TEST: Triangle Comète 40th - den minste jubileumsmodellen fra den middelaldrende franskmannen

Triangle_Comete_40th (19 of 25).jpg


I mars i år markerte Triangle sitt 40-års jubileum ved å introdusere to jubileumsmodeller av høyttalere i Esprit Ez-serien. Vi har hatt den minste modellen Triangle Comète 40th på test.

Triangle startet sin virksomhet i Soissons i Frankrike, rundt en og en halv times kjøretur nord-øst for Paris hvis du har stø kurs mot Belgia. Og her har de holdt til hele tiden etter oppstarten i 1980. Det var Renaud De Vergnette som grunnla Triangle, en mann som både var designer og musikkelsker. Han har aldri vært veldig teknisk orientert, og har derfor sett betydningen av å omgi seg med gode ingeniører som kan gjennomføre hans designkonsept.

Triangle har et vidt spekter av modellserier i et like stort spenn av prisklasser. Fra budsjettserien Borea, der vi testet den største stativhøyttaleren i Borea-serien – Borea BR03 med veldig godt resultat tidligere i år, til den ganske utrerte HighEnd-serien Magellan med flaggskipmodellen Grand Concert til godt over en halv million. Og under denne finner vi Signature-serien, der vi testet den smellvakre Signature Theta i januar.

Jubileumsmodellene

Når Triangle skulle utvikle de to jubileumsmodellene tok de utgangspunkt i to modeller i mellomklasseserien Esprit Ez, som ble lansert i 2014. Nærmere bestemt gulvmodellen Esprit Antal Ez og stativhøyttalerne Esprit Comète EZ. Men den første Esprit-serien så dagens lys allerede i 1994, så det er solide historiske røtter bak disse nye jubileumsmodellene.

Det er ikke uvanlig at HiFi-produsenter bare pynter litt på bekledningen og legger til en jubileumslogo når de skal lage jubileumsmodeller. Men det er ikke Triangle sin stil. Joda, bevares – finstasen er på plass, men i tillegg er det en fullstendig oppgradering av så godt som samtlige komponenter, så det nesten bare er kabinettdimensjoner og elementplasseringer som er beholdt fra utgangspunktet.

Kabinett

Hvis vi likevel starter med kabinettet, er det på begge de to nye jubileumsmodellene to nye finisher å velge mellom. Selve kabinettet er bygget i en MDF med egenvekt på 800kg/m3, samme kvalitet som Signature- og Magellan-seriene. Veggtykkelsene er på mellom 20 og 23mm, og har mange innvendige forsterkninger. Kabinettene er finert i Santos Rosewood. Eller i Blond Sycamore, som vårt testsett av Comète 40th er. Den forseggjorte highgloss finishen i Santos Rosewood er nok de mest imponerende og iøynefallende, mens mange likevel kan foretrekke den mer diskrete, matte finishen på Blond Sycamore. Personlig er jeg litt glad for at jeg slapp å velge, og at det hele ble en overraskelse til det øyeblikket da jeg pakket ut testsettet fra sikker emballasje og en elegant sort tøypose.

Disse kabinettene i meget høy finish er supplert med noen detaljer i Rose Gold, som den slanke ringen rundt mellomtone/bassdriveren, og bakplate ved høyttalerterminalene som er utført i Rose Gold anodisert børstet aluminium.

I front-baffelen befinner det seg doble bassporter, en oppstilling vi kjenner igjen fra de rimeligere Borea BR03. Denne plasseringen gir selvfølgelig litt større fleksibilitet når det gjelder avstand fra bakvegg. Men når det er sagt spiller de uansett bedre når de får en liten meter.

Les hele testen av Triangle Comète 40th hos Audiophile.no

Triangle_Comete_40th (2 of 25).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn