Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje ikke helt standard, den BMW'en...

    Da bør du kanskje modifisere påstanden om at en Tesla "taper lett på 80-120 sammenlignet med mange andre biler" til noe sånt som at "det er faktisk mulig å trimme en diesel-BMW så mye at den såvidt greier å holde følge med en Tesla på 80-120, forutsatt at BMWen allerede ligger i tredjegir med turbotrykket oppe".

    Det er faktisk ikke mange standardbiler som henger med. For meg er den akselerasjonen fra man legger seg ut bak et vogntog til man forsvinner forbi minst like imponerende som fra stående start. Du ligger kanskje i 85 eller så bak et vogntog i motbakke, og må allerede lette på gassen fordi du passerer 140 før du passerer førerhuset på vogntoget.

    Jeg forstår sjarmen med en stor turbodiesel, men tro meg: En stor elektromotor er mye mer av det samme, unntatt langdistanseøvelser på autobahn. Jeg har 600 Nm allerede fra 0 omdreininger, max effekt på 416 hk, og rødstreken på 16000 omdreininger. Trenger ikke girkasse engang, ikke behov for kickdown/nedgiring eller for å finne toppen på momentkurven. Øyeblikkelig respons, uansett.

    De effektgrafene du postet viser forresten at standardbilen har konstant dreiemoment fra 1700 rpm til 3200 rpm, ca. Den trimmede har en tydelig momentpeak ved ca 2700 rpm, så jeg skjønner at du girte ned til tredje før den akselerasjonsøvelsen. Men du ligger ikke konstant i tredje gir på motorveien. Et mer realistisk scenario er at du ligger i femte eller sjette gir med kanskje 1300-1500 rpm, innhenter trafikk, og så skal gire ned og legge deg ut for å kjøre forbi. Da tar det nok litt mer enn 3 sek før du er oppe i 120, selv med blodtrimmet BMW. Den samme øvelsen fra cruise tar fortsatt 3,1 s i en helt standard Tesla P85. Det er en helsikes forskjell fra alt annet jeg har kjørt.

    Edit: Her har noen kjørt en Audi S8 på dragstrippen. Den trengte 4,3 s for 80-120. Veier omtrent like mye som en Model S også. Legg merke til de store hakkene i kurvene hver gang den girer opp.
    timeslip.hu - Acceleration logs- interactive online dragracing
    Min mening er at i Norge i dag med våre ville avgifter, må man dessverre betale +200k for en nyere bil som tar 80-120 på ca 3 sek. Standard bilene suger her, men det bryr ikke Teslaeiere seg om..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva hindrer deg i å kjøpe en Tesla?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva hindrer deg i å kjøpe en Tesla?
    Har solgt min 170 hk 7-seter Touran i januar og er fornøyd med å gå, sykle, ta tog, kutte kostnader eller låne/leie bil. Ingenting hindrer meg utenom at jeg har valgt å prioritere musikk fremover, sammen med helse og trening. Kan kjøpe en i morgen, hvis jeg ville. Skulle jeg brukt så mange penger på en bil, ville jeg heller valgt en annen pent brukt modell. F.eks c63 amg.

    Det som hindrer meg er ren vilje, fordi jeg har opplevd en bedre verden :)

    Hvorfor spør du Anonym?
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det stemmer nok ja. De aller beste har jeg ikke kjørt. For dyrt, så lar det heller være.. ������

    Derimot har jeg testet naboens S8. 4,2 V8.
    Riktignok en sugemotor. Plenty kraft, men tar litt tid før den er klar til skudd. Omtrent samme effekt tror jeg.
    Dette er søppel. Har selv kjørt S8 4.2 og S6 4.2.

    Har tidligere vært positiv til Audi, kastet bort flere hundre tusen og ser anerledes på Audi nå.

    At du sammenligner toppeffekten på en 4.2 liters bensin sugemotor, med gjennomsnitt effekt mellom 2000 og 5000 o/min på en moderne diesel..
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.488
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som hindrer meg er ren vilje, fordi jeg har opplevd en bedre verden :)
    Jaha. Det interessante er jo at en Model S er bedre enn nesten alt annet på veien på nettopp de parametrene som du synes å være opptatt av. Hvis vi ser bort fra "tuner specials" er det ikke så veldig mye som er bedre på akselerasjon og respons, ihvertfall ikke innenfor de hastighetene vi har mulighet til å oppleve i Skandinavia. Jeg foreslår at du tar deg tid til en grundig prøvetur med en P85, og deretter kan vi diskutere hvor en "bedre verden" eventuelt ligger.

    Jeg kan faktisk forstå at noen foretrekker en A8 TDI eller 740d fremfor en Tesla hvis man har behov for å kjøre veldig lange strekk veldig fort på autobahn. En Tesla har ikke noe å stille opp med i den øvelsen. Men forbikjøringsakselerasjon 80-120 er en paradegren for Tesla. Der blir nesten alt annet seende snegle-aktig ut i forhold. En 740d xDrive trenger 4,3-5,6 sek på den øvelsen, avhengig av hvilket gir den starter fra. Det er 40-80 % mer enn en Tesla. Og med BMWen må du regne med et verditap på ca 1,1 mill på tre år. Bedre verden, du liksom. Du kan i det minste starte med korrekte fakta.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Sterke meninger om bil her syns jeg registrere.
    Etter å ha hatt en Model S i mitt eie noen få dager kan jeg registrere et lite drawback;
    En må planlegge litt mer før en drar på tur.
    Bilen er overraskende lett å kjøre som folk i, og Enpedalskjøring er særs komfortabelt.
    Bremser behøver omtrent ikke brukes, og drivstofføkonomi er av en helt annen verden.
    1100 km har kostet meg i overkant av femtilappen. (Langtur med bruk av supercharger)

    (Mer kverulering om akselerasjonsegenskaper føler jeg ikke for å bidra til. Det er mer enn nok
    kraft tilgjengelig, selv på standardutgaven. P-versjon kan anbefales om en ikke syns bakdekkene
    går fort nok unna og en føler for å støtte dekkbutikkene litt ekstra.)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så lenge EL-bilistene ikke bidrar til økt press på strømpris for husholdningen, så gir jeg beng. Gjør de det, så skal jeg ha meg en JCB FastTrac med en custom kufanger til å dytte dem i grøften.
    Falling Down 2.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sterke meninger om bil her syns jeg registrere.
    Etter å ha hatt en Model S i mitt eie noen få dager kan jeg registrere et lite drawback;
    En må planlegge litt mer før en drar på tur.
    Bilen er overraskende lett å kjøre som folk i, og Enpedalskjøring er særs komfortabelt.
    Bremser behøver omtrent ikke brukes, og drivstofføkonomi er av en helt annen verden.
    1100 km har kostet meg i overkant av femtilappen. (Langtur med bruk av supercharger)

    (Mer kverulering om akselerasjonsegenskaper føler jeg ikke for å bidra til. Det er mer enn nok
    kraft tilgjengelig, selv på standardutgaven. P-versjon kan anbefales om en ikke syns bakdekkene
    går fort nok unna og en føler for å støtte dekkbutikkene litt ekstra.)
    Ønakwe deg god natt, så tar vi opp kampen i morgenkveld!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva hindrer deg i å kjøpe en Tesla?
    Har solgt min 170 hk 7-seter Touran i januar og er fornøyd med å gå, sykle, ta tog, kutte kostnader eller låne/leie bil. Ingenting hindrer meg utenom at jeg har valgt å prioritere musikk fremover, sammen med helse og trening. Kan kjøpe en i morgen, hvis jeg ville. Skulle jeg brukt så mange penger på en bil, ville jeg heller valgt en annen pent brukt modell. F.eks c63 amg.

    Det som hindrer meg er ren vilje, fordi jeg har opplevd en bedre verden :)

    Hvorfor spør du Anonym?
    Godt sagt !

    Godt det er noen miljø beviste her inne og. Ikke mange av de blant Tesla eiere og andre el bil kjøpere for den del - der er det andre ting som prioriteres leser jeg :) Akkurat nå er det effekt. Ellers går det vel i sniking i køen, gratis parkering, ingen avgifter, billig drivstoff. Først langt ned på lista kommer å redde kloden.

    Kanskje ikke så rart kanskje. Jens hadde kanskje verden viktigste jobb (eller hadde han ikke det...) men så valgte han en sekretær jobb i stedet :p
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Hva hindrer deg i å kjøpe en Tesla?
    Har solgt min 170 hk 7-seter Touran i januar og er fornøyd med å gå, sykle, ta tog, kutte kostnader eller låne/leie bil. Ingenting hindrer meg utenom at jeg har valgt å prioritere musikk fremover, sammen med helse og trening. Kan kjøpe en i morgen, hvis jeg ville. Skulle jeg brukt så mange penger på en bil, ville jeg heller valgt en annen pent brukt modell. F.eks c63 amg.

    Det som hindrer meg er ren vilje, fordi jeg har opplevd en bedre verden :)

    Hvorfor spør du Anonym?
    Godt sagt !

    Godt det er noen miljø beviste her inne og. Ikke mange av de blant Tesla eiere og andre el bil kjøpere for den del - der er det andre ting som prioriteres leser jeg :) Akkurat nå er det effekt. Ellers går det vel i sniking i køen, gratis parkering, ingen avgifter, billig drivstoff. Først langt ned på lista kommer å redde kloden.

    Kanskje ikke så rart kanskje. Jens hadde kanskje verden viktigste jobb (eller hadde han ikke det...) men så valgte han en sekretær jobb i stedet :p
    Du finner ikke på langt nær mange nok miljøbevisste mennesker i verden til å gjøre noe som helst med saken.
    Klarer du derimot å gjøre miljøvennlig transport fristende er du et stykke på vei.
    Jeg ser nå at den oljen jeg ellers ville brukt til fremdrift godt kan nyttes bedre til andre ting.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Hva hindrer deg i å kjøpe en Tesla?
    Har solgt min 170 hk 7-seter Touran i januar og er fornøyd med å gå, sykle, ta tog, kutte kostnader eller låne/leie bil. Ingenting hindrer meg utenom at jeg har valgt å prioritere musikk fremover, sammen med helse og trening. Kan kjøpe en i morgen, hvis jeg ville. Skulle jeg brukt så mange penger på en bil, ville jeg heller valgt en annen pent brukt modell. F.eks c63 amg.

    Det som hindrer meg er ren vilje, fordi jeg har opplevd en bedre verden :)

    Hvorfor spør du Anonym?
    Godt sagt !

    Godt det er noen miljø beviste her inne og. Ikke mange av de blant Tesla eiere og andre el bil kjøpere for den del - der er det andre ting som prioriteres leser jeg :) Akkurat nå er det effekt. Ellers går det vel i sniking i køen, gratis parkering, ingen avgifter, billig drivstoff. Først langt ned på lista kommer å redde kloden.

    Kanskje ikke så rart kanskje. Jens hadde kanskje verden viktigste jobb (eller hadde han ikke det...) men så valgte han en sekretær jobb i stedet :p
    Du finner ikke på langt nær mange nok miljøbevisste mennesker i verden til å gjøre noe som helst med saken.
    Klarer du derimot å gjøre miljøvennlig transport fristende er du et stykke på vei.
    Jeg ser nå at den oljen jeg ellers ville brukt til fremdrift godt kan nyttes bedre til andre ting.
    Hørte forleden fra tv'n i stuen (vet ikke program, engelsk dog) at en middels hund øver et trykk på naturen tilsvarende 2 Range Rovere. Så en eier av en bensinbil vil altså være heldigere for miljøet enn en el-bil eier med hund, om nå fakta var korrekt i programmet.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Vi har begynt og sett på ny bil nå , har prøvekjørt ein toyota prius og den falt veldig i smak.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.919
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En diesel-golf er billigere i forbruk, med mindre du går på plug-in-varianten av Prius. I tillegg så har du f.eks. fordeler som mulighet for tilhengerfeste osv...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.479
    En diesel-golf er billigere i forbruk, med mindre du går på plug-in-varianten av Prius. I tillegg så har du f.eks. fordeler som mulighet for tilhengerfeste osv...

    Johan-Kr
    Pluss seter som det går an å sitte i. Benkene i Prius er laget av lett-betong.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Vi får levert en Prius + 7 om en times tid. Prøvde setene over tid, og ingen innvendinger med den typen kjøring en Prius inviterer til. Har også hørt klager på den "vanlige" Priusens seter, spesielt i de lavere utstyrsgradene. Utslippet for vårt kjøremønster blir adskillig mindre enn dieselbilen vi har kjørt til nå (en 2011 Touran 2.0). Priusen blir nok litt dyrere på langtur, men i krypkøen til og fra jobb hver dag er det uslåelig å gli lydløst fram uten utslipp, med en og annen liten periode på bensin innimellom. For vår del ble Tesla'en for dyr, og Golf'en for liten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke du ansatt i Toyota eller har en eller annen form for forbindelse til det?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med ny bil iallfall. Jeg tror det er et godt valg, jeg har hatt Touran som leiebil og jeg er overbevist om at Prius +7 er et bedre valg.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Det var nå i det minste ikke en traktor (les dieseldyr...) :p
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Som det står i beskrivelsen til videoen, etter ein runde var drivverket overoppheta og bilen begrensa til 220 hest (som skal dra på over to tonn). På ingen måte dette den er bygd for, men artig at nokon gjer det likevel. Eg har sett Tesla Roadster i levande live utpå den bana og det såg ikkje like bra ut, den ploga voldsomt. Rundetiden til Model S er tilsvarande den i ein standard 1990 MX-5 (115 hest).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Som det står i beskrivelsen til videoen, etter ein runde var drivverket overoppheta og bilen begrensa til 220 hest (som skal dra på over to tonn). På ingen måte dette den er bygd for, men artig at nokon gjer det likevel. Eg har sett Tesla Roadster i levande live utpå den bana og det såg ikkje like bra ut, den ploga voldsomt. Rundetiden til Model S er tilsvarande den i ein standard 1990 MX-5 (115 hest).
    Luringen i Tesla'n kjører med vinterdekk. Ikke akkurat optimalt for å si det forsiktig. Mazda'n din var vel skodd med skikkelige dekk med god profil.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg kjørte 1:48:5 med passasjer i min undermotoriserte GT86. Er Rudskogen-novise, så det bor en del mer i bilen. Vil tro en Tesla, kjørt skikkelig og med passende dekk, vil kunne slå den tiden enkelt. Kjørte 1:55 med diesel-Golfen på normale sommerdekk.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Som det står i beskrivelsen til videoen, etter ein runde var drivverket overoppheta og bilen begrensa til 220 hest (som skal dra på over to tonn). På ingen måte dette den er bygd for, men artig at nokon gjer det likevel. Eg har sett Tesla Roadster i levande live utpå den bana og det såg ikkje like bra ut, den ploga voldsomt. Rundetiden til Model S er tilsvarande den i ein standard 1990 MX-5 (115 hest).
    Luringen i Tesla'n kjører med vinterdekk. Ikke akkurat optimalt for å si det forsiktig. Mazda'n din var vel skodd med skikkelige dekk med god profil.
    Neida, gamle Eco-dekk i 14". Look left, steer right!
    Men, ein ting eg lurer på no som sommaren er her og bakken er bar — ein runde på Rudskogen er ikkje meir enn pitteliten fjellsprint. Har Tesla-folket opplevd denne "varme-cap'en" ved inspirert kjøring?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Merket ingenting på vei opp Strynefjell på vestsiden. Er vel en netto stigning på ca 650 høydemeter der.
    Bare å dra på. Det artigste var at når jeg kom ned på Vågå hadde snittforbruket jevnet seg ut som
    om jeg skulle kjørt på slett vei. Prøv det med bensintraktoren... ;)

    Om det ikke snart dukker opp noen grasale feil på denne bilen må jeg innrømme at min entusiasme snart
    går over i det smakløse. Hadde sett for meg litt av hvert før jeg overtok, ifm diverse tråder på elbilforumet.
    Fasit til nå er at det ikke har vært en eneste dritt å sette fingeren på.
    (Har kun eid den en kort stund. Det kommer nok noe.)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Strynefjellet <3
    Er stasjonert i Bergen for tida, her er det tett mellom Teslas.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.479
    ....... Det artigste var at når jeg kom ned på Vågå hadde snittforbruket jevnet seg ut som
    om jeg skulle kjørt på slett vei. Prøv det med bensintraktoren... ;)
    Tja,...jeg hadde et snittforbruk på 0.36 fra Otta til Stryn med dieseldyret. Fra toppen og ned til Stryn var forbruket tilnærmet 0.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.488
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men, ein ting eg lurer på no som sommaren er her og bakken er bar — ein runde på Rudskogen er ikkje meir enn pitteliten fjellsprint. Har Tesla-folket opplevd denne "varme-cap'en" ved inspirert kjøring?
    Nei. Hvis du kjører slik på offentlig vei at dette blir et problem, tror jeg du vil ha mye større problemer med ordensmakten enn med effektbegrensning i drivverket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.488
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ....... Det artigste var at når jeg kom ned på Vågå hadde snittforbruket jevnet seg ut som
    om jeg skulle kjørt på slett vei. Prøv det med bensintraktoren... ;)
    Tja,...jeg hadde et snittforbruk på 0.36 fra Otta til Stryn med dieseldyret. Fra toppen og ned til Stryn var forbruket tilnærmet 0.
    Men greide den å putte de 0,36 tilbake på tanken?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.479
    ^Nei. Putter Tesla noe tilbake på tanken over Strynefjellet? Poenget var at dieseldyret bruker omtrent like mye på en strekning som består av oppover og nedoverbakker som på flat vei. Slik som leifens Tesla.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Volvo ?? !!

    C30 er en bil jeg har hatt et problematisk forhold til. Kom to nye kolleger fra langt der nede i sør for et par år siden. Begge hadde C30 og gutteklubben på jobb mente jo at dette var "frisørbil". Da nummer to dukket opp ble han spurt om han var "metrofil".;) Det viser seg at han bare er 100% uinteressert i bil, han skulle kun ha 4 hjul og motor, som var liten og lettparkert.

    Han første har byttet ut Volvo med en BMW 320, kledelig mørkeblå/svart. Virkelig "kebabtralle"!:rolleyes: Men designet på denne siste BMWen er slett ikke dum, den ser veldig sint ut.

    Nummer to har fortsatt sin Volvo C30 og virker fornøyd han. Har sittet på med gutten og plassen bak var overaskende god, når man først har fått kledd på seg bilen.;)

    En fordel med C30 er jo at den ikke prøver å skjule at det er en 4 seter. Designet kommer seg også med tiden og hadde den bare hatt en STOR motor og styling og veigreps kit kunne det blitt saker. Men det mangler minst to sylindre og et par staller fulle av ponnier! Slik det nå er blir den litt for slapp til å bli sportsbil, men Pinky har jo sommersportsbil så han kan vel kjøre pensjonistbil ellers i året. ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.479
    C30 er en kvikk liten rakker. 1,6/109/240 l/hk/N. Gode kjøreegenskaper (samme chassis som Focus,) seter med velkjente Volvo-egenskaper. Summen av det er en bil jeg, og ikke minst kona, trives med. Selv om noen tror det er en typisk bybil så trives den godt med en tur til eksempelvis Ålesund. 75 mil nærmest non-stop uten at jeg blir sliten.
    Du burde prøve en, Spirre.

    Sorry OT
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.488
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Nei. Putter Tesla noe tilbake på tanken over Strynefjellet? Poenget var at dieseldyret bruker omtrent like mye på en strekning som består av oppover og nedoverbakker som på flat vei. Slik som leifens Tesla.
    Negativt strømforbruk fra Hemsedalfjellet og ned til Aurland, ja.

    Innsideanekdote fra bilindustrien: Da de små Volvoene (C30, S40, V50) skulle over på Focus-plattform, ble det forklart i noen detalj fra svensk side at det var Meget Viktig og nærmest en Nødvendighet for Volvos merkevare at det var plass til en fem-sylindret motor på tvers i den tingen. Så plattformen ble etterhvert endret og rammevangene flyttet utover med det nødvendige antall millimeter. Noen uker senere kom Ford-ingeniørene tilbake, oppglødde og entusiastiske, og fortalte at dermed blir det også mulig å lage en Focus ST og RS med den femsylindrede turbomotoren. De fikk lov til å tro at de hadde kommet på det selv...

    Ja, en C30 med tilstrekkelig motor er litt av en bil. :)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Hørte på radio i dag en som var formann i noe som heter "Elbilisters forening" eller noe i den dur. Han var snurt fordi Staten ikke bygger ut hurtigladestasjoner mellom Tromsø og byene i Finnmark. Det var også et intervju med en som hadde kjørt fra Tromsø til Alta med sin nyinnkjøpte Tesla. Han hadde vel brukt noe rundt en femtilapp i strømutgifter og mente selvsagt at dette MÅTTE Staten finansiere!

    Jeg er fullt klar over begrunnelsen for hvorfor EL biler er fritatt en mase avgifter, "de styrende" ønsker at folk skal kjøpe dem! Men når man ikke bidrar i særlig grad med å dytte penger inn i statskassa er det "litt" umusikalsk å forvente at vi som faktisk betaler noe inn i nybilavgifter osv. skal betale for stikkontakten som disse EL bilene så sårt ønsker seg. De koster jo "ikke mer" enn 600K pr stk. og ønsket var et meget beskjedent tall, 10 ladestasjoner, dvs. 6, mill.

    Tatt i betraktning hvor "langt inne" penger til veivedlikehold sitter forstår jeg Staten som ikke planlegger slike stasjoner i dette området. Det er mange plasser her i Nord at bilister må kjøre mange mil for å finne ei bensin/dieselpumpe. Vil det være rimelig at Staten skal dekke drift av "ulønnsomme" bensinstasjoner også?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er litt flaut for den enkelte elbileier at en ikke bidrar til spleiselaget. Dette spesielt når en ser at beregninger viser at vi andre ikke får noen økonomisk gevinst av dette, bare utgifter. Nesten egoistisk det hele.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn