This is my way...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Setter likeså godt i gang en ny tråd, kall det gjerne MkII. Legger ut litt ny info, både om oppsett, DIY prosjekter og musikk som spilles. Kanskje litt lettere å forstå oppsettet når man får litt grundig info om hvordan det hele gjøres.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kan vel aller først legge ut om kilden til det hele! Jeg har ganske lenge forholdt meg til avspilling fra PC; hovedsaklig min egen musikksamling fra NAS via Foobar, men jeg bruker også Spotify Premium endel... Er ingenting å legge skjul på at det låter best fra NAS'et så det er helt klart primærkilden min.

Jeg har eksperimentert med utallige løsninger for å finne noe som ikke har egenstøy, som yter godt nok til å dekode hi-rez og som samtidig har ok responstid dvs ikke virker 'tregt'.
Etter litt frem og tilbake landet jeg på en alt i ett boks fra Zotac, utrolig liten PC med dual-core 1.8 GHz Atom CPU fra Intel. Med 4GB RAM og 90GB SSD og slot-in bluray spiller gjør denne jobben uten problem, godt hjulpet av Windows 7 Enterprise x64.
28 cm bred, 4 cm høy og 18 dyp gjør at denne ikke tar store plassen i racket :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Litt om signalveien fra NAS'et. Jeg har en filserver/NAS basert på Ubuntu Server, 6TB storage tilgjengelig på den hvorav ca 1,1TB går med til musikk for øyeblikket. Derfra og inn til PC'n gjennom Foobar med ASIO-oppsett og til exaDevices USB-I2S converter. En genial sak som kutter hele problemstillinga vedr USB-S/PDIF. Hele greia koster US$ 430,- og er enkel å få på plass i oppsettet. Eneste man trenger er en DAC som kan ta imot et I2S signal.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Via I2S kommer signalet inn til DAC'n; en Twistedpear Audio Buffalo II DAC - denne blir om kort tid byttet ut med en Buffalo III. Disse skal etter sigende være ganske like i lyden, men på III'ern kan man ha flere innganger; både I2S, S/PDIF, DSD osv. DAC'en er basert på ESS9018 (Sabre32) og støtter opptil 32bit / 192 kHz ut av boksen. Med tre ekstra spenningsregulatorer eller Tridents som TPA kaller dem gir man ESS9018 optimale arbeidsforhold. Selve kortet får power via Placid HD PSU fra samme leverandør. Lydmessig låter det slettes ikke verst enten man spiller av RedBook-materiale eller hi-rez musikk.

Fra DAC så må jo signalet videre, denne mater et linjetrinn basert på 5687-rør. I utgangspunktet er 5687-rørene en dobbeltriode slik at det ikke er noe problem å kjøre et stereosignal på ett enkelt rør. Jeg har gjort det litt annerledes; jeg bruker to rør - ett til hver kanal. Signalet benytter og forsterkes i begge triodene i røret, dette gjør at linjetrinnet gir enda mer dynamikk og kan drive enda tynger laster enn om man bare skulle brukt ett enkelt rør. Audio Note benytter dette linjetrinnet i sin L3-preamp/M3-phono. Som strømforsyning til linjetrinnet benytter jeg Audio Note M2 powersupply...

For øvrig spiller DAC'n musikk :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Preampen som brukes i oppsettet er også fra Audio Note, forøvrig et merke jeg har blitt veldig glad i av flere årsaker. AN L3 Remote er satt opp med 5687-rør i linjetrinnet det også på samme måte som DAC'n. Pr dags dato kjøres det uten trafoer på utgangene, slik jeg har forstått det så er det ikke så mye å hente på å innføre den endringen i preampen. Den har fjernkontroll, en stepped remote controlled attenuator med tantalum motstander all-the way. Dette er med på å opprettholde den åpne og dynamiske lyden som kommer fra kilden. En preamp som etter min mening er grådig undervurdert - jeg anbefaler de som kan å lytte på den.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kreftene kommer også fra Audio Note, nemlig en AN L4. Denne er forøvrig den eneste komponenten i oppsettet mitt som jeg ikke har bygget selv, dette er en demo-forsterker bygget av Olof hos Upgrade Audio - her er alt gjort etter kunstens regler. Dette er en 2 x 35 watt sak som i utgangspunktet benytter EL34-rør i powertrinnet. Min er satt opp med Gold Lion KT77-rør og tweakene som er gjort innvendig er betydelige. Den avgir en varm, detaljert og utrolig dynamisk lyd og er vel det man kan kalle en perfekt match til høyttalerne mine; Klipsch RF-5.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tja, hva skal man skrive om disse? Klipsch RF-5 er godt kjent for både dynamikk, powerhandling og litt rafinnement. Med sine 105cm på strømpelesten er de ikke altfor store og passer godt inn i en stue. Disse er også tweaket litt på; asfaltmatter på hornet og Jupiter bievoks bypasskondensatorer på delefilteret. Disse spiller åpent og luftig, en betydelig oppgradering i mine ører i forhold til originale RF-5. Absolutt noe som anbefales til andre eiere av Klipsch RF-serie.

Disse kan spille alle typer musikk; alt fra klassisk til rock og i alle volum - fra lavt rødvinsnivå opp til diskotek idiot nivå. Har hatt med disse på fest og gitt dem skikkelig med Krell-power; vanvittig mye trøkk disse klarer å levere dersom amp'en henger med!!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Alt må jo kobles sammen på et vis, så kabler er jo også viktig i et anlegg. Men prisen på disse diskuteres jo opp og ned her på sentralen så vi trenger ikke gå nevneverdig inn på den siden av saken.

Fra PC til DAC går signalet via USB, her bruker jeg en helt vanlig USB-kabel - type A -> mini-B. Har ikke testet med annen USB-kabel - kommer kanskje til å gjøre det en veldig vakker dag ;)

Mellom DAC og pre-amp bruker jeg Audioquest Columbia DBS 1m RCA. Kjøpt på impuls og koblet til anlegget, den gjør jobben helt greit. Audioquest har et patent som de kaller for Dielectric Bias System som lader isolasjonen mellom positiv og negativ leder. Dette gjør etter sigende at støygulvet senkes ytterligere og kablene for overført signalet helt uten forstyrrelser fra utsiden. Det hele skjer ved hjelp av et batteri i en aldri så liten boks på hver kabel.

Skikkelig hightech det her :)

Mer om DBS her:

The Dielectric Bias System (DBS) Difference

A constant 48-volt charge on Columbia's insulation yields a huge performance leap. When insulation is unbiased, its dielectric properties cause different amounts of time-delay for each frequency and each signal level, as if each were a coin dropped in different thickness/viscosity shampoo or engine oil.

Similar to how the earth's magnetic field makes all compasses point north, the AQ DBS system creates an electrostatic field which causes the molecules of the insulation to all point in the same direction. This minimizes the multiple nonlinear time-delays. Sound appears from a surprisingly black background with unexpected detail and dynamic contrast.

Because DBS battery packs are attached when Columbia cables are assembled, Columbia does not require any additional run-in period. Because there is no "load" on the batteries, they will last for years. A test button and LED allow for occasional verification of battery performance.

Fra pre-amp til poweramp ledes det hele gjennom ett sett kabler som gir gåsehud på steder jeg ikke visste jeg hadde kropp!! Et fantastisk håndverk utført av Mr Whistler her på forumet. Vi snakker selvfølgelig om Whistler Coanda RCA med WBT-0152 terminering. En knallgod kabel som for meg er det ultimate! Lydmessig er denne kroppslig med en nydelig bass; kontant og presis med en luftig topp uten å gjøre noe nummer ut av det. Lydbildet blir stort og bakgrunnen heelt mørk - noe mer hifilyrikk blir det ikke idag...

Har lånt et bilde som RoDa har tatt - vi flere medlemmer i denne fanklubben:

Høyttalerne må jo også ha mat - veien fra Audio Note L4 går gjennom flatvalset sølv 0.5mm x 6mm fra KA Rasmussen på Hamar. Valget på disse falt etter at de knuste Kimber Monocle X og Monocle XL i en lyttetest i 2008. De spiller åpent, luftig og med meget bra definisjon i bassområdet også. Kan minne litt om Coanda faktisk... Terminert med Mundorf-spader så sitter disse godt... Prismessig endte jeg på ca 2500,- for et par på 2,5 meter inklusive terminering, bomullstrømpe og nylonstrømpe på utsiden.

Mer om KA Rasmussen og sølv finnes her: http://www.ka-rasmussen.no/no/content.asp?AreaID=3

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Igjen litt om avspillingen - PC'n eller mediaboksen er jo koblet til en TV - men det blir litt vanskelig å lese når den har 1920x1080 oppløsning. Derfor har jeg installert Foobar2000controller, en kjekk app til Android som jeg har installert på en Samsung Galaxy Tab 10.1. En genial sak som fungerer finfint som fjernkontroll, jeg får opp albumcover samt litt teknisk info om sporet som spilles av...

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg skjønte ikke bæret før du kom til dac'en, men det så i hvert fall jævlig kult ut ;D ;D

mvh
Lars

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Superkul tråd. Håper du skriver mer
Takk takk, det kommer mer - mye mer! Men må bare få det ned på tastaturet først ;D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
Jeg skjønte ikke bæret før du kom til dac'en, men det så i hvert fall jævlig kult ut ;D ;D

mvh
Lars
Det var da enda godt, da er vi minst to som ikke skjønner bæret av dette her ;D

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.360
Torget vurderinger
10
Heisan.
Jeg får følge med her.
Kommer du til Horten forresten?
Alltid hyggelig og lytte til dyre standard-ting som gir deg en tilfreds følelse av at du har best lyd hjemme ;D ;D ;D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Heisan.
Jeg får følge med her.
Kommer du til Horten forresten?
Alltid hyggelig og lytte til dyre standard-ting som gir deg en tilfreds følelse av at du har best lyd hjemme ;D ;D ;D
Det har i grunnen alltid vært god å komme hjem fra en messe :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Klipsch RF-5 close-up, ihvertfall med én av to 8":

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.775
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Nice way det her :)

Spennende oppsett!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.360
Torget vurderinger
10
Har du dempet horna?

Det gjorde jeg:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
RF7 er såvidt jeg vet i tre-finér. Synd RF-82 II og de rimeligere modellene er i foliert vinyl.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Har du dempet horna?

Det gjorde jeg:
Jepp, har dempet horna - brukte bitumenplater fra Mekonomen, det fungerte veldig bra! I tillegg så har jeg loddet på Juptier Beewax bypass-kondensatorer som virkelig åpnet lyden enda mer, det ble så luftig atte :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
2m skrev:
Nice way det her :)

Spennende oppsett!
Tusen takk for kompliment - jeg synes det låter greit og har nok funnet 'min greie'... alt annet fikleri blir jo bare moro for hobby'ens del :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Ludo skrev:
Klipsch RF-5 close-up, ihvertfall med én av to 8":

RF5 er ute av produksjon?
Japp, de er desverre det. Fra www.klipsch.com får man følgende info:

BUILT FROM: 2001
BUILT UNTIL: 2006

Arvtageren er vel egentlig Klipsch RF63 - en litt annen konstruksjon. Større høyttaler fysisk, bruker vel 3 x 6,5" til bass/mellomtone. Den er nok litt snillere og har mer hifipreg over seg enn RF5 som er den 'tøffe slemme' gutten i klassen...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
Syns du har funnet en spennende vei Ludo ;)
Flott :)

gismo
Hyggelig med komplimenter, spesielt fra en Audionet-fan :) Takk!!!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
RF7 er såvidt jeg vet i tre-finér. Synd RF-82 II og de rimeligere modellene er i foliert vinyl.
Helt enig, Cherry-finér er flott og gir litt feel-good faktor også - men det er vel dette med pris igjen...

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
En tråd etter min smak; PC, Nas og ett skikkelig gjennomført anlegg. Venter spent på mer.. :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
En tråd etter min smak; PC, Nas og ett skikkelig gjennomført anlegg. Venter spent på mer.. :)
Takk for ros, det var hyggelig! Det kommer mer etterhvert her :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
bjornh skrev:
Helt enig, Cherry-finér er flott og gir litt feel-good faktor også - men det er vel dette med pris igjen...
Hadde de lagt produksjonen til Kina, så hadde de vel både fått dempet hornene og fått tre-finér med på kjøpet... -men da hadde vel noen amerikanere blitt arbeidsledige i samme slengen, og noen "cheap-cheap" kopier dukket opp.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.682
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
BIII ! ;D
bygger du dual mono eller?
bestilte du med Placid hd og en bipolar hd til utg.? Legato 3.1 eller IVY ?
trafoer fra TPA eller noe grommere?
mvh
Leif

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.360
Torget vurderinger
10
Ludo. Kanskje jeg skal arve dacer av deg når du bygger nye?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
BIII ! ;D
bygger du dual mono eller?
bestilte du med Placid hd og en bipolar hd til utg.? Legato 3.1 eller IVY ?
trafoer fra TPA eller noe grommere?
mvh
Leif
Ikke dual mono nei, det får bli neste gang. Men bestilte med Placid HD - har trafo fra før av - bruker AN M2 powersupply og 5687 utgangsrør...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ai ai, leste nettopp en tråd om at audiofile er lettlurte... Leste i en annen tråd at kabler ikke har så mye å si, ihvertfall ikke kabler som tar seg av transport av digitale signaler. USB for eksempel... Fikk enda en pakke i Posten, har jeg blitt både lettlurt og gal?? Vi får håpe den legger igjen noe godt å anlegget :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.283
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Russ Andrews er grei og legger med en audiofil vaskeklut til CD og DVD, denne gjør at man ser og hører absolutt alt ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ludo skrev:
Ai ai, leste nettopp en tråd om at audiofile er lettlurte... Leste i en annen tråd at kabler ikke har så mye å si, ihvertfall ikke kabler som tar seg av transport av digitale signaler. USB for eksempel... Fikk enda en pakke i Posten, har jeg blitt både lettlurt og gal?? Vi får håpe den legger igjen noe godt å anlegget :)

Da kom jeg på at det er noe jeg har som er ditt.
Får se om jeg prøver meg på en liten shoot-out i kveld. ;)

Topp Bunn