Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • journeyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    61
    Antall liker
    1
    Skikkelig lekker liten bil den nye Model 3. Kjenner det frister å bytte ut eGolfen. Men en ventetid på kanskje nærmer 2 år frister dog ikke...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Svenskene på AMS er desperate for å lede fokus vekk fra deres kjære VW som de skriver skremmende lite (kritisk) om. Man biter jo ikke foringshånda...
    Derfor skriver de heller en kritisk artikkel om en bil som kommer om ca 1 1/2 år ...

    Tesla Model 3 har övergett halvkombiluckan – en designmiss? - auto motor & sport
    Svenske AMS har ikke så mye til overs for VAG..
    Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" - auto motor & sport
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene på AMS er desperate for å lede fokus vekk fra deres kjære VW som de skriver skremmende lite (kritisk) om. Man biter jo ikke foringshånda...
    Derfor skriver de heller en kritisk artikkel om en bil som kommer om ca 1 1/2 år ...

    Tesla Model 3 har övergett halvkombiluckan – en designmiss? - auto motor & sport
    Viser vel at modellen 3 er en sedan og ingen kombikupe slik det ser ut....
    Det viser vel i sin tur at det vil komme flere karosserivarianter ganske fort. Den som ble vist nå er den samme som ble "lekket" som leirmodell for ganske lenge siden. Så kommer nok en liten CUV, en kupé, kanskje en stasjonsvogn, ...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sant nok at bagasjerommet ikke er så enormt, litt som på en vanlig sedan, men det som ikke nevnes er bagasjerommet foran.
    Jeg har ikke funnet noe bilder av dette hittil. Noen som vet hvordan det ser ut? Siden førerplassen er flyttet litt frem er det jo å forvente at det er mindre enn de to forrige modellene, men forhåpentligvis større enn på Roadstern. For det var ... litt snaut.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt ute i presentasjonen av Model 3 (12:20-) sier jo Musk at bilen vil få bedre lagringsplass enn noen bensindrevet bil med de same ytre mål.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Litt ute i presentasjonen av Model 3 (12:20-) sier jo Musk at bilen vil få bedre lagringsplass enn noen bensindrevet bil med de same ytre mål.
    Det sier seg vel nesten selv all den tid den har bagasjerom foran også.
    Men jeg tror de hadde hatt godt av å se på andre biler når det kommer til åpning og brukervennlighet.

    Her er en gammel SAAB 9-3:
    9-3.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Forhåndsbestilt 276.000 Tesla 3. Ikke dårlig.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Bekreftet at 3 kommer med krok. Da blir det to stk Tesla. Gamlefar får vel fortsette å bo i garasjen her. Bil med mindre problemer har jeg aldri hatt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Prismessig i Usa så ligger nok de bilene forholdsvis likt, men på kvalitet er nok de andre bilene et hakk foran eller 10.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Pussig at de ikke samenligner med dyre amerikanske biler. De eurlopeerne i lista er jo ikke akkurat blant bestselgerne i USA...
    De fleste av dem er dessuten gamle modeller som blir skiftet ut i løpet av året eller neste år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Jeg har en del forståelse for de som mener at Model S ikke hører hjemme i "large luxury car"-segmentet. "Large" - ja (det er tross alt 10 kvadratmeter bil), "luxury" - tja. Følelsen av eksklusivitet innvendig ligger et godt stykke bak det man vanligvis forbinder med luksussegmentet fra eksempelvis de tyske prestisjemerkene. TMS er enkel og funksjonell innvending, men har en del mangler. Nå har de endatil sluttet å tilby premium-baksetene (valget med kun to fjonge bakseter og en midtkonsoll), og selv om man velger premium interiørpakke så fremstår ikke bilen som spesielt lukeriøs imo.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    325.000 reservasjoner. Unikt og krevende for Tesla.

    image.jpg
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    723
    Altså, både sjefen og jeg har lyst på en Tesla og har vurdert en brukt. Blir garantien uten videre overført til ny eier?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Serviceavtale som er forhåndsbetalt blir visstnok ikke overført men det normale for biler er jo at garanti følger bil og ikke kjøper.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Altså, både sjefen og jeg har lyst på en Tesla og har vurdert en brukt. Blir garantien uten videre overført til ny eier?
    Om du kjøper brukt så ville jeg sett meg om etter en som er utstyrt med autopilothardware. Tror det det var rundt oktober 2014 at alle ble levert med dette.

    Ikke bare for autopilot, men for alt mulig annet snacks som kommer i fremtiden som behøver dette. Som autoparkering, informasjon om trafikken rundt en, utvidet selvkjøring etc.

    Bilen med og uten dette er to helt forskjellige ting.

    Hadde ikke hengt med spesielt opp i batteristørrelsen. Selv en 70 vil i praksis ha samme bruksområde som en 90. (Men hadde droppet 60, så 85 er vel det mest aktuelle når det kommer til bruktkjøp).

    Utover dette kan jeg ikke sammenligne modellene i praksis. Eneste Tesla jeg har kjørt er min egen bil.

    Jeg er veldig fornøyd med den: P85D med seter, lyd, og luft og ikke så mye annet ekstra.

    Har en mistanke om at 85D ikke henger så mye etter og at folk godt kan leve med en slik.

    Så min rekkefølge av realistiske bruktbiler: (uten å ta hensyn til ekstrautstyr)

    P85D, 85D, 70D, 85 (med hardware), 70, P85+, P85, 85 (uten hardware), 60

    Regner ikke med at det er noen 90er på bruktmarkedet ennå. Heller ingen Xer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke noe for det, men minner dette om KdF-wagen?
    Folkevogn Boble? (Først lansert som Kraft durch Freude-Wagen av Adolf, relansert i mer sømmelige former noe senere.) Det har jeg veldig vanskelig for å se. Kanskje litt VW Type 3, hvis man først skal assosiere med VW-produkter.

    image.jpg

    Jeg for min del ser like deler Renault Floride og Porsche Boxster i den oppstoppernesen og lyktene. Resten er mest en Model S som har krympet i vask.

    image.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Hadde ikke hengt med spesielt opp i batteristørrelsen. Selv en 70 vil i praksis ha samme bruksområde som en 90. (Men hadde droppet 60, så 85 er vel det mest aktuelle når det kommer til bruktkjøp).
    Etter et år med min P85D er jeg litt uenig... 85kWh-pakken fremstår så perfekt riktig i størrelse at det nesten er skremmende. Om jeg hadde 70 ville jeg måtte lade mye oftere på tur, om enn ikke annet enn for å ikke være nervøs selv om jeg nok ofte hadde kommet frem uansett. 90kWh har jeg ennå ikke vært i en situasjon hvor jeg synest hadde vært nødvendig. I det daglige er det ingen forskjell om man har 40 eller 100kWh tilgjengelig siden de langt fleste uansett ikke kjører særlig langt på en dag, men på tur vinterstid tror jeg forskjellen på 70 og 85 (eller 90) blir merkbar. Ikke ofte, men nok til at det faktisk er en issue. Det er langt fra superlader nord for Sarpsborg til Lillehammer med mye 100 og 110-sone for eksempel. Men det avhenger av bruksmønster og kjøreturer. For min del er det såpass enkelt at jeg kan greit kjører tur/retur sommerhytta med 85kWh (ikke mulig å lade på hytta). Med 70kWh må jeg lade. Ditto med vinterhytta - dit kommer jeg meg uten å lade vinterstid, med 70kWh ville jeg måtte lade. Jeg lader i praksis uansett på SC Elverum på vei litt lengre enn Trysil, men ladestoppet er kort og har kun det formål at jeg garantert skal kunne kjøre tilbake til sivilisasjonen om det skulle være akutt behov for det kort tid etter ankomst hytte - kan lade der, men kun fra vanlig stikkontakt.

    Et annet aspekt, hvis konsekvens er ukjent, er at jo mindre batteripakke jo oftere må man lade den høyere. Hva dette har å si på lang sikt er det vel bare Tesla som vet, men konvensjonell kunnskap om Li-Ion-batterier er at de trives best på moderat ladenivå over tid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Jeg kan ikke noe for det, men minner dette om KdF-wagen?
    Folkevogn Boble? (Først lansert som Kraft durch Freude-Wagen av Adolf, relansert i mer sømmelige former noe senere.) Det har jeg veldig vanskelig for å se. Kanskje litt VW Type 3, hvis man først skal assosiere med VW-produkter.
    Det var vel ikke akkurat det jeg tenkte på. Tenkte mer på forhåndsbetalingen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde ikke hengt med spesielt opp i batteristørrelsen. Selv en 70 vil i praksis ha samme bruksområde som en 90. (Men hadde droppet 60, så 85 er vel det mest aktuelle når det kommer til bruktkjøp).
    Etter et år med min P85D er jeg litt uenig... 85kWh-pakken fremstår så perfekt riktig i størrelse at det nesten er skremmende. Om jeg hadde 70 ville jeg måtte lade mye oftere på tur, om enn ikke annet enn for å ikke være nervøs selv om jeg nok ofte hadde kommet frem uansett. 90kWh har jeg ennå ikke vært i en situasjon hvor jeg synest hadde vært nødvendig. I det daglige er det ingen forskjell om man har 40 eller 100kWh tilgjengelig siden de langt fleste uansett ikke kjører særlig langt på en dag, men på tur vinterstid tror jeg forskjellen på 70 og 85 (eller 90) blir merkbar. Ikke ofte, men nok til at det faktisk er en issue. Det er langt fra superlader nord for Sarpsborg til Lillehammer med mye 100 og 110-sone for eksempel. Men det avhenger av bruksmønster og kjøreturer. For min del er det såpass enkelt at jeg kan greit kjører tur/retur sommerhytta med 85kWh (ikke mulig å lade på hytta). Med 70kWh må jeg lade. Ditto med vinterhytta - dit kommer jeg meg uten å lade vinterstid, med 70kWh ville jeg måtte lade. Jeg lader i praksis uansett på SC Elverum på vei litt lengre enn Trysil, men ladestoppet er kort og har kun det formål at jeg garantert skal kunne kjøre tilbake til sivilisasjonen om det skulle være akutt behov for det kort tid etter ankomst hytte - kan lade der, men kun fra vanlig stikkontakt.

    Et annet aspekt, hvis konsekvens er ukjent, er at jo mindre batteripakke jo oftere må man lade den høyere. Hva dette har å si på lang sikt er det vel bare Tesla som vet, men konvensjonell kunnskap om Li-Ion-batterier er at de trives best på moderat ladenivå over tid.
    85 er klart bedre enn 70 på mange måter. Men her må folk se nøye på praktisk behov. Jeg har bare hatt bilen i ett år, og den eneste gangen batterikapasiten har spilt en viktig rolle er da jeg kjørte på langtur nedover i Europa i fjor sommer (Norge - Slovenia - hjem).

    85 er ideelt med dagens superladertetthet, jeg regner med at 70 er beregnet til å være helt greit når nettverket er fullført.

    Kjører man ofte lange turer så er 85 helt klart en større fordel enn om man ikke gjør det.

    Resten av året ville ikke 70 vs 85 egentlig vært viktigere enn hvor ofte jeg måtte plugge inn bilen enten hjemme eller på jobb.

    Når det gjelder slitasje på batteriet så ser jeg for meg at når det er på tide å skifte batteripakken så kan den byttes i noe mye mye bedre.

    Det største problemet jeg ser med en 70 vs en P85D er ikke batteriet, men at den modellen er en skilpadde i forhold.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert vel anvendte penger med en 90 fremfor en 70 med tanke på rekkevidde. Tesla selgeren jeg snakket med mente at man følte ca det samme skyvet i en S70D som en S90D.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Om rekkevidde er verdt pengene kommer an på bruksområdet. Det gir noe mer fleks i noen situasjoner, men på en annen side har man eksepsjonelt høy timelønn for de muligens få ekstra ladestoppene som trengs.

    Jeg har 85kwh og min betalingsvilje for 90, 100 eller 120 er nærme null siden erfaringen tilsier at jeg ikke trenger det. Jeg er dog glad for at jeg ikke har 60kwh, det ville for min del betydd mye hassle.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du betaler fort vekk like mye for 1 sekund raskere 0-100 tid på en fossilbil så man kan jo egentlig betrakte økt rekkevidde som en bonus.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så hyggelig lesing for eiere regner jeg med, at Tesla Norge har problemer med å betjene fordringene. Hva skjer egentlig med garantier og slikt om importøren går konk ?

    Ellers står det fortsatt dårlig til med kvaliteten, selv om den skal ha blitt bedre, har de mye høyere kostnader på garantireparasjoner enn det som er vanlig.

    For meg spiller det ikke stor rolle - valget er tatt for lenge siden - ingen Tesla på meg på mange år, hvis de ikke klarer å få kontroll på byggekvaliteten og holder en standard som i dag.

    Tesla Norge sliter med å betale regningene sine - Elbil - VG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar den meldingen med stor ro. Tesla Motors Norge AS eies av Tesla Motors, Inc. og går bare konk hvis eieren velger å la det gå konk ved å ikke skyte inn penger til å gjøre opp for seg. Det vil i så fall være en exit fra Norge, ettersom de ikke ville få solgt særlig mange biler på mange år etter det. Når Norge er største marked utenfor USA har jeg litt vanskelig for å se at TM skulle se seg tjent med noe slikt. Ergo: Det er lite sannsynlig. Jeg har heller ingen grunn til å tro at grunnen er noe annet enn administrative systemproblemer. TM Norge gikk vel med et titalls MNOK i overskudd i fjor.

    Min P85D fikk forøvrig både 20000 og 40000 km service samtidig i forrige uke, ettersom den hadde gått 35000 km på det første året. Eneste irritasjonsmoment har vært at forankringen for gulvmattene ikke holdt seg festet i gulvet og at matten krøller seg opp. Jeg fikk byttet gulvmattene til noen som ligger flatt. Tesla valgte å ta det på garantien selv om jeg hadde vært villig til å kjøpe de nye som tilbehør. Ellers var det ingen spesielle problemer, bare bytte av pollenfilter etc.

    Vi har forøvrig fått med oss at du har bestemt deg. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mye ligger vel i at "alle" biler må innom for å gjøre ferdig produksjonen, som skulle vært avsluttet på fabrikken, slikt blir det ikke penger i kassa av...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Galt, Tesla har noen av de høyeste marginene i bilbransjen (Porsche er en av de få som er i samme klasse). Tesla tjener ikke penger fordi de investerer mye i fabrikker, produktutvikling og lignende. Klart at garantisaker koster, men om du tror det er derfor de ikke betaler regningene sine i Norge tror jeg det er på tide med et lite kurs i bedriftsøkonomi.

    Statoil hadde for øvrig i 2010 hatt 55 inkassosaker på totalt 500.000 kroner. Tror du det var fordi de ikke tjente nok penger til å betale regningene sine?

    Tesla har en markedsverdi på i overkant av 33 milliarder dollar, hvilket er en indikator på at det forventes ganske mye penger i kassa. Det er helt normalt at teknologiselskaper går med til dels dundrende underskudd i en tidlig fase / vekstfase. Hvilket er helt uproblematisk så lenge investorene som står bak har trua.

    En del av de som har vært i kontakt med Tesla for service, garanti og lignende rapporterer om en del krøll og dårlige rutiner så at de har problemer med det også på andre områder er kanskje ikke noen bombe...

    Fun fact: Amazon gikk med underskudd de første 20 årene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn