The Rock Bottom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    2012-11-01_025642_RIMG0764.jpg


    Monacor SPH 450 TC 18 tomme der skal bruges til en subwoofer, som er bygget af Jens. Et imponerende arbejde der er udført af ham. Kabinettet bygges i et matrixkabinet, der har flere fordele. Det gør kabinettet stærkt og dødt. Frihed for kabinetsresonanser er bestemt en god ting.
    Men kabinettet kan også stå tættere på forvæggen, hvis det er det man ønsker, og det gør man jo nok, når det er en subwoofer. Der vil ikke komme den samme BIR i målinger som ellers. Bassen sendes 360 grader rundt fra basenheden, men matrixkabinettet vil dæmpe den del, der går ind i kabinettet, og der vil derfor gå mindre ud igennem det.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Like mange kilo som liter? :)
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Imponerande grundig arbeid.
    Er det nokon grunn til at det ikkje er meir avstiving til frontbaffelen når det er så gjennomført elles? (Berre nyskjerrig. Har ikkje greie på høgtalarkonstrusjon)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Imponerande grundig arbeid.
    Er det nokon grunn til at det ikkje er meir avstiving til frontbaffelen når det er så gjennomført elles? (Berre nyskjerrig. Har ikkje greie på høgtalarkonstrusjon)
    Godt set.
    Men det er kommet ekstra afstivning på, som det efterfølgende billede viser.
    Det kabel man kan se, er 2 x 6 kvt. multileder. Her ville jeg have foretrukket et massivt 6 kvt., men er måske nok temmelig upraktisk hvis man skal til enheden.

    702907_4714971234138_608516014_n.jpg
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lukket contra basrefleks.jpg


    Her ses en forskel på basrefleks og en trykkammer højtaler.
    Min subwoofer er en trykkammmer højtaler. Det betyder at frekvensgangen falder med 12 db under resonansfrekvensen. Hvis man så er heldig, nyder man gavn af roomgain, som giver 12 db pr. oktav.
    Det er bare et tilfældigt billede der er valgt, for at illustrerer forskellen imellem de to sysstemer.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    702569_4714976914280_2068028919_n.jpg


    Der sidder 3 styk stilleskruer. To styk foran og en som man kan se på billedet. Det er fordi at man skal justere subwooferen til at pege direkte imod lytteren. Forpladen skråner også bagud. Konstruktøren mener det er meget vigtigt, at den er placeret imellem fronterne, for at den falder mest naturligt ind i lydbilledet. Hvis den placeres i et hjørne er det noget, der kræver frekvens og fasekompensation via digitale FIR filtre. Så den blev placeret i rummets midte som et bord for en fladskærm på 46 tommer. Det fungerer bare så godt. Det er dog et problemm, hvis jeg ville bruge en centerhøjtaler.
    Subwooferen er præcis bygget til en bestemt lytteafstand. Der er også taget hensyn til, at de indvendige mål ikke skal være sammenfaldende.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Et funn av en snekker, enten veldig tålmodig entusiast eller godt betalt fagmann ! Det med at den må peke på lytteren finner jeg noe merkelig, og behovet for sentral plassering pga at den er med langt oppover i hz ?
    Og hadde den vært delt av langt nede , vil jeg tro en hjørneplassering og tilsvarende reduksjon av utsving/forbrukt effekt vil gi lavere forvrengning ?

    mvh
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Et funn av en snekker, enten veldig tålmodig entusiast eller godt betalt fagmann ! Det med at den må peke på lytteren finner jeg noe merkelig, og behovet for sentral plassering pga at den er med langt oppover i hz ?
    Og hadde den vært delt av langt nede , vil jeg tro en hjørneplassering og tilsvarende reduksjon av utsving/forbrukt effekt vil gi lavere forvrengning ?

    mvh
    Et fund af en snedker, konstruktør, en person der lige vil have det sidste gjort for at være tilfreds. Jens/Modifix har lært en masse fra Steen Duelund, hvor han kom på hans værksted; da jeg byggede mine gamle ombyggede Kef 103,4 højtalere sammen med Steen Duelund.
    Jeg har tilladt mig at sakse noget Jens har skrevet andet sted som svar angående bygning af denne subwoofer, på dit spørgsmål om placering af subwooferen.

    "Der er jo egentlig bare benyttet lidt gammelkendt højttalerfix og et par store skeer Duelundviden.

    Placering nær væggen giver en god kobling til rummet og en del dB ekstra der også kan aflaste forstærkeren.
    Steen sagde at (den primære) lytter skulle sidde i aksen af højttaleren. Forpladen er vinklet ialt 14 grader så det passer til
    Sven's siddeposition.

    Ved flere enheder (i flere højttalere) skal det dynamiske centrum for hver enkelt enhed være placeret i præcis samme
    dybde på en (imaginær) kugleskal. Man kan prøve at forestille sig at sidde i en kugle med alle enheder sat op på skallen,
    med alle enheder i samme afstand til lytteren. Det er det ideelle, men også ganske svært opnåelige.

    Jeg ved at mere end en har været sært negativt stemt over for den meget grundige impedanskorrektion af basenheden.
    Det var også noget Steen D. gjorde helt konsekvent, for at få enhederne til at fungere bedre med forstærkeren. Kun hvis
    han så fx. et diskantbånd med en meget lineær impedanskurve, blev der slappet lidt af på den front..

    Mvh. Jens/Modifix "

    Jens har iøvrigt den mening, selvom han modificerer og bygger højtalere på sit værksted, at der ikke skal være det der hemmeligheds kræmmeri.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Imponerende kabinett.

    Hva slags delefilter og forsterker benyttes på dette her?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Imponerende kabinett.

    Hva slags delefilter og forsterker benyttes på dette her?
    Subwooferen er bygget som en LFE højtaler. Der er ikke noget delefiltre. Men der er en impedans korrektion, der gør impedansen til en meget nem belastning for forstærkeren. Jeg har en surround processer af fabrikat Audiolab AF 8200. Her kan jeg sætte delefrekvensen som jeg ønsker imellem subwoofer og hovedhøjtalere. Det bruger jeg hele tiden også når jeg hører stereo, som jeg gør mest. Det fungerer utrolig godt.
    Der er en kasse, som indeholder stumperne til impedans korrektionen. Den giver en flad impedans kurve. Jeg mener det er bedre, at der ikke er komponenter inde i højtaleren, fordi der er store lydtryk med medfølgende vibrationer. Så det er placeret i en medfølgende kasse, der er placeret bag subwooferen.
    De kabler der bruges udvendigt i forbindelse med subwooferen er 6 kvadrat solid core. Pr. leder bruger jeg 2 x 6 kvadrat.
    Kablet hedder Wonder. Det er det blå der er 2 x 6 kvadrat. Det røde er 2 x 4 kvadrat. Isoleringen er teflon, der giver lavere energi tab end plastik.
    Jeg skiftede fra et NLE kabel, som 2 x 2,5 kvadrat rent sølv i solid core. Det gav en mere dynamisk bas. Jeg mener at kvadrat bestemt har betydning. Der er også forskel på lyden af sølv og kobber. Men til det formål her, foretrækker jeg Wonder, på trods af længere kabeltræk.

    wonder.jpg


    Forstærkeren er en monoblok, der hedder Coldamp og er på 750 watt i 4 ohm. Den er bygget af Drossel, der også skriver på hifisentralen. Den er så udstyret med en mega trafo. Den har stor lytterkapacitet og der er en del forbedringer, som Drossel har gjort. Den har ikke den bedste diskant gengivelse med den spiller fremragende i bassen. Jeg menes ikke at have hørt noget bedre i den dybe ende af frekvenserne. Den er super der. Så den er perfekt til subwoofer forstærker. Den bliver ikke varm og bruger ikke noget strøm af betydning. Jeg måtte købe sættet af ham, så jeg har en til overs.


    https://www.coldamp.com/store/sonora-s750.html
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvilken delefrekvens bruker du?
    Jeg bruger 6o Hz. Jeg lagde ud med 80 Hz, men nu skal 60 Hz prøves et stykke tid.
    Jeg prøvede en dag med 150 Hz. Det var festligt.
    Jeg vil bruge 80 Hz til surround, fordi surround højtalerne er nogle små nogle, der ikke vil fungere godt nok ned til 60 Hz.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    2012-11-30_221304_RIMG0830.jpg


    Kassen til imperidans korrektionen nær færdig. Kassen er bygget i træ og i et mateiale, der består af sammenpresset papir. Det er de sorte sider. Det bruges fordi det ikke virker magnetisk på nogen måde. Men faktisk modsat, fordi det er et diemagnetisk materiale.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den korrekte betegnelse for materialet er Etronit. Elektro-Isola fremstiller og sælger bl.a. dette sære materiale, der består af fenoleret og varmepresset papir.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    2012-11-29_000909_Monacor_SPH-450TC_imp_korr_op_og_ned.jpg


    Så er der imperidans korrigeret! +- 2 ohm. Det er en ting Duelund vægtede højt, og Jens/Modifix også gør, at have en jævn imperidans kurve eller rettere linie. Fordi det giver forstærkeren meget nemmere arbejdsvilkår.
    Prøv at sammenligne med fine dyrere højtalere systemer, så har de imperidanskurver, der ligner de norske bjerge og med voldsomme fasevinkler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn