Asbjørn skrev:
Trompetnerd skrev:
Nysjerrigper: det er dokumentert at disse overtonene er med på å definere måten vi oppfatter klangen på instrumentet selv om vi ikke hører over 15-20Khz.
Har du en link til det? Det er ikke noen stor overraskelse at det er ultrasonisk innhold i instrumentlyder. Det er jo ingen fysiske lover som skulle tilsi at en cymbal plutselig stopper på 20 eller 40 eller 60 kHz. Men det er en del grunner til at vi ikke kan høre så langt opp i frekvens, så jeg vil være ganske interessert i studier som påviser akkurat det. Alt jeg har lest tyder på at innhold over 16 - 20 kHz ikke oppfattes hverken på den ene eller andre måten, unntatt hvis senderen presses mot kraniet. Det er derimot en del hørbare effekter av enkelte lavpassfiltre, sånn at det vil være spesielt interessant å forstå hvordan en slik studie er gjennomført.
Hei, beklager Asbjørn. Har ingen vitenskapelig dokumentasjon til deg.
Det nærmeste jeg kommer er en bok en av lærerene mine på konservatoriet skrev som egentlig er vitenskapelig nok hvor han dokumenterte at en overtonerik klang ville oppfattes rundere pga menneskers måte å høre på. Mener at han skrev at hodet "regner" seg oppover i overtoner på bakgrunn av de som høres.
En mindre overtonerik klang vil oppleves mer kantete på grunn av dette selv om denne klangen også gav utslag langt opp i frekvens.
Har hørt det samme av mange musikere som en slags sannhet, men musikere er sjelden akademikere og argumentasjonsgrunnlaget mitt er tynt.
Vi hører vel ikke så dypt i frekvens heller, men oppfatter bassfrekvensene fysisk!?
På hifi er det vanskelig å høre hvorvidt en klang er overtonerik eller ikke til en viss grad. Jeg har for min egen del konkludert med at det er fordi lydkjeden har et " tak " på overtonene og at hjernen derfor ikke klarer å regne ut lyden på samme måte som i virkeligheten, men er også veldig interessert i dokumentasjon vedrørende dette.