Telefunken ECC803S vs Siemens E83CC...

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Dessa ska va rätt bra har jag för mig. Tyvärr är de sålda nu (jag sålde dem ganska kvickt)





 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Dette er Mullard sine 10.000 timers rør og godkjent for bruk i NATO. Derfor det står et CV nummer på dem. Disse begynner nå å bli ett av de mest skjeldne rørene av de tidligere vanlige ECC83-familierørene til Mullard. Bare disse 70-talls rørene til Mullard med KQDD/K merking er å finne i rørbutikker nå. De har ikke fult så organisk mellomtone men sprudler ofte litt mer i toppen.

Dumt jeg ikke visst at disse M8137 var til salgs.
Disse rørene har den mest organiske lyden i menneskestemmer som jeg har hørt.
Jeg kjøpte de siste 6 rørene som Motron hadde av disse for ett år siden. Og har bare 4 igjen av dem.

Nå får jeg bare gråte av at jeg ikke får tak i flere av dem lengre. Snufs.

Consen
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.822
Antall liker
609
joaquin skrev:
nos tesla e83cc finnes både med gold pins og vanlige pins.
hva er the real deal?
De med gullpinner.

(Et lite tips: Tesla E88CC NOS goldpin, produsert for postvesenet i Tsjekkia er et knallgodt rør for de som har behov et ECC88/6DJ8-rør.)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
whistler skrev:
joaquin skrev:
nos tesla e83cc finnes både med gold pins og vanlige pins.
hva er the real deal?
De med gullpinner.

(Et lite tips: Tesla E88CC NOS goldpin, produsert for postvesenet i Tsjekkia er et knallgodt rør for de som har behov et ECC88/6DJ8-rør.)
hei whistler, ut fra linken du la ut, ser det ut som om de med vanlige pins er the real deal?
are tfk ecc803s har gold pins av de som er avbildet.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
whistler skrev:
joaquin skrev:
nos tesla e83cc finnes både med gold pins og vanlige pins.
hva er the real deal?
De med gullpinner.
Feil!

Røret ble produsert eksakt likt med unntak av gullpinner/ikke gullpinner. Ikke mulig å høre eller se forskjell. Har begge typene. Har også lest samme observasjon på nettet enplass, men finner ikke i farten igjen siden det stod på.

Faktisk så er dette NOS TESLA E83CC røret produsert på samme maskin som TFK ECC803S ! Maskinen gikk desverre fløyten da allierte bombet fabrikken engang tidlig på 90-tallet...
 
M

musicus

Gjest
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.822
Antall liker
609
musicus skrev:
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
Du finner dem av og til på ebay. Det lå noen ute før helgen.
 
M

musicus

Gjest
whistler skrev:
musicus skrev:
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
Du finner dem av og til på ebay. Det lå noen ute før helgen.
Det regnet jeg nesten med, men ingen forhandlere? ;) :) ....

mvh
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.822
Antall liker
609
musicus skrev:
berxter skrev:
Du kan jo prøve Zeitmann: http://www.zeitmann-tubes.com/ . Har ikke brukt dem, så jeg vet ikke hva de står for, men det ser jo seriøst ut....

Bernt K
Takker for tipste!

mvh
Jeg har handlet med Zeitmann via ebay. Tror han tar Paypal nå. Når jeg handlet med ham, kom den rekommanderte sendingen med cash bort på veien ett sted. Han sendte allikevel rørene.Ikke så rart kanskje, siden han antagelig har fått rørene mot å hente dem på ett eller annet overskuddslager. :)
 
M

musicus

Gjest
I mellom tiden, til man kommer over disse Tesla E83CC bestillte jeg hjem fra over havet ett par av disse Franske tubene og det skal bli spennende å teste for en som trodde at mazda kun var navnet på en bil....

Mazda Silver Anode SELECTED 1963 date coded vintage 12AX7S / ECC83, Ultra-low noise premium 12AX7, TRIPLE-MICA, standard pins.



mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
Har sendt en forespørsel til min leverandør. Vi får se om det er flere igjen... :)
 
M

musicus

Gjest
Kabeldragern skrev:
musicus skrev:
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
Har sendt en forespørsel til min leverandør. Vi får se om det er flere igjen... :)
Hehe, så vel og at det lå noe e-bay, men er ikke så sugen i førstehand på å handle privat, vet at det nok sikkert koster noen kroner mer via en kjent forhandler men sånn i begynnelsen tar jeg heller den mer kostnaden.

Hva kan forresten være en fornuftig pris å betale for ett sett nye/ubrukte Tesla E83CC?

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Kabeldragern skrev:
musicus skrev:
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
Har sendt en forespørsel til min leverandør. Vi får se om det er flere igjen... :)
Hehe, så vel og at det lå noe e-bay, men er ikke så sugen i førstehand på å handle privat, vet at det nok sikkert koster noen kroner mer via en kjent forhandler men sånn i begynnelsen tar jeg heller den mer kostnaden.

Hva kan forresten være en fornuftig pris å betale for ett sett nye/ubrukte Tesla E83CC?

mvh
Fikk svar i dag og spørsmålet er; hvor mange?

Dette er NOS rør.
 
M

musicus

Gjest
Kabeldragern skrev:
musicus skrev:
Kabeldragern skrev:
musicus skrev:
Fortsatt ingen kan/vil tipse om hvor man kan få tak i Tesla E83CC rørene ;) ......

mvh
Har sendt en forespørsel til min leverandør. Vi får se om det er flere igjen... :)
Hehe, så vel og at det lå noe e-bay, men er ikke så sugen i førstehand på å handle privat, vet at det nok sikkert koster noen kroner mer via en kjent forhandler men sånn i begynnelsen tar jeg heller den mer kostnaden.

Hva kan forresten være en fornuftig pris å betale for ett sett nye/ubrukte Tesla E83CC?

mvh
Fikk svar i dag og spørsmålet er; hvor mange?

Dette er NOS rør.
For min del er det snakk om to stk, men send meg heller prisen pr pm om det er aktuellt...

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.754
Antall liker
489
Sted
Stockholm
musicus skrev:
I mellom tiden, til man kommer over disse Tesla E83CC bestillte jeg hjem fra over havet ett par av disse Franske tubene og det skal bli spennende å teste for en som trodde at mazda kun var navnet på en bil....

Mazda Silver Anode SELECTED 1963 date coded vintage 12AX7S / ECC83, Ultra-low noise premium 12AX7, TRIPLE-MICA, standard pins.



mvh
Hvordan var kjøre egenskapende på disse Mazda rørene musicus? Lurer på å kanskje prøve noen jeg og..! ;D
 
M

musicus

Gjest
Cundis skrev:
musicus skrev:
I mellom tiden, til man kommer over disse Tesla E83CC bestillte jeg hjem fra over havet ett par av disse Franske tubene og det skal bli spennende å teste for en som trodde at mazda kun var navnet på en bil....

Mazda Silver Anode SELECTED 1963 date coded vintage 12AX7S / ECC83, Ultra-low noise premium 12AX7, TRIPLE-MICA, standard pins.



mvh
Hvordan var kjøre egenskapende på disse Mazda rørene musicus? Lurer på å kanskje prøve noen jeg og..! ;D
Jo du, det var en meget hyggelig tur ;D dessverre var det noe støy i det ene røret så jeg sendte de tilbake og fikk to nye, disse nye synes jeg (mulig minnet svikter meg litt her) var sneppet dårligere enn det første paret, men alikevel meget gode rør og verdt pengene 400$.
Jeg sa vel at jeg egentlig foretrakk disse fremfor tfk ecc803s, men etter å brukt tfk rørene en stund (en fantastisk "inner detail" på 803séne som kan oppfattes som noe mer laid backe enn mazdaenes litt mer gain/punch) må jeg nok bakke litt på dette, men det er ikke mye som skiller, en relativt ukjent perle disse Mazdaéne.

Ang målingene på de foran nevnte tfk rørene tidligere i tråden så fikk jeg en second opinion og ny oppmåling på det paret jeg kjøpte, det ene røret måler 100% og det andre 95%, så de er å regne som nye, ett lite kupp m.a.o ;D

Venter inn ett par Siemens E83CC som skal ha mye av den samme signaturen som tfk og Mazdaéne, skal bli spennende dette. Men kan absolutt anbefale en tur med de gamle Mazdaéne ;D ;D...

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.754
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Ahh... Hørtes ikke så dumt ut dette musicus..! ;D Jeg hiver meg over tlf i morgen! At de ikke er like gode som tfk 803S skulle vel bare mangle, prisen tatt i betraktning... Men allikevel, mye musikkglede for penga vil jeg tro.. Gikk og slang mellom disse og Siemens/Halske, som også er utmerkede rør. Takk for svar musicus :)
 
M

musicus

Gjest
Cundis skrev:
Ahh... Hørtes ikke så dumt ut dette musicus..! ;D Jeg hiver meg over tlf i morgen! At de ikke er like gode som tfk 803S skulle vel bare mangle, prisen tatt i betraktning... Men allikevel, mye musikkglede for penga vil jeg tro.. Gikk og slang mellom disse og Siemens/Halske, som også er utmerkede rør. Takk for svar musicus :)
tfk 803s er dessverre hypet noe forferdelig på prisen, men du verden for ett rør :D så disse Mazdaéne (kjenner ikke de andre variantene vel og merke) er meget gode.
har hatt anledning å teste noen 12ax7-ekvivalenter den siste tiden (siemens ecc83/tfk ecc83sp-rp/tfk 803s/mazdaéne/Mullard cv4004/eh/ m.fl og Mazdaéne kommer opp som en god #2 her, så det kan være ett godt tips....

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.754
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Hehe, de priser vel rørene etter hva vi viser oss villige til å betale.. Sånn er det mye innenfor hifi.. ;) Men når man kan få noe som er nesten like godt, til en blidere pris, så får man jo bare smile fra øre til øre... ;D Lytterapport kommer etterhvert, da med sammenligning mot mine nåværende Tung-Sol, som jeg syns kan flyte litt mye ut i bassen.

Siemens/Halske er også veeldig gode, og hadde vært perfekt hvis man kunne kombinert de med nedre mellomtone/bassen til Tfk Diamond... Håper det er der Mazda kommer inn på banen..! ;D
 
M

musicus

Gjest
Cundis skrev:
Hehe, de priser vel rørene etter hva vi viser oss villige til å betale.. Sånn er det mye innenfor hifi.. ;) Men når man kan få noe som er nesten like godt, til en blidere pris, så får man jo bare smile fra øre til øre... ;D Lytterapport kommer etterhvert, da med sammenligning mot mine nåværende Tung-Sol, som jeg syns kan flyte litt mye ut i bassen.

Siemens/Halske er også veeldig gode, og hadde vært perfekt hvis man kunne kombinert de med nedre mellomtone/bassen til Tfk Diamond... Håper det er der Mazda kommer inn på banen..! ;D
God tur! (med Mazdáene) og reise rapport ser man frem imot ;D ...

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.754
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Ja, da har jeg vært på en lengre tur i min veteran Mazda.. :)

Gode rør dette, en skikkelig god holografi, og som du sa, med litt ekstra punch! Jeg har også samtidig testet et par andre rør; Mullard CV4004 Box plate, og noen franske rør fra 60 tallet, som heter csf 12ax7s.
Alle tre har hver sine gromme egenskaper; Mazda med sin holografi og høyde i lydbildet, Mullard med sin ekstremt deilige åpne mellomtone, og smoothe diskant, samt dynamikk. Csf er egentlig også noen veldig gode rør, med sin styrke på renhet i hele registeret, og absolutt ikke noe fett lagt til. Men de mangler litt av holografien og høyden på lydbildet til Mazda, samt at gain er ørlte lavere. De jeg foretrekker i systemet mitt er Mullard ;D, dette er nok mest fordi synergien mot JmLab er best med disse. JmLab liker i mine ører en litt bakoverlent kilde. Alle rørene er knallgode, hvem man velger er nok mye systemavhengig. Ser nok for meg at csf og Mazda vil fungere meget godt i høyttalere som har en litt mer tilbakelent lyd enn mine JmLab Electra 936.
Telefunken Diamond har jeg prøvd noen ECC81 varianter av, og disse er jo også i øvre sjiktet... ;D


Glemte nesten å nevne Tung Sol her. Disse er ikke så dyre, og låter litt mot "fett", men i mine ører legger de til en liten "fres", i forhold til de tre ovenstående.
 

Vedlegg

M

musicus

Gjest
Artig at denne tråden kommer opp igjen, sjekker nu ut trådens tema og har vel begynt å danne meg noen inntrykk vs de to forskjellige rørene, vil gi de (Siemens e83cc) noen timer til før jeg konkluderer sånn for meg selv.

Har merket meg tipset med de Franske rørene og dine erfaringer med Mazda, selv fant jeg Mullard (cv4004/cv4024) noe for behagelige for min smak, men det hele er jo som du sier meget system avhengig.

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har nå brukt TESLA E83CC (ekvivalenten til TFK 803S) i en par hundrede timer. De startet VELDIG gode, nesten som originalen, men de ble merkbart daffere og daffere i lyden. Fant fram noen ganle TFK ECC83 <> som måler ok. Duverden!...for en lyd! Tilbake kom det store lydbildet, indre oppløsning og mikrodynamikk!

Bare til ettertanke... :)
 
M

musicus

Gjest
Tfk ecc83 <> ribbed plates er og også mine foretrukne tfk etter tfk ecc803S, de var faktisk mine foretrukne (etter nevnte 803 og mazda) i min Hovland HP200P, sammen med tfk 801s(12AT7) var dette en meget meget god kombinasjon.

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Trenger litt hjelp til denne: Har noen Telefunken ECC83 UTEN <> som også lyder helt flott! De har etset inn en kode under den påtrykte tekst, rett før pinnene; 2A1 07H, underhverandre. Hva kan dette være kjennemerke til??

K.
 
Topp Bunn