Nå tror jeg at jeg skjønner hva du mener.
Fra elektrisitetens barnelærdom, dette. Ikke så lett å forklare, dessverre, men jeg skal prøve.
Hvis du kjører strøm gjennom en vanlig ohmsk motstand, er spenning (Volt eller V) og strøm (Ampere eller A) i fullstendig fase. Den avgitte effekten P i en ohmsk motstand er produktet av Volt og Ampere, det vil si: P = V x A.
Kjører du strøm gjennom en elektrisk motor, gjør viklingene i motoren at spenning og strøm kommer i utakt. Dette pleier man å angi med en vinkelforskjell, hvor 0o forskjell tilsvarer en ren ohmsk motstand (= ingen vinkelforskjell). Elektrofolk kaller denne vinkelen Phi, og den avgitte effekten i motoren blir P = V x A x cos(Phi).
Din motor har en faktor cos(Phi) = 0,62, hvilket betyr at differansen mellom den størst mulige effektutnyttelsen (når cos(Phi) = 1) og ditt cos-tall, er tapt effekt. Som du betaler for, men altså ikke får utnyttet i motoren din. Store strømbrukere er veldig nøye med dette, og installerer utstyr som kompenserer for slike tap i elektriske motorer, slik at strømregningen ikke blir større enn nødvendig.
Håper dette hjalp litt. Ellers får du bare sitte og vente på at noen som er flinkere enn meg til å forklare saker og ting, melder seg på.