Thaisuppe!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Oppskrifter på en god thaisuppe mottas med takk. Kan jo selvfølgelig google, men jeg synes det er morsommere å spørre her på forumet. Her finnes jo ekspertise på de forskjelligste områder. ;D

N

nb

Gjest
Denne er en killer
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7372

Jeg lager den litt på frijazz med mengdene og slikt, og pleier å severe med nudler og frisk koriander. Ingen kraft gir en dybde i smaken som den fra oksehaler.

Koetid er svært avhengig av størrelsen på oksehalene, de tre timene som står i oppskriften er sannsynligvis altfor kort, jeg pleier å la den stå 5-6 timer. Kjøttet skal løsne fra bena nesten av seg selv.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.310
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Thom Yam Kung! Sursterk superskalldyrsuppe fra sørøstasia som i følge dei innfødte kurerer impotens, bakrus, depresjoner og hodepine. Der nede serveres det ofte med en skål med thaichilli ved siden av, så alle kan lasse oppi helt til de kjenner kicket.
Første gangen jeg spiste den føltes det som jeg pustet tvers igjennom brystkassa.
Tigerreker (gjerne ukokte) renses.
Kok kraft på skallet sammen med (thai)chilli, sitrongress, kaffir lime blader og ingefær eller galangal.
Kokosmelk kan has opp i men da heter suppa Thom Gha Kung
Tilsett litt paprika, sopp i store biter og reker. Etter at rekene er hatt oppi bør ikke suppa koke lenger.
Når rekene har fin farge er suppa klar til servering.

Et alternativ er å bytte ut tigerrekene med kyllingkjøtt. Lager du den kokosmelk baserte varianten har du en Tom Gha Kai.

Bon apetitt!

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
I tom gha kai starter jeg ut med store mengder finhakket løk, gjerne av ulike slag (vårløk, rødløk, gul, - whatever) som får stå å koke bort i kraften som tilsettes senere.
God kyllingkraft er også bra, men ikke alltid like lett å oppdrive.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
mmmmmmm

kjenner jeg ble skikkelig sulten. Alle hobbykokker med en Thai-spire i seg har selvsagt en slik. 8)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
ErosLoveking skrev:
mmmmmmm

kjenner jeg ble skikkelig sulten. Alle hobbykokker med en Thai-spire i seg har selvsagt en slik. 8)
Heldigvis er jeg ingen thai kokk og føler meg derfor ikke så dum når jeg spør hva dette er for noe? :D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
hot pot, asian style.

alltid morsomt å servere på "autentisk" måte.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
hot pot, asian style.

alltid morsomt å servere på "autentisk" måte.
Si det til alle som har fått et überkitch tacosett komplett med kaktusmønser i bryllupsgave. Eller fondusett.

Topp Bunn