Thale er gull?

K

Khanate

Gjest
Fant lenka til en underlig tangensialarmprodusent hos Audiostone http://www.audiostone.no/index.php?1=distribution
Produsenten heter Thales: http://www.tonarm.ch/index_e.html

Under "tabben" merket Thales finner dere en javaanimasjon av prinsippet:
Under "tabben" merket Home finnes en 3d animasjon av prinsippet.

Forklaring av geometrien kan hentes her: http://www.tonarm.ch/kommentare/thaleskreis_e.html

Produsenten hevder at dette er den eneste tangentialarmen med pivotoppheng, hvilket jeg ikke finner grunn til å betvile. Jeg er usikker på om dette har noen fordeler i forhold til de vanlige korte tangentialarmene som hviler på en luftpute (her ligger jo kompleksiteten i luftpumpa, et godt stykke ifra pick-up'n). Pivotløsningen gir jo mange opplagringspunkter med potensiale for slark. Men, jeg liker mekaniske finurligheter, derfor fasinasjonen.

Til sist et bilde av herligheten:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.278
Torget vurderinger
1
Khanate skrev:
...
Produsenten hevder at dette er den eneste tangentialarmen med pivotoppheng, hvilket jeg ikke finner grunn til å betvile. Jeg er usikker på om dette har noen fordeler i forhold til de vanlige korte tangentialarmene som hviler på en luftpute (her ligger jo kompleksiteten i luftpumpa, et godt stykke ifra pick-up'n). Pivotløsningen gir jo mange opplagringspunkter med potensiale for slark. Men, jeg liker mekaniske finurligheter, derfor fasinasjonen.
...
Den eneste er det nok ikke. Det var en britisk arm på 60-tallet (?) som jeg i forbifarten ikke husker navnet på. Jeg mener også å ha sett noen «paralleogram» armer (som jeg heller ikke husker navneen på ...). Utfordringen med slike armer er stivheten i systemet ... men like fult fasinerende ...

mvh
KJ

S

slowmotion

Gjest
Den tonearmen ser jo morsom ut.

PUen skal vist være ganske bra også.

;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
506
Torget vurderinger
4
Garrard lagde en platespiller som het Zero 100 med en arm som hadde noe av det samme prinsippet.
Den ble ingen stor suksess, men det er lov å prøve seg igjen :)

K

Khanate

Gjest
Garrard Zero 100:

Jeg fant litt bilder på nettet.
Av bildene tolker jeg at dette systemet ikke er ekte tangential, slik som den basert på Thales geometriske oppdagelser. Garrarden ser ut til å være et parallellogram hvor pick-up'n parallellforflyttes langs en kurve, dermed kan systemet teoretisk være tangentielt ved to punkt (der hvor en radiell linje krysser PU's bevegelseskurve) f.eks. ved 1/4 og 3/4 av spilletiden ut i plata. Uten å ha studert geometrien i detalj tror jeg at Garrards løsning kan by på en forbedring av PUs sporing. Men, denne løsningen gir og de samme utfordingene med mange deler og potensielt slark som den geometrisk riktige Thales armen.

Summa summarum 1-0 til Thales

K

Khanate

Gjest
For den teoretisk interesserte: Jeg moret meg med å løse garrardarmen grafisk i CADprogrammet jeg benytter på jobben.
Og jeg har funnet at Garrardløsningen (om jeg har oppfattet den rett) gir potensiale for et teoretisk vinkelavvik på ca +/-2 grader

Forutsetninger:
Spor begynner ved Ø300mm
Spor slutter ved Ø120mm (dette så sånn noenlunde riktig ut på skjermen)
Armlengde, pivot til PU = 180mm
Forutsetter at PU beveges parallellt langs en kurve med R=armlengden.

Om PU settes parallell ved sporets begynnelse og slutt, så vil man få et vinkelavvik fra tangensen på 4,27 grader halvveis ut i plata. Dermed er det teoretisk mulig å oppnå et vinkelavvik på +/- 2,15 grader. Hvilket lyder helt ok.

Jeg ser ikke bort fra at det er mulig å få til mindre vinkelavvik ved f.eks. å ha ulik centeravstand i hver ende av parallellogramet (slik at PU ikke beveges helt parallellt), men dette har jeg ikke forsket på.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.278
Torget vurderinger
1
Khanate skrev:
Garrard Zero 100
...
Garrard Zero var det ja ... designet av armen er basert på ideer fra B.J. Parallel Tracking Arm som ble intrudusert en gang på 50-tallet av Burne-Jones & Co. LTD.

mvh
KJ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Må jo selvfølgelig da legge ved et bilde av Burne-Jones armen :D

Denne ble levert med en del Thorens platespillere på 50-tallet.
Her ser man at avstanden mellom armene er større ved basen enn ved pickuphodet.

mvh Trond Kjetil

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bare som en liten kurositet så er den ikke helt "gratis" den nye sveitsiske konstruksjonen såvidt jeg har hørt, men penger er jo ikke alt her i verden ;D

Topp Bunn