Alt må jo kobles sammen på et vis, så kabler er jo også viktig i et anlegg. Men prisen på disse diskuteres jo opp og ned her på sentralen så vi trenger ikke gå nevneverdig inn på den siden av saken.
Fra PC til DAC går signalet via USB, her bruker jeg en helt vanlig USB-kabel - type A -> mini-B. Har ikke testet med annen USB-kabel - kommer kanskje til å gjøre det en veldig vakker dag
Mellom DAC og pre-amp bruker jeg Audioquest Columbia DBS 1m RCA. Kjøpt på impuls og koblet til anlegget, den gjør jobben helt greit. Audioquest har et patent som de kaller for Dielectric Bias System som lader isolasjonen mellom positiv og negativ leder. Dette gjør etter sigende at støygulvet senkes ytterligere og kablene for overført signalet helt uten forstyrrelser fra utsiden. Det hele skjer ved hjelp av et batteri i en aldri så liten boks på hver kabel.
Skikkelig hightech det her
Mer om DBS her:
The Dielectric Bias System (DBS) Difference
A constant 48-volt charge on Columbia's insulation yields a huge performance leap. When insulation is unbiased, its dielectric properties cause different amounts of time-delay for each frequency and each signal level, as if each were a coin dropped in different thickness/viscosity shampoo or engine oil.
Similar to how the earth's magnetic field makes all compasses point north, the AQ DBS system creates an electrostatic field which causes the molecules of the insulation to all point in the same direction. This minimizes the multiple nonlinear time-delays. Sound appears from a surprisingly black background with unexpected detail and dynamic contrast.
Because DBS battery packs are attached when Columbia cables are assembled, Columbia does not require any additional run-in period. Because there is no "load" on the batteries, they will last for years. A test button and LED allow for occasional verification of battery performance.
Fra pre-amp til poweramp ledes det hele gjennom ett sett kabler som gir gåsehud på steder jeg ikke visste jeg hadde kropp!! Et fantastisk håndverk utført av Mr Whistler her på forumet. Vi snakker selvfølgelig om Whistler Coanda RCA med WBT-0152 terminering. En knallgod kabel som for meg er det ultimate! Lydmessig er denne kroppslig med en nydelig bass; kontant og presis med en luftig topp uten å gjøre noe nummer ut av det. Lydbildet blir stort og bakgrunnen heelt mørk - noe mer hifilyrikk blir det ikke idag...
Har lånt et bilde som RoDa har tatt - vi flere medlemmer i denne fanklubben:
Høyttalerne må jo også ha mat - veien fra Audio Note L4 går gjennom flatvalset sølv 0.5mm x 6mm fra KA Rasmussen på Hamar. Valget på disse falt etter at de knuste Kimber Monocle X og Monocle XL i en lyttetest i 2008. De spiller åpent, luftig og med meget bra definisjon i bassområdet også. Kan minne litt om Coanda faktisk... Terminert med Mundorf-spader så sitter disse godt... Prismessig endte jeg på ca 2500,- for et par på 2,5 meter inklusive terminering, bomullstrømpe og nylonstrømpe på utsiden.
Mer om KA Rasmussen og sølv finnes her:
http://www.ka-rasmussen.no/no/content.asp?AreaID=3