The fast bass experiment

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
En av mange hifi-myter er den om at det er bedre med "mange små kjappe enn en stor slapp". Og at tunge er tregere enn lette. Her er en kar (Paul Spencer) som har testet ut denne myten og målt (alarm,alarm ). Interessant det han kommer fram til, og ikke minst se hva som kan skje når man kobler inn et delefilter !

Jeg hjalp en bekjent med å integrere en subwoofer som han hadde anskaffet. En grisetung18" sak med "klassisk" smultringutseende og alumembran. Han ville kvitte seg med den for den var pløsete og slapp i lyden. Jeg mente at vi burde prøve litt mer mht plassering og justering. Jeg skaffet et dollyboard tilveie slik at vi enkelt kunne trille den rundt og etter noen timer var vi der. Snerten og flott lyd. Det stemmer godt med det artikkelforfatteren påpeker:

"If a subwoofer sounds slow in the subjective sense, don’t blame it on the mass of the driver. There may be a problem with how it is filtered or integrated. The problem might reside in room modes. It’s also possible that the subwoofer itself is not up to the task. There are many possibilities, but its extremely unlikely that the moving mass of the driver could the cause of the problem."

https://www.stereo.net.au/features/the-fast-bass-experiment-are-heavy-woofers-slow



Dr E
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Man glemmer helt forstærkeren rolle her. Flere af disse symptomer kan nemt komme ved en forstærker med lav dæmpnings faktor eller for lidt strøm :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Størrelse på basselement har liten betydning for opplevelsen av slapp vs kjapp gjengivelse.

Det er vel heller hvordan basskassa konstrueres og integreres, og forsterkeriet....som gir det gitte resultatet.
 
L

Lassencad

Gjest
De fleste HiFi basser kan efter min mening ikke gengive hurtig bas. Ophænget et alt for blødt. Dette er bare min mening :)

Husker at Især Snell købte enheder udefra og modificerede dem til at passe lige netop til en given konstruktion . Man tog eks en bas og hældte en vis mængde epoxy ned over pappet så midten af enheden næsten var dækket

En af deres subber en 18" enhed . Her tog man en jern stang/Alu stang og satte den imellem 2 spidere for at få længere slaglængde .. Derved skulle enheden kunne flytte sig 3"

I mit nuværende bas system er der i hvert kabinet 2 Bas refleks porte på størrelse med 2x12" enheder. Dette giver hurtig respons. Men de spiller ikke dybt i bassen

ja det er sjælden man kommer ind i et privat hjem og lytter til bas hvor det bare er spot on. :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
De fleste HiFi basser kan efter min mening ikke gengive hurtig bas. Ophænget et alt for blødt. Dette er bare min mening :)

Husker at Især Snell købte enheder udefra og modificerede dem til at passe lige netop til en given konstruktion . Man tog eks en bas og hældte en vis mængde epoxy ned over pappet så midten af enheden næsten var dækket

En af deres subber en 18" enhed . Her tog man en jern stang/Alu stang og satte den imellem 2 spidere for at få længere slaglængde .. Derved skulle enheden kunne flytte sig 3"

I mit nuværende bas system er der i hvert kabinet 2 Bas refleks porte på størrelse med 2x12" enheder. Dette giver hurtig respons. Men de spiller ikke dybt i bassen

ja det er sjælden man kommer ind i et privat hjem og lytter til bas hvor det bare er spot on. :)
ikke i Norge....:cool:
 
L

Lassencad

Gjest
De fleste HiFi basser kan efter min mening ikke gengive hurtig bas. Ophænget et alt for blødt. Dette er bare min mening :)

Husker at Især Snell købte enheder udefra og modificerede dem til at passe lige netop til en given konstruktion . Man tog eks en bas og hældte en vis mængde epoxy ned over pappet så midten af enheden næsten var dækket

En af deres subber en 18" enhed . Her tog man en jern stang/Alu stang og satte den imellem 2 spidere for at få længere slaglængde .. Derved skulle enheden kunne flytte sig 3"

I mit nuværende bas system er der i hvert kabinet 2 Bas refleks porte på størrelse med 2x12" enheder. Dette giver hurtig respons. Men de spiller ikke dybt i bassen

ja det er sjælden man kommer ind i et privat hjem og lytter til bas hvor det bare er spot on. :)
ikke i Norge....:cool:
:) :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja dette er helt feil info.
Mange store lager en helt fantastisk bass som er kjapp.
Jeg har jo "bare" 16 stk 15"
Som er småtteri i forhold til under her.

Shy har 8 stk 24" til kun de dypeste tonene og 6 stk 15" til mellombass.
Kjappere og dypere bass en det han har tror jeg man skal lete lenge for å finne i ett hjem:=)

Så dette er bare myter uten sannheter, ang store slappe.
Vill ikke byttet det bort mot noe. Forresten det ville jeg, enda mer og muligens større en i dag:=)
 
L

Lassencad

Gjest
Ja dette er helt feil info.
Mange store lager en helt fantastisk bass som er kjapp.
Jeg har jo "bare" 16 stk 15"
Som er småtteri i forhold til under her.

Shy har 8 stk 24" til kun de dypeste tonene og 6 stk 15" til mellombass.
Kjappere og dypere bass en det han har tror jeg man skal lete lenge for å finne i ett hjem:=)

Så dette er bare myter uten sannheter, ang store slappe.
Vill ikke byttet det bort mot noe. Forresten det ville jeg, enda mer og muligens større en i dag:=)
Men man må nok erkende der er ikke ret mange der har så meget Membran areal som jer. Gad godt at lytte til jeres systemer :)
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Vel, om dette var sant så har jeg den sjappeste bassen som foreløpig er nevnt her. Da jeg bare har 4 stk 12".
Hadde kjøpt større med det jeg vet i dag. Men tenkte for mye på waf når jeg lagde med 12". Jeg forstår nå at det var det minst viktige i jakten på rask og god bass med masse headroom.
Enkelte ting skal man ikke blande kvinnfolk oppi.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det er en del som sverger til pro-elementer med forholdsvis lav MMS selv om diameteren er stor. Dette har antakelig sammenheng med at høy masse gir lavere FS, men lavere effektivitet i midbassen. Skal man ha ett bassystem som dekker hele bassområdet så må man kanskje bruke lette elementer for å få god midbass, og øke antallet for å få nok kapasitet i bunn. Eventuelt dele opp midbassen og dypbassen. Dette er dog bare teoretisk babbel. I systemet jeg holde på å bygge opp nå blir det antakelig smultringbasser i lukkede kabinett for å holde det kompakt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kjappeste bassen jeg har hatt sjøl kommer fra blytunge smultringbasser....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.684
Torget vurderinger
23
Det sier jo ingen ting egentlig..... 🤭 :LOL:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De åtte tolvtommerne i anlegget mitt er vel egentlig mellomtoneelementer.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
For å smykke seg som "kjapp" bør bassen spille kunne diskant (svingninger pr.sek) , eller event. brenne av fort.. :p
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Masse alene har ingen ting å si for hvor "kjapp" bassen er, men du verden så mye ugang den massen kan gjøre for en litt svakt designet motor. I tillegg er det mange oppheng som modulerer membranarealet og skaper resonanser. Brukt i mellomtoner vil de i tillegg ødelegge membranens integritet. Det er virkelig mye å passe seg for straks man begynner med høy masse og lang slaglengde, men det er mulig å få det til bra også.
 
S

Syncrolux

Gjest
Basspanelet til Magnepan ruller faktisk ikke av før ved 10 kHz. Det må da være kjapt vel !
 
S

Syncrolux

Gjest
Tror de er en smule ugreie off-axis litt oppover også..
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Membranene på mine basser tror jeg veier godt over halvkiloen.
Men de har stor motor. Magneten er vel på ca 13"
...høres ikke veldig slappe ut.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg trodde jeg hadde tunge basser, men bevegelig masse er ikke mer enn 107 gram på disse Seas L26ROY’ene.
Uansett - rask bass handler nok mest om rommet….
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Membranene på mine basser tror jeg veier godt over halvkiloen.
Men de har stor motor. Magneten er vel på ca 13"
...høres ikke veldig slappe ut.
Over 300 gr på mine.
Har da ikke slapp bass jeg, tror dette handler mer om krefter, areal og rom.
Hvis mann kaller dyp bass for slapp er man jo på jorde i mine øyne.
Så du og jeg er nok hel enige her.
 
Topp Bunn