Telefonstøy

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
hei :) har lagt merke til at når jeg sender/mottar melding eller ringer med mobiltelefonen samtidig med at annlegget er på så skurrer det i høytalerene i pulser. Lurte litt på hva det er telefonsignalene forstyrrer, bruker ikke sjermede høytalerkabler og har noen gamle monstercable som signalkabel, er det en av disse kanskje eller noe annet ???

ikke det at det er noe stort problem altså, er bare nysjerrig ;D
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Dine kretser og ledninger fungerer som en radio-mottaker, og er helt normalt. Det er nettopp denne støyen flyselskapene er redde for, når flyet er i lufta.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Det er nettopp denne støyen flyselskapene er redde for, når flyet er i lufta.

Det kan jeg tenke meg for den er ganske kraftig ::)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er den noe spesielle formen på GSM signalet som gjør at det forstyrrer mer enn noe annet RF signal. Det er vel nesten bare brødristeren som ikke blir forstyrret. Ingentig av consumer electronics produkter er skjermet tilstrekkelig. Ikke er det tilstrekkelig filtrering der kabler går ut / inn heller. Det er trolig bare en løsning. Gå tilbake til tiden før mobiltelefoner. Lenge før. Til rør forsterkere. Har ikke merket innslag i min rørforsterker.
GSM telefoner har laget så mye "bråk" at systemet neppe ville blitt godkjent om en hadde ant konsekvensene.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det skal vanligvis mye kraftigere felt til å forstyrre med CW signal enn om RF er modulert. Det eneste du kan benytte en GSM telefon til (utenom å ringe) er å teste om elektronikk er immun for RF støy. Hold den i nærheten av forsterkeren når du ringer et nummer.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
hei :) har lagt merke til at når jeg sender/mottar melding eller ringer med mobiltelefonen samtidig med at annlegget er på så skurrer det i høytalerene i pulser. Lurte litt på hva det er telefonsignalene forstyrrer, bruker ikke sjermede høytalerkabler og har noen gamle monstercable som signalkabel, er det en av disse kanskje eller noe annet ???

ikke det at det er noe stort problem altså, er bare nysjerrig ;D
Tekn åp hav somslkre i hod dit ettr fr mye moblitlfbruk ??? :eek: ???

Selivne
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
hm. testet dette i går hjemme. skrudde anlegget på full guffe uten signal og ringte. jeg flytta telefonen rundt, men fikk faktisk ikke støy i høyttalerne? betyr det at jeg har god skjerming det da? rart at ht ikke ble påvirka. de er vel ikke så veldig skjerma?
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Nei rør og GSM går bra  ;D
Hold en GSM-telefon som er koblet til en samtale inntil rørene og du får en stoooor overraskelse ::)... glass er nemlig ikke en spesielt god skjerm :p
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
hm. testet dette i går hjemme. skrudde anlegget på full guffe uten signal og ringte. jeg flytta telefonen rundt, men fikk faktisk ikke støy i høyttalerne? betyr det at jeg har god skjerming det da? rart at ht ikke ble påvirka. de er vel ikke så veldig skjerma?
Det har ikke noe med om høyttalerne er skjermet eller ikke. Det har med hvordan elektronikken er designet. Noen kan dette og andre kan det ikke. Eller de gir blaffen. Du er heldig som har utstyr som er ganske imunt mot slike signaler.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hold en GSM-telefon som er koblet til en samtale inntil rørene og du får en stoooor overraskelse  ::)... glass er nemlig ikke en spesielt god skjerm :p
Glass er en elendig elektromagnetisk skjerm, men jeg trodde rør (trailing edge technology) var mindre utsatt for slik påvirkning. Jeg har aldri merket noe på min forsterker.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.505
Sted
Holmestrand
hm. testet dette i går hjemme. skrudde anlegget på full guffe uten signal og ringte. jeg flytta telefonen rundt, men fikk faktisk ikke støy i høyttalerne? betyr det at jeg har god skjerming det da? rart at ht ikke ble påvirka. de er vel ikke så veldig skjerma?
De er heller ikke særlig følsomme.
Båndopptakere og radioer derimot.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.861
Antall liker
8.856
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er det noen som vet hvilke frekvenser trådløst bredbånd og trådløs hustelefon opererer på?

Kan dette påvirke...?

Mvh
OMF
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.073
Antall liker
3.069
Torget vurderinger
2
Hos meg har det vært stor forskjell på skjermet og ikke skjermet ht-kabel, GSM- støy, ikke noe fra trådløst nett eller hustelefon. Forsterkeriet er imunt.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Er det noen som vet hvilke frekvenser trådløst bredbånd og trådløs hustelefon opererer på?

Kan dette påvirke...?
Trådløst nett (802.11b/g-standard) sender/mottar på 2.4GHz. Hjemme har jeg to trådløse nett, om jeg slår disse av eller på betyr ingenting for lyden i stereoanlegget mitt, men jeg kan se rester av støy (i MHz området) på måleutstyret mitt når nettene er operative.
 
Topp Bunn