This could be big!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det jeg tror man kan trekke ut av dette er at noen høyttalere er vanskeligere å få til å låte korrekt i ett rom enn andre.

Kanskje man sier, "denne må du som eier være villig å jobbe litt med for å få til å låte korrekt"

Og her er og ett meget godt eksempel (Takk for dyktig info Snickers-is!!!) på at å kjøpe en høyttaler i de høyere prisklasser (og ikke bare her...) bør være ensbetydende med at butikken kommer til deg (om dette da er praktisk mulig selvsagt) og hjelper deg med å optimalisere oppsett og konfigurasjon.

Det bør være en del av ett kjøp synes nå jeg.
Det er Nå etterhvert steder, som reklamerer i inn og utland med at dette er en del av kjøpsprisen!
Og dette er verd pengenen folkens!!!

Jeg kjøpte bladet Hjemmekino her... (måtte jo lese Roy sin artikkel vøttø!!! ;D) og der var det en "hjemme hos" en kar ved navn Lars...

Han hadde fått besøk av Hifi-Lars, eller hva han nå heter og fått hjelp med å stille inn hjemmekinoen sin...
Og det å få hjelp av kyndig personell, det er bare verd alt det koster og hva man sier.
For der i stua låt det nå supert!!!

Folk legger kanskje merke til at når ting testes i blader, så har de noen som kommer og leverer varenen, det er som oftest de som også plasserer ting mest korrekt..

Det som jeg også finner interessant er at testeren da ofte etter at designer gjerne har reist igjen, flytter på høyttaleren igjen, for han synes det da bare låter bedre!

Dette skjer mere sjelden, enn hver gang da...
Så det er ikke alltid at det designer mener er det mest korrekte som da f.eks en kunde ender opp med å velge som "sin lyd i stua" tilslutt.

Men det var alltid informativt og av og til revolusjonerende så... å ha besøk av en dyktig person/er som da fant ut hvor man skulle plassere, og HVORDAN man skulle plassere de nyervervede høyttalere!

En av grunnene til at jeg er BEINHARD på hjemmedemo av dyrere høyttalere er nettopp dette.
Hvordan i PØKK kan man selge en da høyttaler som en designer har slavet over i årevis til en håpefull og FORVENTE at denne skal klare oppgaven å plassere vidunderet selv.

Joda, det kan gå bra, men det er ikke sikkert at kjøper heter Ola_S eller Snickers eller Hifi-Lars, eller (hehe) tweakMan... ;) (oh come on...) ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Poenget mitt med Calix-en er at andre målinger kan vise ting som i større grad forklarer hva de hørte. Jeg ser på testen som ikke i særlig grad har målt alt som kunne være interessant ved konstruksjonen, som for eksempel horisontal off axis respons.

Når man ser på den spesifiserte kurven der mellomtonen er merket ut i rødt og sammenlikner denne med den summerte kurven blir det ganske tydelig at det er slakke filtre og en fundamental fasefeil i filtersummeringen. Dette forsterkes av den vertikale off axis målingen det at alle dipene flytter seg en del i frekvens for ulike vinkler.

Siden det kun er diper og ingen vesentlige peaker betyr det at det er ingen ting som fanger oppmerksomheten spesielt. Siden de også vandrer i frekvens betyr det at sommen av off axis responsmålingene i det vertikale planet blir omkring null (flat respons). Jeg synes testen er høyst interessant og viser i meget stor grad hvor viktig romresponsen er for den subjektive lytteopplevelsen samtidig som det viser hvor vanskelig det er å høre selv ganske store diper i frekvensgangen. Det vil selvsagt bli enda bedre med en flat respons, men den generelle klangbalansen er god og energiresponsen summerer flatt. Da er de viktigste tingene på plass.

For de nysjerrige: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/861/index5.html

Når det gjelder min analogi til lys så mente jeg at man ofte betrakter elementene som noe som har et strålingsmønster ikke ulikt en spot lampe. Men siden spotlampen bare har "en frekvens" mens elementet har et mønster fordelt over et stort område både mht frekvens og lyttevinkel blir en "stålingsbetraktning" alt for enkel til å kunne beskrive de vesentligste aspektene ved det hele.

Forøvrig er jeg veldig enig med deg i at oppstilling er viktig, og på dyre systemer bør gjøres av kyndig personell. Men din refleksjon rundt skribenter som får hjelp av en konstruktør eller liknende til å stille opp høyttalerne, for så å flytte på dem er en "problemstilling" jeg ser to svært gode grunner til. For det første bruker han mer tid på det oppsettet og den plasseringen enn hva den besøkende under normale omstendigheter kan regne med å ha tid til. For det andre er den som bor der vant med rommet sitt, noe den besøkende ikke er, dermed faller det naturlig for den som bor der at oppsettet i noe større grad har med lydfarging fra selve lytterommet. For konstruktøren vil dette være rare fremmede lydfarginger som han vil forsøke å jobbe seg bort fra.

Forøvrig er jeg kanskje ikke den som er flinkest til å uttrykke ydmykhet i en hver situasjon, men jeg bruker svært hyppig andres ører til å finne ting jeg ikke finner med mine ører. Det er en gang slik at man sitter og lytter i time ut og time inn mens man jobber med ett problem, og blir totalt døv for andre problemer. Når man er i mål med dette har man simpelt hen vent seg til de andre feilene i lydbildet i så stor grad at det er vanskelig å plukke dem. Men så snart noen poengterer dem så åpenbares de tydelig.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Bravo!
Her legger man ikke noe til.
Jo kanskje at jeg er litt"brash or bumptious" selv noen ganger...
::)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Når man er i mål med dette har man simpelt hen vent seg til de andre feilene i lydbildet i så stor grad at det er vanskelig å plukke dem. Men så snart noen poengterer dem så åpenbares de tydelig.
Eggleston Andra II:
Designteamet til denne tok inn folk utenfra for å påpeke om man hadde kommet dithen selv ja.

Dette er litt uvanlig skal man tro i dagens hifisamfunn. Designere er litt for mye eremitter...

Ikke rart at forsterkere som skal være nøytrale egentlig bare er variasjoner over hva som oppfattes som dette.

Bra at du selv tar høyde for at slike fenomen kan sette inn Snickers.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg er heller ikke overdrevent entusiastisk til dette elementet etter å ha fått testet litt på det, men den ferdige konstruksjonen skal jeg uttale meg om når jeg har hørt den.
Det er min erfaring (som merkelig også inkluderer voicing av en drøss med høyttalere) at valg av kabinettkonfigurasjon og da i serdeleshet materialvalg har utrolig måe å si for lyden til ett element.

Jeg påstår at ved å skifte kabinett vil ett element kunne totalt endre lyden det lager.
Jeg har da i gamledager spesielt mye gjordt tester rundt dette med å ikke ha stuffing i kabinettet idet hele tatt.
Jeg kunne ta ett par med høyttalere og så finne en metode å få den til å låte eksakt likt, men nå totalt uten fyll av noe slag.
Eller betraktelig klarere og bedre og.

Dette er litt av en black art skal jeg si, selv om matte eksisterer og er ibruk av flere designere og hvor man faktisk kan voice en høyttaler totalt uten kabinettfyll.

Jeg er da egentlig ikke tilhenger av Wilson sine kabinetter som eneste måte å få bra lyd på.

Jeg kan godt like at ett kabinett synger med, om dette er til fordel for lyden.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Og... etter å ha hørt "Big Bertha" i aksjon på Hortenmessa og nesten mistet fatningen av den demoen, så vil jeg påstå at du som høyttalerdesigner Snickers ... der har du mer enn bare litt peiling!
Pøkk, det var en stor opplevelse!

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg tipper vi aldri blir å se denne høyttaleren på norsk jord. Såfremst ingen privat importerer den uhørt... Litt kjedelig men men..

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Og... etter å ha hørt "Big Bertha" i aksjon på Hortenmessa og nesten mistet fatningen av den demoen, så vil jeg påstå at du som høyttalerdesigner Snickers ... der har du mer enn bare litt peiling!
Pøkk, det var en stor opplevelse!
Takk for det TweakMan, sånnt varmer, selv om jeg gleder meg til å få skiftet dem ut.

Ellers er jeg helt enig i at kasse har mye å si, men da spesielt riktig demping og riktig dimmensjonering av baffel og selve kaviteten, samt riktig avstemning og et fornuftig forhold mellom indre demping og stivhet i materialene.

AudiophileArve: Det stemmer nok det, og jeg vil vel si det er egentlig det samme som placebo, bare at det ikke her nødvendig vis slår så voldsomt positivt ut. Om man som konstruktør ser på seg selv som "the one" i lyttesituasjoner ender man opp med konstruksjoner som svært få liker. Man klarer simpelt hen ikke å spenne så vidt helt på egenhånd.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
Takk,

Og takk for en av de mer interessante trådene på lenge Tweakman.

Calix'en ser jo ut som et nedpynta juletre - og jammen måler den slik også ;D

Jeg tipper denne høyttaleren låter slik som den måler: Varm, unøytral, dyr, løs i bassen og litt kjedelig. På den positive siden: Et stort lydbilde og lite tilstedeværelse av ingredienser som fremkaller lyttetretthet. Det siste er jeg dog litt usikker på da de merkelige prestasjonene i tidsdomenet muligens kan forvirre underbevisstheten en smule. De mest fremtredende resonnansene er nok også hørbare.

Det jo mulig at høyttaleren scorer bra på parametere som Stereophile ikke måler: Harmonisk og ikke-harmonisk forvrengning på realistiske lydnivå. Konstruktørene har sikkert ikke spart på råvarene.

Som mange unøytrale høyttalere låter den sikkert imponerende med matchende forsterkere og den rette blues-plata.

Hvis høyttaleren er dyr nok og stor nok og har masse "bells and whistles" så kan man øyensynlig komme brukbart fra det i Stereophile selv om den tekniske ytelsen er så som så ;)

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
1
Finnes allerede høyttaler som ER big på markedet, hvorfor vente i spenning ;D? Hadde gleden av å høre på Quad 989 med Cello Performance osv. Sjelsettende opplevelse, det der! Og det beste av alt er at de ikke er så dyre.(mmm alt er relativt,dog) :eek:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg tipper denne høyttaleren låter slik som den måler: Varm, unøytral, dyr, løs i bassen og litt kjedelig.
Jeg mener at inntrykket skal være...

- Lytterne pleier å forlate rommet i tvangstrøye mens de hyler ut:
"Its an electrostat I tell you, where is it, I cant see it... Aaaaargh, My ears, the pleasure, i'm looo..." ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ja, og det er plent umulig å få tilbake de tvangstrøyene! ;D
Og forøvrig... på Audiocircle nå er det en vote over hvem som skal få teste Angelus, da arrangert av Chris selv.

Duverden, dette blir interraktivt etter noen år duh!
Jeg tipper Srajan Ebaen blir "the one" jeg da... ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kan det være Yoda du prøvde å linke bildet til?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det jeg ser er ett lite bilde som sier:
"No bandwith theft!"

Hva prøvde du å linke inn?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
? What do you mean?
Hvorfor neo?

Aha... han er blind, så alt han hører er korrekt?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Nei, men siden du tipper Srajan Ebaen blir "the one" (i form av å være en god lytter antar jeg) så må jeg nesten ha en "the one" i lyttepanelet jeg også.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hehe...

Look into the ball, speak after me.
" I will not eat more orios this month, just bend spoons..."

;D

Topp Bunn