The Table Tuba

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei,
etter at min kone fant ut at kneveggen var fin som hobbykrok eller oppbevaring av stæsj til hobbybruk ble jeg nødt til å skrinlegge planen om IB bass. Siden jeg har sansen for horn så vurderer jeg å prøve en tuba løsning. Antagelig så ville en Tuba ht vært knall, men en Table Tuba er mye enklere å få plassert, tenker da å kjøre to stk. Noen tanker rundt disse? Noen med erfaringer?
Så, hellyeah eller u so stupid...

Etter litt mer undersøkelse ser jeg at jeg kan få til Tuba ht også, men da med 12 tommer, ender da på 15 tommer bredde, Table tuba ender på 16 tommer bredde med 10 tommer element...

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Valget falt etterhvert på å gå for en mindre versjon av den større Tuba HT.
Elementer er på vei et eller annet sted,Eminence lab 15 som er anbefalt for en mindre Tuba HT.
Men hvilken forsterker vil være passende? Trenger delefilter(bare delefrekvens) og volu. Har ikke behov for veldig mye krefter, men er usikker på om jeg har behov for noe slikt som en Crown xti med dsp eller om en såkalt subamp eller plateamp til hver er nok.
Bekymringen for Crown går på viftestøy og evt delay eller rett og slett at jeg skrur meg bort.
Noen synspunkter gutta?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Beklager dårlig skrivearbeide, å skrive på mobil med stavekontroll er håpløst :)

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
Forsterkervalg henger jo litt sammen med behovet for EQ, og om du har mulighet for justeringer i leddet før.

En plateamp er jo veldig lettvint (og viftefritt), og enkelte av dem har jo også en viss mulighet for bassboost eller EQ innebygget i tillegg til volum og fase.
Om det er enklere å få til et bra resultat er vel ikke helt enkelt å svare på...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Viften på Crown vil trolig aldri gå når du kobler til en slik høyfølsom subwoofer. Jeg bruker XTi 2000 på noen bandpass suber og viften har aldri rørt seg. Opplevde kun at viften gikk på en sommerdag da jeg koblet opp Crownen til noen høyttalere med følsomhet på 85 dB og med vanskelige fasevinkler.

Jeg har tenkt å selge min XTi 2000 og skal være så ærlig å si at det skyldes at en god klasse D forsterker er kort og bedre med strammere gjengivelse. 100-150W vil være tilstrekkelig til Tuba HT.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vurderer den minste, bør holde i massevis :)
Mvh.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hvordan er det å bruke Crown sin dsp? Enkelt eller blir man sittende å ratte konstant?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Et normalt nysgjerrig menneske klarer ikke la være å klå i tide og utide på en DSP løsning. Når det er sagt så ser Crown sin løsning ganske grei ut. Vil anbefale på det sterkeste å ha EQ muligheter i en eller annen form i bassen.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.259
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
En Hypex DS4.0 må vel være supert om plate amp lar seg plaseres i konstruksjonen. I et horn bass prosjekt holder det kanskje med DS2.0 også.
Ellers vil jeg anbefale MiniDSP ! Veldig enkel i bruk og justering on the fly er moro og lærerikt ! Da kan du bruke hvilken som helst rimelig forsterkere eller jeg bygger en Holton :rolleyes:
Ikke helt umulig att jeg får en MiniDSP 4x10HD til overs også.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er masse muligheter her ser jeg, greit at det ligger litt frem i tid slik at jeg kan vurdere litt frem og tilbake.
Mvh.

Topp Bunn