Terminering av nettkabler.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,skal terminere mine nye lmc nettkabler med furutec kontakter til helgen,så er spørsmålet om jeg skal lodde kordelene i kablen før jeg skrur de inn i klemmene i kontaktene,tenkte å lodde med tinn,har dette noe fpor seg/ gagn eller ugang?tenker da på å lodde kontaktflatene på kablene/kordelene sammen,for så å skru dette i klemmene inni kontaketene,eller blir det bedre å skru kablene rett i klemmene??Takker for svar. ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.777
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Som sagt.. skru... det første jeg tenke på, er at det er så mye metall som skal varmes opp, at du blir sittende i evigheter for å få sikkelig lodding.. antagelig lenge etter at isolasjon på kabelen er sprø som kjeks... Ikke sikkert, men tror det :p

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Sistnevnte blir neppe ett problem,lodda mye ender på jobben,og jeg har en skikkelig bolt,så en rask oppvarming er mulig/og rask avkjøling for den saks skyld....men da skrur jeg rett i.

Kablene skal brukes på jordet uttak,skal jeg koble skjermen til jordingsklemma KUN i nettpluggen?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Sistnevnte blir neppe ett problem,lodda mye ender på jobben,og jeg har en skikkelig bolt,så en rask oppvarming er mulig/og rask avkjøling for den saks skyld....men da skrur jeg rett i.

Kablene skal brukes på jordet uttak,skal jeg koble skjermen til jordingsklemma KUN i nettpluggen?
hvis du kobler skjerm i begge ender blir jo kablen en støyantenne! :p

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Ikke lodd cordeler !
Det som skjer er at tinn under trykk sakte 'smelter' og dermed løsner tampen.....

Ellers er det vel PE jord i powerkabel og ikke skjerm.
PE kan kobles i begge ender, men ikke skjerm (IE) - da får du jordsløyfe.

Dist

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.568
Sted
Holmestrand
Det SKAL ikke loddes. Lodding fører til at skruforbindelsen "flyter" og derved løsner etter hvert.

Topp Bunn