Temperatur koeffesient

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Jeg kunne satt dennen inn i "off-topic", men velger å shmokke den inn her med et friskt håp om å få en litt mer faglig forklaring på den.

Jeg lurer på hvorfor elektromotorer er skiltet med en temperaturkoeffesient. jeg vet godt hva cos er, men kan ikke helt se hvorfor motorer har det spesifisert på seg ?? ??

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva er det egentlig du spør om? Kom med et eksempel.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Jeg kunne satt dennen inn i "off-topic", men velger å shmokke den inn her med et friskt håp om å få en litt mer faglig forklaring på den.

Jeg lurer på hvorfor elektromotorer er skiltet med en temperaturkoeffesient. jeg vet godt hva cos er, men kan ikke helt se hvorfor motorer har det spesifisert på seg ?? ??
Med et ørlite forbehold om at jeg ikka kan døyten om temaet; drister jeg med ut på følgende kort form av sammenhenger:

Vanlige DC-motorer: Hastighet er hovedsaklig (ikke helt men ...) bestemt av spenning over polene => polene virker i et magnetfelt => amperturns (produktet av strøm og antall spolevindinger i magnetfeltet) => strømen er begrenset av seriemotstanden i kobbertråden => kobbertråden har definert tempco, dvs hastigheten variaerer med temp, i tullegg har de fleste magnetiske materialer noe variasjon over temperatur.

synkrone AC-motorer: de samme forhold som for DC, bortsett fra at strømmen her er bestemmende fopr dreiemomentet i motoren => dreiemomentet har en definert temco.

mvh
KJ

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Jeg tror jeg kan ved uhell ha resonert meg frem til en forklaring selv... :eek:
En trefas elektromotor står oppført med 0.18kW i 50hz.
Forbruket er på 1,5 A og så står det 0,62 Cos.
Da går jeg vel ut ifra at når omgivelsestempraturen er slik at faktoren (temperatur koeffesienten) er på 0,62 har motoren et forbruk på 1,5A og yter 0,18kW.

Er det noe som stemmer der???

O

OldBoy

Gjest
Nå tror jeg at jeg skjønner hva du mener.

Fra elektrisitetens barnelærdom, dette. Ikke så lett å forklare, dessverre, men jeg skal prøve.

Hvis du kjører strøm gjennom en vanlig ohmsk motstand, er spenning (Volt eller V) og strøm (Ampere eller A) i fullstendig fase. Den avgitte effekten P i en ohmsk motstand er produktet av Volt og Ampere, det vil si: P = V x A.

Kjører du strøm gjennom en elektrisk motor, gjør viklingene i motoren at spenning og strøm kommer i utakt. Dette pleier man å angi med en vinkelforskjell, hvor 0o forskjell tilsvarer en ren ohmsk motstand (= ingen vinkelforskjell). Elektrofolk kaller denne vinkelen Phi, og den avgitte effekten i motoren blir P = V x A x cos(Phi).

Din motor har en faktor cos(Phi) = 0,62, hvilket betyr at differansen mellom den størst mulige effektutnyttelsen (når cos(Phi) = 1) og ditt cos-tall, er tapt effekt. Som du betaler for, men altså ikke får utnyttet i motoren din. Store strømbrukere er veldig nøye med dette, og installerer utstyr som kompenserer for slike tap i elektriske motorer, slik at strømregningen ikke blir større enn nødvendig.

Håper dette hjalp litt. Ellers får du bare sitte og vente på at noen som er flinkere enn meg til å forklare saker og ting, melder seg på.

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Nå tror jeg at jeg skjønner hva du mener.

Fra elektrisitetens barnelærdom, dette. Ikke så lett å forklare, dessverre, men jeg skal prøve.

Hvis du kjører strøm gjennom en vanlig ohmsk motstand, er spenning (Volt eller V) og strøm (Ampere eller A) i fullstendig fase. Den avgitte effekten P i en ohmsk motstand er produktet av Volt og Ampere, det vil si: P = V x A.

Kjører du strøm gjennom en elektrisk motor, gjør viklingene i motoren at spenning og strøm kommer i utakt. Dette pleier man å angi med en vinkelforskjell, hvor 0o forskjell tilsvarer en ren ohmsk motstand (= ingen vinkelforskjell). Elektrofolk kaller denne vinkelen Phi, og den avgitte effekten i motoren blir P = V x A x cos(Phi).

Din motor har en faktor cos(Phi) = 0,62, hvilket betyr at differansen mellom den størst mulige effektutnyttelsen (når cos(Phi) = 1) og ditt cos-tall, er tapt effekt. Som du betaler for, men altså ikke får utnyttet i motoren din. Store strømbrukere er veldig nøye med dette, og installerer utstyr som kompenserer for slike tap i elektriske motorer, slik at strømregningen ikke blir større enn nødvendig.

Håper dette hjalp litt. Ellers får du bare sitte og vente på at noen som er flinkere enn meg til å forklare saker og ting, melder seg på.
Så om jeg skal regne ut forbruket på denne motoren under helt optimale forhold der cos er 1 skal jeg bare plusse 38% på Amperen da.... !!??

O

OldBoy

Gjest
En cos-faktor på 0,62 på din motor betyr at hvis du kjører den på maks effekt, får du 0,18kW ut av motoren, mens strømmåleren din tikker avgårde som om motoren hadde hatt en effekt på 0,18kW/0,62 = 0,29kW.

I løpet av en time blir det altså 0,11kWh som du betaler "ekstra" for. Hvis du ikke har huset fullt av slike motorer, er vel det til å leve med.

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
En cos-faktor på 0,62 på din motor betyr at hvis du kjører den på maks effekt, får du 0,18kW ut av motoren, mens strømmåleren din tikker avgårde som om motoren hadde hatt en effekt på 0,18kW/0,62 = 0,29kW.

I løpet av en time blir det altså 0,11kWh som du betaler "ekstra" for. Hvis du ikke har huset fullt av slike motorer, er vel det til å leve med.
Neida.. Jeg har ingen slike i huset. Det var bare noe jeg kom til å tenke på her på jobben..... lediggang er herlig..

O

OldBoy

Gjest
Neida.. Jeg har ingen slike i huset. Det var bare noe jeg kom til å tenke på her på jobben..... lediggang er herlig..
Ikke noe problem!

Spørsmålet ditt var bare noe jeg kom til å svare på her på jobben.....lediggang er herlig..

:) :) :)

O

OldBoy

Gjest
Jeg sparker ballen videre til de virkelig hi-fi-kyndige:

Er dette fenomenet som oppstår i viklingene i elektriske motorer det samme som oppstår i høyttalere?

Med andre ord: Hvis en høyttalers fasevinkler blir store, blir cos(Phi) << 1 og da må effektforsterkeren blåse ut en masse effekt som registreres som hardt arbeid i forsterkeren, men som ikke komme til noen særlig nytte i høyttalerne??

Kom igjen folkens, nå er det hi-fi det er snakk om! Ikke vanlige strømgreier.

Topp Bunn