Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Evt denne, så kan du jo "spare" $200000

    Vis vedlegget 343381
    Syns vi skal holde oss litt til temaet el-biler og da er der en smule forskjell på $100000 kontra $30000. Vi kan alle finne 1000 eksempeler på gode og dårlige produkter fra Kina. Hadde Tesla lagt om produksjonen sin til et lavkostland, kunne de enten tjent mer eller hatt en mer konkurransedyktig pris. Sannsynligvis begge deler uten at kvaliteten hadde blitt dårligere. Hvis de ville kunne kvaliteten økt. Nå tar jeg kvelden, god natt :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    kan ikke blande inn andre biler som blir kopiert billig i Kina da dette rokker ved John haralds korstog mot Tesla.

    Fun fact: å lage en Audi q7 koster ca 10000 euro mer enn å lage en Fiat 500. Så hvorfor er noen så dumme at de betaler det mangedobbelte for en q7? ekstrautstyr til en premiumbil koster mer enn det koster å produsere hele bilen.

    Ellers er det bare å se gjennom denne tråden
    http://www.hifisentralen.no/forumet...onserthuset-i-akershus-og-veien-videre-8.html

    og se om man får øye på noe som finnes "nesten tilsvarende" fra Kina til en brøkdel av prisen. For deretter å hoppe inn i en tråd og diskutere hvorfor noen, f.eks John Harald har kastet bort SÅÅÅÅ mye penger på å kjøpe noe istedenfor å gå for piratkopien. Og det selv etter å har skrytt av gode erfaringer med å handle ditt og datt fra Kina.

    Seriøst, John_Harald. jeg nekter å tro at du er så stupdum som du fremstiller deg selv i denne tråden. Må være slitsomt å hate elbiler genrelt og Tesla spesielt så mye når du ser de overalt her i landet om dagen.

    Gjør deg selv en tjeneste og hold kjeft. Det er ganske lenge siden det var mulig å ta deg seriøst.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant en knapp som gjorde det mulig å ikke bry seg om rare virkelighetsfjerne innspill. Det ble for dumt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En ting er kvaliteten på denne kineseren. Men nå vet vi jo alle at hovedgrunnen, for ikke å si den eneste, til at folk kjøper Tesla/El biler er miljøaspektet. Og hvis man får noe som er tilnærmet det samme til halv pris så kan man jo bruke de resterende pengene på miljøtiltak hjemme i huset eller andre plasser, slik at de miljøbevisste bidrar til et enda bedre miljø for de samme pengene. Kan det bli bedre?
    Haha - den må du gå lenger ut på landet med ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Så for å oppsummere mener noen altså ca følgende:

    Man skal importere en piratkopiert bil fra Kina med følgende egenskaper:

    - den finnes ikke for salg, ikke en gang i Kina før eventuelt en eller annan gang i fremtiden
    - den blir garantert ikke typegodkjent i Norge
    - man får den ikke forsikret i Norge
    - man får ikke utført service på den i Norge og den vil ikke ha en norsk forhandler. Eller en forhandler noe sted i Europa for den saks skyld

    Så en bil til 32-48.000 USD (avhengig av modell) er kurant å privatimportere fordi den jo på papiret har "stort sett samme specs som en annen" men noe så uhyre komplisert, farlig og kritisk som HiFi må man ikke finne på å kjøpe til en brøkdel av prisen fra Kina til tross for noenlunde samme specs (tenk subwoofer med 18" element, innebygget forsterker og en kasse av treverk).

    Det er lov å tenke selv om man sterkt misliker elbiler og Tesla og de som kjøper Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nå bør man vel kanskje også se kommentaren i lys av at Kina er et stort marked. Musk har sagt at de skal satse stort på å komme inn på det kinesiske markedet, men det har de ikke klart enda. Det blir vel ikke akkurat lettere for dem når/hvis denne kommer på markedet. At den blir et alternativ i Europa eller USA er det vel ikke mange som har noen tro på, men husk at "folk flest bor i Kina". Det var ikke så mange som hadde troen på japansk bilindustri på 50- og 60-tallet heller...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nå bør man vel kanskje også se kommentaren i lys av at Kina er et stort marked. Musk har sagt at de skal satse stort på å komme inn på det kinesiske markedet, men det har de ikke klart enda. Det blir vel ikke akkurat lettere for dem når/hvis denne kommer på markedet. At den blir et alternativ i Europa eller USA er det vel ikke mange som har noen tro på, men husk at "folk flest bor i Kina". Det var ikke så mange som hadde troen på japansk bilindustri på 50- og 60-tallet heller...
    Ja, Kina-satsingen til Tesla var vel stort sett en klassisk flopp... men for "folk flest" i Kina så må uansett biler være mye, mye, mye billigere enn hva Model S er, og sannsynligvis også betydelig rimeligere enn hva denne piratkopien er.

    Men dersom Kina vedtar at en stor andel av bilparken skal være elektrisk så blir den nok elektrisk. Diktaturer er ganske effektive sånn sett.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange anerkjente bilmerker som produserer i Kina. Og kineserne har vært flinke til å "låne" teknologi fra disse. Man har bygd "skyggefabrikker", identiske ned til skiltet på dass, av bl.a. en av VWs fabrikker der.
    Men rent kinesiske biler gjør det veldig dårlig i sikkerhetstester, så det virker som om ikke alt kan kopieres. En forklaring synes å være kinesernes forkjærlighet for å jukse med spec's på komponenter, noe som ikke slipper gjennom de utenlandske merkenes kvalitetskontroll, men som de rent kinesiske merkene tydeligvis glipper på.

    Kineserne har et problem: det gir ikke status i Kina å eie en bil fra et kinesisk merke. Dermed er bilindustrien i den situasjonen at den ikke har et hjemmemarked som støtter den. Slikt ordner seg vel over tid. Akkurat nå har de vel annet å tenke på der.

    Når det er sagt, er Geely i ferd med å dytte en masse penger inn i en Tesla-utfordrer fra Volvo.

    http://www.automotorsport.se/artikl...vo-lanserar-eldriven-utmanare-till-tesla-2019
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fun fact: å lage en Audi q7 koster ca 10000 euro mer enn å lage en Fiat 500.
    Det var liten forskjell, har du en kilde?
    En ting er produksjonsprisen. Ser at differansen i utsalgspris i USA ligger på ca $36000 mellom Audi Q7 og Fiat 500.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Fun fact: å lage en Audi q7 koster ca 10000 euro mer enn å lage en Fiat 500.
    Det var liten forskjell, har du en kilde?
    En ting er produksjonsprisen. Ser at differansen i utsalgspris i USA ligger på ca $36000 mellom Audi Q7 og Fiat 500.
    Small isn't beautiful | The Economist
    Artikkelen er noen år gammel, men poenget er at bilprodusenter tjener alle pengene sine på "store" biler der marginene er mye høyere.

    Så om man kjøper en temmelig toppspekket Q7 i Norge betaler man da rett sør for en million ekstra for i området 10.000 EUR ekstra produksjonskost. Nå er selvsagt en stor andel av dette norske særavgifter. Så skal man ha "value for money" må man kjøpe en liten bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Så for å anvende logikken til John Harlad så er sannsynligvis alle bilprodusenter i verden dumme siden de ikke får produsert bilene sine i Kina til en lavere pris og eventuelt høyere kvalitet enn hva som er tilfelle i Europa/USA hvor fabrikkene faktisk i hovedsak ligger. En alternativ forklaring er at det finnes andre grunner enn lønnskostnader til produksjonsarbeidere som er avgjørende, samt at selve produksjonsprosessen er svært automatisert.

    Å lage en standard bensinmotor koster visstnok rundt 300 dollar i direkte variable kostnader (en girkasse noe mer). Så kan man regne ut råvareprisen på metallet som brukes osv og så kan man deretter vurdere hvor mye lønnskostnader utgjør i produksjonsprosessen av en av sorten. (Hint: Det er fint lite)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så for å anvende logikken til John Harlad så er sannsynligvis alle bilprodusenter i verden dumme siden de ikke får produsert bilene sine i Kina til en lavere pris og eventuelt høyere kvalitet enn hva som er tilfelle i Europa/USA hvor fabrikkene faktisk i hovedsak ligger. En alternativ forklaring er at det finnes andre grunner enn lønnskostnader til produksjonsarbeidere som er avgjørende, samt at selve produksjonsprosessen er svært automatisert.

    Å lage en standard bensinmotor koster visstnok rundt 300 dollar i direkte variable kostnader (en girkasse noe mer). Så kan man regne ut råvareprisen på metallet som brukes osv og så kan man deretter vurdere hvor mye lønnskostnader utgjør i produksjonsprosessen av en av sorten. (Hint: Det er fint lite)
    Du har helt rett!

    Arbeidsjern - DN.no
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jepp. Jeg blir stadig overrasket over hvor lite folk flest tenker over hvilken formidabel produktivitetsvekst det har vært på mange område de siste årene og tiårene. Den klassiske arbeideren blir mer og mer marginalisert. Rett nok trenger man et par mann for å kjøre en lastebil og en gravemaskin, men man skal ha særdeles mange anleggsarbeidere bevæpnet med spade og trillebår for å matche produktiviteten til to mann + en gravemaskin og en lastebil. Uansett hvor lite man betaler i lønn er det vanskelig å matche leiekostnaden for en heisekran + fører + strøm når et lass av byggevarer skal løftes opp til hver av de 10 etasjene i en boligblokk.

    Så lenge man har designet en produksjonslinje med et minimum av manuelt arbeid finnes det ingen gode grunner for å legge den til Kina eller omegn, men svært mange gode grunner for å legge den et annet sted. Det er også, som artikkelen er inne på, grunnen til at "resourcing" har blitt et begrep - produksjon flyttes tilbake til høykostland, eller man lar være å flytte den til lavkostland.

    Om vi holder oss til bilproduksjon så er en svært stor del av kostnadene rene råvarekostnader. Om man tar utprisen fra fabrikk på en vanlig bil med vekt på rundt 1.5 tonn så ser man ganske greit at materialene involvert faktisk utgjør en del, og siden de skal prosesseres til deler med svært høy presisjon så er selvsagt kostanden for deler langt over den rene råvarekostnaden. I tilegg skal man finansiere R&D (VW er faktisk det selskapet i verden som bruker mest penger på forskning og utvikling), administrasjon, bygninger, produksjonslinjer osv osv osv. Når man ser hva man faktisk kan kjøpe en bil for før avgifter så skal det ikke mye til å skjønne at produksjonen er særdeles effektiv.

    For eksempler på det motsatte er det bare å se på HiFi. At en eller annen fyr sitter hjemme i garasjen og mekker for hånd i USA, Tyskland, Frankrike eller hvorsomhelst gir sikkert en fin historie. Men fremfor alt garanterer det at sluttproduktet blir svindyrt og multiplikatoren i forhold til deler brukt blir veldig, veldig høy. Derfor kan en kabel koste mange ganger mer enn en flatskjerm selv om det siste er ca en million ganger mer teknologisk avansert og delekostnaden langt høyere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Du får ta deg en tur og få oppdatert din software, John Harald.

    [video=youtube;3yCAZWdqX_Y]https://www.youtube.com/watch?time_continue=91&v=3yCAZWdqX_Y&ebc=ANyPxKqhI HldVDNgdTfDAjf1uX30D0mtdYcLUQ4CLB5Ey1PjVZDuaT09oZN a8nasU2DmUH6LzbjGl1VLN-9H8H_1qYhOXF73Lw[/video]
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    De skryter med rette av sikkerhetsnivået i Model S. Ser derimot ut til at det snart får seg en knekk. Ligger en video på tuben av en som la i vei over gulstripa mot en motgående bil. Helt av seg selv gitt. Han rakk å røske den over på rett side like før det gikk rett sør.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    ^ Selvkjørende? Ja, det stoler ikke jeg på 100% før det er gått med ti år og noen hundre (tusen?) prøvekaniner. Men likevel imponerende hva man er i ferd med å utvikle.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    ^ Selvkjørende? Ja, det stoler ikke jeg på 100% før det er gått med ti år og noen hundre (tusen?) prøvekaniner. Men likevel imponerende hva man er i ferd med å utvikle.
    Selvkjørende biler er helt rått. Må være rart å overlate kjøringen til elektronikken, men det er mulig at om noen år at det er enda sikrere enn når man kjører selv?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vi kan jo legge ut teksten:


    "I am the proud owner of a 2015 Tesla SP90D, purchased with all available options. It is the best car I have ever owned and I love it dearly. I also own a large chunk of Tesla stock. Today my car received the anticipated version 7 software update and I was anxious to try it out near my home. After several seconds of successful hands-free driving, I admit I started to ignore the warning to keep my hands on the wheel so that I could record the moment to share with friends. That's when all hell broke loose. My car was tracking the car in front of me to successfully steer, but I was going slower and that car eventually drifted far ahead of me. Shortly after that, another car was coming in my car's direction from the opposite side of the road. I can only guess at what happened next. My car apparently thought the oncoming car was supposed to be followed, and suddenly veered to the left, crossing the double-yellow road divider line right into its path. Had I not reacted quickly to jerk the steering wheel in the opposite direction, a devastating head-on collision would have occurred. I post this in the hopes that it will prevent any losses to anyone using AutoPilot in similar circumstances and in the sincere hope that Tesla can address the issue as soon as possible if the software can somehow be improved in detecting both oncoming vehicles and cross-traffic lane dividers to avoid steering into oncoming traffic."


    Kanskje han lastet ned programvaren beregnet for Storbritannia og andre land med venstrekjøring?
    Dette tegner uansett lovende for kinakopier i tiden fremover. 1,4000 mill. som kjører førerløst på allerede overfylte veier. What a smell, som amerikanerne sier.

    Lurer på hvordan den vil takle norske vinterveier der festet plutselig slipper i nedoverbakke mot et kryss......
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nå syns jeg dere er negativ gutter, så jeg kjører på med litt Teslaporno :)
    Dette kunne jeg tenkt meg å oppleve, hver dag!

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Den er ludicrous, og den fader ikke etter 120-30 som de foregående modellene. Prikking i fjeset og armene er symptomer etter noen minutter med moro. Stiller en uforberedt kan en rett og slett bli litt redd den.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har en kamerat som driver med sånt. Advokat og bilen full av andre advokater. Saken endte nesten i retten. For å si det sånn - han gjør det ikke en gang til.


    Han::cool:


    De andre::mad::mad:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Må ha noen år på universitetet for å skjønne at ca 40 mil rekkevidde holder i praksis vettu...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Må ha noen år på universitetet for å skjønne at ca 40 mil rekkevidde holder i praksis vettu...
    Med hard kjøring er vel realistisk rekkevidde rundt 30 mil. Det beste for batteri levetiden er vel å lade opp batteriet til ca 80% (ikke 100%) og lade det opp på ca 20% (Ikke kjøre det tomt). Da gjenstår det 60% av 30 mil som er 18 mil. Det holder i massevis på langtur med tilgang til superlandere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Må ha noen år på universitetet for å skjønne at ca 40 mil rekkevidde holder
    Med hard kjøring er vel realistisk rekkevidde rundt 30 mil. Det beste for batteri levetiden er vel å lade opp batteriet til ca 80% (ikke 100%) og lade det opp på ca 20% (Ikke kjøre det tomt). Da gjenstår det 60% av 30 mil som er 18 mil. Det holder i massevis på langtur med tilgang til superlandere.
    Det er jo lite "hard kjøring" på langtur. Det stedet i Norge med høyest fartsgrense - E6 nordover fra Oslo så ligger mitt forbruk sommerstid ganske nøyaktig på det estimerte, rundt 200Wh/km. Da kjører jeg forbi ganske mange biler og ligger jevnt et sted mellom 110 og 120 km/t til det er slutt på firefeltsveien. Lengste jeg har kjørt uten å lade er litt over 36 mil, da ladet jeg fullt og ankom med noe over 2 mil restrekkevidde igjen på displayet (dvs at jeg kunne kjørt ca 4 mil videre før det var full stopp). Da hadde vi feriefull bil med to voksne og to barn og hadde forsert Strynefjellet vestfra på veien. Ganske kjølig var det også, så varmeapparatet måtte gjøre en innsats. Temperatur betyr mer enn om man bruker aksellerasjonen en gang eller 20 på turen. Så lenge man ikke bremser med bremsepedalen så blir en stor andel av energien regenerert uansett. For å få god rekkevidde er det først og fremst snitthastighet og temperatur ute og føre som er avgjørende, ikke om man tar forbikjøringer eller ikke.

    Til vanlig lader jeg bilen til 65-70 prosent. Lader hver tredje dag sånn ca når jeg er nede på 40 prosent, men jeg kjører lite til daglig. Lader opp hver fredag kveld uansett siden jeg vet st jeg skal kjøre minst 60km lørdagene. Lader høyt ca en gang i måneden, det er visstnok gunstig å gjøre innimellom for å balansere batteriet.

    Det krever litt planlegging, men går etter hvert på autopilot. Var innom Statoil for å kjøpe snus en mandags morgen her forleden. Hadde helt glemt rushet for å tanke billigst mulig mandag morgen. Var helt kaos der og fornøyd med å komme meg ut uten å ha blitt pårygget.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    De skryter med rette av sikkerhetsnivået i Model S. Ser derimot ut til at det snart får seg en knekk. Ligger en video på tuben av en som la i vei over gulstripa mot en motgående bil. Helt av seg selv gitt. Han rakk å røske den over på rett side like før det gikk rett sør.
    Sist jeg las om det hadde Googles selvkjørende biler kjørt 700.000 kilometer, hvorav mye i bytrafikk i San Fransisco, og den hadde vært i en ulykke - da den ble påkjørt bakfra når den hadde stoppet på rødt lys. Det sagt så kjører de aldri fortere enn ca 40 km/t og har selvsagt en sjåfør med i bilene i tilfelle rottefelle.

    Det er ganske mye som taler for selvkjørende biler. Tenk for eksempel hvor mye mindre drivstoff en gruppe biler på Autobahn bruker om de ligger tett i hverandres dragsug fremfor å holde "sikker avstand" i høye hastigheter.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er ikke denne videoen som du linket til representativ for alle kvalitetsprodukter som er laget i Kina:
    Til informasjon, så er ikke dette en kinesisk bil.
    Dette er en gammel test av en VW Transporter III pickup med ett tonn baki ...

    Hvis du skal ha virkelig horribel crashtest, brøv en gammel Holden (Opel) Commodore...


    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Sett ned ladestrømmen. Hvis du drar så mye som 13A fra en vanlig stikkontakt, vil du skjevlaste fasene. Du har formodentlig IT-nett hvor begge faser er "live". Da vil de to fasene som driver ladestikket få litt lavere spenning enn den tredje på grunn av strømtrekket. Hvis stereoanlegget er koblet til den tredje fasen og den ene av de to "ladefasene", vil det "se" en litt asymmetrisk sinuskurve. Det tilsvarer en DC-komponent på spenningen, og sånt får trafoer til å snerre.

    Generelt har du vel sjelden bruk for å lade med 13 A. Når bilen lader over natten med normal daglig bruk er gjerne 5 A nok for min del. ... Dessuten er det en viss risiko for varmgang i det elektriske opplegget ved høye ladestrømmer. Elektrikeren forteller meg at retningslinjene ikke tillater større sikring enn 10A på nyinstallerte kurser for lading av elbil. Bruk den laveste ladestrømmen som dekker dine behov gjennom uken. ...

    Ultimat løsning: Egen trefasetrafo i garasjen som gjør det mulig å lade med lik belastning på alle tre faser fra en rød 400V trefasekontakt.
    Takk for forklaring. Da er én løsning å balansere med noe gampete kl. A på audiokursen og et par stråleovner på husholdningen, men jeg tror jeg går for tre-fas, og senker trekket litt i mellomtiden. ...
    Det hjalp meg ikke noe på transformatorduringen å dra ned ladestrømmen. Fikk ikke somlet meg til å installere tre-fas i sommer. Skaffet meg DC-blokkerer i helga. Øket transformatorduring under lading er nå eliminert.
    Mer om fenomenet på Dc på nettet
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper at all støyen i denne tråden kan avsluttes og foreslår at de som ønsker å rakke ned på elbilers baneprestasjon ol, starer en ny tråd. Tråden har ellers masse gode innspill av det som fremstår som svært kunnskapsrike mennesker.

    Jeg har vært i kontakt med Tesla i dag og desverre kansellert min reservasjon på Model X. Mine håp om prisnivå har desverre slått sprekker med ca 35% siden jeg reserverte og jeg kan på ingen måte forsvare et slik kjøp. Min neste bil blir nok uansett elektrisk og når andre produsenter etterhvert kommer på banen kan det bli mange god alternativer.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg håper at all støyen i denne tråden kan avsluttes og foreslår at de som ønsker å rakke ned på elbilers baneprestasjon ol, starer en ny tråd. Tråden har ellers masse gode innspill av det som fremstår som svært kunnskapsrike mennesker.

    Jeg har vært i kontakt med Tesla i dag og desverre kansellert min reservasjon på Model X. Mine håp om prisnivå har desverre slått sprekker med ca 35% siden jeg reserverte og jeg kan på ingen måte forsvare et slik kjøp. Min neste bil blir nok uansett elektrisk og når andre produsenter etterhvert kommer på banen kan det bli mange god alternativer.
    Vil vel heller si bedre - Tesle holder ikke helt tysk og for den sakt skyld japans premium kvalitet....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det kommer nok andre gode elbiler med kurant rekkevidde fremover. En av utfordringene som må løses er dog lading, der har Tesla kommet på et konsept som er ganske uslålig sett fra kundens side. At det er "gratis" (dvs finansiert gjennom kjøpesummen) er ikke det sentrale, men antallet ladebåser pr. ladested, plasseringen av ladestasjonenee og ikke minst ladeeffekten er langt bedre enn alternativene i dag. Andre er avhengige av offentlig utbygging av ladenettverk med god kapasitet, alternativt bygge ut noe selv. På sikt fremstår det selvsagt som noget meningsløst av enhver produsent skal ha sin egen struktur - det er strengt tatt like tullete som at det skal være ulike beninstasjoner for ulike bilmerker, men inntil en akseptabel løsning er på plass er det vanskelig å konkurrere med Tesla på elbiler som greit skal kunne brukes på lange kjøreturer. Så langt har det vist seg vanskelig å finne en forretningsmodell som funker da cocktailen av relativt store investeringskostnader i forhold til omsetning pr. tidsenhet og en prisstruktur som gjør at folk bruker offentlig hurtiglading så lite som overhodet mulig gir lav brukstid i snitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn