The Sound of Thumper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Thumper skrev:
    HEL skrev:
    Hva med en sånn gesimslist som man har på kjøkkenet på toppen?
    Det går ikke... Da kommer sikkert fruen til å sette ting i "hylla" ::) ::)


    ;D
    Jeg satte en jazz samle boks på toppen av mine ex BiB horn. Ikke så lurt da hornmunningen er på toppen. Den kilte seg fast 1,5 meter lenger ned :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    En HEL-klassiker til glede for nye lesere!
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og del 1 av klassikeren har jeg ikke fortalt. Når jeg bygde BiBene glemte jeg bokstavlig talt en relativt stor bit (15x25 cm) med kryssfiner som jeg brukte som støtte inni kammeret. Den lå inni den innerste spisse delen og limte seg fast. Jeg måtte stappe hånda, en skrutrekker og en liten hammer inn i 6,5" hølet og dunke og fikle i tre kvarter. Etter diverse blåmerker og risper fikk jeg den ut ::)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Fortvil ikke - et langt liv som DIY'er gjør at man nødvendigvis ender opp på den måten, før eller siden. Har hatt min andel av skrutrekkere gjennom membraner, gjenglemt verktøy i kabinetter og t.o.m. glemt å koble på ledninger på elementer osv. Helt normalt. Sågar værre ting...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    JanR skrev:
    Heng i nå da, flere bilder er påkrevd.

    /jan
    Flere bilder kommer nok skal du se...
    Men har litt familieting å gjøre resten av uka, så det skjer nok ikke så mye på "snekkerverkstedet" før mandag/tirsdag tenker jeg ::)
    Nå er det hælja, ikke stresse da vettu :)

    Må jo spørre, er de her tenkt brukt i stua ? Hvitmalte og slanke, gjør seg ikke bort mener jeg.
    Eller er det mere ett eksperiment bare ?

    God helg til deg og dine foresten.

    /jan
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Dual purpose... Et eksperiment tenkt brukt i stua ;)
    Jeg var og hørte på et sett bakladede horn for en liten stund siden, og ble fenget av dynamikk og klarhet i de. Dog var det et par ting som ikke var min smak på de hornene så jeg leste meg opp litt på emnet. Fant da tegninger og beskrivelser av de jeg har lagd og fant ut at de kunne passe mine preferanser... Så langt virker det som tidligere nevnt lovende. I og med at jeg kun har et ferdig blir det en litt spesiell lytte opplevelse... Et element i en "ob" løsning(dvs en plankebit) og en nesten ferdig ht..., men... Til uka da... 8) Håper jeg....
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Da bar jeg ut Cornwall av stua i går.... De er ikke så veldig enkle å håndtere alene ::)
    Og inn kom da de nye ht :) De er IKKE noe enklere å håndtere :p Var faktisk nødt til å ha bærehjelp for å få de opp fra "snickerboa" i kjelleren...
    Men nå står de her, nesten ferdige, og spiller musikk :)
    Et dårlig mobilbilde får gi dere et intrykk av hvordan det ser ut(har ikke vidvinkel til kameraet for tiden...).



    Det gjenstår litt jobb på de før de er helt ferdig, deflektorer og finish, men som den tålmodige mannen jeg er, klarte jeg ikke å vente med å teste de ut :-\
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Små og nette er de ikke 8)

    Men....i hvitt blir det der bra. Spiller greit ?

    /jan
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    JanR skrev:
    Små og nette er de ikke 8)
    Nei, kan ikke påstå det, men kona synes de er fine :eek:

    JanR skrev:
    Spiller greit ?
    /jan
    Overraskende bra :) Anderledes enn Cornwall, men overraskende bra... Det er en klarhet i fulltoneelmenter som jeg finner veldig tiltalende. Kjører helt uten noen form for filter på de...
    Må jobbe litt med plassering. Nå er de bare satt der litt tilfeldig.
    Og så kommer jeg til å eksperimentere litt med demping av kammer før jeg sier meg ferdig, mest for å finne ut hva som skjer da...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Toe in 50 cm foran nesa trekker lydbildet bak høyttalerne og reduserer eventuell agressivitet (ikke hos eieren).
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    HEL skrev:
    Toe in 50 cm foran nesa trekker lydbildet bak høyttalerne og reduserer eventuell agressivitet (ikke hos eieren).
    Da er det prøvd ;)
    Funket ikke helt for meg synes jeg...
    Har dratt de litt lenger fra vegg. Nå er det ca 1m til frontveggen, og 85cm til sidevegg(fra senter av element).
    Vinkler de nå med svak toe-in, ca 1m bak lytte posisjon. Skal la de stå sånn litt og se hva jeg synes om en stund.

    Har ikke noe problem med agressivitet(fra anlegget...). Hadde fryktet at det skulle vært skarpere :) Synes, tiltross for relativt kort spilletid, at det låter ganske så bra. Ingen siblanter eller uro i toppen som jeg kan høre, en veldig tilstedeværelse i mellomtone og en luftig definert bass med bra nivå.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Så bra. Har du målt frekvensgangen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Thumper skrev:
    HEL skrev:
    Så bra. Har du målt frekvensgangen?
    Nei... Har ikke annet måleutstyr enn ørene :p

    En grovsjekk kan være et tonesveip fra laptopen koblet til aux inngangen. Noter deg hvor det evt dipper & peaker

    Det finnes også gratis apper til diverse apple produkter
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det ble visst ikke noe tonesveip i dag heller...

    Masse musikk i stedet ;)

    Samt litt mer jobb på ht. To av "deflektorene" er nå ferdig og på plass. Har også sparklet litt for å jevne litt på kantene av fineren.
    Nå er det go'stolen foran ht resten av kvelden. :D
    Etter hvert som elementene får litt spille tid begynner jeg å skjønne hvorfor designeren av disse hornene sier de trenger et stort rom... Det er MYE lyd i de og mye bass. Føles ikke som jeg har noe mindre eller dårligere bass enn jeg hadde/har med Cornwall III kanskje snarere tvert i mot...?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Du har rask og oppløst bass ned til nærmere 40 Hz., og med snill avrulling. Kvaliteten på bassen gjør at du opplever den som "tilstrekkelig" og god. Og det er vel bedre enn fleskefeit 25 Hz. som aldri tar slutt..

    Glimrende prosjekt forresten. Jeg har et sett med FE166ES-R som fortjener slike kabinetter. Før eller siden.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    pengesluk skrev:
    Du har rask og oppløst bass ned til nærmere 40 Hz., og med snill avrulling. Kvaliteten på bassen gjør at du opplever den som "tilstrekkelig" og god. Og det er vel bedre enn fleskefeit 25 Hz. som aldri tar slutt..

    Glimrende prosjekt forresten.
    Er nok mye sannhet i det du sier ang. bassen her ja :)

    Prosjektet har gått over all forventning, både når det gjelder tidsforbruk og lydmessig resultat ;)

    Visuelt tror jeg heller ikke at det skal bli så galt når jeg blir ferdig... Fruen f.eks har kun kommet med positive tilbakemeldinger(noe som ikke alltid har vært tilfelle med andre høyttalere f.eks Cornwall III...)

    pengesluk skrev:
    Jeg har et sett med FE166ES-R som fortjener slike kabinetter. Før eller siden.
    Er vel kanskje ikke like lett å få tid til å gjennomføre noe med alle de "bitene" du har samlet opp? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Thumper skrev:
    pengesluk skrev:
    Du har rask og oppløst bass ned til nærmere 40 Hz., og med snill avrulling. Kvaliteten på bassen gjør at du opplever den som "tilstrekkelig" og god. Og det er vel bedre enn fleskefeit 25 Hz. som aldri tar slutt..

    Glimrende prosjekt forresten.
    Er nok mye sannhet i det du sier ang. bassen her ja :)

    Prosjektet har gått over all forventning, både når det gjelder tidsforbruk og lydmessig resultat ;)

    Visuelt tror jeg heller ikke at det skal bli så galt når jeg blir ferdig... Fruen f.eks har kun kommet med positive tilbakemeldinger(noe som ikke alltid har vært tilfelle med andre høyttalere f.eks Cornwall III...)

    pengesluk skrev:
    Jeg har et sett med FE166ES-R som fortjener slike kabinetter. Før eller siden.
    Er vel kanskje ikke like lett å få tid til å gjennomføre noe med alle de "bitene" du har samlet opp? :)
    Joda, man har folk til slikt ;D
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Etter en helg med hornene oppe og gå, samt litt tid alene foran de har jeg kommet til følgende konklusjon...:

    Klipsch Cornwall III er nå til salgs

    Trodde aldri jeg skulle komme til den konklusjonen på grunn av en enkel diy-løsning av en ht :-\
    Skal dog sies at det er med litt blandede følelser jeg vurderer salg...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Never look back in this game. Vær trygg på at uansett hvilket valg du gjør så er det uansett et trade-off. Vel, nesten uansett da 8) 8)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg lever normalt sett etter mottoet:
    Jeg angrer ikke på ting jeg gjør, kun på ting jeg ikke gjorde...

    Så nå selges Cornwall om jeg får en fornuftig pris på de, og veien videre blir til mens jeg går...

    Nå er det å prøve og få maks ut av horna... Skal prøve med litt demping og slikt, om ikke annet for å se hva som skjer....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Litt filt her og der
    Butyl på kurven
    Jorde minus til kurven
    Filt rundt magneten
    Notch filter
    Impedansekorreksjon
    Bomul rundt wizzeren
    Klippe sikk sakk mønster i wizzeren

    og sist men ikke minst

    ENABL :eek: :eek: :eek:


    @ Sluket, er det flere tweaks du vet om som har livslang erfaring med fulltoner
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Leave it the FUCK alone... ingen impregnering, beskjæring o.l. Til nød litt langfibret fåreull fluffet opp og snilt dandert rundt whizzer'n. Kan også leke med ekstra baffel for å få mer masse etc. Husk utprøving av toe-in også.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    :) Toe-in har jeg lekt litt med...
    Det jeg kommer til å prøve i første omgang er å legge ullfilt på bakvegg i kompressjonskammeret. Jeg kommer ikke til å gjøre noe som ikke er reversibelt.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Er de der like de som HEL bygde og donerte til hornarroganzen ?

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    er det de til derek sanderson ?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Første tilbakemelding på lyden i horna...

    Guttungene kom tilbake i dag etter 2 uker borte. Han eldste(16) var litt nysgjerrig på de nye ht...
    Etter noen låter i go'stolen ba jeg han beskrive lyden.
    Kortfattet sa han noe som dette:
    -Bassen er definert, tørr og presis, ikke overdrevet, men ikke for lite heller. Den bare er der uten å legge til eller trekke fra noe var ordene han brukte...
    -Mellomtonen er klar og med en veldig tilstedeværelse av stemmer.
    -Diskanten er veldig behagelig, masse nivå, men aldri skrikende. Overraskende oppløst...
    Men det første han reagerte på var lydbildet. Det var vesentlig bedre satt opp enn han hadde hørt før! De satte opp en skikkelig scene og hadde full kontroll på den i følge han...

    En grei tilbakemelding synes jeg :)

    Hans kvalifikasjoner som hifitester er nok noe begrenset, men han har da vært med meg endel både på messer og hjemmebesøk hos andre med samme hobby som meg, så endel har han da hørt...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Det der var faen tute meg en mye bedre og mer reflektert oppsummering en det mange garvede hifinisser noen gang har klart å lire av seg! Det er håp! Hurra! Leve ungdommen! Forbilledlig!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn