The Gunner's Dream

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir nok bra @The Gunner . De grÄ lappene begynner Ä dekke rommet, og verdenskartet blir fint innrammet av blÄtt.
    Desktop hĂžyttalere passer nok perfekt i den nye glass stua her hos meg. Kun streaming fremover. Det kommer til Ă„ bli hardt med heftige abstinenser. Men jeg fĂ„r fortsette Ă„ bare ha troa 😎
    Nye hus, nye rom, og Ta’us ryker for oss begge. Synd, men sĂ„nn er det.

    Har trua pĂ„ at de du snart drar i hus er bra og passer glassburet bedre. Det som blir utfordringen, er nervene dine😉. Du kommer til Ă„ fikle med innstillingene til evig tid, for Ă„ til slutt bli sĂ„ utslitt og sĂžvnlĂžst at det klikker for deg!đŸ€Ł
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kommer nok ikke til Ä fikle med noe utenom dsp i bassen fÞr jeg har kyndige veiledere tilstede. Noe som jeg hÄper f.eks @gut_man kan assistere med etterhvert.
    Jeg er pinglete pÄ sÄnt. Men klart... mulighetene er jo mange.
    Nytt rom byr pĂ„ flere utfordringer. Glass utover hele veggen pĂ„ den ene siden. Men det er i det minste hĂžyt under taket og skrĂ„tak som vil avhjelpe pĂ„ noe. 😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi har jo flink audiofil snekker pÄ sentralen. I tilfelle du Þnsker Ä gjÞre om den blÄ veggen til en akustisk dempet/diffuserende vegg.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi har jo flink audiofil snekker pÄ sentralen. I tilfelle du Þnsker Ä gjÞre om den blÄ veggen til en akustisk dempet/diffuserende vegg.
    Klart jeg Ăžnsker det, og tar gjerne imot tips om vedkommende đŸ€—
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kommer nok ikke til Ä fikle med noe utenom dsp i bassen fÞr jeg har kyndige veiledere tilstede. Noe som jeg hÄper f.eks @gut_man kan assistere med etterhvert.
    Jeg er pinglete pÄ sÄnt. Men klart... mulighetene er jo mange.
    Nytt rom byr pĂ„ flere utfordringer. Glass utover hele veggen pĂ„ den ene siden. Men det er i det minste hĂžyt under taket og skrĂ„tak som vil avhjelpe pĂ„ noe. 😊
    Klart det, klart det....đŸ€—:rolleyes:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fredag > helg > en uke nĂŠrmere sommer og mer nakenhet!đŸ„ł

    Fikk SMS fra banken i gÄr om at fristen for mellomfinansieringen gÄr ut om 30 dager. Couldn't care less siden jeg overrakte nÞklene sist mandag. Da er det bare Ä vente Þkonomien stabiliserer seg. SÄ det feires, forsiktig. Ferdiggrillet kylling, marinert pÄ tarveligste vis - grillkrydderhelvete - er fortÊrt. NÄ nytes det rÞdvin tappet rett fra pappkartongen. Happy Mondays skrangler over anlegget i lytterommet > velstand!

    IMG_20210305_222948.jpg


    LĂŠrte noe nytt her om dagen, at det fantes noe som het LP-drill. Det er et verktĂžy som er et bor med skaft, til den nette sum av minst 600 kr. Den brukes til Ă„ utvide trange hull pĂ„ LP'er. Hva man trenger i denne hobbyen😯! Selv har jeg uforvarende brukt blyant/penn og annet jeg har funnet i umiddelbar nĂŠrhet. Akkurat nĂ„ brukes skaftet pĂ„ stĂžvbĂžrsteren for stiften. Jaggu funker ikke det ogsĂ„! đŸ˜±

    IMG_20210303_235532.jpg


    Som dere ser, sĂ„ er det ikke mye som minner om ekstravaganse og overdĂ„dighet Ă„ finne her, denne fredag. Broder rama har ved flere anledninger pĂ„pekt at jeg mangler kultur. FĂ„r se om jeg fĂ„r gjort noe med denne dĂždssynden, men det toget har vel forlatt perrongen en stund siden nĂ„đŸ˜č

    Go' hĂŠlj!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kjekt Ä se at det begynner Ä gÄ seg til.
    Selv er jeg i pakke og ryddehelvete. 😎

    God helg 😊
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hehe sÄ ogsÄ den LP drillen :rolleyes: Men godt du har fÄtt lyd i hula di :)
    Ha en fin helg Gunner

    mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Happy Mondays er gĂžy. SĂ„ dem live i Tiggerstaden pĂ„ tidlig nittitall og husker (sĂ„vidt) at jeg var veldig fascinert av Bez 😜 Men hvilken plate av dem er det du spiller ?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Happy Mondays er gĂžy. SĂ„ dem live i Tiggerstaden pĂ„ tidlig nittitall og husker (sĂ„vidt) at jeg var veldig fascinert av Bez 😜 Men hvilken plate av dem er det du spiller ?
    Vet jeg har hakk i platen, men nĂ„r alle spiller det jeg selger, kan jeg ikke dy meg for Ă„ melde at Pills‘N Thrills and Bellyaches er pĂ„ utgĂ„ende i Drotningsvik 😃
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjekt Ä se at det begynner Ä gÄ seg til.
    Selv er jeg i pakke og ryddehelvete. 😎

    God helg 😊
    Spiller bra nÄ. Har etter hvert lirket meg frem til en helhet der jeg uten stor angst kan ta imot besÞk. Unotene er fjernet/redusert og det kan spilles det aller meste av musikk, ikke bare velinnspilte skiver.

    Selv om det fortsatt stÄr 10-12 flyttekasser i stua og bakgÄrden ser ut som hagen til en amerikaner i grisgrendte strÞk, sÄ er det overkommelig. MÄ bare fÄ ut siste rest av fingeren.

    Lykke til med flyttingen. Hell awaits you, my friend! ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehe sÄ ogsÄ den LP drillen :rolleyes: Men godt du har fÄtt lyd i hula di :)
    Ha en fin helg Gunner

    mvh
    Hehe, ja. Hvis du absolutt mÄ ha en bor, sÄ gÄr det jo an Ä finne en passende bor og gaffa-teipe pÄ en skaft. Vinner seff ingen designerpris pÄ det, men funksjonelt blir det.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Happy Mondays er gĂžy. SĂ„ dem live i Tiggerstaden pĂ„ tidlig nittitall og husker (sĂ„vidt) at jeg var veldig fascinert av Bez 😜 Men hvilken plate av dem er det du spiller ?
    Er ingen stor kjenner eller fan av HM, men den ene skiva jeg har - se pÄ bildet - tas frem i blant. Kan meget vel tenke meg at det er et band som funker godt live.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vet jeg har hakk i platen, men nĂ„r alle spiller det jeg selger, kan jeg ikke dy meg for Ă„ melde at Pills‘N Thrills and Bellyaches er pĂ„ utgĂ„ende i Drotningsvik 😃
    Hakk er uunngĂ„elig, det er en del av livet, og dermed universet!đŸ€Ș

    Men skal jeg vÊre streng, og det hender jeg er det, sÄ mistet jeg litt av trua pÄ deg da jeg sÄ The Cure i kassa :(
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hakk er uunngĂ„elig, det er en del av livet, og dermed universet!đŸ€Ș

    Men skal jeg vÊre streng, og det hender jeg er det, sÄ mistet jeg litt av trua pÄ deg da jeg sÄ The Cure i kassa :(
    SkjĂžnner det er litt sĂ„rt. Det kan jo ikke vĂŠre mange ganger du har klart Ă„ ha noen pĂ„ skuldrene pĂ„ konsert 😊
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vet jeg har hakk i platen, men nĂ„r alle spiller det jeg selger, kan jeg ikke dy meg for Ă„ melde at Pills‘N Thrills and Bellyaches er pĂ„ utgĂ„ende i Drotningsvik 😃
    At ikke musikkpolitiet har arrestert hanseateren ennÄ er for meg ett stort mysterium :mad:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spiller bra nÄ. Har etter hvert lirket meg frem til en helhet der jeg uten stor angst kan ta imot besÞk. Unotene er fjernet/redusert og det kan spilles det aller meste av musikk, ikke bare velinnspilte skiver.

    Selv om det fortsatt stÄr 10-12 flyttekasser i stua og bakgÄrden ser ut som hagen til en amerikaner i grisgrendte strÞk, sÄ er det overkommelig. MÄ bare fÄ ut siste rest av fingeren.

    Lykke til med flyttingen. Hell awaits you, my friend! ;)
    Det grugledes. En ting er jo rydde og pakke jobben. Har en 10m3 kontainer som jeg pakker og rydder litt oppi hver eneste dag.
    Nesten fristet til Ä la alt av mÞbler og nips bli stÄende igjen i gamle huset.
    Ser uansett ut som det mÄ skaffes mye nytt hva kommer til mÞbler.

    Du mĂ„ se hvor lenge flyttekassene pĂ„ stua stĂ„r uĂ„pnet. Kanskje de bare kan gĂ„ rett videre til loppis?😎
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fredag > helg > en uke nĂŠrmere sommer og mer nakenhet!đŸ„ł
    LĂŠrte noe nytt her om dagen, at det fantes noe som het LP-drill. Det er et verktĂžy som er et bor med skaft, til den nette sum av minst 600 kr. Den brukes til Ă„ utvide trange hull pĂ„ LP'er. Hva man trenger i denne hobbyen😯!
    Go' hĂŠlj!
    7,2 mm bor gjÞr nytten, og et slikt koster ikke mye. Gir 0,05 stÞrre hull enn det som er/skal vÊre diameter pÄ spindel, men de varierer jo noe.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke mye jeg Ăžnsker meg egentlig! men de hĂžyttalerene dine skulle jeg gjerne gjort ett forsĂžk med :unsure::)

    mvh
    TÞr nesten garantere at det vil lÄter ut av denne verden. Accu 560, med 30 deilige kl A watt inn i AA Uno Fino med 104db fÞlsomhet. I bakhÄnd har vi mange justeringsmuligheter i bÄde AA og Accu.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det grugledes. En ting er jo rydde og pakke jobben. Har en 10m3 kontainer som jeg pakker og rydder litt oppi hver eneste dag.
    Nesten fristet til Ä la alt av mÞbler og nips bli stÄende igjen i gamle huset.
    Ser uansett ut som det mÄ skaffes mye nytt hva kommer til mÞbler.

    Du mĂ„ se hvor lenge flyttekassene pĂ„ stua stĂ„r uĂ„pnet. Kanskje de bare kan gĂ„ rett videre til loppis?😎
    Et sant helvete. Kommer lissom aldri i mÄl.

    Ja, det er det man skulle ha gjort fĂžr pakking/flytting, Ă„ rett og slett halvere alt man har - unntatt haifaien, mĂ„ vite!đŸ€Ł
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    7,2 mm bor gjÞr nytten, og et slikt koster ikke mye. Gir 0,05 stÞrre hull enn det som er/skal vÊre diameter pÄ spindel, men de varierer jo noe.
    Visst, bare Ä gaffa-teipe pÄ en skaft. Men klart, det finnes jo folk som betaler 2k for et barettverktÞy med riktig varemerke pÄ, sÄ at noen punger ut 600 kr for en bor fra Clearaudio, bÞr kanskje ikke overraske noen.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skribler noen ord om Uno Fino og Ta'us.

    Har nÄ fÄtt Fino til Ä spille sÄpass bra at jeg kan gÄ god for at de har fÄtt Älreite forhold. Det hadde jo vÊrt meningslÞst og ikke fair ellers, nÄr Ta'us ble jobbet med over (god) tid.

    Fino ble hanket inn fÞr jeg flyttet og bestemte meg Ä bruke det lille rommet som hifi-hule. Ante meg at det kunne vÊre vanskelig Ä fÄ Ta'us til Ä lÄte like godt som jeg hadde fÄtt de til i gamlekÄken, noe som dessverre stemte ogsÄ. Fino er lettere Ä jobbe med da med sine aktive basser.

    Vi kan jo starte med bassen, nÄr vi fÞrst snakker om den. Fino har 2x8", aktive, i lukket kasse, mens Ta'us er hornladet med 1x8". Veldig god bass i begge (seff ingen bassmonstre med sine begrensede membranarealer). Fino tÞrrere, raskere og mer snappy, mens Ta'us har mer slam. Fino er mer definert her, og dette gjÞr at det som gjengis kan av og til oppleves som mer slankt, men bassen dukker sÄ visst opp om den er pÄ avspillingsmaterialet, vÊr trygt pÄ det. Det at bassen ikke henger med hornene, en kritikk som har rammet noen av AAs modeller tidligere, er heldigvis fravÊrende, for meg. Ta'us ruller brattere av (noe jeg lÞste med Ä bruke 2xsubs sammen med de). Hvilken liker jeg best? Tja, Ta'us, med 2x Kreisel DXD808, i gamlekÄken gav god (nok) bass for meg i massevis, noe jeg prÞver Ä gjenskape med Fino i nykÄken. Mulig husken min glorifiserer det jeg hadde, men synes ikke at jeg har lykkes 100%. Det er lissom siste rest av slam jeg savner. Men uten subene, sÄ liker jeg Fino bedre enn Ta'uene alene. Den veldefinerte bassen til Fino virker ogsÄ inn pÄ resten av lyden.

    I mellomtonen er det ogsÄ smÄ forskjeller. Jeg elsket mellomtonen til Ta'us, som er litt mer frempÄ enn hos Fino, Den oppleves ogsÄ som mer fyldig jevnt over. Her igjen kan man bli lurt av Finos rasedyregenskaper. De er uhyre gjennomsiktige over hele mellomtoneregisteret. Relativt litt mer tilbaketrukket, men med et vell av detaljer. Ta'us var god pÄ detaljer, men Fino tar den kaka og jafser hele den i seg. Ikke alle liker dette, men det gjÞr jeg, siden den ikke forkludrer helheten for meg. Hva fyldighet angÄr, sÄ finner vi igjen samme fenomen som i bassen. Visst er det masse brystklang om det er pÄ innspillingen. Vel og bra, men det kan ogsÄ lÄte litt tynt pÄ mindre gode innspillinger. For all del, Ta'us sladrer kjapt i fra ogsÄ og maskerer lite, men Fino er enda mer distinkt her ogsÄ. Det er en uhyre hurtighet Ä spore. Pianoanslag og skarptrommer vekkes til livs, fulladet av energi, mens blÄserrekken er opplagt og i full vigÞr. (Det ble litt vel mye i et udempet rom, men bedrer seg betraktelig etter at rommet ble dempet noe,. Jeg gÄr nÄ rundt og ser etter et par Mullard cv4003. Noen som selger? ;)). SÄ hva foretrekker jeg? Vel, det virker som om Ta'us har en bedre evne til Ä fÄ mindre gode innspillinger til Ä lÄte ok, mens Fino er litt mer kresen. Heldigvis er det ingen deal breaker for meg, siden jeg synes at det er innafor hva jeg kan akseptere. Dessuten senker man automatisk forventningen nÄr slike plater settes pÄ, og man tar de som de er og retter fokuset pÄ annet.

    I toppen, sÄ er Fino enda mer utstrakt og vektlÞst. Her mÄ man vÊre forsiktig med hva man gjÞr, ellers kan det bli litt vel mye, men dette gjelder ogsÄ Ta'us. Jeg kan fint leve med begges mÄte Ä presentere denne delen pÄ, men ogsÄ her en liten knapp pÄ Fino.

    Men for meg er klangen og homogenitet to vesentlige egenskaper. Her er begge gode og leverer det jeg trakter etter, men av det de presterer hittil, sÄ synes jeg at Ta'us ligger litt nÊrmere mitt hjerte. Mulig jeg fÄr Fino til Ä tangere/overgÄ dette ogsÄ med tiden, etter mer mÄlrettet jobbing. Dynamisk - viktig - sÄ spruter det av gÄrde med begge, men i enda stÞrre grad med Fino, spesielt gjennom hele mellomtonen.

    Andre hifi-floskler (jeg prioriterer ikke disse kvalitetene. De fÄr komme som bonus):

    - Bredde: omtrent dÞdt lÞp, men merk at begge er/var hemmet av at rommene de stod i ikke har/hadde begrensninger pÄ dette.
    - HÞyde: DÞdt lÞp her ogsÄ. Om den ene er bedre enn den andre, sÄ er det ikke nok til at jeg bryr meg.
    - Dybde: Ta'us er jo litt med "in your face" og fremoverlent. Man skulle tro at det gir mer rom for flere lag "bakover", men det oppleves ikke som tilfellet. Nyanser, som jeg ikke bryr meg om.
    - Scenen: Fin definert og bra med plass mellom utĂžverne. Her er Fino muligens litt bedre, men heller ikke noe jeg er overdrevent opptatt av.

    Ellers:
    - Fino lettere Ä drive, mer fleksibel, tar mindre plass, lettere Ä fÄ til. Ta'us foretrekker rÞr, helst SET. Jeg vet ikke om Fino er like fin pÄ det, men opplevde et klart lÞft med rÞrforsterkeren, selv om den er langt dyrere enn den mÄlemessig bedre, men billigere SS jeg har. Nevner likevel at AA tilbyr SS-forsterkeri og intet rÞr ;).
    - Jeg fÄr Ta'us til Ä "forsvinne" lettere, mens det er lettere Ä hÞre hvor Fino stÄr nÄr man lukker igjen Þynene. Ikke veldig viktig for meg.
    - NÄr lyttestolen fÞrst har funnet sin plass, sÄ gir flytting av den stÞrre utslag med Fino, mens Ta'us er mer medgjÞrlig. Mulig rommet spiller meg et puss her. Merket dette ogsÄ da jeg hÞrte pÄ AA i Horten. Klangen og lyden forandret seg fra den ene stolrekken til en annen. Er Fino mer ego-ht? Kan virke sÄ.
    - Begge ht mÄler helt sikkert rÊva horrible. Har man AA, sÄ er man ganske sÄ stigmatisert og er et yndet hatobjekt hos DIY-gutta. Harde bud, du mÄ ha tykk hud!:ROFLMAO:
    - Jeg velger altsÄ Ä jobbe videre med Fino og synes at det blir bare bedre og bedre. Det er klart at kost/nytte-forholdet ikke samsvarer, men rommet krever sitt. Mulig jeg hadde fÄtt til Ta'us ogsÄ, men ikke uten subwoofere. Det vil jeg aldri vite nÄ som de er solgte. I sum sÄ har jeg fÄtt en oppgradering. Ikke pÄ alt, men nok til at jeg er tilfreds med byttet.

    Jaja, da er jeg lei! Sikkert mye skriveleif og halvgode formuleringer. Kanskje noe burde trekkes fra, og annet legges til? Vel, isf fÄr innlegget bli gjenstand for fortlÞpende oppdateringer og modifikasjoner.

    Takk for at du gidder Ă„ lese :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bra lesning! Flott at du gidder! I motsetning til ditt innlegg, blir jeg alltid litt skeptisk nĂ„r jeg leser om folk som har fĂ„tt inn noe nytt, og plutselig er absolutt alt my bedre enn tidligere (som de tidligere har rost opp i skyene) 😊
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra lesning! Flott at du gidder! I motsetning til ditt innlegg, blir jeg alltid litt skeptisk nĂ„r jeg leser om folk som har fĂ„tt inn noe nytt, og plutselig er absolutt alt my bedre enn tidligere (som de tidligere har rost opp i skyene) 😊
    Ja, ikke sjelden man ser det. Jeg overser betraktninger fra slike, feks de av "ratte-gutta" som har ny og bedre lyd omtrent annenhver uke, etter at det ikke var grenser for hvor god lyden var sist gang. Men noen ganger blir absolutt alt bedre ogsÄ, for det kan seff skje.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn