Alt til hus og bolig terrasse

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
jeg skulle likson bare sette opp noe glassrekkverk på plattingen og foreta en liten sliping, men livet er aldri så lett. etter å ha demontert det gamle rekkverket, så avsløres litt råte i plattinggborda, og plattingen fremstår som et lite seil. intet er i vater. så jeg fjerner borda i håp om en lettvint justering. men hele driten viser seg å være underdimensjonert. så nå er alt fjernet, og bærebjelker skal skiftes. men da lurer jeg på en liten sak:

det er for det meste en jord-leire blanding som er under plattingen. det er litt viktig for meg å få det tørrest mulig der under plattingen. hva anbefaler fagkunnskapen? skal jeg hive på plastikk oppå; en duk av et slag og litt pukk oppå? eller qua?

IMG_3115.jpeg
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.747
Antall liker
1.974
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvordan er dreneringen? Er det kjeller?
Det er jo selvsagt mulig å skjerme med en duk eller noe vanntett, men da kan det jo bli problemer undeninfra.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.858
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvorfor er det viktig for deg at det er tørt under plattingen?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.776
Antall liker
13.264
Jeg har ingen ting under min terrasse, eneste jeg passet på var at ingen av bærebjeklene er i kontakt med bakken. Jeg har ingen byggteknisk utdannelse man kan ikke helt se hva man eventuelt skulle oppnå med noe diffusjonstett lag der, når det regner vil det uansett komme mye vann under og det er ikke lufttett uansett. Dersom du skulle bygge noe som lå på bakken så burde du nok hatt et drenerende lag med grus og pukk slik at det ikke ble stående i vann men så god klarning som du har til bakken der så klarer i alle fall ikke jeg å se behov for å gjøre noe spesielt.

Noe impregnert 2x8 eller hva du nå skal bruke burde holde til du går i graven

.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.858
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bruk impregnerte materialer og ha grei lufting.
Også greit at det ikke vokser all verden under.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.858
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Altså alt har en levetid, at en utendørs platting råtner må ikke skyldes noe feil. 10 år skal den holde, 20 år bør den holde, men har den holdt lenger så er det greit. Når man eier hus må man se seg litt rundt innimellom, må man fikse noe?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Altså alt har en levetid, at en utendørs platting råtner må ikke skyldes noe feil. 10 år skal den holde, 20 år bør den holde, men har den holdt lenger så er det greit. Når man eier hus må man se seg litt rundt innimellom, må man fikse noe?
den er/var 5 år. konstruksjonen som den var er bare under pari – må gjøres på nytt. derfor spørsmål med henblikk på forbedring.
 
Topp Bunn