Third time offence.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Tatt 3 ganger, må sone 29 år. Hardt, helt klart. Kunne han ha unngått det? Enda klarere. Har han bare begått 3 forbrytelser? Finnes det snø i helvete?

Ikke rart denne personen ser rimelig misfornøyd ut, men dette er USA. Her til lands kan man begå 350+- forbrytelser, og samtidig bli tatt for det, uten at det får slike konsekvenser for vedkommende slik vi ser det av og til i USA.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De som ikke fortjener sin third time offence-dom er de småkriminelle som stjeler en sykkel fordi de er så ute at de ikke vet hva de gjør, eller de som gjør det fordi de er desperate. Det henger ikke på greip at noen skal få en så hard dom for ingenting, og de som tar sjansen har sannsynligvis "gode" grunner. Er du drittsyk av heroinabstinenser (det kan faktisk være dødelig) så har du ikke mange valg. Det viser et menneskesyn som er langt under pari for meg.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Jeg slutter aldri å forundre meg over de som synes mer synd på gjerningsmannen enn offeret..........

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
baluba skrev:
De som ikke fortjener sin third time offence-dom er de småkriminelle som stjeler en sykkel fordi de er så ute at de ikke vet hva de gjør, eller de som gjør det fordi de er desperate. Det henger ikke på greip at noen skal få en så hard dom for ingenting, og de som tar sjansen har sannsynligvis "gode" grunner. Er du drittsyk av heroinabstinenser (det kan faktisk være dødelig) så har du ikke mange valg. Det viser et menneskesyn som er langt under pari for meg.

Jeg trodde det var 3 ALVORLIGE forbrytelser det var snakk om.
Det er perverst at et simpelt tyveri på en 100-lapp skal føre til slike konsekvenser.

Det er imidlertid klart at åtgjerder må tas mot slike også.
Hvis ressursbruk til en brøkdel av de samfunnsmessige kostnadene
med å bure en person inn for 29 års fengsel hadde blitt brukt for å få ham på rett kjøl.....
Han kunne levd som en konge!?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Jeg slutter aldri å forundre meg over de som synes mer synd på gjerningsmannen enn offeret..........
Han som fikk frastjålet en gammel sykkel, mener du? Jeg forstår ikke hvordan du synes det kan rettferdiggjøre en slik dom. Nå er du bare opportunistisk for å vise avstand til meg, for det er en aldeles åndsfraværende uttalelse. Hadde vi snakket om voldtekt så skulle jeg vært enig med deg, men dette dreier seg om så mye annet. Og jeg skriver da vitterlig "de som ikke fortjener det". Slik går det når man på død og liv skal være uenig med folk i saker uten å tenke seg om.

Ja, realist. Jeg har faktisk lest om noe så banalt som sykketyveri. Og de to foregående dommene var ikke stort mer alvorlige. Det er handlinger begått i sterk desperasjon, og for de pengene som blir brukt på å holde ham bak murene kunne de sikkert spandert nye sykler på hele bydelen.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Han hadde visst stjelt til en verdi av kr 129,-. Jeg er glad vi ikke har et slikt straffesystem i Norge, og jeg har ingen tro på at dette hjelper på annet enn myndighetenes behov for å vise muskler og handlekraft. Og lovbryterens frihet for resten av livet sånn ca, selvsagt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
dag1234 skrev:
Han hadde visst stjelt til en verdi av kr 129,-. Jeg er glad vi ikke har et slikt straffesystem i Norge, og jeg har ingen tro på at dette hjelper på annet enn myndighetenes behov for å vise muskler og handlekraft. Og lovbryterens frihet for resten av livet sånn ca, selvsagt.
Hele 129 kroner!!! Steike, mann. Det offeret må jo ha fått ødelagt livet sitt! ::)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
baluba skrev:
Gubra skrev:
Han som fikk frastjålet en gammel sykkel, mener du? Jeg forstår ikke hvordan du synes det kan rettferdiggjøre en slik dom. Nå er du bare opportunistisk for å vise avstand til meg, for det er en aldeles åndsfraværende uttalelse. Hadde vi snakket om voldtekt så skulle jeg vært enig med deg, men dette dreier seg om så mye annet. Og jeg skriver da vitterlig "de som ikke fortjener det". Slik går det når man på død og liv skal være uenig med folk i saker uten å tenke seg om.Ja, realist. Jeg har faktisk lest om noe så banalt som sykketyveri. Og de to foregående dommene var ikke stort mer alvorlige. Det er handlinger begått i sterk desperasjon, og for de pengene som blir brukt på å holde ham bak murene kunne de sikkert spandert nye sykler på hele bydelen.
Og det skal komme fra deg........

;D

Forøvrig, jeg har lite sympati med kjeltringer, de har altid en tåredryppende grunn til å gjøre livet surt for "resten av oss" som er sånn nogenlunde lovlydige.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.186
Torget vurderinger
4
Det er vel en grunn til at USA er det vestlige landet med størst andel borgere bak murene.
Det er så jævlig mange som dømmes til opphold bak murene at de ikke lenger vet hvor de skal gjøre av alle...bokstavlig talt. Og selvsagt hjelper det ikke. Antall dømte eskalerer istedetfor å synke og de setter generasjoner av borgere utenfor det gode samfunn for resten av livet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
baluba skrev:
Gubra skrev:
Han som fikk frastjålet en gammel sykkel, mener du? Jeg forstår ikke hvordan du synes det kan rettferdiggjøre en slik dom. Nå er du bare opportunistisk for å vise avstand til meg, for det er en aldeles åndsfraværende uttalelse. Hadde vi snakket om voldtekt så skulle jeg vært enig med deg, men dette dreier seg om så mye annet. Og jeg skriver da vitterlig "de som ikke fortjener det". Slik går det når man på død og liv skal være uenig med folk i saker uten å tenke seg om.Ja, realist. Jeg har faktisk lest om noe så banalt som sykketyveri. Og de to foregående dommene var ikke stort mer alvorlige. Det er handlinger begått i sterk desperasjon, og for de pengene som blir brukt på å holde ham bak murene kunne de sikkert spandert nye sykler på hele bydelen.
Og det skal komme fra deg........

;D

Forøvrig, jeg har lite sympati med kjeltringer, de har altid en tåredryppende grunn til å gjøre livet surt for "resten av oss" som er sånn nogenlunde lovlydige.
Påstanden om at jeg ikke har satt meg inn i sakene før jeg uttaler meg får stå for din egen regning. Jeg tror ikke så mange deler den oppfatningen, så det tar jeg ikke så fryktelig tungt. Og det menneskesynet du viser med å mene at det er mer synd på en butikk eller noe slikt som har fått frastjålet 129 kroner enn en desperat mann som må sone 29 år for det forteller meg at menneskesynet ditt ikke er noe jeg gidder å kaste bort tid på å forholde meg til. Du er nok fortapt med slike kyniske holdninger. Lite empatisk synes jeg det er.

S

Slubbert

Gjest
Gubra skrev:
Det ER mer synd på én som skal sitte 29 år i fengsel enn én som får frastjålet en sykkel eller hundrings eller hva det nå var. "Offer"...dummeste jeg har hørt. De fleste som sitter bak murene i USA gjør det på grunn av landets latterlige war on drugs og iver etter å straffe rekreative rusbrukere, en forfeilet og amoralsk politikk som også Norge er med på (om enn med noe mer edruelige straffer). California har heldigvis myket opp noe, selv om strafferegimet fortsatt er helt hinsides.

G

Gjestemedlem

Gjest
USA har et utbredt system med privatdrevne fenglser. Dette er milliardindustri som endel mennesker tjener uhorvelige summer på. De samme gruppene er sterke lobbyister for slike drakoniske strafferegler som dette hvor man kan få strengere straff enn Breivik risikerer for å naske en pakke tyggegummi (hvis de i løpet av livet har gjort et par andre ting), og øser milde gaver over politikere som støtter slike lover som dette.

Da er det faktisk mer humant med de strengeste sharialover der de nøyer seg med å amputere en hånd for slikt, og la folk fortsette med sine liv. De statene i USA som gjennomfører disse straffene har noe av det mest motbydelige straffesystem i verden i dag. Det finnes sikkert eksempler på folk som har fortjent sin straff, men dette er mer eller mindre som å shanghaie folk for å tjene seg rik på å holde dem fanget i årtier. Helt sinnsykt, og det forundrer meg ikke en smule at det finnes Frp-ere med våte drømmer om det samme systemet i Norge. :-\

Hvor forbannet groteskt dette systemet er kan man få en smakebit av her:

Some unusual scenarios have arisen, particularly in California — the state punishes shoplifting and similar crimes involving under $400 in property as felony petty theft if the person who committed the crime has a prior conviction for any form of theft, including robbery or burglary. As a result, some defendants have been given sentences of 25 years to life in prison for such crimes as shoplifting golf clubs (Gary Ewing, previous strikes for burglary and robbery with a knife), or, along with a violent assault, a slice of pepperoni pizza from a group of children (Jerry Dewayne Williams, previous convictions for robbery and attempted robbery, sentence later reduced to six years). In Rummel v. Estelle (1980), the Supreme Court upheld life with possible parole for a third-strike fraud felony in Texas, which arose from a refusal to repay $120.75 paid for air conditioning repair that was subsequently considered unsatisfactory. Rummel was released a few months later, after pleading guilty.

In California, first and second strikes are counted by individual charges, rather than individual cases, so a defendant may have been charged and convicted of "first and second strikes", potentially many more than two such strikes, arising from a single case, even one that was disposed of prior to the passage of the law. Convictions from all 50 states and the federal courts at any point in the defendant's past, as well as juvenile offenses that would otherwise be sealed can be counted (although once a juvenile record is sealed, it cannot be "unsealed"; it does not exist any longer and there is no longer any record to be used as a prior conviction), regardless of the date of offense or conviction or whether the conviction was the result of a plea bargain. It is up to the prosecutor's discretion how many charges to levy against a defendant for a single criminal event.

Defendants already convicted of two or more "strike" charges arising from one single case potentially years in the past, even if the defendant was a juvenile at the time, can be and have been charged and convicted with a third strike for any felony or any offense that could be charged as a felony (including "felony petty theft" or possession of a controlled substance prior to Proposition 36 (see below)) and given 25 years to life. (In the California Supreme Court decision People vs. Garcia, 1999, the Court withdrew residential burglary from the juvenile strike list. For a juvenile residential burglary to count it must also be adjudicated in combination with another felony such as armed robbery, which is a strike. Out of the over 43,000 second and third strikers in California prisons today, none has received a prior strike for residential burglary as a juvenile.)

It is possible for a defendant to be charged and convicted with multiple "third strikes" (technically third and fourth strikes) in a single case. It is also possible for multiple "third" strikes to arise from a single criminal act (or omission). As a result, a defendant may then be given two separate sentences that run consecutively,[13] which can make for a sentence of 50 (or 75, or 100) years to life. 50 years to life was the actual sentence given to Leandro Andrade (more information below).

In turn, as a result of all these factors, three strikes sentences have prompted harsh criticism not only within the United States but from outside the country as well. Within California, criticism has come from organizations such as Families to Amend California's Three Strikes (FACTS). On a practical level, the Stanford Law School Three Strikes Project is working to reverse life sentences imposed for non-violent, minor felonies. Enforcement of the provision differs from county to county in California. For instance, current Los Angeles County District Attorney Steve Cooley does not pursue third strike convictions against offenders whose felony is non-violent or non-serious in nature.

Et eksempel fra virkeligheten:

Santos Reyes in California committed a burglary as a juvenile with no jury trial (strike one); the second strike was a robbery which didn't involve injury to anybody; after ten years had passed without incident, Reyes was convicted of cheating on a driver's test and, as a result of the three strikes law, he was sentenced to 26 years to life.

Gubra skrev:

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
"Santos Reyes in California committed a burglary as a juvenile with no jury trial (strike one); the second strike was a robbery which didn't involve injury to anybody; after ten years had passed without incident, Reyes was convicted of cheating on a driver's test and, as a result of the three strikes law, he was sentenced to 26 years to life."

Det er denne straffen ABB etter alt å dømme kan se frem til. Absurditene i denne
sammenligningen er så groteske, at hvis folk begynte å tenke på hva slags samfunn
USA egentlig er, så må man være rimelig kald for å ikke føle avsky. Herrejemeni,
dette er et høyt utviklet vestlig samfunn! I Europa har man Strasbourg som siste
instans for den som føler seg grovt mishandlet av samfunnet. Lurer på om USA har noe lignende?

Barack Obama har fått fredsprisen, (uten å ha gjort noe....ennå).
Han kunne jo starte med å totalrenoverere det amerikanske straffesystemet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
realist skrev:
Kunne ikke vært mer enig, men det hadde nok vært et politisk selvmord. Sykt, men sant. ::)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
baluba skrev:
realist skrev:
Kunne ikke vært mer enig, men det hadde nok vært et politisk selvmord. Sykt, men sant. ::)
Siden han nesten knakk ryggen i forsøket på en helsereform vil jeg tro at han ikke akkurat bobler over av lyst til å nærme seg straffesystemet.

S

Slubbert

Gjest
baluba skrev:
realist skrev:
Høres ut som du tar det for gitt at Obama faktisk ønsker et norsk type straffesystem. Mitt inntrykk er at folk er rimelig navlebeskuende i sin beundring av Barack Obama. Jeg fikk samme inntrykket under den latterlige fredspriskåringen; at nordmenn liker å tro at Obama liksom ønsker å gjøre USAs samfunnsstruktur til en kopi av Norges. Det er virkelighetsfjernt.

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
baluba skrev:
realist skrev:
Høres ut som du tar det for gitt at Obama faktisk ønsker et norsk type straffesystem. Mitt inntrykk er at folk er rimelig navlebeskuende i sin beundring av Barack Obama. Jeg fikk samme inntrykket under den latterlige fredspriskåringen; at nordmenn liker å tro at Obama liksom ønsker å gjøre USAs samfunnsstruktur til en kopi av Norges. Det er virkelighetsfjernt.
Å tro at Obamas personlige ønsker er veiledende for realpolitikken er like virkelighetsfjernt.

S

Slubbert

Gjest
Og at flertallet i USA ser positivt på den nordvesteuropeiske velferdsstatmodellen er også virkelighetsfjernt.

Last night I heard this politician
Talking 'bout his brand new mission
Liked his plans, but they came undone when he got around with God and guns

I don't know how he grew up
But it sure wasn't down at the hunting club
Cause if it was he'd understand just a little bit more about the working man

God and guns
Keep us strong
That's what this country
Was founded on
Well we might as well give up and run
If we let them take our God and guns

I'm here in my neck of the woods
Where God is great and guns are good
You really can't know that much about 'em
If you think we're better off without 'em

Well there was a time we ain't forgot
You could rest all night with the doors unlocked
But there ain't nobody save no more
So you say your prayers and you thank the lord

For that peace maker
In the dresser drawer

God and guns (God and guns)
Keep us strong
That's what this country, lord
Was founded on
Well we might as well give up and run,
If we let 'em take our God and guns.
Yea we might as well give up and run,
If we let 'em take our God and guns!

Yeaaa
Ooh
God and guns

Don't let 'em take
Don't you let 'em take
Don't let 'em take
Our God and guns

Oh God and guns
Yeah keep us strong
That's what this country, lord
Was founded on
Well we might as well give up and run,
If we let 'em take our God and guns!

Wohoho
God and guns
Wohohoo
Ooh

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
Og at flertallet i USA ser positivt på den nordvesteuropeiske velferdsstatmodellen er også virkelighetsfjernt.
At de innehar et objektivt bilde av hva det innebærer er like så mye virkelighetsfjernt. For å parafrasere Marx, de herskende tanker er den herskendes klasses tanker, USA må kunne sies å være et mønstereksempel på dette. Noe er helt klart galt i et land hvor befolkningen i alt annet en noen snevre verdispørsmål ligger klart til venstre for begge de politiske partiene.

S

Slubbert

Gjest
At befolkningen "ligger klart til venstre for begge de politiske partiene" er en påstand som bør belegges, for jeg ser svært lite som tyder på det når jeg er innom amerikanske fora, diskusjonsrom, kommentarfelter osv.

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
At befolkningen "ligger klart til venstre for begge de politiske partiene" er en påstand som bør belegges, for jeg ser svært lite som tyder på det når jeg er innom amerikanske fora, diskusjonsrom, kommentarfelter osv.
Program On International Policy Attitudes er et sted å begynne, http://www.pipa.org/. Så kan du se på World Public Opinion, http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/brunitedstatescanadara/index.php?nid=&id=&lb=brusc.

Her er et lite utvalg som kunne interessere deg, utelukkende fra førstesiden fra sistnevnte ressurs:

Obama, McCain Supporters Agree Government Responsible For Ensuring Basic Healthcare, Food, and Education Needs (But on Healthcare, Both See Government Falling Short), http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/553.php?lb=brusc&pnt=553&nid=&id=

Big Government is Not the Issue, http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/665.php?lb=brusc&pnt=665&nid=&id=

Voters Say Election Full of Misleading and False Information, http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/671.php?lb=brusc&pnt=671&nid=&id=

Americans Favor New Approach to Cuba: Lift the Travel Ban, Establish Diplomatic Relations, http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/600.php?lb=brusc&pnt=600&nid=&id=

Key Health Care Proposals Get Bipartisan Public Support Despite Debate's Increased Political Polarization, http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/641.php?lb=brusc&pnt=641&nid=&id=

Who really has the public's support on health care?, http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/658.php?lb=brusc&pnt=658&nid=&id=

Majority of Americans Approve Complete Ban on Torture, http://www.worldpublicopinion.org/p...tescanadara/617.php?lb=brusc&pnt=617&nid=&id=

Dette tok meg fem minutter, med din interesse og kjærlighet for amerika så forbauser det meg at dette er fremmed. Utvalget ditt av nettfora er neppe representativ, noe jeg finner lite overraskende.

S

Slubbert

Gjest
"Min interesse og kjærlighet for amerika", hva er det egentlig du snakker om?

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
"Min interesse og kjærlighet for amerika", hva er det egentlig du snakker om?
Mente bare at du tilsynelatende er mer en gjennomsnittlig interessert i the american way, beklager om jeg ordla meg på en upassende måte.

S

Slubbert

Gjest
Skjønner jeg ikke, det er andre her som i langt større grad enn meg skriver side opp og side ned om USA, du inkludert, og tilsynelatende har et ganske voldsomt fokus på det landet i forhold til alle andre. Jeg har på den annen side mange ganger stilt spørsmålstegn ved om egentlig er noen grunn til at amerikansk innenrikspolitikk og rent innenrikspolitiske forhold burde være av noen større interesse enn feks. kinesisk, indisk eller brasiliansk ditto. Hvorfor bør USAs helsevesen oppta oss mer enn Kinas? Mange flere folk i Kina.

Jeg driter egentlig i USA, men finner kanskje den norske navlebeskuenheten i forhold til landet litt fascinerende.

A

AK27

Gjest
Det er like lett å forstå som at nordmenn er mer opptatt av Sverige enn Botswana. Amerikas fiender blir fort våre fiender, amerikanske tenketanker tenker tildels for oss, og så videre. Selv er jeg absolutt blitt påvirket av Fante, Bukowski, Chomsky, Zinn og så videre. Det er kulturelt, og vi er alle påvirket, derfor interesserer vi oss for amerika. For ikke å nevne at landet har verdens største militærapparat, er verdens største økonomi, og følgelig er den ledende stormakt. Vi er verdensborgere.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Gubra skrev:
"resten av oss" som er sånn nogenlunde lovlydige.
Tenkt deg at du har en liten fillesak i din fortid. En til, så er det bare å liste seg rundt resten av livet.

Neppe noe særlig for nogenlunde lovlydige.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.214
Torget vurderinger
4
Og sånn kan det gå: http://www.side2.no/livsstil/article3097926.ece

Fengslet barn mot penger
Dommeren sendte 6000 barn i fengsel i bytte mot millioner av kroner.
TILGIR ALDRI: Edwards mor Sandy Fonzo mener dommeren slipper for lett unna.
EKS-DOMMER: Mark Civarallera.
Den tidligere dommeren Mark Ciavarella (61) ble forrige uke funnet skyldig i flere av anklagene, blant annet svindel og utpressing, i den såkalte «Kids for Cash»-skandalen.
Saken har vært en skandale for USAs rettssystem, helt siden den ble kjent da Ciavarella for to år siden måtte gå fra embetet som dommer ved ungdomsretten i Luzerne County, Pennsylvania.
Dommeren ble da siktet for å ha tatt imot rundt 19 millioner kroner fra to private ungdomsfengsler. I bytte sendte han over 6000 barn og ungdomer i fengslene deres.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.186
Torget vurderinger
4
kasol skrev:
12 år gammel ble Eric Stefanski sendt i fengsel i to år for å ha tyvlånt morens bil. 13 år gamle Alissa kranglet med bestemoren, og familien ringte politiet for å få skikk på henne. Det endte i fire år i fengsel
At det overhodet er mulig å gi barn slike straffer er fullstendig horribelt...og det i et land som ser seg selv som fakkelbærer for frihet, demokrati og rettferdighet.

Only in America !

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Slubbert skrev:
Gubra skrev:
Det ER mer synd på én som skal sitte 29 år i fengsel enn én som får frastjålet en sykkel eller hundrings eller hva det nå var. "Offer"...dummeste jeg har hørt. De fleste som sitter bak murene i USA gjør det på grunn av landets latterlige war on drugs og iver etter å straffe rekreative rusbrukere, en forfeilet og amoralsk politikk som også Norge er med på (om enn med noe mer edruelige straffer). California har heldigvis myket opp noe, selv om strafferegimet fortsatt er helt hinsides.
Generellt står jeg på utsagnet jeg kom med, men ser i ettertid at det ble tolket som en uforbeholden støtte til strafferegimet i USA. Det var det ikke ment som, og var klumsete av meg.
På den annen side er samfunnet tilstrekkelig forsynt med småkjeltringer hvis eneste funksjon er å gjøre livet surt for andre. Hvis politiet skulle komme til å reagere på et "mindre alvorlig forhold", blir dette ført opp på "lista" og når denne er "full" blir plageånden dratt for retten, får "kvantumsrabatt" og er ute etter noen måneder full av pågangsmot og på'n igjen.
Det er ikke noe stort tap for samfunnet om slike "forsvant".

G

Gjestemedlem

Gjest
Gubra skrev:
På den annen side er samfunnet tilstrekkelig forsynt med småkjeltringer hvis eneste funksjon er å gjøre livet surt for andre. Hvis politiet skulle komme til å reagere på et "mindre alvorlig forhold", blir dette ført opp på "lista" og når denne er "full" blir plageånden dratt for retten, får "kvantumsrabatt" og er ute etter noen måneder full av pågangsmot og på'n igjen.
Politiet i Brasil er flinke til å få slike til å forsvinne.

http://articles.latimes.com/1990-09-05/news/mn-782_1_street-children

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4463010.stm

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/death-to-undesirables-brazils-murder-capital-1685214.html

S

Slubbert

Gjest
AK27 skrev:
Det er like lett å forstå som at nordmenn er mer opptatt av Sverige enn Botswana. Amerikas fiender blir fort våre fiender, amerikanske tenketanker tenker tildels for oss, og så videre. Selv er jeg absolutt blitt påvirket av Fante, Bukowski, Chomsky, Zinn og så videre. Det er kulturelt, og vi er alle påvirket, derfor interesserer vi oss for amerika. For ikke å nevne at landet har verdens største militærapparat, er verdens største økonomi, og følgelig er den ledende stormakt. Vi er verdensborgere.
Jeg tror Kina blir viktigere for oss som verdensborgere enn Botswana. Eller Frankrike for den del, ikke mange som har snakket om deres oljemotiver i Libya. Det mest påfallende for meg blir ikke hvor mye jævelskap USA nagles for, selv om det er mye, men hvor mye jævelskap andre land slipper unna med.

Brasil som nevnes over er også i høyeste grad en fremadstormende aktør i verdenssammenheng.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Gjestemedlem skrev:
Gubra skrev:
Politiet i Brasil er flinke til å få slike til å forsvinne.

http://articles.latimes.com/1990-09-05/news/mn-782_1_street-children

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4463010.stm

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/death-to-undesirables-brazils-murder-capital-1685214.html
Du har muligens selv en følelse av overdrivelse?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
baluba skrev:
realist skrev:
Høres ut som du tar det for gitt at Obama faktisk ønsker et norsk type straffesystem.
Nei, nå leser du feil. Det ser ut som om jeg synes det er på sin plass at han gjør noe slik. Men innser at det ikke er realistisk.
Ikke mer enn det, og heller ingen illusjoner er å lese ut av de setningene. :)

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
AK27 skrev:
Jeg tror Kina blir viktigere for oss som verdensborgere enn Botswana. Eller Frankrike for den del, ikke mange som har snakket om deres oljemotiver i Libya. Det mest påfallende for meg blir ikke hvor mye jævelskap USA nagles for, selv om det er mye, men hvor mye jævelskap andre land slipper unna med.

Brasil som nevnes over er også i høyeste grad en fremadstormende aktør i verdenssammenheng.
Apologistisk vrøvl.

Indokinakrigen, massakrene og folkemordene i Sør-Amerika, folkemordet i Indonesia (hundretusener av mennesker ble drept med amerikanske våpen av amerikas nikkedukke Suharto), listen kan strekkes inn i evigheten.

Ikke bare det, om Sovjet hadde begått noe som ligner de forbrytelsene USA har begått i "sin egen bakgård" i Tsjekkoslovakia, så hadde vestens intellektuelle ristet av harme. Men, når USA støtter dødsskavdroner som massakrerer for fote, bryr knapt verdenssamfunnet seg, og fra media er det dørgende stille. De få som reiser seg og hever sin stemme mot den alarmerende stillheten blir avskrevet som rabulistiske USA-hatere. Alle forbinder 11. september med årstallet 2001, 11. september 1973 (det blodige kuppet mot den demokratisk valgte sosialdemokraten Allende, begynnelsen på Pinochets terrorvelde) er så godt som utvisket fra vår kollektive hukommelse, det er ikke tilfeldig. Men selvfølgelig, det er de kritiske stemmene som er blindet av sitt USA-hat, ikke du som er en apologet.

Klassekampen, Le Monde Diplomatique, Information, sikkert rabulistiske USA-hatende aviser i din snevre verden, har bedre dekning av Frankrike og Englands rolle og motiver i Libya-krigen enn noen andre skandinaviske aviser (tør jeg påstå), det er mulig for noen å ha to tanker i hodet samtidig, - kanskje noe å trene på.

Mvh

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
Here we go again. ::)
AK27 skrev:
Ikke bare det, om Sovjet hadde begått noe som ligner de forbrytelsene USA har begått i "sin egen bakgård" i Tsjekkoslovakia, så hadde vestens intellektuelle ristet av harme. Men, når USA støtter dødsskavdroner som massakrerer for fote, bryr knapt verdenssamfunnet seg, og fra media er det dørgende stille. De få som reiser seg og hever sin stemme mot den alarmerende stillheten blir avskrevet som rabulistiske USA-hatere.
Stemmer ikke dette, og er det ikke også dekkende for din posisjon her inne over de siste årene? Hvor mange ganger har du ikke skrevet fordømmende om sovjets terrorvelde, og hvor mange ganger har du ikke vært apologistisk ovenfor USAs terrokampanje i f.eks. Sør-Amerika, - det er lett å finne en rød tråd for alle som har en viss obsevasjonsevne. Men det er selvfølgelig utelukkende enhver som vet noe om USAs maktbruk og uttrykker det uten forbehold som er ensporede.

S

Slubbert

Gjest
"Jeg ditt og jeg datt." Slapp av, som Vreden har dokumentert i det lange og brede tyder mer og mer på at USA er på tur utfor kanten. Landet drukner langsomt i sitt eget burgerfett og sin egen altervin, mens Kina tar over verden. Fuck USA.

A

AK27

Gjest
Så Chomsky i går, så jeg har inne det giret, går nok over. Får håpe USA klarer å gjennbygge enn sterk og fremtidsrettet industri og eliminere handelsunderskyddet, det er tross alt et land hvor flertallet som regel ender opp med å betale for mindretallets eksesser, det kan bli tungt for den jevne amerikaner som knapt har sett vekst i reallønnen siden 1970-tallet.

Topp Bunn