Rørutstyr Telefunken ECC83

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Jeg har et eldre Telefunken ECC83 som jeg plukket ut av en gammel Tandberg spolebåndsspiller, dog vet jeg ikke hvordan jeg kan sjekke tilstanden på det utover å faktisk sette det i forsterkeren. Nå er jeg en novise på rør, så før jeg gjør noe dumt, spør jeg dere her inne som har god peiling på rør. Det aktuelle røret er avbildet under, det er merket Telefunken ECC83, samt 521 på toppen. Det står sannsynligvis B82056 på siden av det, uten at jeg vet hva det betyr.

Forsterkeren er en Croft Line Integrated, hvor det står et 12AX7 rør i pre-delen. Hvis jeg har skjønt det riktig, er det tilsvarende med ECC83?
Er det noen som har tanker hvordan jeg evt kan få målt røret, evt om det er forsvarlig å prøve det i forsterkeren?

_DSF2430.png

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er et telefunken ecc83 smooth plates, også kjent som et av de beste ecc83/12ax7 som noensinne er laget.
bare stapp det inn og fyr opp.
hører du knitring og spraking, så slå av forsterkeren, skal ikke være mulig å ødelegge noe selv om røret skulle være utslitt/defekt.
forhåpentligvis er det mange gode timer igjen på røret, telefunken er kvalitet.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Takk skal dere ha, da fikk jeg både bekreftet det jeg trodde. Moro at du også bekrefter at det er en smooth plates rama, jeg søkte litt på nettet og leste litt om røret på Medialux blog, da var det verd tiden å skru ut de totalt tre rørene som sto i båndspilleren.

Ut med Psvane 12AX7-TII som sto i forsterkeren da jeg kjøpte den, inn med Telefunken.
_DSF2443.png

Spent øyeblikk da jeg koblet til strøm, det begynte å gløde i røret, ingen knitring, sprak eller ulyder. Etter noen minutter satte jeg på musikk, og det var intet annet enn kremlyd som kom ut av høyttalerne. Røret fungerer med andre ord slik det skal, veldig moro. Har ikke rukket å finlytte så mye enda, skal la det gå en par timer med bakgrunnsmusikk, dog hører jeg allerede forskjeller som mer strammere bunn og litt mer oppløst topp (så langt det går på et par eldre Epos ES14). Meget lovende med andre ord, og jeg begynner å skjønne gleden med å rulle rør.
_DSF2446.png

Fordelen med denne forsterkeren er at det bare er dette ene røret, dermed koster det ikke en formue å bytte ut og prøve litt forskjellig. Jeg har så langt skjønt (tror jeg) at det kan være mulig å benytte andre rør enn 12AX7/ECC83, stemmer det? I så fall, hva slags rør vil kunne fungere? Hvis jeg fortsatt har skjønt det riktig, vil ulike typer rør også kunne brukes til å heve/senke gain, er det også tilfelle?

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
5751 er et rør med lavere forsterkning enn ECC83.
Takk for innspillet, jeg så nå i noen eldre notater hvor jeg har notert det samme:
ECC83 har gain tilsvarende 100
5751 har ca 75
ECC81 rundt 60
12AY7 har 44
ECC82 er nede på 20

Så til nok en spørsmål (dere får være overbærende, nå som jeg er benevnt som rørmann av Atle)
Det at ECC83 har en gain/utgangsforsterkning på 100, er det fordi det er det som er forsterkerens opprinnelige rørutgang (i mangel på bedre ord)?
Og at de andre nevnt på listen også passer i forsterkeren, dog med de respektive egenskaper at forsterkningen blir lavere?

Jeg mener å huske å ha lest at enkelte som har rør-riaa basert på (i denne sammenhengen) ECC83 trinn senker/justerer forsterkningen på riaa ut fra hvilken pickup de bruker. Har jeg forstått dette riktig?

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Nå som du er en rørmann, er dette et greit Google-søk å lære seg: ECC83 tube equivalent 😁
Takk, jeg har ventet på denne dagen og tittelen :D
Som du sikkert forstår av tråden og alle spørsmålene ovenfor, er det mye å sette seg inn i og lære, da er det veldig kjekt med konkrete tips som det du kommer med her. Skal sette meg ned, søke og notere, veldig fint å tilegne seg mer kunnskap rundt dette mer rør.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.710
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk, jeg har ventet på denne dagen og tittelen :D
Som du sikkert forstår av tråden og alle spørsmålene ovenfor, er det mye å sette seg inn i og lære, da er det veldig kjekt med konkrete tips som det du kommer med her. Skal sette meg ned, søke og notere, veldig fint å tilegne seg mer kunnskap rundt dette mer rør.
Har vært der selv, og føler vel i stor grad at jeg stadig er der, selv om jeg har til sammen et tyve-talls rør i komponentene mine :D

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Takk for innspillet, jeg så nå i noen eldre notater hvor jeg har notert det samme:
ECC83 har gain tilsvarende 100
5751 har ca 75
ECC81 rundt 60
12AY7 har 44
ECC82 er nede på 20
Disse røra er pin-kompatible, men de har forskjellige operasjonspunkter. Det er forskjell på gain og utgangsimpedans, og de vil nok ha litt forskjellig anodespenning og biasstrøm for å fungere helt optimalt.

Alle vil virke i samme krets, dvs. de vil forsterke signalet, og du vil med veldig stor sannsynlighet ikke ødelegge noe. Det er vel bare å teste og høre om du liker dem :)

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Takk for innspill fuzzroffe, da skal jeg nok prøve ut noen av disse variantene etter hvert tenker - nå uten å være spesielt redd for å ødelegge noe :)

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Antall liker
3.072
Sted
Trondheim
Kjenner meg igjen,@ Lancaster!🙂 Har nettopp kjøpt meg en Quad QC 24 med rør(triode)!
Jeg grubler på det meste - hva tør jeg prøve og hva tør jeg ikke prøve!?
Men prøver, som du gjør, å lese meg opp på "rørproblematikken"! Lykke til!
Tore

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Takk skal du ha Tore, jeg følger med i den fine Audiolab tråden din skal du vite.
Den Quad forsterkeren har jeg siklet litt på selv over en tid, dog har jeg ingen effektforsterker å koble den opp til, så det er godt å se at den likevel kom til Trondheim. Jeg håper du får brukt den i oppsettet ditt da det er en flott forforsterker, så får vi begge utforske rørenes glødende og magiske verden - det er mye glede og musikkopplevelser i det :)

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Antall liker
21
Sted
hjemme
Torget vurderinger
2
Hei! Du bør nok bruke 12ax7 ekvivalenter, ville ikke brukt ecc81/82. 7025 og cv4004 er gode alternativer. Ta et Google søk du

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Takk for godt innspill rupa, jeg er som sagt helt novise på dette og setter stor pris på kloke innspill. Har ikke rukket å google eller sjekke noe mer enda, håper Telefunken røret holder en god stund til, for lyden ble løftet et godt hakk opp etter at det kom på plass. Noterer meg ellers 7025 og cv4004 til senere utforsking.

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Antall liker
21
Sted
hjemme
Torget vurderinger
2
👍 Skal du få kjøpt noen av de nevnte bør du ikke vente for lenge. Husk at nye rør ikke er det samme som NOS, gammel og ny Mullard er ikke identiske. 7025 og cv4004 har snevrere spek, mener jeg å huske, og kan være vanskelige å få tak i allerede nå.

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.528
Torget vurderinger
1
Jeg lytter til erfarne rørfolk, og skrider til verket/nettet denne uken :)(y)

Topp Bunn