theStig nedskalerer!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg syntes det er svært synd at kunnskapsrike personer skal drives vekk fra sentralen, pga at de har hifi som et levebrød..
For de som har lest bransjereglene så er det tillatt for bransjeaktører å delta på forumet, men med visse begrensninger. Det er ingen som driver bransjeaktører bort fra forumet.

En bransjeaktør har f.eks. lov til å legge ut planer og beskrivelser for prosjekter som ennå ikke er kommersielle under DIY avdelingen, men hvis det gjelder produkter som er mulig å kjøpe, så har han ikke lov til å reklamere for disse, men det er lov til å forklare oppbygging og årsak til diverse valg i en gitt konstruksjon. I praksis betyr dette nokså fritt spill under DIY-avdelingen så lenge innlegget ikke har til hensikt å reklamere for et ferdig utviklet produkt. I denne tråden som eksempel kan jeg ikke se noen problemer med at TheStig hadde deltatt.

"Hifi Generelt inkludert bransjeaktører" er en kategori helt uten begrensninger, og her kan bransjeaktører skrive hva de måtte ønske. I andre kategorier må bransjeaktører være litt mer forsiktig med beskrivelse av egne produkter, og slik er det på de fleste tilsvarende forum for å unngå misbruk fra bransjeaktører.

Hvis en bransjeaktør velger å trekke seg helt fra forumet fordi vedkommende må følge et par spilleregler så er det eget valg. Vi kommer ikke til å fjerne bransjereglene da vi har sett mange eksempler på hva det kan føre til. Det optimale hadde vært et forum uten behov for regler, men så enkelt er det visstnok ikke.

Mvh
Høvdingen
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Vel

Da har Høvdingen talt!!!

theStig, vil du utdype litt rundt konstruksjonen? Målinger av høytaleren?

Må si at jeg har lenge gått med planer om å bygge med akkurat disse elementene, bare som en liten monitor.

mvh Øystein
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
nex_86 skrev:
Vel

Da har Høvdingen talt!!!

theStig, vil du utdype litt rundt konstruksjonen? Målinger av høytaleren?

Må si at jeg har lenge gått med planer om å bygge med akkurat disse elementene, bare som en liten monitor.

mvh Øystein
theStig er ferdig med sentralen, punktum.


Pk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Høvdingen skrev:
Hvis en bransjeaktør velger å trekke seg helt fra forumet fordi vedkommende må følge et par spilleregler så er det eget valg.

Mvh
Høvdingen
Spillereglene er nå en gang helt idiotiske, da, så....

PK
 
K

kbwh

Gjest
Det sitter en fyr på Løten og lurer på om det kanskje muligens er slik at en bassreflekshøyttaler vil ha større apell, så regnesaker og tegnesaker er derfor framme igjen.

Stadig like forvirra? Ikkje etter neste episode av framhaldssoga...
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
pks skrev:
nex_86 skrev:
Vel

Da har Høvdingen talt!!!

theStig, vil du utdype litt rundt konstruksjonen? Målinger av høytaleren?

Må si at jeg har lenge gått med planer om å bygge med akkurat disse elementene, bare som en liten monitor.

mvh Øystein
theStig er ferdig med sentralen, punktum.


Pk
Det var da synd. En virkelig stor bidragsyter. :'(

Nei, nei IKKE bassrefleks!!!

mvh Øystein.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
pks skrev:
Høvdingen skrev:
Hvis en bransjeaktør velger å trekke seg helt fra forumet fordi vedkommende må følge et par spilleregler så er det eget valg.

Mvh
Høvdingen
Spillereglene er nå en gang helt idiotiske, da, så....

PK
Hei!
Her er jeg ikke helt med.
Det finnes en undergruppe under hifigenerelt som kan brukes av bransjefolk og det helt fritt så langt jeg har skjønt.
Da forstår jeg det videre slik at dersom noen åpent ønsker å få svar på hva de måtte ha behov for av/om produkter OG hvorfor en bør velge det ene fremfor det andre, så er det der full mulighet for enhver produktutvikler å mene å påstå hva en vil om de forskjellige systemer/løsninger på godt og vondt og positivt og negativt.

Bare så det nå ikke blir misforstått også jeg synes det er synd at the stig ikke lengre deltar, samtidig som jeg har en forståelse for at han har tatt det valget han har gjort.

Jeg antar at det kanskje har en sammenheng med at Hifigenerelt innkludert bransjefolk, ikke er i nærheten like mye trafikert som den andre.
Det blir litt som techjørnet og alle de som kan mye av/om det må inn på andre sider for å få noen å debattere med i det hele tatt og da blir det fort til at det blir techprat/krangling selv om det kanskje ikke egentlig eri div. trådstarteres tanker/ønsker.
Når jeg en (en sjelden) gang ønsker å få svar på mer tekniske ting så starter jeg jo tråden i det hjørnet, og har hver gang fått god og kyndig hjelp, mye av det samme under datahjørnet.
Enkelte tråder i visse "avdelinger" dreier seg mye om synsing (uten at det trenger å være hverken feil eller på jordet, bare udokumentert ;)) for mange holder det likevel for dem.

Akkurat som jeg i en tråd for en tid tilbake påsto at det er VELDIG mange som nyter musikken i sitt anlegg/rom uten (en) powerplant. edit;slik ment at en ikke MÅ ha en og ikke kan leve uten :D
Så vil jeg i denne sammenheng også hevde at det i mange år nå og fortsatt i mange år fremover vil være fullt mulig å nyte musikken på høyt nivå i eget anlegg og rom uten aktiv deling, enten det nå gjelder det digitale domenet eller analoge ;) Altså mer tradisjonelle løsninger som de fleste pr. i dag bruker.
Alle som vil kan være uenig i det ;)
Hifiverden er ikke sort/hvitt, selv om den kanskje er det for enkeltindivider, jeg hører ikke til i en slik gruppe.

Slik jeg forsto Stig, så ønsket han vel også å bruke sin tid på annet enn mer eller mindre intetsigende visvas og krangling her, når han da ikke føler at emner som kan være interessente også for han og eventuelt hans produkter kan "besvares"/diskuteres i f.eks. hifigenerelt (men kun i ditto for bransjeaktører som jo ikke er alt for ofte frekventert i forhold) så er det et valg han har tatt ut i fra egne interesser og intensjoner, andre emner og temaer blir da noe vi andre i hans fravær taper på.
Jeg kan likevel ikke se at det er reglementet som er på jordet her.
Mvh.KW som savner Stig sin deltagelse.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Det sitter en fyr på Løten og lurer på om det kanskje muligens er slik at en bassreflekshøyttaler vil ha større apell, så regnesaker og tegnesaker er derfor framme igjen.

Stadig like forvirra? Ikkje etter neste episode av framhaldssoga...
Hei!
Jeg er blant de som er forvirret rundt bassrefleks kontra trykkammer, og det har jeg vært siden LowQ i sin tid nærmest førte et eget korstog mot bassrefleks.
Jeg har ikke behov for disse hullene for sin egen del jeg, men jeg lurer jo på hvorfor ikke flere kommersielle produsenter lager det dersom det er så enklet at en bare kan la være å bore (puste)hull i kassene, det blir jo bare ekstraarbeid egentlig.
Krever det sterkere forsterkere watt/strømforsyning, så vil jeg tro det er det minste problemet for veldig mange av oss.
Det lages jo ht. i absolutt alle prisklasser og opp til de dyreste og ofte mest ansette merkene.
Hvorfor lager ikke f.eks. SF. i allfall en alternativ modell uten hull, dersom alt kan bli så mye bedre?
kjøper man seg en ht. til 3-400k, så kan man vel også kjøpe det som må til av forsterkeri som skal til, det er vel ikke der hunden ligger begravet.

Jeg ser frem til neste episode av framhalssoga ;)
Mvh.KW
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Valentino skrev:
Det sitter en fyr på Løten og lurer på om det kanskje muligens er slik at en bassreflekshøyttaler vil ha større apell, så regnesaker og tegnesaker er derfor framme igjen.

Stadig like forvirra? Ikkje etter neste episode av framhaldssoga...
Ja takk begge deler? En passivt delt bassrefleks vil kunne være første steg på en vei som ender i et himmelrike med full aktiv deling og ekstern sub. Til man kommer dit ville de små åpningene gi bass i ok mengder og sikkert av ok kvalitet. Når man oppgraderer vil vel uansett i refleksene gjøre stor ugang? Eventuelt kan de jo nøytraliseres og volum kan minskes med sandposer eller noe. For de som vil gå rett på go-biffen kan man kjøpe verjonen uten hull. F.eks.? Fleksibilitet er en god ting.

Mvh

Sniff
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke bassrefleks er optimalt i forhold til aktivt delt bassløsning. Det skal mye til for å fjerne alle orgelpiperesonanser i en port, og disse vil typisk ende over den aktive delefrekvensen. Dermed vil de fortsatt representere et problem i aktiv løsning. Med tanke på fleksibiliteten og en naturlig oppgraderingsrekke er det derimot gull.
 
K

kbwh

Gjest
Litt regning og tegning har vist konstruktøren at et bassreflekskabinett ville blitt 40cm dypt kontra 27cm for den lukkede prototypen. Dybden er det eneste sted å hente innvendig volum uten et nytt delefilterdesign. En bassrefleksløsning ville gi brukbar* output til 35Hz, men dynamikkevnen ville reduseres sterkt. Det er lite sannsynlig at en bassrefleksversjon av Gjallarhorn 25 blir kommersialisert.

*salgsprat. Alle toveishøyttalere med omtrent så stort membranareal klarer å si ettellerannet ved 35Hz, og 2. harm. er nesten 100%, så det er så flottatte!
 
K

kbwh

Gjest
Overført fra bloggen min:

Karma skrev:
Valentino skrev:
Gjallahorn 25 fungerer helt fint alene. Da har den -6dB ved 50Hz, Zomby. Jeg tror theStig tenker at den kan konkurrere med f.eks. Sf Guarneri H/M eller andre slike superminier.

I hvor stor grad, og på hvilken måte legges nærfeltslytting til grunn for Gjallarhorn-konstruksjonene?
theStig mener at man skal lytte til høyttalerne og ikke til hva rommet gjør med lyden fra dem. Derfor er on-axis responsen prioritert svært høyt. I gh25 sitt tilfelle er det både utseendemessige og lydfilosofiske årsaker til at anbefalt lytteavstand er satt til 1,5-2,5m.
Når det er sagt så finnes det konkurrerende minimontorer med langt mer uforutsigbar powerrespons.
 
B

Back_Door

Gjest
Takk for avklaring.
Selv om nærfelt ikke vil være aktuelt for alle, er selvsagt uforutsigbarhet et mye dårligere alternativ. ;)
Rent kommersielt begrenses uansett potensialet?
 
K

kbwh

Gjest
Diskantenheten er (som før nevnt tror jeg) en Mundorf AMT2340. Prinsippet heter air motion transformer, og er det samme som brukes i de dyre Patoshøyttalerne og en produsent som heter Heil. Membranarealet her er på størrelse med en 8".
Interresserte kan klikke videre til en PDF fra denne linken:
http://www.mundorf.com/english/speakerschassis/index.htm
 
B

bendis

Gjest
hvorfor vil dynamikken bli sterkt redusert ved overgang til bassreflex? ::)
 
K

kbwh

Gjest
Dess lavere ned i frekvens et element skal jobbe jo større membranutslag kreves. Det maksimale lydtrykket vil gå ned.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jer ikke helt enig i denne betraktningen, Valentino.

Her er hva som skjer over portfrekvensen i en bassrefleks. Elementet vil få avlastning fra porten. Porten 'loader' kassa, og gir mindre membranutsving. Samtidig vil en refleksport gi et bidrag i tillegg til membranet, og dermed samme lydtrykk. Dynamikken blir altså bli bedre enn tilsvarende trykkammer.

Under portfrekvensen vil derimot luft passere 'fritt' gjennom porten. Kassa vil i dette området ikke 'loade' elementet. Dermed vil elementet få større utsving. Samtidig vil portens bidrag fasedreies slik at det er motsatt av membranets bidrag og kansellere dette. Dette fører til at dynamikken til en reflekshøyttaler blir dårlig dersom musikken har mye signal under portfrekvensen. Typisk vil dette skje med små høyttalere som har høy portfrekvens. Platespillere, og spesielt bulkete plater, er en bassrefleksdreper på reflekshøyttalere.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Zomby_Woof skrev:
Jer ikke helt enig i denne betraktningen, Valentino.

Her er hva som skjer over portfrekvensen i en bassrefleks. Elementet vil få avlastning fra porten. Porten 'loader' kassa, og gir mindre membranutsving. Samtidig vil en refleksport gi et bidrag i tillegg til membranet, og dermed samme lydtrykk. Dynamikken blir altså bli bedre enn tilsvarende trykkammer.

Under portfrekvensen vil derimot luft passere 'fritt' gjennom porten. Kassa vil i dette området ikke 'loade' elementet. Dermed vil elementet få større utsving. Samtidig vil portens bidrag fasedreies slik at det er motsatt av membranets bidrag og kansellere dette. Dette fører til at dynamikken til en reflekshøyttaler blir dårlig dersom musikken har mye signal under portfrekvensen. Typisk vil dette skje med små høyttalere som har høy portfrekvens. Platespillere, og spesielt bulkete plater, er en bassrefleksdreper på reflekshøyttalere.
Poenget til Valentino her er vel at hvis man kjører bassrefleks vil høytaleren gå dypere, og 2 5" elementer greier ikke å gjengi bass med god dynamikk. Da trenger man større elementer. GH25 med lukka kammer som nå, går aldri ned mot 35 Hz.

Pk
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er riktig. I praksis vil noe den dynamikken som vinnes ved bassrefleks tapes igjen fordi samme element går dypere.

Men prinsipielt er det altså slik at bassrefleksen avlaster elementet fra tuningsfrekvensen og oppover. Med tilpassede elementer designet for å gi lignende bassrespons i de to kassetypene vil bassrefleksen gi best dynamikk. Skal høyttaleren deles med et aktivt høypassfilter, vil bassrefleksen uansett gi best dynamikk.

Bassrefleks har en rekke andre ulemper som jeg har kommentert over.
 
K

kbwh

Gjest
Bassrefleksideen, som såvidt jeg forstår er lagt på hylla nå, gikk ut på å tyne maksimal frekvensrespons nedover ut av de samme elementene. I stedet blir dette altså en gulvstående minimonitor i trykkammer, i tråd med den opprinnelige ideen.
 
K

kbwh

Gjest
Som tilvalg. I seg selv har de omtrent samme nedre grensefrekvens som Sf Guarneri H.
 
Topp Bunn