erato
Æresmedlem
Jeg opplever meg ikke som veldig bombastisk og det er ikke vanskelig å trekke frem innspillinger av "standardrepertoiret" fra de senere år som har livets rett; du har selv trukket frem noen av de; men fakta er at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne noe nytt å si i slike verker; dette er selvsagt noe av den klassiske musikken store dilemma, og det blir ikke enklere av en stadig mere internasjonalisert bransje.
Og dilemmaet er selvsagt at uten oppegående utøvere med ferske innspillinger på markedet dør interessen. Det har skjedd en opprydding blant selskapene etter hvert; bare se på fallet i nyproduksjonene hos DG; men fortsatt lages det dessverre mye likegyldig; en fullpris CD i dag (i hvert fall med allerede veldokumenterte verker) må være en begivenhet medd topp produksjon, fyldig dokumentasjon og genuint interessante utøvere for å forsvare sin posisjon; dessverre er det alt for sjeldent tilfelle.
Men listen over gode,nye produksjone jeg har hørt i det siste er lang; men ofte er det fordi det er nytt (nesten) repertoare. Pletnev i Tsjaikovskys op 72, Vivaldi operaer på Naive, Kagel på Winter&Winter for å nevne noe; her kommer det inn 20-25 Cder i måneden.
Og jeg kan ikke dy meg for å tenke at musikkverdenen hadde vært rikere dersom Petersenkvarttetten spillte inn Reger og Hagen kvartetten Hindemith; det er noe vi trenger og så fikk jeg heller leve videre med Busch, Yale, Guarneri, Tokya, Talich, Prazach, Borodin; Hungarian, Italian osv osv osv i Beethoven.....
Og dilemmaet er selvsagt at uten oppegående utøvere med ferske innspillinger på markedet dør interessen. Det har skjedd en opprydding blant selskapene etter hvert; bare se på fallet i nyproduksjonene hos DG; men fortsatt lages det dessverre mye likegyldig; en fullpris CD i dag (i hvert fall med allerede veldokumenterte verker) må være en begivenhet medd topp produksjon, fyldig dokumentasjon og genuint interessante utøvere for å forsvare sin posisjon; dessverre er det alt for sjeldent tilfelle.
Men listen over gode,nye produksjone jeg har hørt i det siste er lang; men ofte er det fordi det er nytt (nesten) repertoare. Pletnev i Tsjaikovskys op 72, Vivaldi operaer på Naive, Kagel på Winter&Winter for å nevne noe; her kommer det inn 20-25 Cder i måneden.
Og jeg kan ikke dy meg for å tenke at musikkverdenen hadde vært rikere dersom Petersenkvarttetten spillte inn Reger og Hagen kvartetten Hindemith; det er noe vi trenger og så fikk jeg heller leve videre med Busch, Yale, Guarneri, Tokya, Talich, Prazach, Borodin; Hungarian, Italian osv osv osv i Beethoven.....