The Absolute Sound og Digitalforsterkere!

L

Ludo

Gjest
Dette viser to veldig viktige ting.

Det denne prisen viser, er først og fremst at "The Absolute Sound" ikke har fordommer mot Klasse D forsterkere,slik du ser ut til å tro.

Det andre er at Sonicweld har vært flinke til å sette opp anlegget slik at det lød godt på CES...
Nettopp !! At noe låter godt eller dårlig på en messe er da ikke det endelige beviset på lyd, eller...?
(Husker en viss "profet" i Horten...) :p

Men det mest utrolige er at en bransjemann får lov til å spre rundt seg med placebo siden noen rennomerte herrer i TAS har fått seg til å skrive at ICE ikke er veien til himmelen !!! :mad:
 
O

om.s

Gjest
Ok, du ønsker en analog verden ;) Da er altså metoden viktigere enn resultatet ::)
Uansett så er jo ikke klasse D digital??
Jeg ønsker meg en analog lydverden, nettopp for jeg at jeg ikke tror det kan gjenskapes til 100%, kanskje mer troretisk enn praktisk dette, men ;) :) .....

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Sånn generellt sett er det underlig att man krediterer troverdighet når det står noe man selv mener... ellers har de jo null troverdighet og blir sett på som underholdning og ikke noe annet... sitert fra mer enn en i div. debatter her på forumet... er det unaturlig att snickers-is argumenterer ut fra det han opplever som sannhet når dere andre gjør det...
 
B

Back_Door

Gjest
"ICEpower-based active speakers win "Best Sound" at CES
May 2006
 
Premier High-End magazine "The Absolute Sound" has awarded two "Best Sound" awards to Sonicweld's ICEpower-based active speaker system. The system consists of the "Pulserod" main speakers and one or two "Subpulse" subwoofers."

Er det intern uenighet i redaksjonen eller er det simpelt hen mr placebo som er på jakt igjen?
Dette viser vel bare at det er ingen absolutt sannhet omkring klasse D. I det riktige oppsett med optimal matching, fungerer tydeligvis klasse D meget bra(ref den henviste premiering). I andre tilfeller avdekkes svakheter(som testen i novemberutgaven). Nå er det vel samtidig et faktum at alle andre alternative teknologier også har sine svake sider. Poenget er vel at klasse D ikke er den strake vei til himmelen i alle tilfeller. M.a.o. slik som tilfellet også er med klasse A/B ;)
Mine inntrykk fra forskjellige tester og tilbakemeldinger, er at dersom klasse D skal hevde seg i high end segmentet, kreves det muligens mer nøyaktig tilpasning/matching mot pre og høyttalere enn i oppsett med klasse AB. Dette først og fremst med tanke på riktig diskant. Dette er i hvert fall det bilde jeg som "amatør" har dannet meg.
 
A

Akle

Gjest
Sånn generellt sett er det underlig att man krediterer troverdighet når det står noe man selv mener... ellers har de jo null troverdighet og blir sett på som underholdning og ikke noe annet... sitert fra mer enn en i div. debatter her på forumet... er det unaturlig att snickers-is argumenterer ut fra det han opplever som sannhet når dere andre gjør det...
Troverdigheten forsvinner når en implementerer økonomiske motiver.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
"ICEpower-based active speakers win "Best Sound" at CES
May 2006

Premier High-End magazine "The Absolute Sound" has awarded two "Best Sound" awards to Sonicweld's ICEpower-based active speaker system. The system consists of the "Pulserod" main speakers and one or two "Subpulse" subwoofers."

Er det intern uenighet i redaksjonen eller er det simpelt hen mr placebo som er på jakt igjen?
Mr placebo says:

Når de har justert til og lytta frem en "pakke" kan man da sagtens korrigere for ting som de "løse" ampene må slite med. sånn som filtre og diverse kabler og sånt...
Den Deqx saken de integrerer alt med, Sonicweld, hjelper sikkert og på å få den prisen ....+ at deqx kan adaptere de til rommet da på CES... ganske så bra...

Ice ice baby... ;D

Jeg tror og at de gamle gutter svetter litt under snippen med
tanke på at de i fremtiden skal drive å synse og teste alle disse nye ampene og forsvare sine referansers ære...

Kanskje det kommer en dag da de må bite i noen sure epler å velge seg en ice sak til referanse.

Jeg tror rett og slett at de muligens er litt redd for den dagen... Hvem vet?

Ice ice maybe, baby? :-/
 
J

Janpe

Gjest
Mr placebo says:

Når de har justert til og lytta frem en "pakke" kan man da sagtens korrigere for ting som de "løse" ampene må slite med. sånn som filtre og diverse kabler og sånt...
Den Deqx saken de integrerer alt med, Sonicweld, hjelper sikkert og på å få den prisen ....+ at deqx kan adaptere de til rommet da på CES... ganske så bra...

Ice ice baby... ;D

Jeg tror og at de gamle gutter svetter litt under snippen med
tanke på at de i fremtiden skal drive å synse og teste alle disse nye ampene og forsvare sine referansers ære...

Kanskje det kommer en dag da de må bite i noen sure epler å velge seg en ice sak til referanse.

Jeg tror rett og slett at de muligens er litt redd for den dagen... Hvem vet?

Ice ice maybe, baby?  :-/
Jeg tror at det i det hele tatt å antyde at TAS er korrupte eller skriver for å "please" annonsører slik det vel har vært antydet i denne tråden er å skyte over mål. TAS er i mine øyne verdens klart beste hifi-blad og det eneste som har "The absolute Sound" som referansepunkt.

Videre er det befriende å lese tester og artikler i TAS hvor de på en utmerket måte greier å beskrive lyden uten å ty til ordgyteri og tull ala det vi kan finne (IMO) i blant annet Fidelity. Husk at kvaliteten på testene ikke måles i antall ord, men å kunne beskrive hva man hører på en kort og mest mulig presis måte.  

Folk som HP, Valin, Garcia og Harley har laaang fartstid og besitter en kompetanse som de aller færreste er i nærheten av. De som vel spiller i samme liga er Atkinson, Kessler, Fremer og Colloms.

Alle nevnte herrer tror jeg er rimelig objektive og de vil den dagen de finner en klasse D forsterker som utkonkurrerer hva de og vi idag mener er det beste også fortelle leserne om det. Ikke som visse andre tviholde på enkelte merker og skryte av disse ved enhver anledning. Det er ikke særlig opplysende og tjener ikke leseren på den beste måten.

Nå ble vel dette mer på siden av det tråden egentlig handlet om, det får stå sin prøve.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Tas er nok så seriøse de klarer, i likhet med alle andre, uavhengig av annonsekroner. Det er vel heller den menneskelige faktor som ligger til grunn for resultatene, og slik er det jo med tester (KV har understreket det en del ganger også) at det er opplevelser som beskrives, de hevder ikke at de sitter på definisjonen på kvalitet eller det endelige svaret på noe som helst.

Jeg får litt følelsen at en del mener at enten er tester den definitive fasit, ellers er det korrupt svada som er skrevet med annonsørkroner for øyet. Her må det være rom for nyanser.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Nettopp !! At noe låter godt eller dårlig på en messe er da ikke det endelige beviset på lyd, eller...?
(Husker en viss "profet" i Horten...) :p
Så dersom noe låter godt på en messe betyr ikke det at utstyret på noen som helst måte er bra? Kan man ikke da få det til å låte godt i et hjem også?

...noen rennomerte herrer i TAS har fått seg til å skrive at ICE ikke er veien til himmelen !!!  :mad:
De har jo allerede skrevet at det er veien til himmelen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det denne prisen viser, er først og fremst at "The Absolute Sound" ikke har fordommer mot Klasse D forsterkere,slik du ser ut til å tro.
Og visste TAS at systemet var drevet av klasse D på det tidspunktet?

Om du har fulgt med en del vil du sikkert ha lagt merke til følgende:
Noen fremstiller diskanten i klasse D generelt som forvrengt. Andre fremstiller den som fri for forvrengning.
Noen fremstiller den som farget, andre fremstiller den som fri for farging.
Noen fremstiller diskanten som tilbakelent og luftig mens andre fremstiller den som pågående.
Noen fremstiller mellomtonen som fyldig, noe fremstiller den som slank.
Noen fremstiller bassen som kraftig, noen fremstiller den som svak.
Noen fremstiller bassen som stram, noen fremstiller den som slapp.
...og sånn fortsetter det ut i det uendelige. Men er dette noe unikt for klasse D? Har vi ikke sett den samme historien i forbindelse med transistor/rør, digitalt/analogt og mange andre ting opp gjennom historien?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg tror at det i det hele tatt å antyde at TAS er korrupte eller skriver for å "please" annonsører slik det vel har vært antydet i denne tråden er å skyte over mål. TAS er i mine øyne verdens klart beste hifi-blad og det eneste som har "The absolute Sound" som referansepunkt.

Videre er det befriende å lese tester og artikler i TAS hvor de på en utmerket måte greier å beskrive lyden uten å ty til ordgyteri og tull ala det vi kan finne (IMO) i blant annet Fidelity. Husk at kvaliteten på testene ikke måles i antall ord, men å kunne beskrive hva man hører på en kort og mest mulig presis måte.

Folk som HP, Valin, Garcia og Harley har laaang fartstid og besitter en kompetanse som de aller færreste er i nærheten av. De som vel spiller i samme liga er Atkinson, Kessler, Fremer og Colloms.

Alle nevnte herrer tror jeg er rimelig objektive og de vil den dagen de finner en klasse D forsterker som utkonkurrerer hva de og vi idag mener er det beste også fortelle leserne om det. Ikke som visse andre tviholde på enkelte merker og skryte av disse ved enhver anledning. Det er ikke særlig opplysende og tjener ikke leseren på den beste måten.

Nå ble vel dette mer på siden av det tråden egentlig handlet om, det får stå sin prøve.
Jeg mente ikke at TAS er korrupte.
Det jeg sa var at gammel vane er vond å vende...
 
O

om.s

Gjest
Og visste TAS at systemet var drevet av klasse D på det tidspunktet?

Om du har fulgt med en del vil du sikkert ha lagt merke til følgende:
Noen fremstiller diskanten i klasse D generelt som forvrengt. Andre fremstiller den som fri for forvrengning.
Noen fremstiller den som farget, andre fremstiller den som fri for farging.
Noen fremstiller diskanten som tilbakelent og luftig mens andre fremstiller den som pågående.
Noen fremstiller mellomtonen som fyldig, noe fremstiller den som slank.
Noen fremstiller bassen som kraftig, noen fremstiller den som svak.
Noen fremstiller bassen som stram, noen fremstiller den som slapp.
...og sånn fortsetter det ut i det uendelige. Men er dette noe unikt for klasse D? Har vi ikke sett den samme historien i forbindelse med transistor/rør, digitalt/analogt og mange andre ting opp gjennom historien?
Ojjjjjoh! her snakker bransjen....

mvh
 
T

timc

Gjest
Jeg må støtte Snickers her OM.S. innlegget hans bør være en tankevekker for noen og enhver. Ikke bare i forbindelse med klasse D/ICE, men helt generellt.

Komponenter vil oppleves ulikt i forskjelligge oppsett. Saken er den et jeg skal få en hvilken som helst komponent til å låte ræva. Men det er ikke sikkert at jeg kan få en dårlig komponent til å låte bra. Når man tester utstyr, og da spesielt når det utenfor eget annlegg, er det viktig å høre ette potensialet i komponenten, og ikke bare den lyden man hører der og da. Dette kan være vanskelig men utrolig nyttig.

Et lite eksempel. Hadde jeg dømt JBL K2 S9800 på førsteinntrykket, hadde jeg ALDRI villet hatt dem i hus. Jeg følte, i motsetning til mange andre som hørte samme oppsetet, at her var noe helt spesielt på gang. Etter en del leting fant jeg en som hadde de her i Trondheim og etter å ha hørt dem i et skikkelig gjennomtenkt oppsett, parkerer de alt annet jeg har hørt med skremmende stor margin.

Greit nok at Snickers er bransjemann og produsent, men det innlegget du her sikter til om.s må da være et av de minst bransjevridde han har skrevet på lenge.

Mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Akle, Ludo, om.s m.fl.:

Mener dere at "bransjemenn" ikke skal ha adgang til å skrive på dette forum? Viser til den fientlige holdning dere møter "Snickers-is" med.
Så lenge en bransjemann tydelig avslører sitt ståsted, slik Snickers-is gjør i sin signatur, vil jo alle lese hans innlegg ut fra det faktum?
Helt siden jeg begynte å lese og skrive på dette forum, er det nettopp bredden i bakgrunnen til deltagere som jeg har satt størst pris på. Hadde "isen" vært salgsjef uten belysende signatur, hadde saken vært noe annerledes. Nå er han imidlertid utviklingssjef, og spiller med åpne kort. Jeg mener at han tilfører dette forum meget verdifull kunnskap og erfaring. Det er jo ganske naturlig at nettopp han har mer kunnskap enn de fleste angående forsterkerteknikk?
Vi har flere medlemmer på forumet med egne økonomiske interesser innen faget. Jeg vet ikke om noen som ikke har opptrått saklig og informativt. At de forsvarer det som de selv satser på, er vel ikke noe unaturlig?
Jeg skal være med på å slå ned på usaklige innlegg, men ikke bare fordi skribenten har egen økonomisk interesse i faget! Dersom disse aktuelle personer hadde forlatt dette forum, ville det blitt et langt mer fattig og mindre interessant og nyttig forum ;)
Vel, dette var svært off topic, men synes det passet godt inn i denne tråden likevel.
 
B

brand-x

Gjest
Ett lite innspill bare.. på ledern i fidelity etter horten messen i fjor skrev K Vadseth att det er ikke vanskelig å få noe til å spille dårlig, det er få noe til å spille bra som er vanskelig.. og hvis jeg ikke husker feil så var det etter tungvektsduellen mellom DP og CJ på messen han siktet til... og for ordens skyld er vel ikke disse to på den rimelige siden.. så da kan det vel ikke være så vanskelig å få ice produkter til å spille ræ... ??? i hverfall ikke med tanke på hvor dårlig de fikk det til på Horten-messa.. (hvis det var der det foregikk).. med renomerte brand`s som CJ og DP
 
T

timc

Gjest
Sant nok Brand-X. MEN slik jeg opplever det er det faktisk de virkelig gode produktene som er vanskelig å få til å spille bra. Hvorfor? Jo fordi de som oftest er relativt nøytrale og dermed mer følsom for hva som settes forran/etterpå i signalveien.

Mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kan vi ikke alle bare være venner... ::)
Høh! Ice og klasse D og hva de kaller seg... Tact og tone...
nemlig!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Og visste TAS at systemet var drevet av klasse D på det tidspunktet?
Dette var under lavmål,Snickers! :mad:
Dette var et bevvist førsøk fra din side på å undergrave TAS troverdighet.
Slikt bør du holde deg for god til.

Selvfølgelig visste de hvilken teknologi som ligger bak en nominering til best lyd på messen.

Det hadde vært selvmord for et blad å nominere noe slikt uten å sette seg inn teknologien bak godlyden.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Angående denne testen i TAS så har de på en måte gjort meg mer interesert i "Den Nye Verden" enn jeg har vært tidligere.
Jeg har sjelden og aldri sett en bedre gjennomgang av forsterkere og teknologien slik det ble gjort her.
De er veldig flinke til å beskrive de sterke og svake sidene hos disse forsterkerene.
De er heller ikke redde for å fokusere på teknologiens sterke sider i denne artikkelen og kan man intet annet enn å applaudere,selv om konklusjonen var en smule negativ.
Klasse D har i så måte funnet sin plass i hifiverden og det er heller ikke vanskelig å velge den fremfor annen teknologi.

Ihvertfall ikke så lenge som man innser de svake sidene og forsøker å kompansere for det med omfattende matching og selektive valg i kjeden.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Dette var under lavmål,Snickers! :mad:
Dette var et bevvist førsøk fra din side på å undergrave TAS troverdighet.
Slikt bør du holde deg for god til.
Dette er ikke spesiellt konstruktivt vel?

Selvfølgelig visste de hvilken teknologi som ligger bak en nominering til best lyd på messen.
Om produsenten ikke flagget hvilke teknologier som var brukt hadde selvsagt ikke TAS anledning til å skru fra hverandre høyttalerne og sjekke. ICE på sin side opplyste heller ikke noe om dette før messen. Enten visste de hva som satt i, eller så visste de det ikke.

Det er da den beste lyden og ikke teknologien de skal nominere?

Det hadde vært selvmord for et blad å nominere noe slikt uten å sette seg inn teknologien bak godlyden.
Du skriver jo selv tidligere at de ikke har fordommer mot klasse D. Da løper de vel ingen risiko ved å gi sine vurderinger basert på kun lyd?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er da den beste lyden og ikke teknologien de skal nominere?
Det var jo netopp dette TAS gjorde.
De nominerte til tross for teknologien som ble brukt.

Dette gir en solid oppbacking på troverdigheten til bladet,når de nå presenterer en ny test av flere
Klasse-D forsterkere.

Litt på siden her
Har Midgard planer om nye produkter i nær fremtid?
Det hadde isåfall vært fint om du informerte om disse produktene i en egen streng.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det var jo netopp dette TAS gjorde.
De nominerte til tross for teknologien som ble brukt.

Dette gir en solid oppbacking på troverdigheten til bladet,når de nå presenterer en ny test av flere
Klasse-D forsterkere.
Hvorfor er det da å skyte seg selv i foten om de skryter av lyden uten å vite hvilken teknologi som ligger bak?

Litt på siden her
Har Midgard planer om nye produkter i nær fremtid?
Det hadde isåfall vært fint om du informerte om disse produktene i en egen streng.
Ja, Midgard jobber med en del forskjellig, men jeg synes det blir feil av meg å starte en tråd om det. Jeg svarer imidlertid gjerne på konkrete spørsmål innenfor det retningslinjene tillater.
 
B

Back_Door

Gjest
Angående denne testen i TAS så har de på en måte gjort meg mer interesert i "Den Nye Verden" enn jeg har vært tidligere.
Jeg har sjelden og aldri sett en bedre gjennomgang av forsterkere og teknologien slik det ble gjort her.
De er veldig flinke til å beskrive de sterke og svake sidene hos disse forsterkerene.
De er heller ikke redde for å fokusere på teknologiens sterke sider i denne artikkelen og kan man intet annet enn å applaudere,selv om konklusjonen var en smule negativ.
Klasse D har i så måte funnet sin plass i hifiverden og det er heller ikke vanskelig å velge den fremfor annen teknologi.

Ihvertfall ikke så lenge som man innser de svake sidene og forsøker å kompansere for det med omfattende matching og selektive valg i kjeden.
Helt enig i din vurdering!
Ser vi på kommentarene rundt Kharma, er det tydlig at denne teknologien har potensial til å tilfredsstille disse karene også.
Det interessante er : hva er det Kharma har gjort i forhold til de andre?
Et problem som kommer frem er: For noen dedikerte high end produsenter, er det under deres verdighet å kjøpe teknologi fra andre..
 
O

om.s

Gjest
Akle, Ludo, om.s m.fl.:

Mener dere at "bransjemenn" ikke skal ha adgang til å skrive på dette forum? Viser til den fientlige holdning dere møter "Snickers-is" med.
Så lenge en bransjemann tydelig avslører sitt ståsted, slik Snickers-is gjør i sin signatur, vil jo alle lese hans innlegg ut fra det faktum?
Helt siden jeg begynte å lese og skrive på dette forum, er det nettopp bredden i bakgrunnen til deltagere som jeg har satt størst pris på. Hadde "isen" vært salgsjef uten belysende signatur, hadde saken vært noe annerledes. Nå er han imidlertid utviklingssjef, og spiller med åpne kort. Jeg mener at han tilfører dette forum meget verdifull kunnskap og erfaring. Det er jo ganske naturlig at nettopp han har mer kunnskap enn de fleste angående forsterkerteknikk?
Vi har flere medlemmer på forumet med egne økonomiske interesser innen faget. Jeg vet ikke om noen som ikke har opptrått saklig og informativt. At de forsvarer det som de selv satser på, er vel ikke noe unaturlig?
Jeg skal være med på å slå ned på usaklige innlegg, men ikke bare fordi skribenten har egen økonomisk interesse i faget! Dersom disse aktuelle personer hadde forlatt dette forum, ville det blitt et langt mer fattig og mindre interessant og nyttig forum ;)
Vel, dette var svært off topic, men synes det passet godt inn i denne tråden likevel.
Siden dette er personlig adressert, så leste jeg nettopp gjennom tråden "meg og HS" på OT hjørnet, og den tangerer godt nok temaet for denne gangen synes jeg...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Jeg må støtte Snickers her OM.S. innlegget hans bør være en tankevekker for noen og enhver. Ikke bare i forbindelse med klasse D/ICE, men helt generellt.

Komponenter vil oppleves ulikt i forskjelligge oppsett. Saken er den et jeg skal få en hvilken som helst komponent til å låte ræva. Men det er ikke sikkert at jeg kan få en dårlig komponent til å låte bra. Når man tester utstyr, og da spesielt når det utenfor eget annlegg, er det viktig å høre ette potensialet i komponenten, og ikke bare den lyden man hører der og da. Dette kan være vanskelig men utrolig nyttig.

Et lite eksempel. Hadde jeg dømt JBL K2 S9800 på førsteinntrykket, hadde jeg ALDRI villet hatt dem i hus. Jeg følte, i motsetning til mange andre som hørte samme oppsetet, at her var noe helt spesielt på gang. Etter en del leting fant jeg en som hadde de her i Trondheim og etter å ha hørt dem i et skikkelig gjennomtenkt oppsett, parkerer de alt annet jeg har hørt med skremmende stor margin.

Greit nok at Snickers er bransjemann og produsent, men det innlegget du her sikter til om.s må da være et av de minst bransjevridde han har skrevet på lenge.

Mvh
OK, ser hva du mener, sier meg enig i ditt svar til Brand-X lengre opp i tråden...

mvh
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
merkelig dette: se TAS tidligere
Chris Martens, AVGuide & The Absolute Sound
"Because NuForce's Reference 9 monoblocks are eminently affordable, you might think they won this award on the basis of value, but that's not the half of it. These little Class D gems are sonic shockers in ways normally associated with amps that cost a fortune. Their defining characteristics are terrific transparency, incisive dynamics, deeply extended bass that offers excellent pitch definition and "traction," and superb three-dimensionality. Though accurate almost to a fault and lacking the luminous midrange glow of some of the greatest tube amps, the Reference 9s are charmers in their own right, with an uncanny ability to reveal previously hidden information in familiar recordings."
http://nuforce.com/reviews/TAS-Ref9.pdf for hele greia,

er de inkonsekvente? eller er testen over basert på det perfekte? jeg leser testen det er linket til her som at de er fornøyd med teknologien...
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
er de inkonsekvente? eller er testen over basert på det perfekte? jeg leser testen det er linket til her som at de er fornøyd med teknologien...
Burde sikkert holdt kjeft, for jeg har ikke lest denne coverstoryen, men har en mistanke om at kriteriene har vært strengere og testingen mer omfattende og analytisk enn hva som vanligvis er tilfellet under evaluering av enkeltprodukter.
M.a.o er konteksten endret i forhold til en "normal" test av et produkt, og svarene man kommer fram til vil være anderledes som en konsekvens av dette. Helt normalt ;)
 
B

Back_Door

Gjest
merkelig dette: se TAS tidligere
Chris Martens, AVGuide & The Absolute Sound
"Because NuForce's Reference 9 monoblocks are eminently affordable, you might think they won this award on the basis of value, but that's not the half of it.  These little Class D gems are sonic shockers in ways normally associated with amps that cost a fortune.  Their defining characteristics are terrific transparency, incisive dynamics, deeply extended bass that offers excellent pitch definition and "traction," and superb three-dimensionality.  Though accurate almost to a fault and lacking the luminous midrange glow of some of the greatest tube amps, the Reference 9s are charmers in their own right, with an uncanny ability to reveal previously hidden information in familiar recordings."
http://nuforce.com/reviews/TAS-Ref9.pdf for hele greia,

er de inkonsekvente? eller er testen over basert på det perfekte? jeg leser testen det er linket til her som at de er fornøyd med teknologien...
En tankevekker dette..
Det spriker jo ganske sterkt mellom "disse erfarne menn".
Hva er det som genererer så sterke følelser rundt denne teknologien? Kan det være den lave pris? Dersom disse forsterkere hadde vært av ukjent type(for testpanelet) og tilsvarende pris som de forsterkere de ble målt mot, hvordan hadde formuleringene blitt da?
 
K

kbwh

Gjest
Hold your horses!

TAS forsøker rett og slett å si noe fornuftig om den lydmessige ståa for klasse D akkurat nå. Om de er på den rette vidda kan vi være enige om å være uenige om.

Det er vanskelig å argumentere uten å ha det samme erfaringsgrunnlaget som d'herrer. Den klasse D jeg har nå spiller bedre enn den klasse AB jeg hadde før. Det er min erfaring, men så har jeg (heldigvis, tenker jeg av og til) ikke et high end anlegg og har ikke hørt allverdens stereoanlegg heller.
 
O

om.s

Gjest
men så har jeg (heldigvis, tenker jeg av og til) ikke et high end anlegg og har ikke hørt allverdens stereoanlegg heller.
Men meninger om allverdens stereoanlegg har du tydeligvis ;) .....

mvh
 
O

om.s

Gjest
;D Der er jeg i godt selskap gitt!
Jo det kan du godt si, men så har jeg vel insett at Tandberg og Sonus F ikke er verdens HiFi navle og, sånn rent praktisk mener jeg... ;)...

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Det er ikke lett å få tak i ny Tandberg. Er det det du mener med praktisk?

Det forøvrig er en etablert sannhet at RME, Tandberg, B&O og Sf slår Audionet og Wilson Benesch på alle parametre. ;D
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er så glad i når folk skriver slik at jeg forstår hva de mener. Det er ikke alltid jeg er så flink til det selv, men allikevel.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Og, dette må nevnes...

Ampene interakter med høyttaleren... De endrer lydkarakter subtilt eller mye alt etter hvilken høyttaler de er koblet  til...
Det er av og til ikke gitt hva du får.
Dette er jo litt å tenke på...
Ikke bare litt å tenke på, men faktisk utrolig viktig. Dette er matching i praksis, eller mangel på sådan. De høyttalerne som er i markedet i dag er for en stor del utviklet med det vi i dag regner som referanseutstyr som referanse, altså klasse A/AB. Det er veldig få høyttalere (med unntak av B&Os, kanskje), som er utviklet for å spille best sammen med klasse D-forsterkere.

Jeg har lenge hevdet at matching er minst like viktig som enkeltegenskapene til et produkt. Jeg skal berømme TAS (har ikke lest testen selv, så det blir ut fra sitatene her) for å ta tak i resultatet av det som kanskje er det vanskeligste med kl D-teknologien, nemlig filtreringen som må skje på utgangen for å filtrere vekk switchefrekvensen og de utfordringene det skaper i diskanten. Det er etter min mening i diskanten det er viktigst å matche en klasse D-forsterker riktig, og også her jeg har hørt feilmatching fra tid til annen.

Det som er litt spennende er at jeg synes de negative karakteristikkene av klasse D har endret seg bare i løpet av de siste få årene fra at "klasse D låter digitalt, sterilt, kaldt og slitsomt" til "avrundet, dempet, livløst og basstungt". Man skulle nesten tro at hele klangbalansen i teknologien er endret. Jeg for min del tror at det er mindre placebo på gang nå enn det var i starten. Stadig fler har fått høre hvordan klasse D låter og har i mindre grad forventninger om at det skal låte "digitalt". Jeg tror det først er nå man begynner å akseptere teknologien og vurderer den ut fra sine faktiske egenskaper, og ikke forventningene. Jeg tror også at man etterhvert vil finne at enkelte høyttalere matcher klasse D bedre enn tradisjonell klasse AB og vice versa.

Dere som har lest testen: Var dette en ren klasse D-shootout, eller brukte man også tradisjonelle effekttrinn innimellom underveis?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ikke bare litt å tenke på, men faktisk utrolig viktig.  Dette er matching i praksis, eller mangel på sådan. De høyttalerne som er i markedet i dag er for en stor del utviklet med det vi i dag regner som referanseutstyr som referanse, altså klasse A/AB. Det er veldig få høyttalere (med unntak av B&Os, kanskje), som er utviklet for å spille best sammen med klasse D-forsterkere.

Jeg har lenge hevdet at matching er minst like viktig som enkeltegenskapene til et produkt. Jeg skal berømme TAS (har ikke lest testen selv, så det blir ut fra sitatene her) for å ta tak i resultatet av det som kanskje er det vanskeligste med kl D-teknologien, nemlig filtreringen som må skje på utgangen for å filtrere vekk switchefrekvensen og de utfordringene det skaper i diskanten.  Det er etter min mening i diskanten det er viktigst å matche en klasse D-forsterker riktig, og også her jeg har hørt feilmatching fra tid til annen.  

Det som er litt spennende er at jeg synes de negative karakteristikkene av klasse D har endret seg bare i løpet av de siste få årene fra at "klasse D låter digitalt, sterilt, kaldt og slitsomt" til "avrundet, dempet, livløst og basstungt".  Man skulle nesten tro at hele klangbalansen i teknologien er endret.  Jeg for min del tror at det er mindre placebo på gang nå enn det var i starten.  Stadig fler har fått høre hvordan klasse D låter og har i mindre grad forventninger om at det skal låte "digitalt".  Jeg tror det først er nå man begynner å akseptere teknologien og vurderer den ut fra sine faktiske egenskaper, og ikke forventningene.  Jeg tror også at man etterhvert vil finne at enkelte høyttalere matcher klasse D bedre enn tradisjonell klasse AB og vice versa.
Et meget klok innlegg,Roffe.

Dere som har lest testen: Var dette en ren klasse D-shootout, eller brukte man også tradisjonelle effekttrinn innimellom underveis
Les testen nøye,anbefales på det sterkeste.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Litt priser i Skandinavia på et par av disse.
Svenske priser.

FÖRSTÄRKARE
Nuforce                                                            
 Reference 8.5 10.250kr st  
 Reference 9  12.950kr st  
 Reference 9SE  21.500kr st
 
England:

Reference 9 Special Edition
£1550.00 per Mono Block
 
SPECTRON Sverige
 
FÖRSTÄRKARE
 Musician III  49.900kr st  
 Premiere 79.900kr st  

Norge
Audio Research 300.2 NOK 43900.00
 
B

Back_Door

Gjest
Det er ganske tankevekkende å se hvor store prisforskjeller som det opereres med mellom forskjellige merker. Innen klasse D, bør prisforskjellene være mindre enn mellom forskjellige forsterkere i klasse A/B. Dette fordi en svært vesentlig del av innmaten er innkjøpt teknologi fra samme kilde. Unntaket er de som utvikler egne løsninger. Den resterende del av innmat, kan vel neppe representere et grunnlag for så store prisforskjeller?
 
Topp Bunn