Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Apropos weld77's planlagte Sverigetur: I går skulle jeg først til kontoret og så til Gøteborg for et møte i dag tidlig. Dessverre glemte jeg å øke ladingen på mandag kveld. Jeg hadde vel ca 275 km rekkevidde fra start i går. Det var litt i underkant, så jeg plugget inn bilen mens jeg var på kontoret (noe som vanligvis er unødvendig) og hadde ca 340 km på ettermiddagen. Kjørte til superladeren i Uddevalla og tok en hamburger der. Strengt tatt var det ikke nødvendig å lade på vei til Gbg, men jeg hadde ikke sjekket med hotellet om de hadde lademulighet, og ville ha litt reserve for å være sikker på å rekke tilbake til Uddevalla uansett. Fikk tekstmelding fra bilen om at den snart var ferdigladet før jeg selv var ferdig på burgerjoint'en.

    Det viste seg at hotellet bare hadde en eneste stikkontakt (j...a u-land!), og der sto det allerede en Volvo, men det var jo ikke noe problem. Etter møtene kjørte jeg tilbake til Uddevalla og tok en ny halvtimes burgerpause som tidlig middag. Alle 8 superladerbåser var ledige. Derfra kjørte jeg nonstop til Gardermoen for å rekke et fly til Bergen. Lå vel i snitt på 100 km/t på cruise control hele veien, stort sett i fartsgrensen, kanskje litt under i 110-sonene, litt over i 90-sonene. Dessuten var det noen korte blasts på 120 eller deromkring for å komme forbi kolonner av vogntog. Displayet viste 15 % batteri i reserve da jeg plugget inn på Gardermoen tidligere i kveld. Snittforbruk 0,174 kWh/km fra Uddevalla, litt mer i reserve enn hva navigasjonssystemet anslo da jeg plugget ut av superladeren, og tre-fire minutter tidligere ankomst enn anslått. Når jeg kommer tilbake i morgen kveld finner jeg bilen ferdigladet til de 80 % jeg ba den forsyne seg med. Har ikke ladet mer enn det hele uken, og ser ingen grunn til å lade til max nå heller. Da kommer jeg hjem med litt mer på batteriet enn da jeg dro hjemmefra, og jeg har ikke betalt en krone for strøm underveis.

    Det mest dramatiske med dette er det totale fraværet av drama. Det trengs ikke så veldig mye planlegging heller, rotehue som jeg er. Soundtrack for turen: "shuffle play" fra en 256 GB minnepinne med 320 kb/s AAC-filer. Det tar en stund før samme sang spilles igjen, for å si det slik.

    Tesla ringte også i dag og antydet at den nye bilen kommer rett før månedsskiftet, men kunne ikke gi eksakt dato ennå.
    Blir mye usunn og dyr mat med el-bil gitt :p
    Må vel legge inn et burgerbudsjet på ca kr 100000,- pr år!
    Tesla blir nødt til å øke effekten i bilene sine for å kunne frakte de stadig tyngre eierne side rundt til landes burgerutsalg.
    Tipper at all den usunne maten bidrar til svekket helse..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Trenger ikke mye planlegging nei, så lenge en passerer superladerne på ferden. Jeg hadde tidenes jobbtur med min nå under flystreiken. Trondheim-Florø, Florø-Bømlo og til slutt Bømlo-Trondheim via E16 og E6. (Gikk lei av rasstengte veier og innstilte ferger og kjørte rett hjem.) Utover det som er normale pauser på en sånn tur, ventet jeg ca 15 minutter på lading ved Aurland før fjellet. Totalt ca 30 minutter påfyll. Fikk kalde føtter og fylte litt ekstra.
    Bilen i seg selv kan en vel fortsette å diskutere opp og i mente, men ladeopplegget deres er helt genialt. Ingen over og ingen ved siden.
    Det er vel ingen tvil om at pr. i dag med bruk av el-bil til lengre turer er mye mer avhengig av planlegging, samt at du ikke har like stor frihet til impromptu veivalg underveis. Om dette har noen stor praktisk betydning for de fleste er en annen sak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blir mye usunn og dyr mat med el-bil gitt :p
    Veikroer er generelt ikke mye å skryte av. Hvis det ikke var for superladeren, ville jeg nok stoppet for en hamburgartallrik på Rasta Munkedal i stedet. Å reise så mye som jeg gjør blir ikke sunt uansett transportmiddel.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Er det dette dere :)
    "Siden har det vært ladekabelproblemer, branner og bugs, motorproblemer og verkstedproblemer, og det hevedes å være bremseproblemer. I starten var finishen på en del biler ruskete, det rant vann inn her og der, og noen hadde skjemmende limsøl i interiørskjøter. Det dukket til og med opp en bil med den ene døren i feil farge."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tweet fra Elon Musk:

    Tesla press conf at 9am on Thurs. About to end range anxiety ... via OTA software update. Affects entire Model S fleet.

    Høres ut som en oppgradering av navigasjonssystemet. Kanskje en ruteplanlegger med ladestasjoner eller noe slikt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Nåværende programvare regner ikke riktig. Jeg har kjørt 1000 km og har et forbruk på 239 siden det kun har vært småkjøring og motorvei. Typical regnes fra 200 virker det som. Rates range er jo bare tull.

    Navigasjonen har en energiberegning men om den tar tilstrekkelig hensyn til topografi på ruten vet jeg ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Må vel være noe litt mer enn bare en liten forbedring på nøyaktigheten i beregningen. Det er vel ingen grunn til å bruke så store ord og innkalle til en pressekonferanse for å fortelle at nå regner programvaren litt bedre.

    Må være noe litt mer omfattende en det vel?

    Blir artig å se hva det er for noe i alle fall.

    En mye forbedret range mode kan jo være noe også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåværende programvare regner ikke riktig. Jeg har kjørt 1000 km og har et forbruk på 239 siden det kun har vært småkjøring og motorvei. Typical regnes fra 200 virker det som. Rates range er jo bare tull.

    Navigasjonen har en energiberegning men om den tar tilstrekkelig hensyn til topografi på ruten vet jeg ikke.
    "Typical" regner helt enkelt med 200 Wh/km, ja. Prognosen i navigasjonssystemet er mer sofistikert. Den tar hensyn til fartsgrense og høydeforskjeller på resten av strekningen, samtidig som den "lærer" av hvordan du har kjørt så langt. Min erfaring er at den er litt på den forsiktige siden. Hvis den estimerer f eks 18 % reserve ved ankomst når jeg starter hjemmefra, er det kanskje 20 eller 22 % i reserve når jeg har kommet frem. Den funksjonen er ganske bra, og kom i forrige større programvareoppdatering.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se om firmaet Nanoflowcell virkelig kommer med de annorserte Quant bilene. Snakk om tre modeller. Det blir i så fall en gamechanger. Tiden vil viser.
    Quant: Denne elbilen vil knuse Tesla Model S P85D - Dinside

    Audi kommer med en elektrisk SUV med 50 mil rekkevidde. Men ikke før 2018. Det er såpass sent at jeg tror Model X kan allerede ha 50 mil innen den tid.

    Chevrolet Bolt går nå i produksjon og kommer trolig i Europe under Opel. 30 mil rekkevidde er ikke dårlig for en bil rundt 300 000 kr. Alikevel kan jeg aldri tenke med en slik kjipa bil vil true Tesla Model 3.
    Denne skal konkurrere mot Teslas kommende «folkeelbil» - Bilutstillinger - VG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Fra Strømstad til Oslo stemte resterende kapasitet i energiappen bra med hva jeg hadde igjen da jeg parkerte. Da er det motorvei hele veien så det taklet den tydeligvis greit. Kunne tenke meg å justere tallet for typical slik at den stemte bedre med mitt bruksmønster, men på en annen side er jeg uansett aldri i kjelleren så spiller ikke veldig stor rolle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se om firmaet Nanoflowcell virkelig kommer med de annorserte Quant bilene. Snakk om tre modeller. Det blir i så fall en gamechanger. Tiden vil viser.
    Quant: Denne elbilen vil knuse Tesla Model S P85D - Dinside
    Den der tror jeg ikke på før jeg ser den på veien. Folkene bak har en litt blandet historikk. Dessuten vil de få verdens "bootstrap-problem": Ingen vil vel kjøpe bilen uten å vite hvor de kan tanke elektrolytt, og ingen vil vel bygge ut elektrolyttstasjoner før bilen er på veien i tilstrekkelig antall til at det er økonomisk forsvarlig. Catch 22.

    Tesla kom rundt den der på elegant vis. Stikkontakter er det jo overalt, og superladerne bygde de selv. Problem solved.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Angående Mercedes så ser jo C350 plug in hybridbilen ganske spenstig ut.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Vedr tweeten til Musk: Om dette skal være noe spennede så kan det ikke være mye annet enn at de har en større "batterireserve" enn hva som har vært kjent. Det er ikke mulig å lade batteriet smekk fullt like lite som det er mulig å kjøre det fullstendig tomt, så en mulighet er at de frigir mer av øvre reserve enn før derom tilgjengelige data viser at det er greit. Dersom denne er betydelig er det interessant, om det dreier seg om en veldig liten del not so much. Det er snakk om en programvareoppdatering så det må nødvendigvis ha noe med hva bilen tillater eller hvordan den oppfører seg å gjøre. Fysikken rundt energi som trengs for å løfte vekten oppoverbakke og for å overvinne rullemotstand og luftmotstand gjelder fortsatt, så der er det ikke noe å hente. Et "overhodet ingensomhelst morro" - kjøreprogram er også en mulighet hvor lite toppeffekt er tilgjengelig, men det tviler jeg på. Ville være direkte trafikkfarlig at folk som er vant til 4-700 hestekrefter i forbikjøringer plutselig kun har 100 tilgjengelig.

    My guess: En turplanlegger der du sier at du skal kjøre fra A til B og at den beregner basert på temperatur, høydeprofil, vekt i bilen osv og at du får vite hvor du må stoppe for å lade og hvor mye som må lades osv. Samt muligens noe rundt tilgjengelighet og foventet ventetid på superladernettverket. Det er en softwareoppdatering så det er litt begrenset hvor revolusjonerende det faktisk kan være, batteriet blir ikke større og fysikken endres ikke.

    Vi får se hva som kommer.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo være så enkelt som at den "range extender"-logikken fra B-klasse blir tilgjengelig på Model S. Det er jo Tesla som har utviklet den også. Ut fra beskrivelsen virker det som om den tar det litt lenger enn ekstsisterende "range mode" på Model S.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    En merkelig artikkel fra noen i et land som har brukt tusenvis av milliarder dollars på å krige for å nettopp sikre oljeleveranser...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mercedes-Benz B-Class Electric Drive: We Explain The "Temporary Range Extender"

    B-klassen bruker jo range extender modus ved å kunne toppe batteriene ved behov. Batteriene laveres av Tesla. Det er vel ikke utenkelig at en slik rekkeviddelading kan være aktuelt på Model S også? Om ikke annet enn så kun fra Superchargere slik at det ikke blir brukt så mye hjemme at det sliter ut batteriene.
    Svaret får du kanskje på torsdag:
    Musk lover å stoppe «rekkeviddeangsten» - Bil - E24

    Har forresten prøvekjørt MB klasse B elektrisk og det var en veldig kurant bil. Ser ut som min mor kommer til å kjøpe en slik. Hun vil gjerne ha en litt høyreist bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Trenger ikke særlig mer rekkevidde enn den har men det trengs hurtiglademuligheter flere steder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den nyheten var vel litt sånn "meh". Greit nok, men det er ikke så veldig vanskelig å gjøre det minimum av planlegging som behøves slik bilen fungerer i dag heller. Men forbedret mediaspiller i versjon 6.2 ser jeg frem til. Mediespilleren forstår fortsatt ikke konseptet om et samlealbum, men viser det som et separat "album" for hver artist. Forhåpentligvis har de gjort noe med det og et par andre små irritasjonsmomenter ved mediespilleren. Lydkvaliteten er det derimot ingen feil på, bare brukergrensesnittet.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Autopilot skryter de av ja, men å lage et Dab-grensesnitt som ikke ser ut som noe en lyttet på Radio Luxembourg med for 50 år siden har visst vært i vanskeligste laget...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Så man kommer ikke utenom at det er bilen som bestemmer ruten du skal kjøre, og at din frihet til å velge rute selv er svært begrenset. Ikke et stort problem i hverdagen, kanskje, men de gangene du skal ut på langtur kan det fort bli det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke særlig mer rekkevidde enn den har men det trengs hurtiglademuligheter flere steder.
    Tja. Tviler på f.eks taxi sjåfører er enige med deg.

    Skal elbiler kunne konkurrere 100% med fossilbiler, så er bedre rekkevidde vesentlig. Ikke minst med tanke på at reell rekkevidde er betydelig lavere enn oppgitt. Og foreløpig tar det tid å lade. Dersom Tesla ikke ser behovet for det, så kommer selskapet til å bli forbigått av andre og det er over og ut på et tidspunkt. VW uttalte i fjor at de skulle doble rekkevidden på 2 år og firedoble den på 3-5 år. Nissan dobler rekkevidden på Leaf i 2016 eller 2017. Audi kommer med en SUV i 2018 med 50 mils rekkevidde. Jeg tror Tesla er helt avhengig av er forsprang på rekkevidden dersom de skal ha suksess. Hydrogen vil også være en utfordrer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å det på en annen måte. Hvor mange vil velge en Model X med ca. 37 mils rekkevidde framfor en Audi SUV med 50 mil? Selv med lik rekkevidde, så vil med all sansynlighet de fleste velge et innarbeidet merke som Audi.

    Det er hovedsakelig to måter for en ny aktør å komme seg frem på. Ene er pris. Det f.eks hvordan Samsung og LG kom seg inn på TV markedet. Og hvordan kinesiske Huawei i dag tar seg frem på mobilmarkedet. Det andre er teknologiforsprang som Apple er et eksempel på. Og det helt klart det sistnevnte med hovedsakelig rekkevidden som gjør at Tesla har gjort det så bra.

    For min del har jeg tenkt at Musk har en kanin i hatten og når de andre aktørene nærmer seg rekkevidden til Tesla, så drar han denne opp og øker rekkevidden betraktelig for å bevare forspranget. Men uttalelsen hans, så sant det ikke er spill for galleriet, er bekymringsfullt for Tesla sin fremtid. Masse hurtigladere tviler jeg på er tilstrekkelig. Et stort konsern som VW kan trolig bygge ut noe tilsvarende raskt. Skifte av batteri er bedre, men kun dersom det ikke koster mye og noe som er tvilsomt.

    Elektrifisert asfalt kommer neppe med det første.
    ELEKTRIFISERT ASFALT - Denne asfalten lader elbilen mens du kjører - tu.no/samferdsel

    Og superhurtig lading med grafén likeså:
    GRAFÉN - «Uperfekt» grafén kan gi elbiler som lades på sekunder - tu.no/industri
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    50 mil Orso? På papiret går Model S 50 mil også. Noen som tror Audi's mil er lengre enn Tesla sine?
    På batteriprisen vil Elon være uslåelig såfremt ingen begynner å bygge fabrikk temmelig fort.
    Hurtiglading blir vel noe av det samme. Skal de ha et nettverk klart, må de begynne nå. Musken er klar
    til å ta med på kundene på nachspiel før Audi og co har fått ut fingeren.
    50, eller 60 mil for den del er ingenting så lenge en ikke får fylt på sakene når det er tomt.
    At det må være enkelt og rimelig har de også skjønt borte i California. Den ladejungelen som står klar
    til alle andre med elbil er ikke spesielt fristende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe stort problem å kjøre en Model S lenger enn 50 mil på en lading heller. Det er bare å holde hastigheten nede på 60-70 km/t, og så kommer du ganske langt avgårde. Rekorden er vel et sted rundt 700 km.

    For to år siden forklarte Musk at stabilitetskontrollen er så god at Model S ikke "trenger" firehjulstrekk. Det er forsåvidt sant, men nå kommer firehjulstrekkerne i en stri strøm, så jeg vil ikke legge altfor mye vekt på denne uttalelsen. Jeg tipper at Tesla kommer med et 100 kWh-batteri etterhvert når den nye batterifabrikken står ferdig. Det finnes et betalingsvillig marked for det, og Tesla vil ha kapasitet til å produsere hvor mye batterier som helst, så hvorfor ikke tilby det som en opsjon?

    Jeg har kjørt over 43000 avgiftsfrie km til nå med min Model S, uansett hva Audi og andre "snart" kommer til å lansere. Fortsatt er Tesla Model S "the only game in town" hva angår elbiler med anstendig rekkevidde. Påstand: Hvis jeg ikke opplever rekkevidden som noen begrensning med mitt kjøremønster, så er det ikke så veldig mange andre som kommer til å gjøre det heller.

    Her er hva en taxi-eier sier om den saken:
    På vanlige dager holder bilens rekkevidde i bøtter og spann siden gjennomsnittlig daglig kjørelengde hos en drosje i Oslo ligger på mellom 15 og 25 mil. Det klarer Teslaen lett.

    Får Trond turer ut av byen, må det derimot planlegges litt.

    - Hvis jeg får et par Gardermoen-turer, må jeg ta litt hensyn. Da drar jeg enten innom Sønnico på Linderud og lader gratis en halvtimes tid, eller så parkerer jeg ved Mathallen og betaler 20 kroner for å lade en times tid der.

    Han sier begge stedene har kraftige ladekurser som gir 80-90 kilometer rekkevidde på én time.

    - Det krever litt organisering, men siden inntjeningen er så god, er det lite å lure på.
    http://www.dagbladet.no/2014/04/05/tema/bil/aller/motor/dinside/32691356/
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Skal man tur retur til de dype svenske skogene samme dag så er rekkevidden et problem. I den virkelige verden er det ikke det. Min påstand er at 99% av bileiere ikke har tenkt over hvordan bilen faktisk brukes. Når man forholder seg til det blir det enklere. Noen har selvsagt sære behov, men jeg tror de er veldig få.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er egentlig ikke noe stort problem, det heller. Det mest avsides stedet jeg kan komme på innerst i de svenske skogene er kanskje Älvdalen i Dalarna. (Fun fact: Dialekten der inne regnes ikke engang som svensk, men som et eget vestgermansk språk, Älvdalska.)

    Fra Oslo sentrum er det 325 km til Älvdalen, ca 5 timers kjøring. Korteste vei går via Elverum og Trysil, altså forbi superladeren på Elverum ca midtveis. Det er ikke så dumt med en kombinert kaffe/tissepause/benstrekk etter 2-3 timer i bilen, så en "planlagt" elektrisk dagstur dit og hjem igjen vil ha eksakt samme kjøremønster som jeg ville hatt med en dieselbil.

    Hvis vi virkelig skal gå inn for å finne en destinasjon som kan være litt upraktisk å nå med en Tesla tur/retur samme dag, er kanskje Mora, Borlänge eller Falun noen kandidater. Korteste vei dit vil være via "E16" over Finnskogen (anførselstegnene er vel ikke så vanskelig å forstå for den som har kjørt der). Da passerer man midt mellom superladerne på Elverum og Karlstad, men det tar bare et kvarter ekstra å kjøre E18 via Karlstad i stedet. Uansett er det "bare" 390 km hver vei gjennom Finnskogen, så hvis man ikke absolutt må trasse seg frem og tilbake på dagen går det helt fint å kjøre Oslo-Falun non stop med en Model S. Det finnes jo stikkontakter i Falun også. Og hvorfor skulle man egentlig finne på å kjøre Oslo-Falun tur-retur på samme dag, seks timer non-stop hver vei uten tid til en halvtimes spisepause ca halvveis? Det er jo dyreplageri. Sjåføren går tom for strøm før bilen.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    50 mil Orso? På papiret går Model S 50 mil også. Noen som tror Audi's mil er lengre enn Tesla sine?
    Det nevnte Audien er en SUV og du kan ikke sammenligne den med Model S. En SUV har mye større luftmotstand. Derfor sammenlignet jeg den med Model X og som også er av typen SUV. Model X skal ha enn rekkevidde fra 34 til 43 mil (ulike versjoner). Med andre ord en god del lavere.

    Men som Asbjørn sier, tror jeg heller ikke man skal legge for mye i den uttalelsen til Musk. Han opptrer som en selger og vil snakke positivt om det som finnes av Tesla i dag. Fremtiden vil vise, men det er åpenbart at bedre rekkevidde er viktig. Jeg bruker litt over en kvart tank fra Bergen til Kongsberg med diesel bilen min. Nyere versjon av bilen min bruker enda mindre og hvor man trolig kjøre strekningen fire ganger før man fyller. Selv om det selvsagt går helt fint å kjøre langt med Tesla med innlagte stopp, så er det ikke å komme forbi at at større kapasitet på batteriet hadde vært bedre. Lading tar tross alt litt tid.

    På batteriprisen vil Elon være uslåelig såfremt ingen begynner å bygge fabrikk temmelig fort.
    Kanskje, kanskje ikke. Det er et satsingsområder til andre bilmerker også og de er i utgangspunktet større selskaper.

    Styrken til Tesla er at de i dag ligger foran i løypen på først og fremst rekkevidde og det må de også gjøre i flere år for å kapre større markedsandeler. Både en dobling og tredobling av dagens beste batterikapasitet på elbil har mye for seg IMO. Ikke minst med tanke på større varebiler o.l. som har langt høyere luftmotstand.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Større selskaper, vel, den nye batterifabrikken er dimensjonert tilsvarende hele verdensproduksjonen av litiumbatterier i 2013. Større batteriprodusenter finnes ikke, og da er det ikke mye hjelp for Audi eller VW å ha mange fabrikker for fossilmotorer.

    Det er heller ingen ting som tyder på at Tesla har noen skalaulemper. De har en fabrikk som er dimensjonert for ca en halv million biler i året, de har bortimot ubegrenset tilgang til risikokapital, de kan ansette talent fra Silicon Valley som folkene i Detroit og Ingolstadt bare kan drømme om, og de er vant til å jobbe "at Silicon Valley speed" - som er ca 10x kjappere utviklingsprosesser enn hva resten av bilindustrien kan gjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Skjermen til Tesla er er fint eksempel. DAB suger og et par glitches i mediaspilleren, men like fullt har de på aller første forsøk laget er GUI som går alle andre en høy gang. Selv om Mercedes og BMW har holdt på i ørten år har de aldri prestert noe i nærheten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På den testsyklusen, ja. Kjøremønsteret gjør stor forskjell. Det er mulig å få rekkeviddetall mellom 200 og 700 km avhengig av hastighet og forholdene forøvrig. Si meg hvor langt du vil kjøre, så skal jeg fortelle deg hva du skal stille inn cruise control på. Som en tommelfingerregel ved normal kjøring regner jeg 300 km på vinterføre og 400 km på sommerføre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Større selskaper, vel, den nye batterifabrikken er dimensjonert tilsvarende hele verdensproduksjonen av litiumbatterier i 2013. Større batteriprodusenter finnes ikke, og da er det ikke mye hjelp for Audi eller VW å ha mange fabrikker for fossilmotorer.

    Det er heller ingen ting som tyder på at Tesla har noen skalaulemper. De har en fabrikk som er dimensjonert for ca en halv million biler i året, de har bortimot ubegrenset tilgang til risikokapital, de kan ansette talent fra Silicon Valley som folkene i Detroit og Ingolstadt bare kan drømme om, og de er vant til å jobbe "at Silicon Valley speed" - som er ca 10x kjappere utviklingsprosesser enn hva resten av bilindustrien kan gjøre.
    Vi får se, men tar ikke for gitt av Tesla vil ha noe forsprang på batteripris. Nissan og Renualt samarbeider og VW konsernet er gigantiske. De har kapital til å både kjøpe andre steder og bygge opp noe raskt. Den meste solgte elbilen på verdensbasis er ikke en Tesla, men Nissan Leaf og Nissan satser stort på elbil. At man kan produserer i stor skala betyr lite hvis man ikke gjør det.
    Varsler voldsom rekkeviddeøkning for elbiler - Elbil - VG

    Jeg tar gjerne feil, men synes det faktisk begynner å se mørkere ut for Tesla sin fremtid. Som VG artikkeler antyder, så vil de andre komme med biler med like god rekkevidde som Tesla har i dag og kanskje bedre. QuantumScape er også interessant her. Tesla burde slik jeg ser det allerede hatt spesielt Model 3 for salg. Den ville ha solgt i bøtter og spann. Istedet ser vi a både den og Model X drøyer og i mellomtiden nærmer de andre seg. Mye tyder nå på at Model 3 ikke vil komme noe særlig før f.eks Nissan Leaf neste generasjon med dobbel rekkevidde eller Chevrolet/Open sin "Bolt". Det betyr langt hardere konkurranse og det går neppe langt tid etter det før f.eks VW har biler med like god rekkevidde.

    Hvilke fortrinn sitter Tesla med da? Er det tilstrekkelig med bedre utbygde hurtigladere? Og hvor lenge varer det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.679
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Model 3 forutsetter batterifabrikken. Det er ikke mulig å selge en bil med 300 km rekkevidde til $35000 med dagens batterikostnader. Med 30-50 % reduksjon i kostnad pr kWh begynner den å nærme seg. Tesla satser på inkrementell utvikling av dagens batteriteknologi, med skala og produksjonseffektivitet som viktige drivere. Det er en strategi med moderat risiko og forutsigbar fremdrift. Så vidt jeg vet er det prosjektet i rute.

    QuantumScape er spennende, og all ære til dem hvis de lykkes, men vi har hørt dette før. F eks A123 Systems eller Envia. Hemmelighetsfulle, mange hint om hvordan deres teknologi ville endre alt, utviklingsprosjekt med noen av de store, menn i dress sier at det ser lovende ut, fungerte ikke, snart konk. Borte vekk. Neste værsågod. Men jeg håper de lykkes denne gangen, eller neste.
    What Happened to A123? | MIT Technology Review
    The Sad Story of the Battery Breakthrough that Proved Too Good to Be True | MIT Technology Review
    Why Electric Cars Don’t Have Better Batteries | MIT Technology Review

    Edit: Patenten QuantumScape bygger videre på: http://www.google.com/patents/US8524398
    Utover det er de særdeles hemmelighetsfulle. VW/Audi/Porsche satser tungt på det kortet. En "vinn-eller-forsvinn"-strategi.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Model 3 forutsetter batterifabrikken. Det er ikke mulig å selge en bil med 300 km rekkevidde til $35000 med dagens batterikostnader. Med 30-50 % reduksjon i kostnad pr kWh begynner den å nærme seg.
    Det skulle være interessant å vite om de andre deler samme utfordring. Utifra hva som er blitt antydet av Nissan, så virker det som nye Leaf med dobbel rekkevidde (400 km) ikke vil koste betydelig mer enn dagens Leaf. Om det skyldes hovedsakelig større batteriproduksjon eller andre årsaker er for meg uvisst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn