Teknisk bakgrunn - fordel eller ulempe som hifi entusiast?

Er det en fordel å ha en smule teknisk bakgrunn/utdanning i elektronikk når man sysler med hifi?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Forstår ikke spørsmålet

• Totalt antall stemmer
    0

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
For å være seriøs så KAN det være en fordel innenfor denne hobbyen å ha teknisk kjennskap, fortrinnsvis elektro/elektronikk. Det er fint ved impedansmatching og slikt. For meg forutsetter det da at man greier å la være å bli begrenset av sin kunnskap, men bruker det som basis. Sunn skepsis blandet med nysgjerrighet tror jeg på. Vi kjenner vel til regla om at hvis man tror man er ferdig utlært er man ikke utlært, men ferdig osv. Den synes jeg fungerer godt også her.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
pedal skrev:
Jeg registrerer at overraskende mange her inne har teknisk utdannelse/bakgrunn. Ikke alle gjør noe poeng av det, kanskje de bare nevner det i en bisetning i en eller annen tråd.
Disse har forstått at ingen utdannelse alene gjør en til noen altvitende ekspert.

P

Parelius

Gjest
Det gjelder vel de fleste områder av livet; dess mindre kunnskap, dess større åpenhet for alternative fantasier. Noen mener at fremskrittet ligger i den type åpenhet. Slik sett er det ikke forskjell på kronprinsessen og avdøde Albert.

Selv foretrekker jeg det godt utprøvde:

Nanostrukturen i papiret i de de to «figurene» absorberer ethvert lyspunkt som ville ha gjort den svarte bakgrunn i musikken (som ligger på disken under) mindre svart. Oktavene blir også mer fremtredende, naturlig nok. En bieffekt er at en faktisk blir litt lettere til sinns.

Som vi alle vet; det er ikke det norske utdanningsdep. som gir oss ører ved bestått eksamen.

(Parelius, medlem av Grønntusjalliansen)

Vedlegg

M

musicus

Gjest
Trondmeg skrev:
For meg forutsetter det da at man greier å la være å bli begrenset av sin kunnskap, men bruker det som basis.
Ett meget godt poeng....

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lurer på om pianister har noen kompetanse på pianobygging/teknikk og om du blir en bedre pianist om du har tekniske kunnskaper om pianokonstruksjon

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
Lurer på om pianister har noen kompetanse på pianobygging/teknikk og om du blir en bedre pianist om du har tekniske kunnskaper om pianokonstruksjon
Tror du man blir en bedre pianist av å ha lært å spille piano?

Oppklaring: Jeg tror trådstarter tenker på det å ha hifi som hobby der man etter beste evne forsøker å få best mulig lydgjengivelse ved hjelp av tekniske innretninger, og ikke bare det å høre på hifi. Det siste går akkurat like fint for oss ignoranter.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.347
65finger skrev:

Alt annet like,
blir man en bedre pianist om man vet hvordan pianoet er bygd opp?
Ja, det mener jeg.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Humlan skrev:
Nu får vi se om det kommer fler applåder. Jag älskar applåder från folk som tror dom vet. Det är så kul att undersöka om verkligen så är fallet!????
Min applaus var ikke ment som en spydighet, men oppriktig begeistring over et løsning mer annerledes enn det meste jeg har hørt om.

[Edit: Altså den med bass gjennom slanger til området mellom hodetelefoner og skallen]

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har sletta noen innlegg grunnet brudd på regel nr. 1. Hold dere til saken og vis allminnelig folkeskikk, så går alt så mye bedre.

Mbare - moderator

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Både ja og nei. I perioder jeg har jobbet utelukkende med musikkproduksjon har jeg lyttet veldig lite til musikk. Interessen for andres håndverk tar ofte over, og den rene nytelsen av musikk uteblir. Det er en av årsakene til at jeg i dag ikke vil jobbe med musikk lenger. For nå er det jeg har lært en styrke, i og med at jeg ofte vet hvorfor noe er slik det er. Samtidig så ser jeg lett gjennom fingrene med ting jeg er uenig i. Og uansett så lytter jeg kun til musikk hvis jeg ikke driver og tweaker eller tester nye komponenter. Og det skjer utrolig sjelden.

Om jeg tror at min erfaring er noen fordel i det å vurdere om noe er riktig eller galt? Nei, det tror jeg ikke. Tvert imot tror jeg at jeg har en mer tilgivelig holdning til forskjellige "riktige" alternativer. Men om det gir meg noe fortrinn til å fortelle hva som er mest korrekt i forhold til konsertsalen så er mine meninger like gode/dårlige som alle andres. Såfremt de har vært i en konsertsal tilstrekkelig mange ganger til å kunne uttale seg om det. Jeg mener selvfølgelig ikke elektrifisert musikk, i og med at konserter ikke kan brukes som en "objektiv" referanse.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.164
Sted
Holmestrand
65finger skrev:
Det blir vel ikke helt det samme?

Ellers uttaler pianister seg gjerne om på instrumentets kvaliteter. Da trenger de straks kunnskap om den ingeniørmessige delen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
65finger skrev:
Det er en relativt betydelig forksjell på 1) å skape noe og 2) å gjenskape noe.

Mvh
OMF

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
65finger skrev:
Når man spiller i band er det iallefall en fordel med litt minimumskompetanse om hvordan det lønner seg å plassere instrumentene på scenen (gjelder særlig mindre scener som jeg har mest erfaring med) for å få det til å låte bra. Litt teknikk og litt akustikk altså. Og for ikke å glemme trommestemming som er en hel liten vitenskap i seg selv...

Dessuten: John Cage fant sikkert ut litt om instrumentets oppbygning da han preparerte sitt piano. ;D

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Det kan være enklere å komponere et bra anlegg for en billig penge,
hvis man har litt grunnleggende teknisk bakgrunn og forståelse,
enn hvis man ikke har det, mener jeg.
Erfaringer med forskjellige komponenter er vel så viktig,
for å få det matchet riktig sammen.
Man kan ikke vite en lydsignatur på en komponent basert