The venerable JGH om "Ze Røøøøm"

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.454
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Leste denne forrige uke og måtte smile for meg selv....gamle Gordon visste hva han snakket om.
 
K

Khanate

Gjest
Hm, i artikkelen påstås det at rommets vegger, gulv og tak bør være utført i betong eller murstein, da fleksible vegger (les trevegger) slipper mye av energien ut til den andre siden.
Jeg tror ikke dette er den eneste sannheten. Jeg antar at problemet med stående bølger er mindre fremtredende for rom med trevegger. Men, naturligvis, om intet av lydenergien forsvinner ut av rommet, så må jo lydtrykket bli høyere på innsiden.

Det hevdes og at store glassflater reflekterer stort sett all lydenergien. Dette er sikkert riktig over store deler av frekvensområdet, men sikkert ikke i bassområdet.

Det som er positivt med betongveggene blir liksom negativt med glassflatene.

Trehus i USA har vel en tendens til å være underdimensjonert sammenliknet med norske trehus. Kan forklaringen finnes her?
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Artikeln har ett gott syfte men har dessvärre ett par fel i sig samt ger dåligt med utrymme för nyanser.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
• The ceiling and floor would be heavily absorptive, with thick carpeting and underliner underfoot, and efficient acoustical panels above. The walls, too, would be heavily absorptive, with deadening material covering 100% of the wall surface in the listening half, and 50% of the wall surface at the loudspeaker end.
(This is the most common recommendation; other authorities recommend having the 100% at the speaker end and the 50% at the listening end. I prefer the room to be completely deadened, with the addition of an electronic reverb device like the Benchmark ARU to add acoustical space to the listening area. Play the absorption game by ear. An excess of deadening is generally better than a deficiency, but any error is easily reversible if you don't glue things in place.)
Dette høres ut som et alt for dødt rom etter min intuitive mening. Symmetri om midtaksen, ja. Ikke-paralelle vegger, tak og gulv, ja. Men jeg ville prøvd å gå for et rom med mer diffusjon og mindre demping.

At rommet har gigantisk innflytelse, er knapt noe å diskutere.
 
K

kbwh

Gjest
Ikke-parallelle vegger, tja. Ikke lett å finne nuller og peaker uten måleinstrumenter da.

Rektangulært er forutsigbart i det minste. For spenningens skyld spiller jeg i L-formet rom.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig du har et poeng der. Men nuller og peaker vil vel få lavere Q og amplitude, og bli bredere? Da må de vel også bli lettere å korrigere når de først er funnet (vha måleapparater).

Jeg kjenner jeg står støtt nå, så støtt man kan stå i kvikksand... ;)
 
K

kbwh

Gjest
Må konsultere MHOA ang. Q og amplitude her fra min sandgrop.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ahhh... Link til omtale av denne?

Edit: Funnet selv hos amazon.co.uk og lagt i ønskeliste.

 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:
Ahhh... Link til omtale av denne?

Edit: Funnet selv hos amazon.co.uk og lagt i ønskeliste.

Boken är intressant som uppslagsverk men i mitt tycke fokuseras det för mycket på absorption och dämpning och för lite på diffusion.

Dessutom missar man viktig information kring dom diffusorerna man föreslår.

Alltså: Läs med intresse men med en nypa restriktivitet. :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Boken er meget bra som en god innføring i emnet.
 
Topp Bunn