tette pakning

N

norumno25

Gjest
Hei,
Har en AEG vaskemaskin der pakningen i døra har fått et lite rift, så hver gang jeg vasker tøy renner det litt vann ut.
Har bestilt ny pakning men det var noe leveringstid så jeg lurte på om noen kan gi et tips om hva som kan brukes til å tette riften mens jeg venter på ny?
vennlig hilsen
Morten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I min bransje pleier vi å sette noen sting på rifter... men gummi gror jo ikke sammen av seg selv til slutt. Kanskje kunne det ha hjulpet tilstrekkelig allikevel? Liming er vel fåfengt? Kanskje med varmlim? Smelting? Spørs vel helt på hvordan riften ser ut og evt strekkutsatthet i området.

Mvh Vidar P

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det finnes et super-lurium-lim som heter "B.F.Goodrich PL400". Dette limer alt! Det påstås at om man noen gang får behov for å lime sammen to klatter smør er det dette limet som må brukes! Det limer også under vann om det behøves. I tillegg har det den kjekke egenskapen at det er elastisk, og det er vel nyttig i forhold til det du skal lime. Finner du det ikke hos byggvarebutikken du bruker kan du prøve hos en glassmester. Det er selvsagt ikke helt billig men det finnes både i små tuber og i patroner i samme format som Sikaflex og silikon. Vil anbefale de små tubene da det har begrenset holdbarhet etter at tuben er åpnet.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Superlim går fint til gummi :), om det ikke mangler en bit der da.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
KnB skrev:
Superlim går fint til gummi :), om det ikke mangler en bit der da.
Spørsmålet er om det er elastisk nok? Eller kanskje mer i retning av hvor stor sprekken er? Er det en liten sprekk går det sikkert bra med superlim, men er sprekken liten kommer det sikkert bare litt vann ut? Jeg oppfattet trådstarter dithen at det her var en sprekk av en viss størrelse. Oppklaring fra trådstarter takk! ;)

N

norumno25

Gjest
Sprekken er ca 1,5 cm lang, den sitter nøyaktig mellom trommel og døråpning og jeg tror det er der det er mest vibrasjon nå trommelen går.
Selv om sprekken ikke er lang, er den lang nok til at det kommer en god del vann ut når maskinen går.
Takk for svar så langt :)

N

norumno25

Gjest
jo pakning er bestilt, men det var ganske lang bestillingstid, så det hadde vært kjekt med en midlertidig løsning så lenge som ikke går utover parketten ;)

N

norumno25

Gjest
Takk for tips, prøver Sikaflex i morgen, vet du om det er noe som skal tørke/herde lenge før det er klart til bruk?
Har en voksende skittentøyskurv her ::)

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Tørker ganske fort.Det er sterkt som f...
Tror det tåler vann før det er tørt.Bruker det endel på jobb.Jeg er lakkerer og sprøyter lakk på etter kort tid.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Tror du skal være sikker på at Sikaflex er helt gjennomherdet før du bruker vaskemaskinen. Dels er det "noe" høyere temperatur på vannet i ei vaskemaskin enn det miljøet Sikaflex normalt er beregnet for og dels inneholder vannet i vaksmaskina kjemikalier ( vaskemidler ) som Sikaflex nok ikke er beregnet på å motstå før den er herdet, og kanskje knapt nok da. Bruker du sort Sikaflex kan jeg også tenke meg at "mor" blir veldig glad hvis det smitter på klær i vaskemaskina, ja hvit også for den del, det er et hælvete å få "sjiiten" av klær hvis man søler på seg med det.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
pl 400 er mye bedre enn sika. normalt sett bruker man superlim, f.eks locktite, når man lager o-ringer. ser for meg at dette kan være det beste hvis det er rene flater og ingenting mangler.

Mvh
Bia

N

norumno25

Gjest
Ingenting mangler, er bare en rift som jeg mistenker en skarp metallbit for å ha forårsaket, f.eks en av husfruas BH spiler.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fenalaar skrev:
Har du (eller frua) ikke hørt om vaskeposer?

Johan-Kr
Nå er det jo også et spørsmål om det er klokt å reise et slikt tema overfor fruen? ??? ;D

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
norumno25 skrev:
jo pakning er bestilt, men det var ganske lang bestillingstid, så det hadde vært kjekt med en midlertidig løsning så lenge som ikke går utover parketten ;)
Har ikke noe råd å komme med, men jeg må spørre, har du parkett på vaskerommet?

Om så, hvorfor i alle dager har du parkett på vaskerommet?

Og til slutt, hvor lang leveringstid er det snakk om?

Mvh nyskjerrig ;)

N

norumno25

Gjest
Har ikke parkett på vaskerommet, men i en alder av 25 så bor vi i en nyinnkjøpt obos leilighet, og der hadde vi valget mellom felles vaskekjeller eller vaskemaskin på kjøkkenet, valget falt på det siste ;)
Leveringstiden på pakningen var 14 dager og har voldsomt lyst til å kunne vaske klær før den tid.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ser det allerede har kommet flere gode råd.

Selv ville jeg prøvd med Aquasure, beregnet til å tette lekkasjer i vadebukser, gummibåter o.l. Elastisk og vanntett!!
Aquasure får du i de fleste sportsbutikker.

Mvh. Frank

N

norumno25

Gjest
aquasure hørtes jo ut som et knalltips, har mange gode forslag nå, virker ikke det ene så har jeg jo muligheten til å prøve noen av de andre. kan jo fort bli et artig lite kjemieksperiment.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
norumno25 skrev:
......................., virker ikke det ene så har jeg jo muligheten til å prøve noen av de andre. kan jo fort bli et artig lite kjemieksperiment.
Nåja, ikke så raskt i svingene her! ;)

Lim og kjemikalier er artige greier som ofte ikke gjør som vi vil. Som gammel modellbygger og ihuga DIY'er med manisk trang til å reparere istedet for å kjøpe nytt, ( andre har urinstinkter som driver dem ut på rypejakt hver høst ;D ) må jeg bare innrømme at det har blitt noen nederlag å svelge gjennom årene. :-\

Du risikerer at gummipakningen, som sikkert ikke er laget av gummi men noe annet lurium, ikke tåler limet og går i oppløsning. Du risikerer at det limet du prøver først, og som ikke virker, gjør at det limet som faktisk kunne ha virket ikke virker likevel!

Det beste rådet du kan få tror jeg er følgende:

Pkt1: Skaff noen poletter til den felles maskina i kjelleren, før du begynner å lime. Gjør du det ikke vil du garantert få bruk for dem! Om de ligger ubrukt i en skuff betyr det jo egentlig ikke så mye, så du har mest å tape på å ikke skaffe deg dem!

Pkt2: IKKE lov fruen at dette skal gå bra, gi maleriske beskrivelser av hvor vanskelig det er! Da får du ikke kjeft om du mislykkes, og muligheten for "belønning" hvis det går bra blir større.

Pkt3: Finn fram god musikk og godt drikke slik at dette står i beredskap om du trenger trøst!

Førøvrig: "Best of luck!" ;D

N

norumno25

Gjest
Takk for gode råd.
Har allerede beskrevet det godt for frua at dette er på samme vanskelighetsskala som å pusse tenna gjennom Rasshø... :eek:
Jeg regner egentlig ikke med at dette skal gå veldig bra, men det hadde vært utrolig morsomt hvis det skulle gå.
Har alliert meg med gamle fru Hansen i oppgangen om lån av vasketid hvis alt skulle gå dårlig.

Har friskt i minnet noen Kjemitimer som ikke gikk slik det skulle, med påfølgende brannvarsling og full utlufting av klasserom som resultat.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tror vel at jeg ville gått til anskaffelse av et lappesett til sykkel, og brukt en passende bot og tilhørende lim.....

Mvh
OMF

N

norumno25

Gjest
Tenkte på det med lappesett men var usikker på om det gikk når vannet blir så varmt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.769
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
norumno25 skrev:
Har friskt i minnet noen Kjemitimer som ikke gikk slik det skulle, med påfølgende brannvarsling og full utlufting av klasserom som resultat.
Har ikke opplevd brannvarsling, men vi måtte evakuere kjemirommet etter forsøk med "fluelandminer" (Natriumjodid) pga store mengder joddamp i klasserommet ;D

Johan-Kr

Topp Bunn