The Beatles: Geoff Emerick intervju

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.359
Antall liker
3.913
I forbindelse med at Geoff Emerick i disse dager lanserer boka "Here, there and everywhere", snakker Geoff i et radiointervju om de gamle dagene, den tiden han var lydtekniker for flere the Beatles studioinnspillinger. Her er en link til intervjuet.
http://www.andregardner.com/audio/Geoff_Emerick_Andre_Gardner_WMGK_030706.mp3

En liten interessant ting mot slutten av intervjuet. Geoff Emerick blir konfrontert med at han tidligere har kritisert lydkvaliteten på Beatles CD'ene. Geoff sier i intervjuet at han ikke klarer å lytte til de Beatles CD'ene som er på markedet nå. Han sier at de er mastret med gammel teknologi, de mangler lydmessig mye i bassen, toppen høres "rar" ut, Emerick sier kort og godt at disse CD'ene ikke på noen måte representerer musikken slik han hørte den i studioet til EMI.
Og det er jo ganske interessant at verden ikke får tilgang til å lytte på musikken til verdens mest anerkjente pop/rock gruppe slik musikken ble innspilt på studiobåndene, og slik musikken opprinnelig ble utgitt på LP'er. Det er tydelig at kommersielle interesser ikke kan forvalte en slik kulturhistorisk musikkskatt på en respektabel måte. Det burde være en lov som gjorde at "noen" med rettslig makt kunne gripe inn og få orden på sakene. Min mening.
 
K

kbwh

Gjest
Det kommer vel snart en ny SACD/hybrid transfer som skal "ordne opp" i lyden. Bare å bla opp når tiden kommer for de som må.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.359
Antall liker
3.913
Det kommer vel snart en ny SACD/hybrid transfer som skal "ordne opp" i lyden. Bare å bla opp når tiden kommer for de som må.
Gud hjelpe meg, om du nå bare fikk riktig i dine spådommer... :-* :-* :-*
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.844
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er interessant å merke seg at beskyttelsestiden for lydopptak i Europa pt er 50 år og at det derfor er mindre enn 10 år til alle med tilgang til en god Beatles-LP kan digitalisere denne og gi den ut uten at EMI kan gripe inn. Mye av klassike innspillinger med Sinatra, Bjørling, Callas osv kommer etter hvert (har etter hvert kommet) i billigutgivelser av den grunn, som dere kanskje har sett.

Musikkindustrien er selvsagt livredd for dette nå når det etter hvert ikke bare er gamle 78-ere men også ganske moderne innspillinger som kan gjenutgis på denne måten, Beatleskatalogen er en av tingene de er redd for. De presser derfor knallhardt på for å få endret copyrightlovgivningen, i USA har de klart det (er det noe som er overrasket?) og grensen der er nå 75 år, så utgivelser basert på europeisk lovgivning er forbudt å selge der (heldigvis har amerikanske forbrukere tilgang på nettbutikker de og).

Skal bli spennende å se om europeiske politikere gjør knefall for den internasjonale plateindustrien (hadde de enda gjort noe for å gi disse tingene ut til fornuftige priser, med topp dokumentasjon og god lyd hadde jeg vært mere innstilt på å synes synd på de).
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.359
Antall liker
3.913
De presser derfor knallhardt på for å få endret copyrightlovgivningen, i USA har de klart det (er det noe som er overrasket?) og grensen der er nå 75 år,
Det interessante er med hvilken begrunnelse loven ble endret ? ...vesentlig tap av arbeidsplasser i musikkindustrien...?
Og hva var det lovgiverne ikke forutså den gangen loven ble vedtatt, og som nå er grunn til å endre på ? ...kun kapitalmaktas interesser...?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.844
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lovene ble nok laget før noen forsto hvilke penger som lå i gamle lydopptak, og som alltid; særlig i USA; har kapitalmakta lydhøre lyttere i politikerne, så får heller allmenne kulturhensyn vike. Motytelsen for å behole copyright burde som minimum være en forpliktelse til å holde opptakene alment tilgjengelige til vettuge priser og i høy kvalitet og med skikkelig dokumentasjon, pussig nok klarer små selskap dette mens de store lar katalogen forfalle, og gir de ut noe er det stort sett til fullpris med elendig dokumentasjon.

De store musikkselskapene har forlengst mistet all troverdighet som kulturformidlere, og mens bossene jetsetter og powerluncher verden over er det det lavt betalte idealister i selskaper som Dutton, Testament osv som tar seg av kulturen.
 
Topp Bunn