Test av Doxa 8.2

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Usedvanlig grundig gjennomgang av et godt kjent merke fra ikke ukjente trakter.

DOXA - PRODUCTS - SPEAKERS

Du har satt deg godt inn i dens forutsetninger - heri ligger også dens innebygde begrensninger - og dens fysiske oppbygning og konstruksjonsmetode.
Du gir en god og malende uttømming av dens presentasjoner, med saklig og objektivt ordvalg som står til troendes.

Jeg lyttet til "originalen" med dens ytterst pussige "kablasje" i Horten sist høst

Hovding-Doxa-8.2.jpg

pix: Høvdingens reportasje.

En ørliten forskjell i finish kan muligens anes :)
Langt viktigere er din gode og instruktive beskrivelse av hvordan *du* opplever ht nå, i sin ferdige, kommersielle form.

Jeg på min side finner ikke grunnlag for å verifisere det du opplever med det ferdige produkt med det jeg erfarte i Horten: jeg var innom i 2.etg flere ganger, prøvde flere ulike sitteposisjoner, søkte etter den gode tone via ulike musikksjangre ... men kom hver gang fra rommet lett hoderystende: "hvorfor presentere noe som muligens har potensiale men som er så langt fra å kunne vise det".

Da er det med et gledens nikk til deg å kunne konstatere at, jo - det lar segt gjøre i Noreg au!
Bare vi gjør markedsføringen godt nok (les: Er Ikke Skam å ha et Ferdig Produkt før Almuen får høre det).

Cheers?

Cheers!!
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Jeg var en av de mange som overvar demoen av prototypen av 8.2 på Hortenmessa i fjor høst og som mange andre ble sittende med like stort hakeslep hver gang jeg var innom Doxastanden (og det var mange ganger!) Hadde likevel ikke den helt store troen på at disse firkantete kassene med prislapp på 79K og en finnish (på demoen) som ikke liknet noe annet jeg har sett - med unntak av noen Seas jeg bygde tidlig på 70-tallet - skulle ha en sjanse i hel.... i dette markedet!

Hvor feil går det ann å ta!

For en liten måned siden var en annen hifikompis (Oyvharal) og jeg på en liten trimtur på sykkel. Ambisjonene var store, men underveis til Kristiansand sentrum (etter lange 8,2 km) foreslo jeg å vippe innom hifisjappa til Trond (Seland) i Dronningensgate. For å si det sånn - trimturen ble til en 2 timers demo sammen med Trond og en særs engasjert mr. Lauvland himself - og hakeslepet fra Hortenmessa var med et vips blitt enda lenger!!!

Har siden den gang vært innom flere ganger og blitt like imponert hver gang! Her har Doxagutta fått til en høyttaler som alle med en viss hifiinteresse bør låne ørene til! Den låter enda bedre enn protypen fra Hortenmessa og den har en finnish i absolutt verdensklasse.

PS. Takk til roykristoffersen for en særs grundig gjennomgang/test av Doxa 8.2. Det tekniske har jeg lite greie på, men alt han skriver om lytteopplevelsen stiller jeg meg 100% bak.

PS. Noen som er interessert i et par strøkne Sonus Faber Cremona M?;D
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Meget flott beskreven test/bilder og utstyr som ein bør legge ørene/øynene til .
Hmmmmmm kandidat til ny høvding i ett vist blad :cool:
Mvh Roy K
 

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.06.2005
Innlegg
81
Antall liker
56
Jeg kan ikke annet enn og si meg enig med OhYeah. Her er det snakk om en høytaler og en forsterker og diverse kabler som flytter grenser for hva som er mulig og få til av et musikkavspillingsystem. Doxa i Kristiansand klarer og komme seg så sinnsykt nærme musikken! Helt uavhengig av sjanger. Og ja, det er obligatorisk og høre Doxa i kontrollerte omgivelser, hvis man er det minste interresert i HiFi! Da vil man få seg en opplevelse av de skjeldne.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Flott test Roy.
Sjeldent godt skrevet. Her fikk jeg virkelig lyst til å ta en ny lytterunde, selvom demoen hos Dipper'n var overbevisende nok!

Morty
 

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.06.2005
Innlegg
81
Antall liker
56
Flott test Roy.
Sjeldent godt skrevet. Her fikk jeg virkelig lyst til å ta en ny lytterunde, selvom demoen hos Dipper'n var overbevisende nok!

Morty
Har planer om og invitere OAS på besøk i løpet av høsten, må bare finne en dato som passer. :)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Vil i såfall bli høyt prioritert.

Morty
 

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.06.2005
Innlegg
81
Antall liker
56
Da har jeg sendt ut en invitasjon til alle i OAS. Svar sendes til meg på epost. :) Ser frem til at dere kommer! Tror at dette blir gøy. :)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.408
Antall liker
12.896
Takk for en panegyrisk "tour de force" test Roy :cool:
Velskrevet til fingerspissene, engasjerende som enerverende musikk og fylt med nytelse som en kompleks rødvin i alle sine fasetter.
"Keep up the good work buddy!"
Jeg er dessverre forhindret fra å komme til deg førstkommende lørdag, men MÅ få høre dette ved anledning før jeg plasseres i furufrakken.

Ærbødigst Powerpoint
 

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.06.2005
Innlegg
81
Antall liker
56
Takk for en panegyrisk "tour de force" test Roy :cool:
Velskrevet til fingerspissene, engasjerende som enerverende musikk og fylt med nytelse som en kompleks rødvin i alle sine fasetter.
"Keep up the good work buddy!"
Jeg er dessverre forhindret fra å komme til deg førstkommende lørdag, men MÅ få høre dette ved anledning før jeg plasseres i furufrakken.

Ærbødigst Powerpoint
Dumt at du ikke kunne komme. Men det blir andre anledninger. :) Hei og hå! :)
 

Lostx9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
98
Antall liker
14
Torget vurderinger
7
Hei
Hvilken avstand til bakvegg bruker du på dine 8.2?

Mvh
Knut
 

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.06.2005
Innlegg
81
Antall liker
56
De står 50 cm fra bakvegg og 45 cm fra sidevegg med en vinkling inn mot lytteposisjon. Fungerer utmerket hjemme hos meg. :)
 
Topp Bunn