I mars i år markerte Triangle sitt 40-års jubileum ved å introdusere to jubileumsmodeller av høyttalere i Esprit Ez-serien. Vi har hatt den minste modellen Triangle Comète 40th på test.
Triangle startet sin virksomhet i Soissons i Frankrike, rundt en og en halv times kjøretur nord-øst for Paris hvis du har stø kurs mot Belgia. Og her har de holdt til hele tiden etter oppstarten i 1980. Det var Renaud De Vergnette som grunnla Triangle, en mann som både var designer og musikkelsker. Han har aldri vært veldig teknisk orientert, og har derfor sett betydningen av å omgi seg med gode ingeniører som kan gjennomføre hans designkonsept.
Triangle har et vidt spekter av modellserier i et like stort spenn av prisklasser. Fra budsjettserien Borea, der vi testet den største stativhøyttaleren i Borea-serien – Borea BR03 med veldig godt resultat tidligere i år, til den ganske utrerte HighEnd-serien Magellan med flaggskipmodellen Grand Concert til godt over en halv million. Og under denne finner vi Signature-serien, der vi testet den smellvakre Signature Theta i januar.
Jubileumsmodellene
Når Triangle skulle utvikle de to jubileumsmodellene tok de utgangspunkt i to modeller i mellomklasseserien Esprit Ez, som ble lansert i 2014. Nærmere bestemt gulvmodellen Esprit Antal Ez og stativhøyttalerne Esprit Comète EZ. Men den første Esprit-serien så dagens lys allerede i 1994, så det er solide historiske røtter bak disse nye jubileumsmodellene.
Det er ikke uvanlig at HiFi-produsenter bare pynter litt på bekledningen og legger til en jubileumslogo når de skal lage jubileumsmodeller. Men det er ikke Triangle sin stil. Joda, bevares – finstasen er på plass, men i tillegg er det en fullstendig oppgradering av så godt som samtlige komponenter, så det nesten bare er kabinettdimensjoner og elementplasseringer som er beholdt fra utgangspunktet.
Kabinett
Hvis vi likevel starter med kabinettet, er det på begge de to nye jubileumsmodellene to nye finisher å velge mellom. Selve kabinettet er bygget i en MDF med egenvekt på 800kg/m3, samme kvalitet som Signature- og Magellan-seriene. Veggtykkelsene er på mellom 20 og 23mm, og har mange innvendige forsterkninger. Kabinettene er finert i Santos Rosewood. Eller i Blond Sycamore, som vårt testsett av Comète 40th er. Den forseggjorte highgloss finishen i Santos Rosewood er nok de mest imponerende og iøynefallende, mens mange likevel kan foretrekke den mer diskrete, matte finishen på Blond Sycamore. Personlig er jeg litt glad for at jeg slapp å velge, og at det hele ble en overraskelse til det øyeblikket da jeg pakket ut testsettet fra sikker emballasje og en elegant sort tøypose.
Disse kabinettene i meget høy finish er supplert med noen detaljer i Rose Gold, som den slanke ringen rundt mellomtone/bassdriveren, og bakplate ved høyttalerterminalene som er utført i Rose Gold anodisert børstet aluminium.
I front-baffelen befinner det seg doble bassporter, en oppstilling vi kjenner igjen fra de rimeligere Borea BR03. Denne plasseringen gir selvfølgelig litt større fleksibilitet når det gjelder avstand fra bakvegg. Men når det er sagt spiller de uansett bedre når de får en liten meter.
Les hele testen av Triangle Comète 40th hos Audiophile.no