The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Har montert overskap til en drøss med kjøkken med mollyplugger, dersom de ikke holder en enkel platespiller......ur doi´n it wrong bro :D
    Just freak Luck...:cool:
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Molly duger. Tre av henne holdt min Luxman PD-310 uten feste i stender. Og den veier mer enn din...
    Men å få minst en i stender, vil øke søvnkvaliteten betraktelig...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sluket, pent, men man må fortsatt få på plass en fukkings vegghylle først.

    Hehehe, Vermin, rett i gipsen, uten stender, bro?

    Terje, takker! Skal forhøre meg.

    Jorwed, høres oppløftende ut. Molly's back with a moan!

    Dazed, ikke dumt forslag, men passer litt dårlig inn med enda en hylle 1 cm over platen under.

    Uansett, snurreren skal opp på vegghylle. Kanskje CD-driverket også, for symmetriens skyld.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Håhåhå, det får Jorwed og Sluket svare på. Selv er jeg ikke i nærheten av å være tøff nok til å blande meg inn. For når stutene stanger hverandre, så gjelder det å holde seg på trygt avstand;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man limer i tillegg til det dere kaller mollyplugger men jeg kjenner som plateanker, så er man nok temmelig sikker på at hylla blir hengende. For en del år siden hengte jeg opp en stativhøyttaler i et B-tech veggstativ på en gipsvegg bare med ESS tack lim fra Essve. Det hang såpass godt at når jeg skulle ha den ned igjen så fulgte en del av gipsen med, selv om jeg prøvde å skjære den løs med tapetkniv i limfugen mellom veggen og anleggsflaten på stativet. Personlig har jeg såpass tro på ESS tack at jeg godt kunne ha brukt det alene uten supplerende skruer, men med plateanker i tillegg blir det nok ganske skuddsikkert.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Urk, høres jo ut som en ordentlig slem gugge, elefantmannen:eek:! Alt var oppløftende til den delen der deler av veggen fulgte med da den skulle fjernes. Men helt klart noe som bør vurderes, om enn i små doser sammen med Molly, siden den kan gi bedre nattesøvn. Så får man heller ta straffen når den tid kommer da hyllen skal av ^-^
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kan selvsagt fjernes, men ikke helt uten konsekvenser. Utfordringen er egentlig å få noe mellom hylla og veggen for å skjære gjennom limet når man først skal ha den ned, for det suger seg jo skikkelig fast. Deretter er det bare å slipe av limrester med sandpapir og sparkle igjen eventuelle kratere som har oppstått i gipsen under fjerning, så er alt såre vel. :)
    Har blitt fortalt av en selger fra ESSVE en gang at ESS tack bl.a. brukes til å lime kjøkkeninnredning rett på veggen uten skruer, så det er temmelig kraftige saker. Må vel være perfekt til platespillerhylle også. Bare et tips, man kan jo bruke bare plateanker også, og se hvordan det går. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skru et bestå-skrog fast på veggen og ta av beina?

    ...bare brainstormer. ;)
    Hm...denne muligheten falt meg faktisk aldri inn. Dette må etterforskes i morgen! :)

    Edit: vi får se om dybden er stor nok hvis skroget kommer helt inntil veggen. Det er nemlig litt luft bak der nå, ikke minst til kabelføring (men det kan vi evt bore noen hull til)...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hjemme henger TV´n i veggbrakett festet med 4 stk "Molly´r" i gipsveggen. Passet selvfølgelig ikke slik at jeg fikk festet i noe stender. Men, bank i bordet, den henger der fortsatt.

    Om du er engstelig så får du heller kjøpe noen delgjengede syrefaste skruer m/25-30 cm lengde og bore hull tvers igjennom veggen. Bruk litt store skiver på ytterveggen og dra til m/låsemuttere. Detter garantert aldri ned;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gjennom hele veggen, ja....:eek:

    Jeg har hengt opp tunge saker med molly før, jeg, uten at det har vært noe problem. Men da har tingene stått helt inntil veggen, som feks en TV. Belastningen øker jo betraktelig da.

    Men stikker innom Jernia og kjøper deres dyre molly (har mange fra CO og BT, men usikker på kvaliteten).
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Brukte molly rett på gipsvegg med en tung jævel av en gammel Pioneer plasma på 40kg. Pioneeren hang i et justerbart veggstativ, så den var ofte "ute fra veggen". Hang i noen år. Edit: uten å dette ned.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Betryggende å høre, SannaX.

    Tenker vi legger alle eggene i Mollys fagre barm, jeg!^-^
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    HIFI livet er preget av nerver. Hvor lenge varer rørene? Låter det ikke litt dårligere i dag enn i går? Har tordenværet som kom overraskende svekket noe av utstyret? Er nålen på pickupen like rett som den var? Hva er mer naturlig enn å legge på et ekstra moment, kan platespilleren falle ned fra veggen?

    Dårlig oppheng gir muligheter for å sjekke glidning daglig, å lytte etter lyder om natten som tilsier at hyllen er i ferd med å falle ned osv. osv.

    Et skikkelig gipsanker er å foretrekke. Som innen HIFI forøvrig. Overdimensjonering blir aldri feil. Forøvrig en liten link som viser trappen fra usikkert oppheng til sikkert, eller sikrere. Gipsoppheng er aldri helt 100 - for oss HIFI nerder burde det hett gispoppheng:

    [video]https://www.dinside.no/bolig/slik-henger-du-ting-pa-gipsvegg/63108923[/video]
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, Final, du er inne på noe der.

    Min opprinnelige plan om "snarvei" har såvisst blitt til større og større "omvei" jo mer jeg er på hifi-reisen. Og hele tiden fremholder jeg på at jeg kun vil spille musikk :rolleyes:

    Den videoen er fin, ja. Det var den som satte meg på sporet av "gipskroken". Ante ikke hva det var...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Lite innspill; hvis det er et vindu der, skulle det vel normalt være et liggende spikerslag i underkant av vinduet. Normalt blir det under list , muligens også litt nedenfor( kommer selvsagt an på listens bredde, og en del andre ting), resultatet kan bli å lage nye monteringshull i hylla, for å kunne treffe nevnte spikerslag, bruk røslige skruer !

    Ellers er cash sitt forslag bankers .
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for innspill, permorten.

    Siden jeg sover så mye som 5-6 timer hver dag, så heller jeg mot bruk av mollyplugger siden det er en fin måte å redusere søvnkvaliteten på:p
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk, SI:). Jeg har koll på på de vertikale på den veggen. Har ingen tro på at det ligger noen horisontale i passende høyde. Satser på Molly.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Ok, jeg har i allefall stendere i begge retninger på yttervegg og var heldig med høyden når jeg skulle henge opp tv i stua. Men vil tro det også er 2 lag gips og at molly er uproblematisk. Lykke til ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det hoppes og trampes, men null reaksjon fra snurreren whatsoever8). Gikk for en vegghylle tiltenkt høyttalere siden den hadde hele fire festepunkter, samt at den var liten. Vinner uansett neppe noen interiørpris. Bygger litt vel høyt opp med sin 125cm over gulvet, men det får bli en vanesak. Bassen strammer seg betydelig opp og hele lyden bærer preg av dette. Vi får justere oss inn etter hvert hvis det blir for blodfattig med mange innspillinger.

    20180822_220756.jpg
    20180822_220837.jpg
    20180822_221020.jpg
    20180822_230724.jpg


    BTW, som det svake og skrøpelige mennesket man er, så føles hver dag man klarer å la være å involvere seg i kabeldiskusjoner som en liten seier.:p
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bra jobba, gunner, ser ryddig og fint ut.
    kult at det nå kan hoppes og trampes fritt.

    (funker det ikke å snu veggdelen slik at den peker nedover og havner på baksiden av hylla? tenkte at det kanskje hadde vært enda finere på den måten.)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk, gutter. Noen komplikasjoner dukket opp underveis, så det tok litt tid likevel. Ser greit ut, og vi får håpe at ikke hele skiten deiser ned mens man sover søtt.:rolleyes:

    Tenkte på den løsningen, rama, men det vil neppe bli like solid siden belastningen blir annerledes. Tror jeg. Men vi får kanskje revurdere det hvis det viser seg at nåværende løsning er "overkill".
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.843
    Antall liker
    50.845
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ble flott det der,gunnermannen :)
    Gjør som broren din sier nå og snu den ;)

    O
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk, gutter. Noen komplikasjoner dukket opp underveis, så det tok litt tid likevel. Ser greit ut, og vi får håpe at ikke hele skiten deiser ned mens man sover søtt.:rolleyes:

    Tenkte på den løsningen, rama, men det vil neppe bli like solid siden belastningen blir annerledes. Tror jeg. Men vi får kanskje revurdere det hvis det viser seg at nåværende løsning er "overkill".
    Jeg tror faktisk den vil sitte bedre andre veien, da tyngdepunktet flyttes riktig vei. Spm er om festene i veggen (selve hullet) tåler operasjonen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Rent teoretisk vil det bli mindre krefter som "drar" i de øvre skruene om du snur braketten.
    Jeg ville samtidig ha montert veggfestet slik at det var minimal klaring mellom brakett/hylla spilleren står på og reolen under. Om braketten da skulle løsne/veggen gi seg, vil jo konsekvensen være minimal:)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, ser ikke helt logikken. På det siste bildet kan dere se hvor festepunktene er lokaliserte. Jeg resonnerte meg frem til at belastningen, montert på denne måten, ville være jevnt fordelt punktene seg imellom. Hvis det mot formodning skulle svikte i to av punktene, helt uavhengig hvilke av dem, så ville hylla fortsatt stå trygt. Hadde jeg derimot snudd det hele på hodet, så vil så å si all belastning være på de to øverste festepunktene, så hvis de ryker, så blir det gråt og hyl!:p

    Har også en slik hylle (som Evo bruker) der det kun er to festepunkter (øverst). Tør ikke å bruke den i gipsveggen min, som har kun et enkelt lag. Vurderte den lenge siden den var langt nettere og minimalt synlig. Snurreren ville da se ut som den svevde i løse lufta^-^, men prioriterte heller god nattesøvn.

    vms1si_1.jpg


    Vegghyllen er nå ca 1,5 cm over benken under. Happy go lucky!:eek:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vekt x arm :)
    Det er lenger vektarm på de øvre skruene slik du har hyllen nå, enn om spilleren (som utgjør tyngden) hadde vært nærmere de øvre skruene. Om du snur braketten vil det (i teorien) bli mindre krefter som "drar" i de øvre skruene - og mer krefter som presser de nedre inn mot veggen.
    Om du vurderer å snu braketten betyr det naturlig nok å bore 4 nye hull i veggen, slik at spilleren blir stående i samme høyde som nå.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    andre veien er helt klart både penest og mest solid.
    ville bare være litt diplomatisk igår siden gunner hadde strevd og slitt og det var sent på natt.

    samtidig, det ser bra nok ut som det er, ikke verdt brydderiet å snu.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    La oss si at jeg snur - det utelukker jeg ikke, siden ting går som regel langt fortere å gjøre den andre gangen - og belastningen blir stor, feks ved at jeg driver å presse ned spilleren ovenfra. Hvilke to festepunkter vil gi seg først da? De øverste eller de nederste? Jeg ser at ptb og hans håndlangere:p mener at det de to nederste. Og hva med den vegghylla som jeg har (og Evo) har? Den er det kun to festepunkter øverst, hvorfor det?

    Prøver ikke å kverulere her, altså. Det kan godt være vrangtenkning fra min side, som tilfellet var med Aristoteles vs Newton/Galilei :rolleyes:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg tenker bare at den lange stammen vil støtte seg inn mot veggen ifht tyngdepunkt når den er står nedover.
    de fleste veggfestede ting (f.eks. høyttalere) i nattklubber, studioer etc er montert på den måten.

    tror ikke du trenger å være bekymret for at greia skal ramle ned uansett om braketten er vendt opp eller ned, fire solide skruer i gipsfeste tåler mye rart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn