Bil, båt og motorsykkel Tesla Starman - vår nye helt!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.436
Antall liker
12.537
Sted
Sørlandet
Jeg syntes det er nokså utrolig at man i 2018 kan logge seg på en live sending fra verdensrommet og se på en Tesla som er på vei til planeten Mars. Direkte og med god kvalitet. Og han ble skutt til værs etter tonene til David Bowie - fantastisk!

It’s 125 000 000 miles to Mars, we’ve got a fully charged battery, half a pack of cigarettes, it’s dark and we’re wearing sunglasses.

Hit it!






-BB-
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja fantastisk stunt. Å faktisk gjennomføre en slik ide er nesten utrolig. En hyllest til mennesket og trangen til å utforske omgivelsene og verdensrommet.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er Starman i slekt med Rocketman?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Kanskje man heller skal begynne å tjene penger?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Det har skjedd mye innen romfart siden Armstrong satte foten på Månens overflate i 1969.

Eller?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Det godt å se at noen har litt humor og bruker referanser.
Fra David Bowie til Hitch Hikers Guide To The Galaxy og de har også en modellbil med en modell-Starman i. Genialt!
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Nå gikk vel strengt tatt senterraketten i dass i rakettfart, men landingen til de to hjelperakettene, synkront var mildt sagt pen.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.651
Antall liker
15.740
Torget vurderinger
2
De bommet vel på banen. Bilen er på vei mot asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter.

Siden oppskytningen var høyrisiko fant de ingen som ville sende med en satelitt eller annen payload, og da er jo bilen et morsomt stunt. Rommet er stort, er nok plass til en Tesla der ute, til den brytes ned av stråling og kollisjoner med stein i beltet.

Var imponerende å se synkronisert landing av bærerakettene etter oppskytningen.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Den landingen var science fiction.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.436
Antall liker
12.537
Sted
Sørlandet
Bilen er på vei mot asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter..
Living easy, living free
Season ticket on a one-way ride
Asking nothing, leave me be
Taking everything in my stride
Don't need reason, don't need rhyme
Ain't nothing I would rather do
Going down, party time
My friends are gonna be there too

I'm on the highway to hell
On the highway to hell
Highway to hell
I'm on the highway to hell!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.614
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ingen stoppskilt eller hastighetsbegrensninger heller der ute.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.614
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skal du nå komme dragende med fakta her. :) Jeg synes det er noe Dirty Deeds Done Dirt Cheap over hele bilstuntet. Men hjelperakettlandingene var det schwung over!
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.651
Antall liker
15.740
Torget vurderinger
2
Jeg syns hele Mars-koloniseringen er noe verre sprøyt, men Musk har skjønt at sirkus skaper glød og kan åpne lommebøker. Hvorvidt planene er gjennomførbare er uvesentlig, så lenge folk får lov til å drømme. (Mange år med "computer graphics in space" har nok også gjort sitt til at folk tror dette er fort gjort).

Gjenbruk av boostere er derimot klokt og jeg liker analogien Musk bruker. Vi hopper ikke ut av et fly i fallskjerm når det er over destinasjonen, vi lander det. Nå kan vi gjøre dette med bæreraketter og dermed faller kostnadene for oppskytninger. Satt og så på videofeed fra de to bærerakettene - det så ut som om de viste samme bilde to ganger, men styringen av dem, mange kilometer oppe i verdensrommet, var så presis at det resulterte i tilsynelatende identiske videofeeds.

Impressive stuff.

Space X og Mars:

https://www.space.com/34234-spacex-mars-colony-plan-by-the-numbers.html

Flatjordfolket mener det er en konspirasjon:

https://www.space.com/39628-flat-earthers-spacex-falcon-heavy-conspiracy.html
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Morro på grand tour igår når en r8 v10 fikk dask av en modell x
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Skal ikke kjøre mye over 100 heller før man merker at den sakker av.

En annen ting er det "SOC / state of charge" påvirker ytelsen, spesielt på de rimeligste modellene med 350V istedenfor 400V batterispenning som storebrødrene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.614
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi pleide å blåse Porscher med Think City ut av lyskryssene på Fornebu i hine hårde.
Elbiler er startraske, ikke noe nytt det.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.436
Antall liker
12.537
Sted
Sørlandet
Vi pleide å blåse Porscher med Think City ut av lyskryssene på Fornebu i hine hårde.
Elbiler er startraske, ikke noe nytt det.
Morsomt! Min garasje befinner seg på Fornebu og vi flyttet selv hit for to år siden. I forbindelse med innkjøring av en hissig 2.3 liter jeg hadde bygget så fikk jeg tips av en bekjent i politiet at jeg kunne ringe deg og høre om tillatelse. Som sagt, så gjort. Når dagen kom til å lufte galskapen så dukket det opp 3 politibiler og jeg ble litt småstresset og roet det hele ned på grensen til at motoren mistrivdes. Under en pause for å fylle på mer racefuel så kom dem bort for å slå av en prat og samtidig spurte dem om den ikke gikk noe bedre. Da gikk det faen i meg så jeg satte motoren rett i 2-steppen ved 8200 omdr og droppet clutchen. Spant ut hele første, hele andre og tredje til jeg gikk tom for vei. Morsom motor... nesten ingen effekt under 5000 omdr men derfra til 11200 omdr så gikk det unna. 16:1 i komp, VS05 fuel, IDA forgassere. 286hk fra 2.3 liter NA med støtstenger og kun 2 ventiler pr sylinder. 124hk pr liter. Ganske fornøyd. Når jeg gikk lei av på fylle fuel til 60 kroner literen så solgte jeg den til en hyggelig svenske som puttet den i en bil på 535 kg. Bilen lettet i 198 kmt da den ble tatt av et vindkast og sjåføren kveistet seg skikkelig men reddet livet takket være bra bur og annen sikkerhet.

Mvh
BB
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Jeg syns hele Mars-koloniseringen er noe verre sprøyt, men Musk har skjønt at sirkus skaper glød og kan åpne lommebøker. Hvorvidt planene er gjennomførbare er uvesentlig, så lenge folk får lov til å drømme. (Mange år med "computer graphics in space" har nok også gjort sitt til at folk tror dette er fort gjort).

Gjenbruk av boostere er derimot klokt og jeg liker analogien Musk bruker. Vi hopper ikke ut av et fly i fallskjerm når det er over destinasjonen, vi lander det. Nå kan vi gjøre dette med bæreraketter og dermed faller kostnadene for oppskytninger. Satt og så på videofeed fra de to bærerakettene - det så ut som om de viste samme bilde to ganger, men styringen av dem, mange kilometer oppe i verdensrommet, var så presis at det resulterte i tilsynelatende identiske videofeeds.
Som så ofte er det veien som er målet. Dvs. alt man lærer på vei til målet som kan benyttet i andre mer praktiske formål.
Det samme gjaldt månelangingene. Vi bruker fortsatt teknologi som ble utviklet for komme seg til månen.
At Buzz og gutta en gang satte sine fotavtrykk der betyr vel mer for historiebøkene enn noe annet.
 
C

Cyber

Gjest
Det mest imponerende med det hele er vel at startrakettene klarte å lande uskadet etterpå.
Nesten så jeg trodde det var CGI. Makeløst imponerende - er man ikke imponert har man bare ikke kapasitet til å forstå kompleksiteten her... Jeg forstår nesten ingenting, men hadde ståpels på armene. :)

27783606_10156706310545961_431649561_n.jpg
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ja, jeg var faktisk ikke helt sikker selv.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.614
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når memen er så stor at du må rulle ned for å lese poenget. Ubetalelig, Spiralis! Kaffe på tastaturet-kvalitet!
 
Topp Bunn