har ellers et lovverk som blant annet gi et spesielt vern for offentlig tjenestemann etc, for så vidt betimelig gitt at disse kan bli angrepet kun ford de utfører sin jobb. Men det ser ut til at samfunnsutviklingen går i retning av at denne loven må endres etter hvert. Og det ER faktisk mange gode grunner til at folkevalgte bør ha særskilt rettsvern, jo. Toppolitikere må også ha tilgang til livvakter i spesielle situasjoner. Virkeligheten er av og til litt komplisert...

3: Med politiske strømninger mener jeg stemningsbølger, ikke lover fattet av Stortinget. Ergo står jeg ved mintt utsagn. Skulle straffene blitt endret av at folk endret mening, ville enkeltsituasjoner som hauses i pressen medført strengere / lavere straffer. Det er en håpløs tanke.

4: Se punkt 1. Også 3-åringer kan bli drapsmenn, det finnes eksempler på slikt. Men det er neppe overlagt. 14-åringer som er/blir overlagte draps"menn" har et liv med såpass dyptpløyende problembilde at de skulle vært innhentet av helt andre strukturer lenge før de ble 14.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Folk som kommer med drapstrusler, bør naturligvis få besøk av onkel politi.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg mener å huske at Gatas Parlament, forøvrig noe av det mest stupide som finnes i norsk underholdningsverden, hostet en webside der det ble oppfordret til drap på president Bush.
Jeg tror norsk politi måtte lene seg på dem for å få stengt den siden. Muligens fikk de også bot.
Sikkert noen som vet mer om dette.
Gatas Parlament består av personer over myndighetsalder. Deres oppfordring på nettsidene var urimelig stupide; og det er et forsiktig uttrykk fra min side. Om ikke Politiet lente seg på dem, håper jeg i det minste det fantes enkeltmennesker i deres omgangskrets som var i stand til å fortelle dem enkelte saker for å gi dem en viss realitetsorientering.
Igjen er det slik at oppfordring til drap er en ufattelig måte å benytte sin ytringsfrihet på. Og dessuten er slike uttalelser i grenseland eller over, så vidt jeg vet.

Men 14-åringer vil nok i et eksaltert øyeblikk kunne lire av seg mye rart uten å ane noe om konsekvenser.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
1: Fordi det finnes noe som heter kriminell lavalder. Gjør du deg til nå?
Har du i det hele tatt lest artikkelen? "De [Secret Service] skal ha truet henne med å bli sendt til en ungdomsanstalt for å ha kommet med truslene.

Er ikke det i tråd med retningslinjene for håndtering av mindreårige forbrytere? At hun ikke ble sendt til en ungdomsanstalt betyr at de etter samtale ikke anså henne som en trussel allikevel. Forstår ikke hva som er kritikkverdig i dette forholdet.

Men det ser ut til at samfunnsutviklingen går i retning av at denne loven må endres etter hvert. Og det ER faktisk mange gode grunner til at folkevalgte bør ha særskilt rettsvern, jo. Toppolitikere må også ha tilgang til livvakter i spesielle situasjoner.
Det er ikke særskilt rettsvern. Enhver kan skaffe seg livvakter, det er bare å betale. Hvis trusselen mot deg vurderes som betydelig kan du få dekket livvakter av rettsvesenet, jmfr. Vebjørn Selbekk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Er det å tegne Bush og skrive "kill Bush" en "major offense" eller"minor offense"?

Jeg mener at Secret Service her er ute å truer mindreårige, og uten deres foresatte til stede. Det spørs om ikke DET er et lovbrudd. Minors are minors, even in the USA.

Mvh.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Har du i det hele tatt lest artikkelen? "De [Secret Service] skal ha truet henne med å bli sendt til en ungdomsanstalt for å ha kommet med truslene.

Er ikke det i tråd med retningslinjene for håndtering av mindreårige forbrytere? At hun ikke ble sendt til en ungdomsanstalt betyr at de etter samtale ikke anså henne som en trussel allikevel. Forstår ikke hva som er kritikkverdig i dette forholdet.

Skal dette gjøre saken BEDRE?
Forbryter, sier du? En fjortis som har vært uebtenksom et øyeblikkk! er det vi snakker om her! Det er totalt sjukt at myndighetene forholder seg slik til unger. Foreldre og lærere må selvsagt varsles før slike inngrep!

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Fortsett denne tråden. En av de bedre, må jeg si.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Er det å tegne Bush og skrive "kill Bush" en "major offense" eller"minor offense"?
Minor - helt åpenbart. Og det ble da heller ikke tildelt noen form for straff. Likefullt er det Secret Service sin jobb å etterforske alle potensielle trusler, det er umulig å på forhånd vite hva som er ment alvorlig.

Skal dette gjøre saken BEDRE?
Forbryter, sier du? En fjortis som har vært uebtenksom et øyeblikkk! er det vi snakker om her! Det er totalt sjukt at myndighetene forholder seg slik til unger. Foreldre og lærere må selvsagt varsles før slike inngrep!
Bedre? Saken er helt problemfri, en ikke-sak. I likhet med annen etteretning sniffer Secret Service hele tiden rundt etter potensielle trusler, på nettet såvel som på gaten. De fant en sådan, avdekket avsenderens identitet, avhørte avsenderen for å kartlegge alvorsgraden, og fant ikke noe behov for å forfølge saken videre, end of story. Helt problemfritt. At de informerte vedkommende om at dette er ulovlig og at man kan risikere ungdomsanstalt er ikke bare greit, det er offentlige tjenestemenns plikt.

Hvis det er ytringsfriheten du er redd for, vend heller oppmerksomheten mot regjeringens håndtering av karikatur-striden eller ting som dette.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Minor - helt åpenbart. Og det ble da heller ikke tildelt noen form for straff. Likefullt er det Secret Service sin jobb å etterforske alle potensielle trusler, det er umulig å på forhånd vite hva som er ment alvorlig.

Bedre? Saken er helt problemfri, en ikke-sak. I likhet med annen etteretning sniffer Secret Service hele tiden rundt etter potensielle trusler, på nettet såvel som på gaten. De fant en sådan, avdekket avsenderens identitet, avhørte avsenderen for å kartlegge alvorsgraden, og fant ikke noe behov for å forfølge saken videre, end of story. Helt problemfritt. At de informerte vedkommende om at dette er ulovlig og at man kan risikere ungdomsanstalt er ikke bare greit, det er offentlige tjenestemenns plikt.

Hvis det er ytringsfriheten du er redd for, vend heller oppmerksomheten mot regjeringens håndtering av karikatur-striden eller ting som dette.
Dette er MEGET LANGT fra en ikke-sak av rent prinsippielle årsaker. Det vi ser er følgende: En fjortis (men akkurat nå kan vi la aldren ligge, det er hittil ikke vesentlig for resonnementet) tegner og taster "kill Bush" på en eller annen site. Det spennende er at Secret service FINNER det! Implisitt i det ligger det faktum at nettet overvåkes, VI overvåkes. Dette er i seg selv i retning av å være problematisk, selv om jeg faktisk kan begripe det rent itellektuelt, sett med USA-øyne.
OK, de finner altså en potensiell fare. DE etterforsker, og finner ut hvem som har produsert dette. De finner altså denne barnetegningen med kniv, og "kill Bush". Så langt gjør de jobben sin. Men herfra og inn beviser de stor mangel på menneskelig forstand. De vet altså at de har å gjøre med en ung sjel, og det er ertt og rimelig at de ønsker en lite rettledning og realitetsorientering i dette konkrete tilfelle. Men å bruke av Secret Service' (SS ;) ) dyrebare tid til sånt møl er helt på siden. En telefon til noe i reting av "The local community school and child care assosiation" (ja, dere skjønner hvor jeg vil...) for å ta opp dette generelt, samt at læreren tar det opp med angjeldende elev spesielt, hadde vært en grei løsning på saken.
Å skremme traumer på unger er og blir helt på siden, det er ikke myndighetenes oppgave, sånt bør kort sagt ikke skje!

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bare et lite spørsmål til Honkey...

Hvis politiet, FBI, CIA, Secret Service eller noen greier å snappe om informasjon om at noen under kriminell lavalder planlegger en lignende aksjon som på Columbine (Skolen hvor et par elever slaktet ned en haug med unger). Hva skal de gjøre.....ringe barnevernet...?

Mvh
OMF

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Bare et lite spørsmål til Honkey...

Hvis politiet, FBI, CIA, Secret Service eller noen greier å snappe om informasjon om at noen under kriminell lavalder planlegger en lignende aksjon som på Columbine (Skolen hvor et par elever slaktet ned en haug med unger). Hva skal de gjøre.....ringe barnevernet...?

Mvh
OMF
Det kommer an på; det vil alltid være et innslag av skjønn når man jobber med mennesker. Derfor vil man også ta feil fra tid til annen. Noen ganger med fatalt resultat, dessverre.
Jeg mener de tok feil og skjøt litt spurv med kanon i den omdiskuterte saken her. Men det er selvsagt lett å begripe; disse menneskene håndterer mye info, og det dessuten ikke sikkert pressen har fått med seg hele saken.
Så jeg har intet i mot å unnskylde disse agentene; jeg diskuterer dette kun på prinsippbasis.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg ser ikke hva som er den prinsipielle problemstillingen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg ser ikke hva som er den prinsipielle problemstillingen.

Det er i orden, Ivar Løkken, da går jeg ut fra at debatten er over, for da har vi faktisk ikke noe mer å snakke om her! :)

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det kommer an på; det vil alltid være et innslag av skjønn når man jobber med mennesker. Derfor vil man også ta feil fra tid til annen. Noen ganger med fatalt resultat, dessverre.
Jeg mener de tok feil og skjøt litt spurv med kanon i den omdiskuterte saken her. Men det er selvsagt lett å begripe; disse menneskene håndterer mye info, og det dessuten ikke sikkert pressen har fått med seg hele saken.
Så jeg har intet i mot å unnskylde disse agentene; jeg diskuterer dette kun på prinsippbasis.

Honkey
Så vi er enig i at de skal gripe inn, selv mot mindreårige dersom de oppfatter trusselen som reell. Og at den omtale saken var uheldig fordi det var gjort en feilvurdering, ikke fordi det på prinsippielt grunnlag er feil av Secret Service å rykke ut mot noe de oppfatter som en reell trussel.

I så fall er vi enig...

Mvh
OMF

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Så vi er enig i at de skal gripe inn, selv mot mindreårige dersom de oppfatter trusselen som reell. Og at den omtale saken var uheldig fordi det var gjort en feilvurdering, ikke fordi det på prinsippielt grunnlag er feil av Secret Service å rykke ut mot noe de oppfatter som en reell trussel.

I så fall er vi enig...

Mvh
OMF
Min holdning er at det er prinsippielt galt å benytte "SS" til å jobbe mot barn. Det er fullstendig utenfor deres kunnskapsområde.
Det er også prinsippielt betenkelig at "kill Bush" på en internettside skal utløse uttrykning fra SS. Spesielt når de har fastslått at det kommer fra et barn.
Det er meget betenkelig at man avhører barn uten at andre voksne ansvarspersoner er til stede.
Det er prinsippielt betenkelig at internettet overvåkes og ender i slike virkemidler mot uskyldige mennesker, og da spesielt mot barn.

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Min holdning er at det er prinsippielt galt å benytte "SS" til å jobbe mot barn. Det er fullstendig utenfor deres kunnskapsområde.
Joda, men nå er det heller ikke den barnslige siden man rykker ut i mot. Tror ikke barnehageonkler og spesialpedagoger har så spesiellt greie på terror og massakrer som en i enkelte tilfeller har sett
Det er også prinsippielt betenkelig at "kill Bush" på en internettside skal utløse uttrykning fra SS. Spesielt når de har fastslått at det kommer fra et barn.
Jeg vil jo anta at denne ytringen på nettet var såpass sjelden at den ble bemerket. Ellers ville det ville det ikke blitt avisoppslag av at de rykket ut. En oppfording til å drepe presidenter er jo ikke akkurat et lite ungdomsopprør - i så fall kan du vel lett henvise til en lignende situasjon i Norge...?
Det er meget betenkelig at man avhører barn uten at andre voksne ansvarspersoner er til stede.
Slike barn som har kommet skikkelig skakt ut, har jo gjerne ingen ansvarspersoner - det er jo gjerne det som er roten til problemet i utgangspunktet
Det er prinsippielt betenkelig at internettet overvåkes og ender i slike virkemidler mot uskyldige mennesker, og da spesielt mot barn.
Hvis det er feil å overvåke internett, da er det vel feil og overvåke andre medier, andre kommunikasjonsmidler - eller generellt feil og overvåke. Det vil jo mer eller mindre bety at kriminelle, terrorister og alle andre som bedriver virksomhet som de ikke ønsker lys på har fritt spillerom. At barn blir overvåket er selvsagt ikke heldig, men man mister litt av "barnestatusen" når man oppfordrer til drap av presidenten på nettet...

Honkey
Mvh
OMF

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Secret Service eksisterer for å beskytte amerikanske myndighetspersoner, det er deres jobb og mandat. Følgelig er det naturlig at de rykker ut på det de oppfatter som trusler. Noen ganger er det falsk alarm, shit happens. At internett overvåkes av etteretningen er en selvfølge, der koordineres det meste av verdens faenskap, det er riktig og viktig av etteretningen å overvåke. Det er også like riktig og viktig at man har et lovverk som verner om ytringsfrihet og meningsfrihet. At drapstrusler ikke omfattes av ytringsfriheten kan jeg leve med.

"Slike virkemidler"...har ordensmakten noe svakere virkemiddel enn avhør? Hvis hun hadde blitt slept til et smug og skutt, slik kineserne gjør med politisk opposisjonelle, da kunne man begynt å snakke. Eller kastet i en muggen celle på ubestemt tid slik du blir hvis du uttaler deg systemkritisk i Cuba. Eller gravd ned og steinet ihjel slik du blir hvis du fornærmer profeten i midtøsten. Eller gjengvoldtatt av et stammeråd som man blir ved utroskap i øst-Afrika. Og da stiller heller ikke indignerte europeiske venstreorienterte opp for deg. Hvor var indignasjonen da den systemkritiske journalisten Anna Politskaya ble skutt og drept i Russland, Honkey? Hvor var venstresiden da? Ikke et pip, men når den minste feilbarlighet avsløres i USA så er man på barrikadene pronto. Det er en grunn til at slike ting faktisk når offentligheten, det skyldes et åpent system. Når man ser hva sosialiststater har bedrevet av overgrep, neddyssing og isolasjon, og hvor lite som skal til før man gyver løs på USA, så blir hykleriet utrolig åpenbart.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Secret Service eksisterer for å beskytte amerikanske myndighetspersoner, det er deres jobb og mandat. Følgelig er det naturlig at de rykker ut på det de oppfatter som trusler. Noen ganger er det falsk alarm, shit happens. At internett overvåkes av etteretningen er en selvfølge, der koordineres det meste av verdens faenskap, det er riktig og viktig av etteretningen å overvåke. Det er også like riktig og viktig at man har et lovverk som verner om ytringsfrihet og meningsfrihet. At drapstrusler ikke omfattes av ytringsfriheten kan jeg leve med.

"Slike virkemidler"...har ordensmakten noe svakere virkemiddel enn avhør? Hvis hun hadde blitt slept til et smug og skutt, slik kineserne gjør med politisk opposisjonelle, da kunne man begynt å snakke. Eller kastet i en muggen celle på ubestemt tid slik du blir hvis du uttaler deg systemkritisk i Cuba. Eller gravd ned og steinet ihjel slik du blir hvis du fornærmer profeten i midtøsten. Eller gjengvoldtatt av et stammeråd som man blir ved utroskap i øst-Afrika. Og da stiller heller ikke indignerte europeiske venstreorienterte opp for deg. Hvor var indignasjonen da den systemkritiske journalisten Anna Politskaya ble skutt og drept i Russland, Honkey? Hvor var venstresiden da? Ikke et pip, men når den minste feilbarlighet avsløres i USA så er man på barrikadene pronto. Det er en grunn til at slike ting faktisk når offentligheten, det skyldes et åpent system. Når man ser hva sosialiststater har bedrevet av overgrep, neddyssing og isolasjon, og hvor lite som skal til før man gyver løs på USA, så blir hykleriet utrolig åpenbart.
Uttallige ganger har du påstått at norsk presse er venstrevridd. Er det også din påstand at norsk presse lot drapet på Anna Politskaya forbigå i stillhet?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Et beklagelig eksempel på at mennesker uten humoristisk sans kommer i maktposisjoner...
Kristin Halvorsen er nok ikke helt glad i kake skal du se...
Kanskje det hadde funket bedre å kaste kromkaker?

Man kan jo lure...

Hei kristin, Sasha Cohen har lyst å ta deg med på feire til hjemlandet sitt, han trenger noen som kan passe på alle kakebutikkene sine. Det er ordre ifra presidenten... helt sant! Å joda, neida, de er ikke uvenner mer, de ble venner he igår... de hadde en bløtkakedæskestund seg imellom, de fikk ut litt agresjon og kysset de hverandre på kinna, helt til all kaka var borte...
Hva sa du Kristin? Du synes ikke dette er morsomt...

NEI VET DU HVA, DETTE TAR KAKA!

Åja, du har allerede fått en sa du... ups, da så...

;D

- kanskje vi kunne forrære deg en 15 kalendre for å få tiden til å... ikke det nei... ::)

- Kanskje vi kunne rose deg for din storhet da Kristin og din nestekjærlighet da... Du vet ike hva det er sa du? Eh...

- Hva? Nei, det er tomt for kake nå Kristin, tomt...
- Ble du så sulten sa du? Ja... jeg har ett surt eple da...
du kan jo få det....

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Uttallige ganger har du påstått at norsk presse er venstrevridd. Er det også din påstand at norsk presse lot drapet på Anna Politskaya forbigå i stillhet?
Ikke bare pressen, hele det norske samfunnet er venstrevridd, det er et av de mest venstrevridde i verden og heslig i all sin hykleriske prektighet. Jeg stilte spørsmål ved hvorfor indignasjonen tilsynelatende er større mot en bagatell i USA enn den er mot drapet på Politkovskaya, hvorfor man demonstrerer mot krigen i Irak mens man lar enorme overgrep i Tsjetsjenia passere relativt ubemerket, hvorfor man vil ha sanksjoner mot Israel mens det ikke finnes noe engasjement mot handelen med Kina (som henretter tusener på tusener av politisk opposisjonelle hvert år). Pressen fråtset i Abu Ghraib, hvor mange tilsvarende saker fra Grozny blir slått opp i media? Ingen. Hvor mange tilsvarende forekommer? Hundrevis, tusenvis. Det såkalte "samfunnsengasjementet" til den norske venstresiden er en oppvisning i dobbeltmoral som det virkelig stinker av.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikke bare pressen, hele det norske samfunnet er venstrevridd, det er et av de mest venstrevridde i verden og heslig i all sin hykleriske prektighet. .
Det kjem vel litt an på kva ståstad ein har....?

Elles er det interessant å legge merke til at du hevdar at vi i tillegg til å vere Israels hovudfiende + stalinistiske no også er eitt av dei mest venstrevridde samfunnet i verda....
Konverserast det slik sånn elles også, eller er det hifisentral-stimulansen som får utslag på denne måten?

Problemet med å ta stilling til ulike spørsmål, er sjølvsagt tilgangen på informasjon. Dette slit vi med her i Europa og Noreg, på same måte (men med anna forteikn) som den jamne amerikanar gjer. Eg trur at måten informasjon vert sortert på, er langt meir styrande for politiske handlingar enn ideologi.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Det er en viss forskjell på drapet på Politkovskaya og en jentunge som blir snakka hardt til. Det er helt klart at det er. Men fordi om SS sin litt overdrevne måte og takle den saken på blir kritisert, trenger det ikke være sånn at ikke folk er forbanna på drapet i Russland. Det går også godt an å være kritisk til Israel. samtidig som det som skjer i Tsjetsjenia blir fordømt. Kinas overgrep kan også fordømmes, samtidig som at det blir protestert mot krigen i Irak.

Men det må også være lov og ta tak i slike "bagateller" som med den jentungen i USA.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
A-A: Hvor venstrevridde vi er i forhold til andre land kommer ikke an på ståsted, det kan måles gjennom faktorer som andel offentlig ansatte, skatte- og avgiftstrykk, subsidiering, tollbarrierer, fagforeningsmakt, omfordeling osv. På alle disse kriterier "scorer" Norge stort sett høyest i verden.
Ad "Israels hovedfiende"; er det noen utenfor SV som er selvforherligende nok til å kjøpe sånt? For Israel, såvel som resten av verden, er Norge en parantes, en bagatell, en utpost...eller hovedstaden i Sverige.

R: Støynivået fra norske politikere, norske media og norske opinionsdannere står overhodet ikke i forhold til de overgrep som faktisk forekommer. Her er det snakk om å male sin egen politiske kake. Som sagt, hykleri på høyeste plan.

W

wurst

Gjest
Det såkalte "samfunnsengasjementet" til den norske venstresiden er en oppvisning i dobbeltmoral som det virkelig stinker av.
Jeg slutter meg fullt ut til Ivar her. Hvis man virkelig mener noe med sitt engasjement for eksempelvis den fattige verden så finnes ingen annen måte å utrette noe på enn å begynne med seg selv og gå over til å gjøre noe i praksis fremfor å gnåle i evindelighet på de samme visene. Det er etter min erfaring svært få av de såkalt engasjerte som gjør mer enn å avse en hundrelapp i måneden eller så til SOS Barnebyer mens man vokter over sine boliger, hytter og biler. Dobbelmoral er et dekkende ord.

Topp Bunn